Syyt, mikset voi nyt synnytystalkoomielessä yrittää hankkia lasta?
Omat syyt: on jo kolme teini-ikäistä ja vaikka näin vähän alle 40-vuotiaana voisinkin vielä biologisesti saada lapsia, en yksinkertaisesti enää jaksaisi sitä vaipparumbaa alusta asti. Haluan nauttia saavutetuista eduista, kuten yöunista ja aikatauluttomuudesta päiväunien ja ruoka-aikojen suhteen.
Olenko siis vain laiska ja mukavuudenhaluinen, kun ei hankita lasta? Olisi kyllä rahaa ja kotona tilaa, vakituiset työt ja kaikki muutkin varmasti kunnossa. Pitääkö tästä syyllistyä?
Kommentit (94)
Olen 51 v ja vaikka munasarjat toimii niin en jaksaisi vauva-rumbaa.
Ei sitä enää tässä iässä jaksa, vaikkei vielä menopaussia ole tullutkaan. Vammaisuuden mahdollisuuskin lienee melko korkea viidenkympin korvilla saadulla lapsella.
1.En pidä lapsista.
2. Lapsiperhe-elämässä ei ole yhtään mitään, mikä minua kiinnostaisi.
3. Ottaen huomioon kohdat 1 ja 2, on paljon parempi sen kuvitteellisen lapsen kannalta, että se jää syntymättä.
Bonuskohta: En halua päätyä Alibkn kanteen väsymyksestä flipanneena vauvanravistelijana.
Voisin tehdä valtiolle niitä lapsia kun kerran haluavat veronmaksajia. Valtio saa kyllä mun puolesta sitten pitääkin ne. Minusta ei ole kasvattajaksi.
En jaksa. Tämä on yhtä helvetin hullunmyllyä nytkin kahden lapsen ja työelämän puristuksessa. Nyt jo mielenterveysongelmia, kerran käyty burn out läpi, parisuhdetta ei ehdi hoitaa, harrastaa ei ehdi, mitään ei ehdi kuin perus arkirutiinit hoitaa ja kaatua sänkyyn illalla.
Parin mukulan tekoon ja kasvatukseen olen (ainakin omasta mielestäni) osallistunut, joten eiköhän se minun osuus ole jo hoidettu.
Olen jo 42v. Sairastuin vakavasti alle 30v ja lääkärini suositteli etten hankkiutuisi raskaaksi, koska saattaisi olla hengenlähtö edessä. Eli en ole omasta tahdosta lapseton.
Poikaystävällä opiskelee eri kaupungissa 150km päässä. Itse teen huonopalkkaista työtä ja opiskelen, jotta pääsisin yliopistoon. Toisin sanoen ei onnistu maantieteellisen sijainnin, huonon rahatilanteen ja vielä vuosia kestävän opiskelun takia.
Vierailija kirjoitti:
Hjkklk kirjoitti:
10kk ikäinen herää yöllä 4-6h, ei kiitos toista ennenkuin nämä yöunet paranee. 1-2 yössä herääminen olisi ok. Jos olisi tässä vielä nuorempi vauva niin olisin hermoraunio
Mä tulin raskaaksi, kun esikoinen oli 11kk. En muista toisen lapsen syntymän jälkeisestä kolmesta vuodesta mitään. En suosittele pieniä ikäeroja :D
ä
Jep mietin et jos tää yksi riittäisi, 4-6 kertaa yössä herääminen ei oo herkkua, mut pakko jaksaa, kun kaikki isovanhemmat ja suku 300 km päässä.
T:sama 10kk äiti
Opiskellaan miehen kanssa eikä miehen työllistymisestä valmistumisen jälkeen ole mitään tietoa. Itsellä vielä pari vuotta opintoja jäljellä, jonka jälkeen koko talouden yhteistulot noin 2700e/kk jos mies ei saa töitä. Yksi lapsi on ennestään, nyt leikki-ikäinen, eikä ole tarkoitusta tehdä toista ikinä. Olen myös kärsinyt paino-ongelmista ja synnytyksen jälkeistä masennusta, raskausmyrkytys ja muutenkin vaikea raskaus jonka takia kroppa alkoi hajoamaan raskauden aikana. Eli ei kyllä innosta kaataa taloutta, parisuhdetta ja jo helpohkoa elämää lapsen kanssa joka on kiltti ja ihana. Sori.
-lapsia kaksi
-olen työtön ja mies pienipalkkainen
-kämpässä ei ole tarpeeksi tilaa
-ei tukiverkkoa
-ei vain kiinnosta. Ei minua eikä miestä
Perustetaan valtiolle hautomoita. Valtio kasvattaa ne siten lastenkodeissa aikuseksi saakka.
Täytyy varmaan nyt lähteä tekemään kun talkoista sentään kyse. ;D
Oon 47v. Tarvitaanko muita syitä?
En luota yhteenkään mieheen sen verran, että uskoisin hänen kantavan vastuunsa jälkeläisestään, ts. yksinhuoltajuus ei kiinnosta.
Olemme tehneet osamme. Kolme parikymppistä lasta tehtynä ja ikää alkaa olla 50 v. Neljäs jäi tekemättä osin taloudellisista syistä, osin siksi, että ikää alkoi itsellä olla ja kertakaikkiaan se pikkulapsikausi ei enää kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo on jo yli viisikymppinen.
Ei vaimon korkea ikä ole ennenkään estänyt miestä lisääntymästä nuorempien kanssa. Eli onko tuo vain tekosyy?
Ai pitäisi alkaa juosta vieraissa jonkun synnytyskampanjan siemenlinkona?
Ei kiitos!
Täällä palstalla aina haukutaan köyhiä ihmisiä niin nytkö pitäisi köyhänä tehdä lapsi muiden elätettäväksi?
Olen opiskelija ja puuttuu sellainen asia kuin isä lapselle.