Nämä 9€ päivässä orjatyöt on lopetettava!
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005462855.html
Erikoista, miten automaationa lasketaan, että muka työttömät saiaivt kaikki jonkun 1000€ kk ssa vähintään asumislisineen ym tukineen. Asumistukea en ainakæannitae saa enkä muitakaan tukia, vaikka laskusumaam haettu apua. Ei tipu. Väärä väriluokka. Ihmiset saavat sen 500€/max, kun ei kaikkia tukiluokkia kaikille tipu. Naurettavaa kommentointia hyväosaisilta, että kyllähän työttt koevaus on jo palkkaa. No ei ole. Naurettavan pieni korvaus siitä, että töitä ei ole kaikille joko iän, sairauksien tms vrjolla. Ihmisiä ei tule nöyryyttää ja orjuuttaa kuntousnimikkeillä ja kokeiluin töihin, joista ei haluta maksaa palkkaa!
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut veroja Suomeen 30 vuoden aikana noin miljoona euroa. Osa yrittäjänä ja osa palkollisena. Nyt olen työttömänä kun ikä alkaa olla este palkkaamiselleni ja yritystoimintaan en kykene.
Mitä luulet, maksatko elämäsi aikana koko työuraltasi edes neljäsosaa maksamistani veroista? Olen todennäköisesti elättänyt sinuakin maksamalla koulunkäyntisi, lapsilisäsi ja terveydenhuoltosi. Meitä paljon veroa maksaneitä työttömiä on iso osa kaikista työttömistä. Enkö siis mielestäsi ole ansainnut tuota reilua 5 sataa euroa kuukaudessa, vaan pitäisikö minun mielestäsi vielä tehdä töitäkin tuen eteen?
Minusta tuntuu, että olen ihan oikeutettu saamaan tuon rahan, vaikka en työtä sen eteen tekisikään. Niin kuin jokainen työtön.
Se on juurikin näin. Maksettu veroja aikoinaan että minimiperusturvaverkko toimii tarvittaessa.
Nyt pitäisi tehdä ilmaiseksi töitä TYÖTTÖMYYSkorvauksen eteen. Ei ristus mitä ihmisen aliarvioimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tunne ketään, joka siellä olisi KUNTOUTUNUT. Aina vaan jaksan ihmetellä miksi sen toiminnan nimi on "kuntouttava työtoiminta". Se on ihan harhaanjohtava. Siellä viimeistään masentuu ja passivoituu.
Tiedän ainakin 2 aiemmin osaavaa ja ammattitaitoista ihmistä joilla "kuntouttavassa" meni loputkin itsetunnosta kun kaikenmaailman hörhöjen sekaan painostettiin työskentelmään 9 euron kulukorvauksella.
Se että sinne on jostain kumman syystä laitettu kaksi ihmistä jotka sinne ei kuulu, ei muuta sitä tosiasiaa että ne jotka sinne kuuluu, hyötyy siitä. Ne "hörhöt" on sellaisia jotka tarvitsee matalan kynnyksen paikan mistä saa apua ja mistä voi ehkä ponnistella elämässä eteenpäin. Asiat voi tehdä oikein tai väärin. Minua ei kannata laittaa vaikka syöpähoitoihin koska en sairasta syöpää, mutta jos mulla olis syöpä niin tottakai se hoito pitäisi mulle antaa kun muuten kuolisin.
Lakialoitetta siis kehiin, sillä jolla siihen on jaksamista. Yksityisiltä olisi hyvä saada pois tämä mahdollisuus kokonaan ja vapaaehtoiseksi tuo 9€ "lisä" mahdollisuus esim. 2h kunnalla/kolmannen sektorin hommissa esim. Haravointia ja roskien keruuta tai vanhusten ulkoilutusta jne. jos tarvitsee hieman lisää sen työttömyyskorvauksen lisäksi, muttei kykene/saa kokoaikaista työpaikkaa.
https://www.ts.fi/keskustelut/ketju/184083
Näitä parin euron tuntipalkkoja tuli julkisuuteen justiin. Ei taida juttu tulla linkissä näkyviin - test
Korjaus 2,90 e on tuo tuntipalkka ja rakennusliitto laittoi saartoon.
