Syyt, mikset voi nyt synnytystalkoomielessä yrittää hankkia lasta?
Omat syyt: on jo kolme teini-ikäistä ja vaikka näin vähän alle 40-vuotiaana voisinkin vielä biologisesti saada lapsia, en yksinkertaisesti enää jaksaisi sitä vaipparumbaa alusta asti. Haluan nauttia saavutetuista eduista, kuten yöunista ja aikatauluttomuudesta päiväunien ja ruoka-aikojen suhteen.
Olenko siis vain laiska ja mukavuudenhaluinen, kun ei hankita lasta? Olisi kyllä rahaa ja kotona tilaa, vakituiset työt ja kaikki muutkin varmasti kunnossa. Pitääkö tästä syyllistyä?
Kommentit (94)
Vauva vasta 7kk, esikoinen pahimmassa uhmassa, asutaan kaksiossa ja isompaan ei saada lainaa ennenkuin minullakin on töitä.
Olen raskaana. "Teen" tämän lapsen puhtaasti itsekkäistä syistä. Haluan lapsen, pystyn ilman tukia huolehtimaan hänestä. En ikinä "tekisi" lasta yhteiskunnan pyynnöstä. Ehkä jos saisin siitä tuntuvan korvauksen?Tuskin siltikään, jos en kokisi tätä tarvetta/ tunnetta lisääntymiseen.
Meillä on 3vk ikäinen lapsi niin ajateltiin vielä hetki odotella kunnes aletaan yrittää toista.
Olen opiskelija ja vaikka valmistun keväällä, alallani on tavallista joutua tekemään lyhyitäkin jopa päivän mittaisia sijaisuuksia ja pätkiä ensimmäiset 3-5 vuotta työurasta.
Taloudellinen turvattomuus ja epävarmuus tulevaisuudesta heikentävät vauvakuumetta rajusti.
Kaikenlaista talkootyötä on tullut tehtyä, mutta synnyttämistä ei olekaan vielä talkooporukassa hommattu.
Määritelläänpä hiemän. Kun pari lisääntyy, nainen kantaa sikiötä 9kk, pusertaa sen ulos minkä jälkeen sitä sanotaan lapseksi. Pari muuttuu äidiksi ja isäksi, joilla on vastuullaan uusi ihminen, jonka he tekivät. Asiaa ei voi peruuttaa: huvitti tai ei, lapsi on nyt kasvatettava aikuiseksi.
Vanhempien velvollisuudet on kirjattu lakiin. Niiden laiminlyönnistä joutuu pahimmillaan vankilaan.
Synnyttämisen erottaminen tästä kuviosta joksikin erilliseksi teoksi jota pitäisi nyt ruveta puuhaamaan yhteiskunnan edun nimissä on hulluinta mitä olen kuullut.
Toivon ettei kukaan hölmö ala "synnyttää" väestörakenteen muutos tähtäimessä.
Mikäli yhteiskunta haluaa ruveta viljelemään lapsia, sen täytyy keksiä keino tuottaa niitä teollisesti. Tai ehkä niitä voi tilata kiinalaisesta nettikaupasta.
Olen osuuteni hoitanut ja seuraavat piltit polvella olkoon lasteni lapsia.
Ikää 45 v. ja taitaa olla jo premenopaussi eli esivaihdevuodet. Tänään taas kuukautiset ja edelliset alkoivat 18 pv sitten, välit yleensä kolmisen viikkoa...
Suomen lisääntymishalutomuusgeeni pitäisi rokotteella ruiskuttaa ylikansoitettujen maiden ihmisiin.
Kaksi lasta, joiden kanssa arki on usein yhtä taistelua. Mies ehtii heitä nähdä pari tuntia illassa mistä ajasta 3/4 on puhelimessa tai koneella töiden takia. Sen pomolla ei oo mitään käsitystä paljonko töitä voi ihmisellä teettää, surutta puskee vaan lisää eikä kiitosta kuulu. Me ollaan ihan finaalissa molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista talkootyötä on tullut tehtyä, mutta synnyttämistä ei olekaan vielä talkooporukassa hommattu.
Määritelläänpä hiemän. Kun pari lisääntyy, nainen kantaa sikiötä 9kk, pusertaa sen ulos minkä jälkeen sitä sanotaan lapseksi. Pari muuttuu äidiksi ja isäksi, joilla on vastuullaan uusi ihminen, jonka he tekivät. Asiaa ei voi peruuttaa: huvitti tai ei, lapsi on nyt kasvatettava aikuiseksi.
Vanhempien velvollisuudet on kirjattu lakiin. Niiden laiminlyönnistä joutuu pahimmillaan vankilaan.Synnyttämisen erottaminen tästä kuviosta joksikin erilliseksi teoksi jota pitäisi nyt ruveta puuhaamaan yhteiskunnan edun nimissä on hulluinta mitä olen kuullut.
