Puheet synnytystalkoista ovat oikeasti hirveän vastenmielisiä. Kukaan nainen ei lähde uhraamaan kehoaan jonkun yhteiskunnallisen syyn vuoksi...
Ja kun noiden juttujen laukojina on lähinnä keski-ikäisiä miehiä, joilla ei oikeasti ole hajuakaan mitä raskaana oleminen ja synnyttäminen ovat.
Kommentit (715)
Aivan sairas termi.
Synnyttämisen ainoa idea on tehdä lapsi.
Synnyttäminen menee ohi mutta lapsi jää.
Sitä paitsi synnyttäminen on vaarallista, vastenmielistä tuskallista.
Täällähän on ihmisiä muutenkin liikaa.
Halusit mitä vain, vastaus kuuluu, että mene viimeiseksi pitkään jonoon.
Etkä sittenkään luultavasti saa mitään.
Niin kauan kun pienten lasten hoitotyötä ei arvosteta rahallisesti vähääkään syntyvyys ei lähde nousuun. Jos siitä työstä maksettaisiin jonka pienten lasten äidit tekee, mitään palkkatasa-arvokeskustelua ei tarvittais. Toinen totuus on että lastenhoito on raskasta työtä, nykyihminen ei välttämättä ole valmis uhraamaan elämäänsä lapsille.
"Kehon uhraaminen" on aivan naurettava fraasi tässä yhteydessä.
Minulla esimerkiksi on kolme normaalisti alateitse syntynyttä lasta pienin ikävälein, enkä ole uhrannut sen takia yhtään mitään. Ajan kanssa meille jokaiselle tulee iän mukanaan tuomia vaivoja ennemmin tai myöhemmin.
En osaa edes kuvitella mitään niin isoa synnytyksen mukanaan tuomaa ongelmaa, että kokisin katuvani lasten hankintaa.
Miksi tällaisista asioista nykyään on pakko loukkaantua niin kovin? Jos et koe että puhe lastentekotalkoista puhuttelee sinua, päästä se toisesta korvasta ulos ja jatka sitä mitä olet tekemässä. Ihmeellistä toimintaa kun joka asiasta pitää vauhkoontua ja nostaa julkinen keskustelu jossa yritetään lytätä joku.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä voisin lapsen tehdä jos joku muu hoitaisi raskaana olemisen ja synnyttämisen. Ai hitsi, ollapa mies.
Ai hitsi, minä taas voisin ilomielin kantaa ja synnyttää sulle ja parille muullekin lapsen. Nautin suunnattomasti raskaana olemisesta eikä synnyttäminenkään nyt mitenkään hirveänä ole jäänyt mieleen. Kehokaan ei ole kärsinyt, mutta en halua itselle enää lisää lapsia.
Lainsäätäjät hoi, pitäsköhän vaikka talkoohengessä mahdollistaa tämmöset yhteistyökuviot?
T.Kuuden äiti
Synnytystalkoot olisivat ensisijaisesti valtion asia. Näin valtio voisi vaikuttaa syntyvyyteen myönteisesti: VANHEMMUUDEN KUSTANNUKSET POIS ÄIDIN TYÖNANTAJAN HARTEILTA.
Tuossa on syy siihen, miksi nekin naiset, jotka lapsia ehkä haluaisivat, viivyttelevät raskaaksi tulemisen kanssa. Se kun vaikuttaa ymmärrettävästi hyvin kielteisesti työuraan, että työnantajalle tulee täysin asiaankuulumattomia ja aiheettomia kustannuksia. On valtion tehtävä tukea syntyvyyttä! Yritysten tehtävä puolestaan on tehdä tulosta ja maksaa siitä veroja valtion kassaan. On aivan käsittämätöntä, että vanhemmuuden kustannuksia on sälytetty työnantajien maksettaviksi ja vielä niin, että naisten työnantajat maksavat niitä enemmän!
Niin kauan kuin asiat ovat näin epäreilusti, on aivan turha mussuttaa naisten "itsekkyydestä".
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta, eikä synnytykset ole jättäneet pysyviä vaurioita. Fysioterapeuttiystäväni auttoi treenaamaan vatsan, selän ja lantionpohjan lihakset kuntoon. Tiedostan, että kaikilla ei ole samanlaista ystävää auttamassa, vaikka näiden juttujen pitäisi kuulua synnytysten jälkihuoltoon.
