Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nämä 9€ päivässä orjatyöt on lopetettava!

Vierailija
19.11.2018 |

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005462855.html

Erikoista, miten automaationa lasketaan, että muka työttömät saiaivt kaikki jonkun 1000€ kk ssa vähintään asumislisineen ym tukineen. Asumistukea en ainakæannitae saa enkä muitakaan tukia, vaikka laskusumaam haettu apua. Ei tipu. Väärä väriluokka. Ihmiset saavat sen 500€/max, kun ei kaikkia tukiluokkia kaikille tipu. Naurettavaa kommentointia hyväosaisilta, että kyllähän työttt koevaus on jo palkkaa. No ei ole. Naurettavan pieni korvaus siitä, että töitä ei ole kaikille joko iän, sairauksien tms vrjolla. Ihmisiä ei tule nöyryyttää ja orjuuttaa kuntousnimikkeillä ja kokeiluin töihin, joista ei haluta maksaa palkkaa!

Nämä 9€ päivässä orjatyöt on lopetettava!

Vaihtoehdot

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse lopettaa,näissä "orjatöissä" pääasiassa riittää se että vaivautuu paikalle,ei pahemmin työt paina.

Ai ei vai?! Olin vasta valmistuneena maisterina eräässä ministeriössä näissä 9 €/pvä -hommissa ja ihan normaalia yksikön sihteerin työtä tein. Ja täydellä työpäivällä, 36, 21 h/vko. Minulle ei kuulunut mitkään edut enkä saanut palkkaakaan. Puoli vuotta oli pestuuaikani. Enkä minä ollut ainoa tuollainen siinä talossa.

Valtion ja kunnan virastot käyttävät tätä systeemiä kylmästi hyväkseen eivätkä palkkaa ”oikeita” työntekijöitä tehtäviin. Siellä pohdittiin kokouksessa suoraan, että tehtävää X tarvitaan hoitamaan joku - no otetaanpa joku työllistetty siihen.

Arvatkaapa vain, katkeroittiko? Ja joo, vaikka alussa lupailtiin, että tällä hommalla pääsee sisälle taloon ja paikka aukeaa, niin se oli juhlapuhetta se. Ei siellä ollut kenellekään meistä 9€/pvä -orjista jatkoa luvassa. Uudet otettiin tilalle jatkamaan siitä, mihin jäätiin.

Ehkä teidän olisi pitänyt keskenänne liittoutua ja tehdä valitus tälläisestä perseilystä? Eikä vaan itkeä kun itseä kohtaan tehdään lainvastaisesti. Minä ainakin teen rikosilmoituksen aina jos siihen kerran on aihetta. Ja valituksen ylemmälle taholle jos siihen on aihetta. Ei pidä alistua kaikkeen paskaan.

Vierailija
82/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta mielenkiintoisinta on se, että työkokeilijat eivät tiedä (viitsi ottaa selvää siitä), että ei työkokeilussa edes tarvitse tehdä töitä! Riittää, että on ohjaajan kanssa samoissa tehtävissä eli jos se työkokeilun ohjaaja lukee lapsille satuja, niin istuu siellä vierellä kuuntelemassa. Riittää, että tekee ne asiat, jotka on yhdessä sovittu tavoitteiksi, ei ole mitään pakkoa ryhtyä tekemään palkatonta työtä.

Työkkärin sivuilla sanotaan:

"Työkokeilussa henkilö tekee työpaikalla yleisesti työsuhteessa tehtäviä töitä. Työkokeilun järjestäjä vastaa ohjauksesta ja valvonnasta."

Laissa ja lain perusteluissa sanotaan, että kokeilee ko. töitä.

Kyllä, ja se työn tekeminen on sitä työn kokeilua, ei se että katsoo päältä kun joku muu tekee. Työkokeilun idea on se, että esim. pitkältä sairaslomalta tulee kokeilemaan työelämää että kykeneekö sitä jo tekemään tai kokeilee itselleen uutta alaa ennenkuin tekee päätöksen hakea alan kouluun.

Tarjolla on lähinnä hoivatyötä. Kuten uutisista on tietoa kantautunut, niin kaikista yritetään leipoa väkisin lähihoitajia, vaikka soveltuvuutta alalle ei olisikaan. Esimerkiksi taidealan tai IT-alan työkokeilujen perään on turha huhuilla. TE-keskus päättää sen, mikä se ala on, ei työtön.