Toivon ettei kukaan hölmö ala "synnyttää" väestörakenteen muutos tähtäimessä.
Mikäli yhteiskunta haluaa ruveta viljelemään lapsia, sen täytyy keksiä keino tuottaa niitä teollisesti. Tai ehkä niitä voi tilata kiinalaisesta nettikaupasta.
Meidänkin kylälle mahtuisi muutama sata keppoosta ja asuntopulakaan ei yllättäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vauva olis kiva mutta sitten siitä kasvaa täystuho leikki-ikäinen, näsäviisas koululainen, teini.... ei kiinnosta toista kertaa.
Millä tavalla vauva on kiva?
Naisten puheista olen kuullut, että kun on vauva, ei saa nukkua, syödä, liikkua, peseytyä, työskennellä, harrastaa, siivota, nautiskella noin vuoteen. Vauva saattaa riippua tississä ympäri vuorokauden. Vauvan hereilläoloaikana nainen ilmeisesti pitelee vauvaa non stop. Mahdollisuus tehdä mitään on silloin kun vauva nukkuu. Silloin nainen nukkuu myös, koska hän ei ole kone vaan ihminen, joka tarvitsee unta n.8 h/vrk.
Mikä tässä on kivaa? Kuulostaa vankeustuomiolta ja kidu.tukselta.
1) en halua lapsia
2) en tykkää lapsista
3) en halua synnyttää, enkä imettää
4) unelma ammattini saamiseen menee kauan, enkä halua hukata aikaa lapsen kanssa.
5) haluan harrastaa, en kuskata lapsia
6) haluan nukkua yöni
7) tykkään siististä asunnosta
8) prismaperhe malli on kuvottava
Ovatpa syyni muiden mielestä hyviä tai huonoja, ne ovat omat syyni ja minulla on täysi oikeus niihin!
Mä olen kohta 50 ja kolme veronmaksajaa tähän maailmaa synnyttänyt, kasvattanut ja laittanut maailmalle, joten Vanhasen ajatuksenjuoksua mukaillen mun kiintiö on täynnä. Hän kun haikaili siellä Rukan hangilla aikoinaan, että jokainen nainen tekisi kolme lasta, itse ei siittänyt kuin kaksi, luuseri!
1) olen välillä työtön ja välillä pätkätöissä
2) minulla ja puolisolla on molemmilla paskat geenit, lapsi perisi monenkirjavia sairaustaipumuksia
3) oma terveydentila ei välttämättä reagoisi hyvin raskauteen
4) lapsen kasvattaminen täysijärkiseksi ja pärjääväksi aikuiseksi kuulostaa tosi rankalta ja intensiiviseltä ja vaatisi sellaista läsnäolemisen ja itsehillinnän taitoa, jota minulla ei ole
5) en myöskään oikein tiedä, miten lasten kanssa ollaan tai miten niille puhutaan
6) olen liian tunneherkkä enkä pystyisi tarjoamaan lapselle perusturvallisuuden kokemusta omine ailahteluineni
7) mulle sopii parhaiten siisteys, yhtenäiset yöt ja selkeät rutiinit
8) yksinkertaisesti: ei ole erityistä halua lisääntymiseen
Olen 51-vuotias, munasarjat kyllä pelittää vielä, mutta kohtu ei kestä enää sektioita. Lisäksi minulla on krooniseen sairauteen lääkitys, jonka aikana ei saa tulla raskaaksi. Annan tukeni talkoisiin lastenlasten hoitoon osallistumalla
Käyn töissä pienellä palkalla, joten ei paljon huvita. Taas kohta nostetaan veroja, ja kaikki kallistuu mistä minä niille lapsille elatuksen repisin? Ei kannata.
Älkää menkö hullun naisvihatrollin kelkkaan, pliiiis
Olen mielestäni oman osuuteni näistä talkoista tehnyt: neljä lasta ikähaarukalla 6-16
Kyllä minä hyvinkin saattaisin näin nelikymppisenä vielä raskaaksi tulla, mutta en jaksasisi aloittaa enää vauvan kanssa alusta. Nautin aivan hurjasti siitä, että viimeinenkin on jo eskarissa
Minulla on yksi lapsi, enkä koskaan alunperin halunnut lasta.
Mutta sitten sain tämän tyttären suunnitellusti, ja kun saan edes hänet huono äiti-syndroomaa potevana aikuiseksi, se riittää. ☺.
P.s vaikea äitiysmasennus takana, sekin tuki päätöstä pysyä yhdessä lapsessa.
Ei ole miestä, vaikia tehdä.