Siinä ei fysioterapia auta kun on sellainen kudossairaus, että kudokset ei palaudu normaalisti tai ollenkaan. Mulla on tällainen ja siihen liittyy myös nivelten yliliikkuvuus. Ja olen kyllä treenannu, mutta kun ei kahdeksassakaan vuodessa tuloksia näy niin ei vaan voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näistä pitää kimpaantua? Itseäni lähinnä naurattaa. Miehillä on hätä kädessä kun naiset ei suostukaan enää kodinhoitajiksi, äideiksi, uratykeiksi ja patjoiksi samaan aikaan. Sitten isoin ase on taas kiukutella, kuinka nainen ei ole nainen jos ei synnytä ja kyllä nyt itsekkäiden naisten pitää taipua :D
Niin kauan kun yhteiskunnassa ei puhuta miesten itsekkyydestä ja nuoruuden pitkittämisestä, niin mun elämä kulkee nautinnosta toiseen kuten miehilläkin.
Ikävä juttu, paitsi että vähän naurattaa :)
Trollaatko vai etkö ihan oikeasti tajua mitä haittaa siitä on eläkeläisiä on suhteettoman paljon verrattuna työikäisiin veronmakaajiin?
Muutenkin tässä ketjussa näkee syyn miksi naiset nysväävät merkityksettömien asioiden parissa samalla kun miehet muuttavat maailmaa. Ja sehän on se, ettei naiset kykene ajattelemaan omaa napaa pidemmälle, kun taas miehet ajattelevat asioita laajemmin, jopa koko kansakunnan kannalta.
Kyllä mä naisena ahattelen koko kansakunnan kannalta. Ajattelen, että tällainen naisvihamielinen mieskansa joutaa kuolla pois. Yhtään tyttölasta en tänne halua tehdä kärsimään miesten aikaansaannoksista, enkä yhtään poikalasta heitä hyväksikäyttämään. Kumpis nyt ajattelikaan pidemmälle?
Mikset voi ajatella asiaa niin, että kasvatat tyttäresi ja poikasi arvostamaan kaikkia ihmisiä ja unohtamaan kaikki nais- ja miesvihat?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tulevaisuudessa keksitään miten saadaan koiras poikimaan, niin saa miehet jatkossa hoitaa senkin homman kotiin. Naisista ei ole nykyään kuin valittamaan.
Miten luulet sen auttavan? Ei miehet nytkään halua lapsia vaikkeivat edes synnytä.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun pienten lasten hoitotyötä ei arvosteta rahallisesti vähääkään syntyvyys ei lähde nousuun. Jos siitä työstä maksettaisiin jonka pienten lasten äidit tekee, mitään palkkatasa-arvokeskustelua ei tarvittais. Toinen totuus on että lastenhoito on raskasta työtä, nykyihminen ei välttämättä ole valmis uhraamaan elämäänsä lapsille.
Niin, eihän täällä saa lapselle kuin koulutuksen, terveydenhoidon, hammashoidon, jne. ilmaiseksi.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näistä pitää kimpaantua? Itseäni lähinnä naurattaa. Miehillä on hätä kädessä kun naiset ei suostukaan enää kodinhoitajiksi, äideiksi, uratykeiksi ja patjoiksi samaan aikaan. Sitten isoin ase on taas kiukutella, kuinka nainen ei ole nainen jos ei synnytä ja kyllä nyt itsekkäiden naisten pitää taipua :D
Niin kauan kun yhteiskunnassa ei puhuta miesten itsekkyydestä ja nuoruuden pitkittämisestä, niin mun elämä kulkee nautinnosta toiseen kuten miehilläkin.
Ikävä juttu, paitsi että vähän naurattaa :)
Trollaatko vai etkö ihan oikeasti tajua mitä haittaa siitä on eläkeläisiä on suhteettoman paljon verrattuna työikäisiin veronmakaajiin?
Muutenkin tässä ketjussa näkee syyn miksi naiset nysväävät merkityksettömien asioiden parissa samalla kun miehet muuttavat maailmaa. Ja sehän on se, ettei naiset kykene ajattelemaan omaa napaa pidemmälle, kun taas miehet ajattelevat asioita laajemmin, jopa koko kansakunnan kannalta.
Kyllä mä naisena ahattelen koko kansakunnan kannalta. Ajattelen, että tällainen naisvihamielinen mieskansa joutaa kuolla pois. Yhtään tyttölasta en tänne halua tehdä kärsimään miesten aikaansaannoksista, enkä yhtään poikalasta heitä hyväksikäyttämään. Kumpis nyt ajattelikaan pidemmälle?
Mikset voi ajatella asiaa niin, että kasvatat tyttäresi ja poikasi arvostamaan kaikkia ihmisiä ja unohtamaan kaikki nais- ja miesvihat?
