Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naiset valittavat matalista palkoista ja työstään, mutta eivät kuitenkaan kouluttaudu muille aloille?

Vierailija
20.11.2018 |

Varta vasten pitää hakeutua lähihoitajaksi, sairaanhoitajaksi, sosionomiksi etc. ja sitten valittaa kaikesta siitä, mitä nuo alat pitävät sisällään, kuten kuormittavan vuorotyön, pakkotahtisen kiireen ja matalan palkkatason.

Ja puhun nyt siis niistä, joilla ei ole sen kummempaa erityiskiinnostusta noille aloille, mutta joku ammatti pitää valita ja sitten valitaan sote-ala. Ne, jotka hakeutuvat alalle, koska se kiinnostaa oikeasti, ovat eri asia ja silloin asialle on hyvä syy.

Miksi ei samalla vaivalla voisi valita jotain tekniikan alaa, jossa huomattavasti paremmat palkat, palkkakehitys ja työajat? Ei tarvitsisi aina valittaa.

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sosiaalialan ihminen. Tykkään ihmisläheisestä työstä, mut tiiän esim. et just johonkin insinöörinkoulutukseen vaikka ei mun matikkapää ois riittänyt. Tiesin matalan palkkauksen. Hyväksyn sen. En todellakaan ole kateellinen jos joku vaikka rakennustyömaalla paleleva duunari saa kovempaa palkkaa kuin minä. Sen verorahoista meidän sos/terv puolen palkat maksetaan. Kiitos sille.

Yläpeukut tälle!

T: toinen sos.alan työntekijä

Vierailija
62/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka teidän lapsenne hoitaa sillä aikaa, kun te olette niissä korkeapalkkaisissa töissänne? Ai niin, ihmiset joiden toivotte ennemmin vsihtavan alaa kuin saavan kohtuullisen korvauksen työpanoksestaan. No, toivotaan että lapsillenne ei pian enää riitä hoitajia, joten joudutte köyhäilemään kotona ja hoitamaan kersanne itse kouluikään asti. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ratkaisu huonoihin palkkoihin on aina olevinaan eri alalle kouluttautuminen? ...

Kiinnostaisi myös, miksi juuri naisten alat ovat niitä huonosti palkattuja. 

Yksilötasolla ratkaisu huonoihin palkkoihin on todellakin alanvaihto. Isommassa mittakaavassa toki poliittiset päätökset, rakenteelliset muutokset, arvot jne. vaikuttavat.

Mutta jos yksittäinen ihminen mielii tässä elämässä vielä saada parempaa palkkaa, niin ei ole aikaa jäädä odottelemaan monia vuosia hitaita muutoksia.

"Naisten alat" ovat huonosti palkattuja pääsääntöisesti siitä yksinkertaisesta syystä, että ne ovat suurimmaksi osaksi julkisen puolen töitä, jotka eivät sinänsä tuota rahaa, vaan päinvastoin kuluttavat sitä. Julkisen sektorin ihmisten palkat maksetaan verorahoista. Ns. miesten alat taas ovat pääsääntöisesti yksityisen puolen rahaa tuottavaa hommaa, liiketoimintaa.

No mistäs ne hienot liikemiehet (jotka saa 4 miljardia vuodessa tukia pisneksiinsä) saisi asiakkaita ja työntekijöitä ilman julkisia palveluja kuten peruskoulua ja sairaanhoitoa, kun harva osaisi lukea ja laskea ja suurin osa kuolisi johonkin kulkutautiin teini-iässä? Että onkos ne nyt niin tuottamattomia kun ajattelee vähän älykkäämmin?

Otinkin nyt kantaa vaan siihen suoraan rahalliseen tuottavuteen ja totesin faktat, miten homma menee päätöksentekotasolla, kun markkinataloudessa elämme.

En arvottanut tai kieltänyt julkisten palveluiden arvoa sinänsä. Ikävä kyllä tämä on se malli, miten kapitalistinen yhteiskunta pyörii, ja miten lyhytnäköisesti asiat siinä pahimmillaan nähdään. Rahaa nopeasti heti.

Vierailija
64/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka teidän lapsenne hoitaa sillä aikaa, kun te olette niissä korkeapalkkaisissa töissänne? Ai niin, ihmiset joiden toivotte ennemmin vsihtavan alaa kuin saavan kohtuullisen korvauksen työpanoksestaan. No, toivotaan että lapsillenne ei pian enää riitä hoitajia, joten joudutte köyhäilemään kotona ja hoitamaan kersanne itse kouluikään asti. :)

Ihmiset, jotka toivottavasti ovat hakeutuneet alalle koska haluavat hoitaa lapsiani eivätkä korkeaa palkkaa tavoittele. Oletan näin, kai muuten olisivat muissa töissä.

