Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksakaan kuljettaa lapsia harrastuksiin, onko paha jos joulun jälkeen karsitaan?

Vierailija
20.11.2018 |

Tuli marraskuu, synkkää ja pimeää. Tytöllä oli tänään pianotunti klo 17. Olin töistä kotona klo 16.30, söin banaanin ja lähdin viemään pianoon. Kävin kaupassa ja hain tytön pianotunnilta, tein ruuan (valmistui juuri klo 18.30, kun mies tuli töistä. Syötiin ja mies tyhjensi astianpesukoneen. Nyt olen laittanut tiskit koneeseen, kuunnellut toisen tytön lukuläksyn, tarkistanut matikanläksyt, lukenut Wilman, auttanut 7v. suihkussa ja laittanut iltapalan. Kävin itse äsken suihkussa ja olen poikki! Huomenna palaan taas töistä klo 16.30. Teen ruuan ja lähden viemään toista tyttöä tanssitunnille, klo 17.30 alkaa. Toisella tytöllä on kaverisynttärit toisella puolella kaupunkia klo 18-19.30. Haen välissä tanssijan kotiin. Koko ilta taas samaa kuljetusshowta. Kirjastoonkin pitää ehtiä, lainat erääntyy.

Minusta tuntuu, että kolmen alakouluikäisen harrastukset pyörittää koko talouden ajankäyttöä iltaisin. Tässä meidän asuinalueella ei ole mitään. Keskustaan ei ole mikään paha matka (3 km), mutta aikaa menee monissa liikennevaloissa ja parkkipaikkaa hakiessa. Minulla itselläni on vain yksi säännöllinen liikuntaharrastus viikossa ja siitä en luovu. Salilla käyn lisäksi viikonloppuisin, jos on aikaa. Onko paha juttu, jos äiti sanoo lapsilleen, että harrastuksia pitää karsia?

Kommentit (173)

Vierailija
141/173 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kimppakyydit mahdollisia? Helpottaa elämää todella paljon!

Uskon, että helpottaa! Ei ole mahdollista meillä. Pianoon ei mene ketään läheltä, tanssitunnille ei mene ketään läheltä, voimistelun ei mene ketään läheltä tietääkseni. Meillä on myös poika, jolla 2 harrastusiltaa viikossa. Kun menee parkouriin, menee yleensä suoraan kaverille koulusta ja heiltä vievät parkouriin molemmat pojat. Parkouriin on meiltä pitkä matka ,lähes 8 km, kaupungin toiselle puolelle. Yleensä minä tai mieheni haetaan pojat ja pudotetaan se kaveri matkalla kotiinsa. Nyt kun toinen poika oli kaksi viikkoa kipeä, jouduttiin kuljettamaan meidän poika molempiin suuntiin. Se vasta on edestakaisin ajelua.

-ap

Pitkä matka? 8 kilsaa?

Jep. 40 km/h rajoitusta, matkalla tosi monet liikennevalot, yli kymmenet. Yhteen suuntaan menee ajaessa noin 20 min. Jos vien pojan harrastukseen ja palaan kotiin esim. laittamaan ruuan, se vientireissu vie noin 40 min. Harkat kestää 1,5 tuntia, eli ehdin olla kotona reilun tunnin ja sitten taas 40 min. ajoa. Jos sattuu olemaan vähän liikennettä ja vihreät valot monessa risteyksessä, parhaimmillaan olen ajanut 17 minuutissa/suunta.

-ap

Voi hyvää päivää. Miksi sinä ajelet edestakaisin? Mene lenkille, käy kaupassa, kirjoittele meilejä autossa, nuku, katso leffa.

Minä vien joka aamu lapaet Helsingissä kouluun, tuplamatka, viis tietyömaata. Yhteen suuntaan voi mennä toi 40 minsaa.

Sen lisäksi käytän heitä illalla ihan just taas jossain 15-20 kilsan päässä harrastuksissa.

Mökilläkin käyvät sunnunaisin jumppaamassa ja juu, taas ajelen reilut kymmenen kilsaa eestaas kahteen kertaan.

En oo ikinä ajatellut että tää olsi nyt jotain ihan kamalaa!

Kuulostaa siltä, ettet itse käy töissä, joten paha verrata työssäkäyvä vanhemman kuljetusaikoihin.