Päätöksen työkykyisyydestä taitaa tehdä edelleen lääkäri, ei TE-keskuksen merkonomit ja virastotättähäärät. Ja miksi ihmeessä sitä hitsipillin pysymistä kädessä pitäisi harjoitella? Ymmärtävätköhän veronmaksajat, millainen musta-aukko ja suojatyöpaikka tämä TE-keskus onkaan?

Työkokeilupaikan voi ihan itse käydä kysymässä sieltä firmasta mihin haluaa mennä. Miksi pitäisi odotella että työkkäri keksii sulle paikan mihin sä haluaisit mennä? Ei työkkäri mitään alaa sulle päätä, sinä itse sanot että sinä haluat mennä työkokeiluun uudelle alalle joka on tämä, ja piste. Eiköhän sitä hitsipillin käyttöä sitten opetella ihan ammattikoulussa tai jotain, työkokeilu on sitä että kokeillaan sovellunko alalle tai riittääkö terveys töihin menemiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen halutaan halpatyövoimamarkkinat. Sitten kun olet tarpeeksi väsynyt työstä niin et jaksa valittaa tai välittää mistään. Ei paljoa kiinnosta politiikka.

Kokoomus hokee samoja mantroja esim Gran- L.

Hoetaan, että työntekijä on ihan paskatyyppi ja kulu kuten vanhuksetkin.

Kaikki hyvinvointi tulee vain rahasta...ja ihminen on joko rahantekokone tai sitten (vanhus tai työtön) on kulu.

Kovat on arvot.

Kyllä! Ei ole kaukana ajat, jolloin orjatyöt Suomen suuriruhtinaskunnassa lopetettiin (1861). Näköjään toisen selkänahasta repiminen on kaikissa yhteiskunnissa ollut se ainoa tapa toisilla rikastua. Ja härski ahneus sen kuin kasvaa.

Pistäkää ihmiset stoppi tälle hyväksikäytölle! Älkää suostuko ilmaisiin töihin! Otetaan sitten vaikka karenssia, ei ne kadulle kuitenkaan tapa. Jos ei ole töitä, joista maksetaan palkka, niin ei sitten ole. Kyllä työstä pitää saada vastineeksi muutakin kuin työn ilo.

Vierailija
84/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On saivarreltu orjatyön nimikkeestä. Jos kuukaudessa saa 518 + 180 euroa 30-38 tunnin työpanosta vastaan, niin kyllä se orjatyöksi menee. Asumistukea ja toimeentulotukea maksetaan kaikille pienituloisille, joten niitä ei voi laskea summaan mukaan.

Vierailija
85/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi kokemusta, huono ja hyvä.

Aluksi huono. Olin aikoinaan parikymppisenä puoli vuotta nuorten työpajalla (en tiedä, mikä nimitys on nykyään). Työpajalla askarreltiin päivät pitkät kaikkea turhaa. Lähes kaikki muut pajalaiset olivat ties mitä huumehörhöjä. Ainut, mitä puolessa vuodessa opin oli erilaisten huumeiden nimet ja missä tilanteissa niitä on käytetty. Meidät jätettiin keskenämme koko päiväksi väkertämään jotain ja pajan ohjaaja istui omassa huoneessaan käyden ehkä pari kertaa tarkistamassa, miten edistyy. Ihan kamala kokemus, ei mitään hyötyä minkään suhteen paitsi masentumisen ja ahdistuksen.

Niin ja rahaa tästä sai työmarkkinatuen lisäksi kulukorvauksen, matkoihin kului kuukaudessa noin 100e ja niitä ei korvattu. Käteen jäi kuussa vuokran ja laskujen jälkeen alle 400 ja tässä vielä mainittakoon, että lähdin joka aamu kotoa ennen klo 7 ja takaisin olin noin klo 17.

Toisena positiivinen.

Olin myöhemmin puoli vuotta työkokeilussa julkisen puolen organisaatiossa. Kokeilu oli kaikin puolin positiivinen kokemus. Sai tehdä oikeaa työtä ja päästä mukaan työelämään, vaikkakin ilman palkkaa. Toisaalta tuona aikana minulla oli voimassa oleva maksusitoumus bussilippuun sekä apteekkiin. Lisäksi sain osan ajasta korotettua työmarkkinatukea, kulukorvauksen ja toimeentulotukea. Korotetun työmarkkinatuen aikana käteen jäi vuokran ja laskujen (sähkö, puhelin, netti) noin 700e/kk. Mielestäni se oli ihan kuin palkka, eikä olisi tullut mieleenkään valittaa orjatyövoimasta.