Ympäristö vaikuttaa, asenteet tarttuu. Kaikkien pitäisi kasvattaa lapsensa noin että se toimisi.
Tässä pahoinvointiyhteiskunnassa tuo ei tule tapahtumaan.
Aivan ensimmäiseksi pitää jakaa lapsista koituvat kustannukset tasan kaikille työnantajille. On ihan käsittämätöntä, että äitien työnantajille sälytetään nykyisin kaikki taloudellinen rasite. Tämän asian olisi voinut hoitaa kuntoon jo vuosikymmeniä sitten. Miksi niin ei ole tehty?
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnassa elävät ihmiset on siitä jänniä, että status kiinnostaa. Jos jotain asiaa arvostetaan, niin kaikki ovat yhtäkkiä sen ääressä. Äitiyttä, perhettä tai vanhemuutta ei arvosteta - sen näkee tämänkin keskustelun kommenteista joissa todetaan että miehillä on tärkeet jutut ja naiset nyt nöyrtyy sinne kotiin, kiitos.
Seurauksena naisia ei kiinnosta perhe. Eikä kiinnosta miehiäkään.
Ruotsissa miehet on pistetty lailla kotiin lasten kanssa, ja koko yhteiskunta on herännyt tajuamaan että perhe on raakaa työtä ja toimitusjohtajien esimerkeillä nuoretkin miehet ylpistyy kantamaan vauvoja kantorepuissa ympäriinsä.
Suomessa miehet piereskelee ringissä ja ajattelevat olevansa yksi naisten hoidokeista itsekin.
Ja Ruotsissa mies on velvollinen hoitamaan perheensä, jos haluaa erota, toisin kun Suomessa.
Jos nainen on ollut kotiäiti tai osa-aikatyössä, mies joutuu maksamaan elatusmaksua niin lapsen äidille, kuin lapselle. Suomessa 80-luvun jälkeen ei juuri kukaan nainen saa eks-mieheltään elatusmaksua, vaikka huolehtii päävastuun lapsista.
Itse oksentelin runsaasti molemmat raskaudet läpi alusta loppuun. Se laski huomattavassa määrin kunnon lisäksi myös mielialaa. Lopputulos: puoliso ei suostu siihen, että hankkisimme enää lisää lapsia, kun minun huono kuntoni vaikutti myös hänen rooliinsa kotona.
Pikkuhiljaa tulee näkyväksi se, miten naiset ovat se taho, josta riippuu kaikki, koko ihmiskunnan tulevaisuus.
Kunhan miehet tajuavat oman mielettömän tärkeän roolinsa naisten ja lasten suojelijoina ja tukijoina, alkaa koko ihmiskunnalla mennä paremmin.
Kyllä mäkin voisin tehdä vaikka useamman lapsen lisää (nyt on yksi), jos joku muu olisi raskaana ja synnyttäisi puolestani. 5 kk jatkunut rankka pahoinvointi, jatkuvat hiivatulehdukset ja rv23 alkaneet vuodelepoon johtaneet harjoitussupistukset... Unohtamatta tietenkään synnytyksessä tehtyä episiotomia ja siitä seurannutta 4 kk kestänyttä alapään kipua ja arkuutta.
En vaan jaksa käydä kaikkea tuota läpi kovin montaa kertaa. Fyysisten kipujen ja vaivojen lisäksi ensin raskausaikana monen kk saikku töistä ja tietysti äitiyslomat päälle.
Jos vaan voisikin tulla vanhemmaksi siten, että joku muu synnyttäisi ja jäisi kotiin hoitamaan lapsen. Itse voisin pitää vaikkapa 1-3kk lomaa lapsen synnyttyä ja sitten palata töihin tuulettamaan aivoja. Mutta kun ei niin ei.
Mutta sinullekin on ok , että miesten pitää uhrata henkensäkin "yhteiskunnallisen syyn vuoksi"?
Vierailija kirjoitti:
Aivan ensimmäiseksi pitää jakaa lapsista koituvat kustannukset tasan kaikille työnantajille. On ihan käsittämätöntä, että äitien työnantajille sälytetään nykyisin kaikki taloudellinen rasite. Tämän asian olisi voinut hoitaa kuntoon jo vuosikymmeniä sitten. Miksi niin ei ole tehty?
Onko tuota totta ja? Ilman muuta korjausta vaativa seikka.
Kyllä, se todellakin on vain sinun mielipiteesi. Kun koko ketju on täynnä jotain jankutusta tyyliin "kun minulla ei ollut ongelmia niin en ymmärrä että muilla voi olla", on todellakin syytä kyseenalaistaa henkilön älyä.