Ap:n kuljetusmatkat eivät myöskään kuulosta kohtuuttomilta, jos pisin on pahimmillaan 20 min., mutta luulisi lasten voivan tosiaan itsenäisestikin harrastuksiinsa kulkea, joko julkisilla tai pyörällä/kävellen.

Vierailija
142/173 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään kuin ap:n lukematta sanon, etten IKINÄ  olisi voinut autottomana kuljettaa ketään yhtään minnekään, mutta sanoin, että kun ikää karttuu ja pystyy itse kulkemaan, menköön.

Minä maksan.

Ja näin kävi.

Eivät vanhemmat todellakaan ole lastensa kuljettajia, orjia tai lapsen aikataulujen mukaan hyppääjiä!

Oma on ongelma, jos tuohon hyppyytykseen ja "ylikouluttamisen" lähtee; lapsi ei tarvitse harrastuksia, jos on omaa hauskaa.

Jos lapsella on intohimo johonkin, sitä on kiva tukea.

Ja silloin se ei ole taakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/173 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kimppakyydit mahdollisia? Helpottaa elämää todella paljon!

Uskon, että helpottaa! Ei ole mahdollista meillä. Pianoon ei mene ketään läheltä, tanssitunnille ei mene ketään läheltä, voimistelun ei mene ketään läheltä tietääkseni. Meillä on myös poika, jolla 2 harrastusiltaa viikossa. Kun menee parkouriin, menee yleensä suoraan kaverille koulusta ja heiltä vievät parkouriin molemmat pojat. Parkouriin on meiltä pitkä matka ,lähes 8 km, kaupungin toiselle puolelle. Yleensä minä tai mieheni haetaan pojat ja pudotetaan se kaveri matkalla kotiinsa. Nyt kun toinen poika oli kaksi viikkoa kipeä, jouduttiin kuljettamaan meidän poika molempiin suuntiin. Se vasta on edestakaisin ajelua.

-ap

Pitkä matka? 8 kilsaa?

Jep. 40 km/h rajoitusta, matkalla tosi monet liikennevalot, yli kymmenet. Yhteen suuntaan menee ajaessa noin 20 min. Jos vien pojan harrastukseen ja palaan kotiin esim. laittamaan ruuan, se vientireissu vie noin 40 min. Harkat kestää 1,5 tuntia, eli ehdin olla kotona reilun tunnin ja sitten taas 40 min. ajoa. Jos sattuu olemaan vähän liikennettä ja vihreät valot monessa risteyksessä, parhaimmillaan olen ajanut 17 minuutissa/suunta.

-ap

Voi hyvää päivää. Miksi sinä ajelet edestakaisin? Mene lenkille, käy kaupassa, kirjoittele meilejä autossa, nuku, katso leffa.

Minä vien joka aamu lapaet Helsingissä kouluun, tuplamatka, viis tietyömaata. Yhteen suuntaan voi mennä toi 40 minsaa.

Sen lisäksi käytän heitä illalla ihan just taas jossain 15-20 kilsan päässä harrastuksissa.

Mökilläkin käyvät sunnunaisin jumppaamassa ja juu, taas ajelen reilut kymmenen kilsaa eestaas kahteen kertaan.

En oo ikinä ajatellut että tää olsi nyt jotain ihan kamalaa!

Kuulostaa siltä, ettet itse käy töissä, joten paha verrata työssäkäyvä vanhemman kuljetusaikoihin.

Ap:n kuljetusmatkat eivät myöskään kuulosta kohtuuttomilta, jos pisin on pahimmillaan 20 min., mutta luulisi lasten voivan tosiaan itsenäisestikin harrastuksiinsa kulkea, joko julkisilla tai pyörällä/kävellen.

Kyllä käyn. 😂

Vierailija
144/173 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän jaksaa, vaikka välillä väsyttää. Tytöllä 4 harrastuskertaa viikossa, pojalla 2, molemmilla vanhemmilla 1.

Vierailija
145/173 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vinkkiä:

- Koululainen pääsee moneen treenin kulkemaan julkisilla ihan itse. Ainakin toisen suunnan. Valmennan junnuja ja kyllä ne motivoituneet tulee kaukaakin bussilla.

- Äidin ei myöskään tarvitse aamu-, väli- ja iltapaloja itse muille eteen passata. Eskari-iästä eteenpäin osaavat kyllä itse.