Vierailija
65/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelet virheellisesti. Palkkaus on edelleen naurettavaa, koska ihmisten vahvuuksia ei huomioida.

Mieluummin auttaisin sairaita ihmisiä kuin rakentaisin kouluja, joiden katot romahtavat.

Yhtä fiksua kuin sanoa, että "mieluummin rakentaisin kattoja, kuin hoitaisin sairaita, jotka kuolevat kumminkin". 

Nykypäivänä perusfiksuilla ihmisillä on tietoa perussairauksien ehkäisystä, mielenterveydestä ja muusta semmoisesta uutisten, harrastusten ja perhepiirin kautta, mutta harvemmalla on tietoa talojen rakentamisesta. Niissä hommissa pitää aloittaa ihan alusta ja oikeita vastauksia ei voi päätellä maalaisjärjellä ja yleissivistyksellä ja kuntoakin pitää olla. 

Miesten tekemien järjettömien virheiden vuoksi turhan monet ihmiset vahingoittuvat. Virheistä maksetaan historiallisen arvostuksen perusteella järjetön palkka.

Sairastumiseen ja mt-ongelmiin voi liittyä perimä tai alttius sairastumiseen. Turhan monilla miehillä on rikostuomio.

Naisten töitä ei vieläkään ymmärretä arvostaa, mitä pidän täysin naurettavana. 

PS Jos ne katot ja muut rakenteet osattaisiin niiden "fiksujen" miesten toimesta rakentaa oikein, niin rakennuksissa ei olisi home- ja kosteusvaurioita ja romahtavia kattoja.

Vierailija
66/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllästynyt sh kirjoitti:

Sairaanhoitajan työ on erittäin vaativaa ja haastavaa mutta myös palkitsevaa. Joka päivä oppii jotain uutta ja omaa ammattitaitoa joutuu pitämään yllä koska koko ajan on uusia menetelmiä ja alalla ei koskaan ole valmis. Tästä huolimatta tai ehkä tästäkin johtuen moni ei ymmärrä kuinka rankkaa sairaanhoitajan työ on muuta kuin oman kokemuksen kautta.

Vuorotyö, kiire ja alituinen stressi sekä huono palkkaus ajaa ihmisen loppuun. Sairaanhoitajan työtä kyllä mukamas arvostetaan mutta missä arvostus näkyy? Tähän voisi lisätä hierarkisuus joka on edelleen monissa paikoissa valloillaan, ylimielisiä ja ilkeitä osastonhoitajia, ylihoitajista puhumattakaan. Omaiset, potilaat ja lääkärit saa kohdella hoitajia miten sattuu, ketään ei kiinnosta.

Ja pisteena i.n päälle aina joku jolla hirveä tarve haukkua hoitajia ja mutu tuntumalla heittää "faktoja" meidän koulutuksesta, työstä, ammattitaidosta sekä palkasta.

Kyllä, asiaa!

Hoitotyö vaatii valtavasti tietoa ja osaamista, paljon tietoteknistä osaamista ja laitteiden hallintaa samalla kun pidetään ihmisiä hengissä. Työ on ylikuormitettua ja työajat ovat useimmilla ikävät.

Useimmat varmasti hakeutuvat hoitoalalle, koska siihen on aito kiinnostus. Opiskelujen jälkeen vaan monelle iskee hoitotyön karu arki päin näköä. Työ on liian rankkaa, hallittava tietomäärä on valtava ja palkkapäivänä iskee epäusko - tämäkö on raadannan arvostus? Palkkaa vaaditaan lisää, koska palkka ei vastaa työn vaativuutta!

P.S. Haluaisitko sinä insinööri, kun tulet leikkaukseen, sinun nukutusta valvoo joku kadunmies, koska työtä voi hoitaa "yleistiedolla"? Ehkä lapsesi ollessa teho-osastolla keuhkokuumeen vuoksi, sinä tulet pitämään lasta hengissä?

Tämä on toinen sairaanhoitajilla yleinen kuvitelma: Kenenkään muun ihmisen duuni ei varmaan vuonna 2018 vaadi tietoteknistä osaamista ja laitteiden hallintaa! Vain sairaanhoitajat altistetaan tälle. Tiedoksi kaikille SH:lle: Lähes jokaisessa ammatissa on ohjelmistot jotka työntekijöiden tulee osata. Myös kaikkialla muualla nämä ohjelmistot vaihtuu välillä ja uudet ohjelmistot vaativat opettelua, mikä v*tuttaa ihan kaikkia. 