Ulkomaalaista "työ"voimaa tuotu hääräilemään.
Yllätys...
Ei tarvitse lopettaa,näissä "orjatöissä" pääasiassa riittää se että vaivautuu paikalle,ei pahemmin työt paina.
Vierailija kirjoitti:
On ihme, kun eletään vuotta 2017 sivistysvaltiossa Suomi, joka täyttää 100 vuotta, ja tuollaista ihmisarvoa alentavaa nöyryytystä kuin Työkokeilu ja Kuntouttava Työtoiminta voi olla edes olemassa. Ne eivät hyödytä ketään ihmistä, vain kuntaa säästötoimena. Ja kunta kun ei ole ihminen. Se on pelkkä julkishallinnon byrokraattinen yksikkö.
Yhtä nolo ilmiö kuin aikoinaan teeveeluvan tarkastajat jotka tulivat kotiin kyyläämään onko telkkua.
Kuntouttavan työtoiminnan meininkiä 9euron kulukorvauksineen tullaan vielä häpeämään tulevaisuudessa, sillä se kertoo päättäjien fiksuuden tason.
Hienolta näyttää cv:ssä "kuntouttava työtoiminta". NOT.
Mulla on työni kautta ensikäden kokemusta ja voin kertoa, että se on pelkkä vitsi koko touhu.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin 9 €/päivä? Peruspäiväraha 32,40 + 9 € = 41,40 €/päivä. Ei työssäkäyvilläkään ole 700 € pohjaa, mitä ei lasketa palkaksi
Jos tämä nyt sitten palkaksi lasketaan, voisi verotuskin olla palkkaveron mukainen. Ei noin pienistä tuloista mene kenelläkään väh.20%.
Että mua ärsyttää asumistuen laskeminen mukaan "työttömän palkkaan". Jos se on osa sitä, niin sitten asumistuet pois työssä käyviltä ja äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tunne ketään, joka siellä olisi KUNTOUTUNUT. Aina vaan jaksan ihmetellä miksi sen toiminnan nimi on "kuntouttava työtoiminta". Se on ihan harhaanjohtava. Siellä viimeistään masentuu ja passivoituu.
Tiedän ainakin 2 aiemmin osaavaa ja ammattitaitoista ihmistä joilla "kuntouttavassa" meni loputkin itsetunnosta kun kaikenmaailman hörhöjen sekaan painostettiin työskentelmään 9 euron kulukorvauksella.
Se että sinne on jostain kumman syystä laitettu kaksi ihmistä jotka sinne ei kuulu, ei muuta sitä tosiasiaa että ne jotka sinne kuuluu, hyötyy siitä. Ne "hörhöt" on sellaisia jotka tarvitsee matalan kynnyksen paikan mistä saa apua ja mistä voi ehkä ponnistella elämässä eteenpäin. Asiat voi tehdä oikein tai väärin. Minua ei kannata laittaa vaikka syöpähoitoihin koska en sairasta syöpää, mutta jos mulla olis syöpä niin tottakai se hoito pitäisi mulle antaa kun muuten kuolisin.
Pikkasen ontuva vertaus verrata pakko-kuntouttavaa työtoimintaa syöpähoitoihin.
Ei ristus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin 9 €/päivä? Peruspäiväraha 32,40 + 9 € = 41,40 €/päivä. Ei työssäkäyvilläkään ole 700 € pohjaa, mitä ei lasketa palkaksi
Jos tämä nyt sitten palkaksi lasketaan, voisi verotuskin olla palkkaveron mukainen. Ei noin pienistä tuloista mene kenelläkään väh.20%.
Kai se kerryttää eläkettäkin, kun on kerran palkkaa?
Minusta mielenkiintoisinta on se, että työkokeilijat eivät tiedä (viitsi ottaa selvää siitä), että ei työkokeilussa edes tarvitse tehdä töitä! Riittää, että on ohjaajan kanssa samoissa tehtävissä eli jos se työkokeilun ohjaaja lukee lapsille satuja, niin istuu siellä vierellä kuuntelemassa. Riittää, että tekee ne asiat, jotka on yhdessä sovittu tavoitteiksi, ei ole mitään pakkoa ryhtyä tekemään palkatonta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Yhden syrjäytyneen henkilön/työttömän vuosikustannukset 28.000 euroa –VM arvio 1997
Ompa hieno arvio.
Toimeentulotuki tilille: 491,21€
Aumistuki + toimeentulotuki vuokraan yht: 398€
Eli tuet yhteensä per kk: 889,21€
Vuodessa: 10670,52€
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse lopettaa,näissä "orjatöissä" pääasiassa riittää se että vaivautuu paikalle,ei pahemmin työt paina.
Ei pidä paikkaansa! Näitä "kuningasideoita" aina väläytellään, että menet sinne mutta et tee mitään. Kyllä ne aina keksii jonkun syyn, millä sut voi potkia pellolle. Eräs rafla väitti, että asiakaspalvelijana toiminut nuori tyttö oli saanut valituksia asiattomasta käytöksestä asiakkaita kohtaan, niin hänen "orjatyö-suhde" purettiin vaikka hän oli mielestään ollut asiallinen ja kohtelias ja häntä oli alusta alkaen jopa kehuttu ja lupailtu vakityöpaikkaa. Hän sai karenssin ja kun hän kävi raflassa selvittämässä asiaa niin siellä oli jo uusi orja, jolla oli vankka ravintola-alan kokemus ja kokin tutkinto, joten hän hyödynsi ravintolaa enemmän.
eiks se oon tuo yhdeksän euroa + 5 euroa hyvän työttömän lisää. Toinen vaihtoehto on leikata selvästi sosiaalitukea mutta just mietittiin että hankala saada hintoja alas enää ruokakaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihme, kun eletään vuotta 2017 sivistysvaltiossa Suomi, joka täyttää 100 vuotta, ja tuollaista ihmisarvoa alentavaa nöyryytystä kuin Työkokeilu ja Kuntouttava Työtoiminta voi olla edes olemassa. Ne eivät hyödytä ketään ihmistä, vain kuntaa säästötoimena. Ja kunta kun ei ole ihminen. Se on pelkkä julkishallinnon byrokraattinen yksikkö.
Yhtä nolo ilmiö kuin aikoinaan teeveeluvan tarkastajat jotka tulivat kotiin kyyläämään onko telkkua.
Kuntouttavan työtoiminnan meininkiä 9euron kulukorvauksineen tullaan vielä häpeämään tulevaisuudessa, sillä se kertoo päättäjien fiksuuden tason.
2000-luvun alussa oli vielä mm. Nuorisopaja nimellä toimivia paikkoja joista palkkaa maksettiin 80% ja työsuhde nuorella oli n.6kk. Se oli mielestäni hyvä systeemi nuorten "syrjäytymisen" ,ehkäisemiseksi. Tosin en tiedä miten hyödyllinen ollut kokonaisuudessaa, mutta käsitykseni mukaan se kun oikeasti jäi rahaa ensimmäistä kertaa tilille, niin motivoi monia työelämään ja opiskelemaan lisää ja kohtelukin taisi olla näitä nuoria kohtaan ihan kunnioittava.
Turussa ainakin oli tällainen työpaja.
On tää niin väärin. Suomessa on niin paljon niitä 50v. ja rapiat työttömiä jotka ovat tehneet raskasta kuluttavaa duunia matalalla palkalla. Sitten heille on tullut sen verran ikää ja sairauksia, että työkkäri katsoo, että he eivät ole työkykyisiä mutta lääkäri torppaa sairaseläkehakemuksen, kun ei ole tarpeeksi sairas. He joutuvat toimeentulotuelle, johon siihenkään he eivät ole oikeutettuja, koska heillä on oma asunto, kesämökki tai jonkun verran säästöjä. Ennen kuin he saavat mitään tukia, heidän pitää myydä kesämökki, auto ja kuluttaa kaikki säästönsä. Moni on sanonut, että helpommalla ja terveempänä olisi päässyt, jos olisi heti vaan alkanut elää sossutuilla. Ei ollut mitään järkeä uhrata elämäänsä raataen kun meni terveys ja rahat.
Suurella osalla työttömiä on kuitenkin jonkun verran omaisuutta tienattuna ja/tai puoliso, jolloin korvaus on se 500€.