- Tiedän perheitä, joissa 10+ vuotiaat tekevät esim kerran viikossa arki-illan ruuan. Ei äidin sitäkään tarvitse eteen aina kantaa. Lapsi oppii osallistumaan, eikä ole avuton myöhemminkään.

- esim. su voi suunnitella ja tehdä viikon ruokia.

Vierailija
146/173 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitin huomiota, että aloittaja kuunteli lukuläksyjä ja tarkisti matikanläksyjä. Toki pitää auttaa, jos lapsi pyytää apua läksyissä, mutta normaalijärkinen lapsi saa läksyt tehtyä pääosin itsenäisesti ja tarkitukset sitten opettajan toimesta koulussa. Ei vanhemman kuulu läksyihin koko iltaansa käyttää!

Samaa ihmettelin. Kerran olen 11veen läksyissä auttanut ja lähes täydet pisteet tulee kaikista kokeista. Ei oo äidin päälle päsmäröinnistä kuin haittaa.

Vierailija
147/173 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no herranjumala eihän se nyt niin vaikeaa ole. Itse olen lapsi, joten en tiedä mitä teen täällä, mutta itse käyn harrastuksissa kuusi kertaa viikossa, ja veljeni neljä. Kyllähän siinä vähän joutuu ramppaamaan mutta olemme molemmat jo sen ikäisiä, että voimme itse mennä harrastuksiimme mikäli pääsemme. Vanhemmat vievät jos ehtivät tai emme itse harrastuksiimme pääse. Harrastan tanssia ja harjoitukset ovat pitkinpoikin pääkaupunkiseutua. Se ei kuitenkaan estä minua harrastamasta. Jos lapsesi rakastaa harratustaan nii älä ihmeessä pakota häntä lopettamaan koska et itse jaksa. Näin lapsen asemassa en näe sen olevan reilua. Varsinkin jos toinen saa harrastaa ja toinen ei. Jos lapset tarpeekai vanhoja niin opeta niitä yksin menemään. Ja tee ruokaa valmiiksi jääkaappiin.

Kuulepas, on eroa, onko lapsi 6- vaiko 12-vuotias ja asuuko syrjäkylillä vaiko pääkaupungin keskustassa, jossa on sekopäitäkin liikkeellä.

Niin ja kulkeeko yksin vai kaverin kanssa. Pikkukaupungeissa on varmaan turvallista, mutta ainakin meillä lapsen harrastuskulkemiset yksin loppui siihen, kun joku mies oli tarttunut matkalla mukaan, kyseli englanniksi, missä asut ja seurasi pitkän matkaa.

Vierailija
148/173 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitin huomiota, että aloittaja kuunteli lukuläksyjä ja tarkisti matikanläksyjä. Toki pitää auttaa, jos lapsi pyytää apua läksyissä, mutta normaalijärkinen lapsi saa läksyt tehtyä pääosin itsenäisesti ja tarkitukset sitten opettajan toimesta koulussa. Ei vanhemman kuulu läksyihin koko iltaansa käyttää!

Samaa ihmettelin. Kerran olen 11veen läksyissä auttanut ja lähes täydet pisteet tulee kaikista kokeista. Ei oo äidin päälle päsmäröinnistä kuin haittaa.

Ap:n yksi lapsi on 7 v., se kävi ilmi. Meillä ainakin opelta tullut vaatimus, että lukuläksyt luetaan 3 kertaa ääneen vanhemmalle. Ääneen lukemista on koulussa enää vähän. Toinen pointti, että vanhempainillassa ohjeistettiin vanhempia tarkastamaan läksyt. Jos on esim. matikassa paljon väärin, silloin ilmoitus opelle. Voidaan opettaa koulussa lisää. Ensimmäisillä luokilla perusteet tulisi oppia riittävän hyvin.

Vierailija
149/173 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joidenkin vanhemmat vielä kaikenlisäksi toimii joukkueenjohtajina, valmentajina yms.toimihenkilöinä, että puuhaa riittää.

Ihan hirveetä. Just tän vuoksi meillä ei harrasteta mitään joukkueshittiä.

Jotkut tykkää siitä

Vierailija
150/173 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika pelaa jalkapalloa. 3 harjotukset ja pelit päälle. Pelejä pitkin maakuntaa. Nuorena myös paljon koko päivän turnauksia. Tyttö tanssii 2 kertaa viikossa ja piano heti koulun jälkeen. Kuljetettu on! Välillä rankkaa mutta myös antoisaa

Vierailija
151/173 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään kuin ap:n lukematta sanon, etten IKINÄ  olisi voinut autottomana kuljettaa ketään yhtään minnekään, mutta sanoin, että kun ikää karttuu ja pystyy itse kulkemaan, menköön.