Olen myös kuullut, kuinka sairaanhoitajien palkka on kuulema liian huono, sillä lääkäreilläkin on niin paljon parempi. Argh! No mene sitten v*ttu lääkikseen opiskelemaan 10 vuodeksi ja tule sitten lässyttämään, kuinka se 3,5 vuoden koulutus on ihan yhtä hyvä! Suurin osa hoitsuista ei edes tiedä, että ihan alhaisimman koulutustason lääkärikin opiskelee melkein kaksi kertaa kauemmin kuin he. Erikoistumiset ym saattaa viedä reilun vuosikymmenen. Ei kyllä liikene enää yhtään empatiaa tuolle vollotukselle.

PS: Jos alat miettimään, huomaat, että aika moni duuni huonolla ammattitaidolla toteutettuna voi olla suorastaan vaarallinen muille ihmisille (Mieti vaikka Kuopion turman bussikuskia).

Vierailija
67/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkä matikka, fysiikka ja kemia avaavat ovia paremmin palkattuihin töihin, sukupuolesta riippumatta.

...mutta ne ovat helkkarin tylsiä.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin ihan OK että niistä maksetaankin niille.

Kiinnostavampaa kuin hoitotyö heittämällä.

Vierailija
68/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon hoitoalalla ja haluaisin nyt vaihtaa parempipalkkaiseen työhön. Ehdotuksia?

Vierailija
69/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelet virheellisesti. Palkkaus on edelleen naurettavaa, koska ihmisten vahvuuksia ei huomioida.

Mieluummin auttaisin sairaita ihmisiä kuin rakentaisin kouluja, joiden katot romahtavat.

Olisiko mitään, jos rakentaisitkin sellaisia kouluja, joiden katot eivät romahtele. Siinähän olisi aivan mainio konsepti, tehdä paremmin se, minkä muut tekee huonosti.

Vierailija
70/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon hoitoalalla ja haluaisin nyt vaihtaa parempipalkkaiseen työhön. Ehdotuksia?

No tässäpä nyt muutama esimerkki: lääkäri, psykologi, rakennusinsinööri, kaupallisen alan konsultointihommat, monet it-alan työt (tietojenkäsittelyn tutkinto hyvä pohja).

Vierailija
71/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ne todellisuudessa osaa tehdä mitään sellaista, mistä kannattaisi maksaa isoja rahoja.

Päänsilitys ja fraaseja vierailla kielillä puhuminen toki ovat helevetin tärkeitä, yhteiskunnan kivijalkatehtäviä.. - mutta ei niistä silti kukaan maksa enempää kuin nyt.

Kaikessa ei aina itkupotkuraivarit auta.

Täytyy myös  o s a t a  jotain..

Vierailija
72/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ap, kuka ne sairaanhoito, siivous, opetus, lastenhoito ym hommat tekee, jos kaikki kouluttautuvat muille aloille? Sinäkö?

No ei kai oletettavasti kaikki niitä töitä nyt tekevät ole väkisin raahattu sinne töihin? Kai ne nytkin sitä työtä haluaa tehdä. Oletan näin, miksi muuten tekisivät sitä? Suomessa kun on aika hyvät yhteiskunnan tarjoamat mahdollisuudet tehdä sitä työtä mikä kiinnostaa.

Ei se mahdollisuus riitä jos pää ei riitä, itse olisin mieluiten kirurgi tai vastaava kovapalkkainen tyyppi mutta minulla on matematiikan oppimisvaikeus. Joten ei auta muu kuin kouluttautua huonommalle alalle ja valittaa.

Tuo jo itsessään paljastaa ettei sinua kiinnosta olla kirurgi, kunhan heitit jonkun ammatin jossa tiedät olevan kova palkka. Toivon ettei tuolla motiivilla kirurgiksi hakeutunut leikkaa minua koskaan.

Hae vaikka myyntialalle äläkä valita. Vai oletko moniongelmainen etkä pysty puhumaan ihmisten kanssa. Sepä selittääkin.. Ja vielä kaipaat kirurgin palkkaa, huhhuh.

Vierailija
73/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan työ on erittäin vaativaa ja haastavaa mutta myös palkitsevaa. Joka päivä oppii jotain uutta ja omaa ammattitaitoa joutuu pitämään yllä koska koko ajan on uusia menetelmiä ja alalla ei koskaan ole valmis. Tästä huolimatta tai ehkä tästäkin johtuen moni ei ymmärrä kuinka rankkaa sairaanhoitajan työ on muuta kuin oman kokemuksen kautta.