Lisäksi työkokeilu poiki oppisopimuspaikan, pari määräaikaista sopimusta ja lopulta vakituisen työn ja sillä tiellä ollaan edelleen.

Tiedostan kyllä, että suurimalle osalle ei käy hyvä tuuri ja työkokeilut ja kuntouttavat ovat yhtä tyhjän kanssa. Halusin kuitenkin kertoa omat kokemukseni ja sen näkökulman, että joillekin näistä on myös hyötyä.

Vierailija
86/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi kokemusta, huono ja hyvä.

Aluksi huono. Olin aikoinaan parikymppisenä puoli vuotta nuorten työpajalla (en tiedä, mikä nimitys on nykyään). Työpajalla askarreltiin päivät pitkät kaikkea turhaa. Lähes kaikki muut pajalaiset olivat ties mitä huumehörhöjä. Ainut, mitä puolessa vuodessa opin oli erilaisten huumeiden nimet ja missä tilanteissa niitä on käytetty. Meidät jätettiin keskenämme koko päiväksi väkertämään jotain ja pajan ohjaaja istui omassa huoneessaan käyden ehkä pari kertaa tarkistamassa, miten edistyy. Ihan kamala kokemus, ei mitään hyötyä minkään suhteen paitsi masentumisen ja ahdistuksen.

Niin ja rahaa tästä sai työmarkkinatuen lisäksi kulukorvauksen, matkoihin kului kuukaudessa noin 100e ja niitä ei korvattu. Käteen jäi kuussa vuokran ja laskujen jälkeen alle 400 ja tässä vielä mainittakoon, että lähdin joka aamu kotoa ennen klo 7 ja takaisin olin noin klo 17.

Toisena positiivinen.

Olin myöhemmin puoli vuotta työkokeilussa julkisen puolen organisaatiossa. Kokeilu oli kaikin puolin positiivinen kokemus. Sai tehdä oikeaa työtä ja päästä mukaan työelämään, vaikkakin ilman palkkaa. Toisaalta tuona aikana minulla oli voimassa oleva maksusitoumus bussilippuun sekä apteekkiin. Lisäksi sain osan ajasta korotettua työmarkkinatukea, kulukorvauksen ja toimeentulotukea. Korotetun työmarkkinatuen aikana käteen jäi vuokran ja laskujen (sähkö, puhelin, netti) noin 700e/kk. Mielestäni se oli ihan kuin palkka, eikä olisi tullut mieleenkään valittaa orjatyövoimasta.

Lisäksi työkokeilu poiki oppisopimuspaikan, pari määräaikaista sopimusta ja lopulta vakituisen työn ja sillä tiellä ollaan edelleen.

Tiedostan kyllä, että suurimalle osalle ei käy hyvä tuuri ja työkokeilut ja kuntouttavat ovat yhtä tyhjän kanssa. Halusin kuitenkin kertoa omat kokemukseni ja sen näkökulman, että joillekin näistä on myös hyötyä.

"Sai tehdä oikeaa työtä ja päästä mukaan työelämään, vaikkakin ilman palkkaa"

Etkä itse huomaa mitään ristiriitaa tuossa lauseessa? Työ on juuri sitä hommaa jota tehdään rahan eteen. Ilmaisharjoittelu on hyväksyttävää ainoastaan koulujen harjoitteluaikoina jolloin ihminen ei osaa vielä mitään ja on ohjauksen alla. On surullista, että pitää olla ilmaiseksi työssä jotta saisi jalan ovenrakoon.

"700 euroa kuussa oli mielestäni ihan kuin palkka". Lapsi kulta. Sinua on kusetettu. Tuo

Ilmaiseksi orjatyövoimaksi suostumalla veit sekä itseltäsi mutta myös joltakulta muulta sen oikean ensimmäisen työpaikan. Jos haluat itse tehdä ilmaiseksi hommia tee sitä vaikka hyväntekeväisyysjärjestössä äläkä tue tuollaista järjestelmää.

Työtä oppimista varten oli ennen mm. palkalliset harjoittelupaikat. Itse olin tuollaisessa pitkään. Harjoittelijan nimikkeellä sain oikeaa palkkaa.

Vierailija
87/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko mennä, jos osaa perustella oikein. Kuntouttavaan työtoimintaan ei voi määrätä työtöntä, kunnan sakkomaksun eikä työttömyyden keston perustella, eikä kuntoutuksen perusteella. Miten te-toimisto voi päättää, kuka on kuntoutuksen tarpeessa, näkemättä/tapaamatta työtöntä? Kuin Kelan lääkärit? On vaadittava terveystarkastusta, joka on työttömälle ilmainen ja laissa määrätty. Siellä määritellään työttömän terveydentila. Onko hän työkyvytön, vai ei. Työkyvyttömät ovat eläkkeelle suunnattuja, työkyvylliset normaaleihin palkkatöihin/palkkatukitöihin.