Minä maksan.

Ja näin kävi.

Eivät vanhemmat todellakaan ole lastensa kuljettajia, orjia tai lapsen aikataulujen mukaan hyppääjiä!

Oma on ongelma, jos tuohon hyppyytykseen ja "ylikouluttamisen" lähtee; lapsi ei tarvitse harrastuksia, jos on omaa hauskaa.

Jos lapsella on intohimo johonkin, sitä on kiva tukea.

Ja silloin se ei ole taakka.

Sinulle kysymys: mistä lapsi tietää, että hänen intohimonsa on vaikka tanssi, jos hän ei ole yhdelläkään tanssitunnilla käynyt?

Kyllä niitä harrastuksia joutuu kokeilemaan, mikä tuntuu hauskalta ja inspiroivalta. Itse pidän erittäin tärkeänä liikuntaharrastuksia, kun asutaan koulun vieressä. Eipä tule arkiliikuntaa. Vien mielelläni tytärtä monta kertaa viikossa 6,5 km päähän jäähallille taitoluisteluun, jonka hän aloitti 6-vuotiaana. Jos haluaa jossain vaiheessa vaihtaa harrastusta, niin siitä vaan. Taitoluistelu on vain yksi niistä lajeista, joita ei pysty aloittamaan 11-12-vuotiaana, jolloin olisi tarpeeksi vanha kulkemaan matkat pyörällä/kävellen.

Vierailija
152/173 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuljetan lastani kuutena päivänä viikossa. Ei siellä harrastuspaikassa tarvitse istua ja odotella lasta, vaan senkin ajan voi käyttää itselleen. Usein lapsen harrastuksen aikana käyn tekemässä kävelylenkin, joskus talvella jopa hiihtämässä, teen ruokaostokset, hoidan muita ostoksia tai luen kirjaa. Joskus otan läppärin mukaan ja teen töitä. Välillä ihan vain istun ja odottelen muiden vanhempien kanssa jutellen.

Mielelläni lastani kuljetan, kun hän nauttii harrastuksestaan ja tykkää siinä käydä. Välillä hän kulkee myös itsenäisesti bussilla tai pyörällä 4,5 km, mutta aina tämä ei onnistu mm. aikataulusyistä.

Vierailija
153/173 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia vastauksia. Rasittavuus on aika suhteellista. Minulla ei ole  edes ajokorttia. Asuin ennen isommassa kaupungissa, jossa bussivuorot olivat loistavat. Täällä pääsee illalla kerran tunnissa mihin nyt pääsee, on aika tuuri, jos harrastuspaikka on reitin lähellä. Reitit muuttuivat nyt niin, että pääsen lapsen kanssa bussilla lähelle. Aikaa menee paljon, kun bussi nyt tietysti kiertelee ja kaartelee miten sattuu, mutta silti tuo muutos nyt edes mahdollisti sen, että lapsi voi harrastaa. Jotenkin huvittaa, kun toiselle rasittavaa on käyttää aikaa 10 min. matkaan, johon minulla menee tunti ja siinä välillä voi käydä kaupassa tai muuta hyödyllistä. No juu, en valita, olisinhan voinut ajaa ajokortin, mutta siitä vain muistuttaisin, että aika lailla ensimmäisen maailman ongelmia ovat nämä meidän ongelmat.

Vierailija
154/173 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on niin laiska että ei viitsi itse esim. pyöräillä sitä 3 kilometriä niin eiköhän saa sitten jättää harrastamatta.

Eiköhän se ole ns. pullukka.. Tuleva siideripunkero!

Lähetäs tämän lapsineron soittonäyte linkkinä, varmaan mahtavaa musisointia..

Vierailija
155/173 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko tämä eka syksy kun teillä harrastetaan näin paljon? Mulla ainakin tuo tunne, ettei jaksa, helpottaa jossain tuolla helmikuussa, kun alkuillat alkaa valoistua ja lumikin valaisee maisemaa (tammikuussakin jo lumi auttaa). Tämä marras-ja joulukuu on ne pahimmat pimeyden ja märkyyden takia. Ihan varmasti helpottaa, usko pois! Ja ihan kohta tulee jo joulutaukokin harrastuksista.

Ja lapset kasvaa. Ajattele, että ne on vain nämä muutamat vuodet ja kohta ne kulkee itsenäisesti niihin lähellä oleviin harrastuksiin. Harrastukset kantaa lasta pitkälle ja itse ainakin uskon, että helpottaa myös murrosiän myllerrystä.

Anna niiden harrastaa nyt, että ne omat mielenkkiinnon kohteet löytyy. Kyllä nekin vuodet vielä koittaa, kun aika on vain itselle. Se on tätä nyt. :)

Vierailija
156/173 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä käyt töissä, kuskaat joka päivä ja teet ruuat? Mies makaa sohvalla?

PAKOLLINEN NAISEN IDIOOTTIMAINEN KOMMENTTI.

Vierailija
157/173 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun täytyy rehellisesti tunnustaa, että olin huojentunut, kun esikoinen (pikkukoululainen) halusi lopettaa ainoan ohjatun harrastuksensa. Joka arki-illalle oli jotain, ja kun menossa vielä mukana kävelyä opetteleva vauva, ei oikein kauppaankaan iltaisin päässyt.

Nyt on enää viisivuotiaan kaksi harrastusiltaa ja miehen yksi. Siinäkin on riittämiin. Viisivuotias rakastaa harrastustaan, ja siitä emme luovu. Ja toki esikoinenkin saa aloittaa jotain uutta, mutta toivottavasti vasta ensi syksynä.

Vierailija
158/173 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lasten harrastukset kuulu lasten isälle ollenkaan?

Hän tyhjensi yhtenä päivänä astianpesukoneen. Mitä vielä vaadit, raskas työ ja kaikkea.

Luetun ymmärtämisessä, asenteissa vai aivoissa vikaa? Varmaan yhdistelmä kaikkea noista.

Ap kertoi miehen tekevän pidempää päivää. Oletan, että mies on paremmin alkatussa vaativassa työssä. Tällä pitkää päivää edellyttävällä duunilla varmaankin rahoitetaan perheen elämä, mukaanlukien tuhannet lasten harrastukset... Vähän rajaa noihin pakollisiin "feministimöläytyksiin"!!!

Vierailija
159/173 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää sellaiset kommentit, että "antakaa lapsiraukkojenne lopettaa pakolliset harrastukset, että saavat olla rauhassa koulun jälkeen"???

Ettekö tajua, että jotkut lapset haluavat harrastaa ja heillä on harrastuksessaan todella kivaa ja eivät siltikään ole liian väsyneitä koulun hoitamiseen. Meillä tytär RAKASTAA (hänen omin sanoin) harrastustaan . Hän harrastaa mukavassa porukassa kaksi kertaa viikossa ja on murheen murtama jos on vaikka kipeänä ja joutuu jättämään jonkun kerran väliin.

Vierailija
160/173 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 minuuttia suuntaansa paljon? No huh. Helsingissä voi mennä ruuhka-aikaan tuntikin harrastukseen menemiseen. 3 kilometrin matkan lapsi voi mennä itsekseen pyörällä tai kävellen ellei sinne kulje bussia. Mies vie puoliksi.

Helsingissä? Missä te oikein asutte? Meillä kokemus Myllypurosta, ettei täältä tarvii poistuu koskaa minnekää harrastusten perässä. Löytyy ihan kaikki. Tai no uimahalli on Itiksessä. Meiltä kotoonta matka 2,5 km. Mut metrolla pääsee tai bussilla monta kertaa tunnissa. Lasten harrastuksiin kulkemisiin ei mee aikaa. Ei tarvii ketään kuljetella. Se on helppous Helsingissä.

No sehän riippuu ihan harrastuksesta. 😂😂😂😂😂 miten yksinkertainen voi ihminen olla?

Tietenkin riippuu harrastuksesta, mutta voin sanoa että suurinta osaa perusharrastuksista voi Itä-Helsingissä harrastaa kohtuullisen matkan päässä: yleisurheilu, jalkapallo, tanssi, musaopisto jne. Jääkiekkoon ehkä pitempi matka ja Oopperan balettikouluun (tosin sekin 10 min metromatkan päässä).

eri

Pääsekö Pyllypurosta muka 10 minuutissa steissille???? Sitten vielä kävelyt/spåra päälle...