Vuorotyö, kiire ja alituinen stressi sekä huono palkkaus ajaa ihmisen loppuun. Sairaanhoitajan työtä kyllä mukamas arvostetaan mutta missä arvostus näkyy? Tähän voisi lisätä hierarkisuus joka on edelleen monissa paikoissa valloillaan, ylimielisiä ja ilkeitä osastonhoitajia, ylihoitajista puhumattakaan. Omaiset, potilaat ja lääkärit saa kohdella hoitajia miten sattuu, ketään ei kiinnosta.

Ja pisteena i.n päälle aina joku jolla hirveä tarve haukkua hoitajia ja mutu tuntumalla heittää "faktoja" meidän koulutuksesta, työstä, ammattitaidosta sekä palkasta.

Kyllä, asiaa!

Hoitotyö vaatii valtavasti tietoa ja osaamista, paljon tietoteknistä osaamista ja laitteiden hallintaa samalla kun pidetään ihmisiä hengissä. Työ on ylikuormitettua ja työajat ovat useimmilla ikävät.

Useimmat varmasti hakeutuvat hoitoalalle, koska siihen on aito kiinnostus. Opiskelujen jälkeen vaan monelle iskee hoitotyön karu arki päin näköä. Työ on liian rankkaa, hallittava tietomäärä on valtava ja palkkapäivänä iskee epäusko - tämäkö on raadannan arvostus? Palkkaa vaaditaan lisää, koska palkka ei vastaa työn vaativuutta!

P.S. Haluaisitko sinä insinööri, kun tulet leikkaukseen, sinun nukutusta valvoo joku kadunmies, koska työtä voi hoitaa "yleistiedolla"? Ehkä lapsesi ollessa teho-osastolla keuhkokuumeen vuoksi, sinä tulet pitämään lasta hengissä?

Tämä on toinen sairaanhoitajilla yleinen kuvitelma: Kenenkään muun ihmisen duuni ei varmaan vuonna 2018 vaadi tietoteknistä osaamista ja laitteiden hallintaa! Vain sairaanhoitajat altistetaan tälle. Tiedoksi kaikille SH:lle: Lähes jokaisessa ammatissa on ohjelmistot jotka työntekijöiden tulee osata. Myös kaikkialla muualla nämä ohjelmistot vaihtuu välillä ja uudet ohjelmistot vaativat opettelua, mikä v*tuttaa ihan kaikkia. 

Olen myös kuullut, kuinka sairaanhoitajien palkka on kuulema liian huono, sillä lääkäreilläkin on niin paljon parempi. Argh! No mene sitten v*ttu lääkikseen opiskelemaan 10 vuodeksi ja tule sitten lässyttämään, kuinka se 3,5 vuoden koulutus on ihan yhtä hyvä! Suurin osa hoitsuista ei edes tiedä, että ihan alhaisimman koulutustason lääkärikin opiskelee melkein kaksi kertaa kauemmin kuin he. Erikoistumiset ym saattaa viedä reilun vuosikymmenen. Ei kyllä liikene enää yhtään empatiaa tuolle vollotukselle.

PS: Jos alat miettimään, huomaat, että aika moni duuni huonolla ammattitaidolla toteutettuna voi olla suorastaan vaarallinen muille ihmisille (Mieti vaikka Kuopion turman bussikuskia).

Surullista tässä on se että sillä bussikuskillakin on parempi palkka kuin sairaanhoitajalla.

Eihän lääkärin ja sairaanhoitajan koulutusta ja palkkaeroa kukaan ole vertaamassakaan. On kohtuullista verrata samantasoisen koulutuksen palkkoja, kuten sairaanhoitajan ja insinöörin. Monessa maassa tällainen naisalojen palkkadiskriminaatio on todettu laittomaksi.

Vierailija
74/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta palkanmaksussa pitäisi ottaa huomioon (koulutuksen rinnalla) myös se, että jos ei löydetä työntekijöitä työn tylsyyden, outojen työaikojen, likaisuuden, hirveiden asiakkaiden etc. vuoksi, niin sen pitäisi näkyä parempana palkkana.

Näin saataisiin niitä työntekijöitäkin niihin hommiin. Eipä ihme, että itketään pulaa puhelinmyyjistä, siivoojista, torikauppiaista, narkkariavustajista ja muista sossuihmisistä. Kukapa nyt haluaisi olla epävakaiden sekopäiden kanssa tekemisissä.