Kuntouttava työtoiminta ei ole sama asia kuin kuntoutus. Ne kuntoutukseen menee sairaat ihmiset. Kuntouttavaan työtoimintaan menevät ihmiset joilla ehkä on joku sairauskin, tai sitten voi olla vaan elämänhallintaongelmia, nuoria joilla ei ole mitään kokemusta tai ehkä edes koulutusta, eivät osaa toimia oikein työelämässä, tai vanhoja joilla on esim. päihdetaustaa ja nykytyöelämä on vierasta. Nuorilla on usein joku diagnoosi, autismi, adhd, asperger jne. Joillakin nuorilla vaan on nuoruus mennyt vähän pieleen ja menevät sitten työpajalle töihin niin että kengännauhojen sitominenkin pitää opettaa. Todella monella on sosiaalisten tilainteiden pelkoja tai muuten ongelmia tulla toimeen porukassa, ja sitä on hyvä harjoitella paikassa jossa on jatkuvasti apua tarjolla eikä saa potkuja heti jos vähän oireilee. Typin asiakkuus on yleensä, monesti myös päihdeklinikan, psyk.polin jne.

Kuntouttavasta työtoiminnasta sovitaan aina yhdessä, kukaan ei hyödy siitä että menee sinne vasten tahtoaan, se on sama kuin laittaisi alkoholistin väkisin katkaisuun, ei ihminen etene mihinkään jos ei itse halua.

Onko tästä kuntouttavan työtoiminnan parantavasta, terapeuttisesta vaikutuksesta olemassa jotain lääketieteellisiä todisteita, vai onko se jotain sellaista, mistä on päätetty komiteassa kampaviinereiden lomassa? Mistä se johtuu, että KELA-korvattua terapiaa ei saa, mutta ilmaista työntekoa on kylläkin tarjolla?

Kuntouttavalla työtoiminnalla ei haeta mitään parantavaa ja terapeuttista vaikutusta lääketieteellisessä mielessä, siellä ei ole terapeutteja töissä, valmentautujat käyvät sen puitteissa ihan ammattilaisten luona esim. psyk.polilla jos siihen on tarvetta. Työpajalla opetellaan ihan käytännössä sitä työelämässä olemista, tulemista paikalle silloin kun on sovittu, porukkaan sopeutumista jne. Työvalmentaja on se joka ohjaa työhön, neuvoo työhön ja työelämään liittyvissä asioissa, ja yksilövalmentaja neuvoo sitten esim. työnhakua tai kouluun hakemista, kelan ym. virastojen kanssa asiointia. Valmentautujat usein pyytävät apua ja uskoutuvat tutulle valmentajalle jos tarvitsevat tutun ihmisen kanssa juttelua, mutta ei se mitään terapiaa ole, vaan ihan normaalia ihmisten välistä kanssakäymistä.

Monille nuorille ja miksei vanhemmillekin, kuntouttava työtoiminta antaa onnistumisen tunteita, ja moni on sellainen että työpaja on ensimmäinen paikka jossa koskaan on saanut kehuja. Koulussa on tullut perseiltyä ja sanomista on tullut, ei koskaan mitään positiivista tai päihdetaustan takia kokemukset työelämästä on kaikki negatiivisia. Työpajalla kun ihmiselle annetaan tilaa oppia ja kehittyä, ja onnistua, se on kullan arvoista monelle, itsetunto kasvaa ja pystyy ajattelemaan että mustakin on johonkin. Tavoite on jokaisella omansa, joillakin on tavoitteena alkaa hakea töitä tai kouluun ja joillakin on tavoite se että on paikka minne mennä ettei tarvi yksin yksiössä kökkiä. Nuorilla on vaikeutena usein se että pelaavat yöt ja nukkuvat päivät, siihen työpajatoiminta on oiva keino opettaa että töihin mennään tiettyyn aikaan tiettyinä päivinä. 

Avainsana on NUORILLE!! EI AIKUISILLE YLI 50+ VUOTIAILLE MONISAIRAILLE IKÄÄNKUIN rangaistuksena siitä,,että eivät ikänsä puolesta kuitenkaan tule enää palkatuksi, mutta tehtiinpäs joku TOIMENPIDE, IKÄÄNKUIN JOLLEKIN yhdyskuntapalvelun nimissä. Tosin vangitkin taitaa saada ihan palkkaa! Ei vaan vääränikäiset koneiston kohteeksi joutuneet! NUORISO töihin ja kouluun. Vanhemmat ovat jo usein pitkän taipaleen käyneet, kouluttsutuneet olleet töissä mahd sairastuneet. Ei heille kuulu tämä systeemi. Pakotteena toimeentulon riistämiselle.

Vierailija
88/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just mietin, miksei työkkärin tädit laita romaneja 9 euron päivätöihin, kun he eivät kuulemma saa työtä itse hakemalla omalla nimellään.

Ää on hyvä! Ei muuta kuin samettihameet heilumaan!!

Vierailija
89/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

80% 250 vastaajasta sanoo Kyllä! Hurja luku!

Vierailija
90/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tunne ketään, joka siellä olisi KUNTOUTUNUT. Aina vaan jaksan ihmetellä miksi sen toiminnan nimi on "kuntouttava työtoiminta". Se on ihan harhaanjohtava. Siellä viimeistään masentuu ja passivoituu.

Mistähän vammasta siellä kuntoutetaan terveitä ihmisiä? Jos joudun työttömäksi ja minua yritetään saada mukaan tuollaiseen toimintaan, niin vaadin saada nähdä lääkärintodistuksen jossa minulla todetaan jokin kuntoutusta vaativa vamma.

Vierailija
91/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI työvoimatoimistot pakota mutta mikäli et ota kuntouttavan työpaikkaa vastaan napsahtaa 2-3 kk karenssi että eihän se silleen pakottamista ole mutta...

ja jos joku muka saa yli 1000e kun kuntouttavassa käy niin huh huh.. itse kun laskee kaikki tuet jota saa kk tulee verojen jälkeen vähä päälle 800e /kk ettäSulje lainaukset

Kyllä se minusta pakottamista on, jos uhkaillaan ja kiristetään toimeentulon menettämisellä.

Itse olin työharjoittelussa työttömänä 15 vuotta sitten ja myös silloin näitä paikkoja oli tarjolla, tosin silloin ei ketään uhkailtu tai kiristetty, koska se perustui täysin vapaaehtoisuuteen. Menin siksi, koska olin nuori ja tarvitsin työkokemusta. Se on myös hyvä joillekin, jotka haluavat kokeilla jotain muuta alaa. Sen on kuitenkin perustuttava vapaaehtoisuuteen, koska muuten se on pakotettua orjatyötä. Nyt en menisi enää näihin orjatöihin, vaan vaikka ennemmin vankilaan.

Myös vankilassa voisit tehdä palkallista työtä ja saisit sen lisäksi vielä ilmaisen majoituksen ja ruuan. Pääsisit myös tarvittaessa terveydenhuollon pariin nopeammin kuin tavallinen ihminen julkisessa terveydenhuollossa, sekin luonnollisesti ilmaiseksi. Tämä kerrottiin eräässä dokumentissa. 

Vierailija
92/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kaikki on vaan johdateltu lapuin olemaan sairaita asteikolla; kuinka työkykyiseksinkoet itsesi juurinnyt? Ja ikääntyneemmät vastaa rehellisesti kipuineen alhaisin numeoin ja näin te. Tädit kokee saavannsa mustaa valkoisella kuntoutuksen tarpeesta... Idiootti systeemi! Fck the system.

Vierailija
93/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

137 kirjoitti:

Täällä on monta kateellista työllistä jotka palavasti haluaa työttömiksi ja antaa heti ens viikolla oman duuninsa työttömälle kaverilleen jotta pääsee nauttimaan C-luokan kansalaiseduista kuten TE-toimiston mielivallasta.

Teen mieluummin töitä pienehköllä palkalla (käteen jää alle 1600 euroa kuukaudessa) kuin olen noiden virastojen byrokraattien armoilla. Olen aikoinani tehnyt siivoustyötä tuolla 9 euroa extraa päivässä "palkalla", kyllä se ihan oikeaa työtä oli kun siivosimme päivässä useita, lähinnä vanhusten ja vajaakuntoisten, asuntoja.

Vierailija
94/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen näitä lakeja sorvaavien pihvi kärjessä pitäisi sitouttaa elämään kansisuran jälkeen elämään elökeikäänsä asti päättämillään rupulaeilla. Tulisi vähän rotia.

Vierailija
95/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totally

Vierailija
96/98 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes

Vierailija