Isommalla rahalla joku voisikin tehdä sitä.

Vierailija
75/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mene opiskelemaan lääkäriksi, jos potilastyö on sun juttu. Tai vedä täysikäännös, ja mene oikikseen. Se on siitä kätevä ala, että siellä tärkein ominaisuus on hyvä lukutaito ja vahvat istumalihakset. Tai lue vaikka optometriksi. Mikä sua kiinnostaa?

Vierailija
76/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saraanhoitajan palkka 4000€/kk kun vähän pinnistää ylitöitä 👍

Vierailija
77/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on kummallinen käsitys siitä, että pitäisi voida tehdä jotain "kivaa ja mukavaa" eikä heidän kuulu eikä missään nimessä pidä miettiä, mitä sillä tienaa. Olen kuullut lukuisia tällaisia ihme perusteita "minä ainakin katsoin mikä kiinnostaa, enkä miettinyt yhtään, onko sillä alalla töitä/mikä on palkka". Samat naiset väittävät, ettei ole olemassa mitään ammattia, joka kiinnostaa ja jossa on hyvät työmahdollisuudet ja hyvä palkkaus. Jos on kuitenkin tilanteessa, ettei muka mitään kiinnosta hyvin palkatuilla aloilla, se ei missään nimessä ole kenenkään muun ongelma.

Jotenkin kummallinen käsitys, että a. pitäisi aina saada tehdä vain sitä, mikä eniten kiinnostaa (aika harvalle maksetaan kaikesta, mikä kiinnostaa. Itselkn tykkään joogailla ja akrobatiasta, mutta ei niistä kukaan minulla mitään maksaisi) ja b. pitää voida elää pelkällä tunteella välittämättä elämän realiteeteista, kuten perheensä elättämisestä. Se on tietysti pitkään ollut suomen kaltaisen hyvinvointiyhteiskunnan etuja, mutta pidempään se ei kuitenkaan tule jatkumaan, kuten jo nyt olemme huomanneet. Nämäkin naiset joutuvat vielä etsimään aloja, joilla voi tienatakin jotain sekä opetella kiinnostumaan asioista. Se ei todellakaan ole mikään paha juttu. Kun olen tällaisten ihmisten kanssa keskustellut muista aloista, on tullut hyvin voimakkaasti ilmi, etteivät ne edes ymmärrä esimerkiksi teknologiapuolen asioista yhtään mitään tai ymmärrä, millaisia töitä sielläkin on tarjolla. Itse kouluttauduin tänne, olen rakentanut uran ja käteen jää vajaa 5k kuussa. Olen 32 vuotias nyt. Aloituspalkkani oli 20-vuotiaana 2500 euroa kuussa (opiskelin tuolloin vielä, mutta tein kaikki opinnot töiden jälkeen).

Mielestäni niin kauan kuin jokaisella on mahdollisuus itse valita ala, mahdollisuus kouluttautua hyvin palkattuihin aloihin ei ole pienintäkään syytä nostaa naisvaltaisten matalapalkka-alojen palkkausta.

Vierailija
78/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuka nuo mainitsemasi työt sitten tekee?

Kyllä niille tekijät löydetään.

https://www.iltalehti.fi/talous/a/27eab112-9ef0-4908-b489-9dc487e0658c

Vierailija
79/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, asiaa!

Surullista tässä on se että sillä bussikuskillakin on parempi palkka kuin sairaanhoitajalla.

Eihän lääkärin ja sairaanhoitajan koulutusta ja palkkaeroa kukaan ole vertaamassakaan. On kohtuullista verrata samantasoisen koulutuksen palkkoja, kuten sairaanhoitajan ja insinöörin. Monessa maassa tällainen naisalojen palkkadiskriminaatio on todettu laittomaksi.

Voi hyvä päivä. Mene lukemaan insinööriksi sitten. Tottakai menestyvät ja tuottavat firmat voivat maksaa ihan eritasoista liksaa kuin joku kunnan terveyskeskus. Firmat pyrkivät näin olemaan vetovoimainen työnantaja ja saamaan parhaimman työntekijäaineksen pysymään heillä. Käsittääkseni myös lääkärien palkat on yksityisellä paremmat kuin julkisella, em. syystä. 

Vierailija
80/125 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saraanhoitajan palkka 4000€/kk kun vähän pinnistää ylitöitä 👍

Ei ole,vaan noin 3000€. Sairaanhoitajat ilmoittavat palkkansa nettona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi