Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nämä 9€ päivässä orjatyöt on lopetettava!

Vierailija
19.11.2018 |

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005462855.html

Erikoista, miten automaationa lasketaan, että muka työttömät saiaivt kaikki jonkun 1000€ kk ssa vähintään asumislisineen ym tukineen. Asumistukea en ainakæannitae saa enkä muitakaan tukia, vaikka laskusumaam haettu apua. Ei tipu. Väärä väriluokka. Ihmiset saavat sen 500€/max, kun ei kaikkia tukiluokkia kaikille tipu. Naurettavaa kommentointia hyväosaisilta, että kyllähän työttt koevaus on jo palkkaa. No ei ole. Naurettavan pieni korvaus siitä, että töitä ei ole kaikille joko iän, sairauksien tms vrjolla. Ihmisiä ei tule nöyryyttää ja orjuuttaa kuntousnimikkeillä ja kokeiluin töihin, joista ei haluta maksaa palkkaa!

Nämä 9€ päivässä orjatyöt on lopetettava!

Vaihtoehdot

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan.

Vierailija
2/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvan vastineeksi työttömät työskentelevät ilmaiseksi yksityisyrittäjälle.

– Porvareiden vaatimus, että työttömyyskorvauksen on oltava vastikkeellista, tarkoittaa juuri tätä. Valtio maksaa työttömälle verovaroista työttömyyskorvausta ja sen vastikkeeksi työtön tekee jollekin yksityiselle yrittäjälle töitä täysin ilmaiseksi. Tämä on porvareiden mielestä oikeus ja kohtuus. Ilmaista rahaa ei kuulema pidä jakaa kenellekään. Ilmainen työ sen sijaan kyllä porvareille kelpaa.

Nimimerkki mailsa oli sitä mieltä, että työkokeilut vääristävät työmarkkinoita. Hänen mukaansa SDP:stä on turha odottaa vääryyksien korjaajaa.

– Tarvitaan vaalitapauudistus. Enemmistövaalitavan eduskuntavaalit. Kaksipuoluejärjestelmä ja johan alkaa työmarkkinat oikenemaan kun päästään nollaamaan yritys- ja maataloustuet sekä työmarkkinoita vääristävät sosiaalituet. Ja parasta eduskunnusta potkitaan pois kaikki puolueet jotka ei pidä uudistuksista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tunne ketään, joka siellä olisi KUNTOUTUNUT. Aina vaan jaksan ihmetellä miksi sen toiminnan nimi on "kuntouttava työtoiminta". Se on ihan harhaanjohtava. Siellä viimeistään masentuu ja passivoituu.

Vierailija
4/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei saa mitään 700 euron kelan työttömyyspäivärahaa. Et voi laskea netto ja bruttotuloja sekaisin. Tai voi mutta niin ei tule oikeita summia. Työttömyyspäiväraha netto on 518 euroa, ei mitään 700. Ylläpitokorvaus taas on veroton. 518+180=698€. Jos puoliso on minkäänlaisessa työssä niin et käytännössä saa asumistukea ollenkaan ellet asu jossain suuremman kaupungin keskustan kalliissa vuokrakämpässä. Etkä silloinkaan jos puolisolla on yhtään parempi palkka. Sama pätee toimeentulotukeen. Ja toimeentulotukea ei saa vaikka olisi molemmat työttömänä jos on mitään myytävissä olevaa omaisuutta (uudehko auto, kesämökki, vene, sijoitus- /kakkosasunto, uudehko moottoripyörä jne). Käytännössä irtisanottu duunari joutuu myymään omaisuutensa saadakseen toimeentulotukea vaikka syynä olisi liian pieni työttömyysturva.

Vierailija
5/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustukinimikkeellä yritetään syyllistää j painostaa ikääntyneitä monisairaita osallistumaan ilmaistyövoiman ylläpitoon. Härskiä toimintaa. Samalla syödään työpaikkoja ja annetaan kunnille ja yrityksille vastikkeetonta etua. Vain työtrömät ovat lainsuojattomia tässä härskiyden valtakunnassa. Miljarditolkulla verorahaa kuppaavat yritykset yritystukineen omikn taskuihin on ihan ok? Koska rikkaan nyt tulee vaan saada ilmaiseksi kaikkea enemmän. Jopa työntekijät, joiden oikeuksia ei kukaan tunmu puolustavan, kun tietty ikä ja sairaudet astuu kuvaan. Eläkkeellekään ei päästetä eikä edes sairaslomalle. Tlisin kuin poliitikkomme, jotka vain ilmoittavat sairauslomalle menonsa!!

Vierailija
6/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo 1000-1200€ kuukaudessa työkokeilusta on melko hyvä palkka, ehkäpä itsekin lopetan työnteön kunnallisalalla ja siirryn työkokeiluihin, lyhyemmät päivät, ei niin paljoa vastuuta, ei lomarahaleikkauksia eikä 24 tunnin palkatonta työskentelyä, palkkakin tippuu vain muutaman vaivaisen satasen, VAU!

Mikä 1000-1200€? Olisikin. Työttömyystuki ja ylläpitokorvaus on alle 700.

Itselläni on ollut työkokeilujen aikana työttömyystuki sen n. 700 euroa + korotusosa n. 100 euroa kuukaudessa eli työttömyystuki on ollut yhteensä n. 800 euroa kuukaudessa. Siihen on tullut lisänä 9 euron kulukorvaus päivässä, eli tuo tekee yhteensä 180 euroa kuukaudessa. Vielä on tullut päälle 300 euroa asumistukea kuukaudessa. Eli yhteensä n. 1280 euroa kuukaudessa. Yksinelävänä ja lapsettomana.

Siten ihmettelen, että miten jollakin voi olla nuo etuudet alle 700 kuukaudessa? Onko teillä sitten kumppani tai jotain muita tuloja, jotka noita etuuksien määrää alentaa?Sulje lainaukset

Minäpä selitän. Työmarkkinatuki 518 euroa nettona neljässä viikossa. Jos 5 päivänä viikossa käyt työtä harjoittelemassa, niin saat 180 euroa verottomana lisää, joka tekee yhteensä 698 euroa kuukaudessa ja siitä pitää maksaa matkakulut.

Jos on oma asunto, siippa töissä tai asuu vanhempien luona, niin ei mahdollisesti saa asumistukea, joten täysipäiväisesti työstä saat vain tuon alle 700 euroa.

Vierailija
7/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurssin työsosuudella olen painanut ihan oikeaa duunia. Neljän viikon jakso niin pelkästään palkasta yritys saa lähes parin tonnin hyödyn. Tellit ja vellit kun lasketaan päälle niin pitkästi yli 2 tonnia kuukaudessa hyötyä kun ei tarvi maksaa palkkaa.

Tuo koko homma toimii työllistämistä vastaan. Eihän sitä palkata ketään kun ilmaisia saa työkkäristä. Näitä samoja kursseja on täällä ollut vähintään neljä. Kun alkaa laskemaan paljonko koko maassa orjat tekee töitä niin ei tosiaan ihme ettei löydy töitä joista maksetaan. Tää on ihan kusetusta.

Vierailija
8/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tunne ketään, joka siellä olisi KUNTOUTUNUT. Aina vaan jaksan ihmetellä miksi sen toiminnan nimi on "kuntouttava työtoiminta". Se on ihan harhaanjohtava. Siellä viimeistään masentuu ja passivoituu.

Jaa, minä taas tunnen. Olin yli kolme vuotta isolla työpajalla töissä, ja kyllä sieltä yllättävän suuri osa valmentautujista pääsi elämässään eteenpäin, jopa kuntouttavasta työtoiminnasta pääsi oikeisiin töihin tai kouluun. Siellä on kuitenkin yksilövalmentaja ja työvalmentaja koko ajan käytettävissä oman elämän avuksi. Kyllä se niille on hyödyllistä jotka sitä tarvii, toki täysin työkykyisille siitä ei ole juurikaan hyötyä, jos nyt ei se että on jotain tekemistä ja sosiaalista kanssakäymistä työyhteisössä.

Vierailija
9/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI työvoimatoimistot pakota mutta mikäli et ota kuntouttavan työpaikkaa vastaan napsahtaa 2-3 kk karenssi että eihän se silleen pakottamista ole mutta...

ja jos joku muka saa yli 1000e kun kuntouttavassa käy niin huh huh.. itse kun laskee kaikki tuet jota saa kk tulee verojen jälkeen vähä päälle 800e /kk ettäSulje lainaukset

Kyllä se minusta pakottamista on, jos uhkaillaan ja kiristetään toimeentulon menettämisellä.

Itse olin työharjoittelussa työttömänä 15 vuotta sitten ja myös silloin näitä paikkoja oli tarjolla, tosin silloin ei ketään uhkailtu tai kiristetty, koska se perustui täysin vapaaehtoisuuteen. Menin siksi, koska olin nuori ja tarvitsin työkokemusta. Se on myös hyvä joillekin, jotka haluavat kokeilla jotain muuta alaa. Sen on kuitenkin perustuttava vapaaehtoisuuteen, koska muuten se on pakotettua orjatyötä. Nyt en menisi enää näihin orjatöihin, vaan vaikka ennemmin vankilaan.

Vierailija
10/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä TE toimisto pakottaa työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan. Itse en ilmaistyöhön (9€/ päivä) suostunut. Matkaakin olisi tullut 60 km jonka itse olisin maksanut. Sain 2 kuukauden karenssin. Köyhät kyykkyyn.

Tuo 9 euroa on kulukorvaus, jolla kompensoidaan matkakustannuksia. Oman työssäkäyntialueen ulkopuolelle kulukorvaus on 18€/päivä, joten kyllä se olisi riittänyt matkojenkorvaukseen.

Minulla on muistikuva, että 80-luvulla maksettiin kyllä enemmän päivässä kuin tuo linja-automaksu. Tämän kaupungin alueella tuo raha juuri ja juuri riittää matkakuluun. Pitäisi kait muutakin olla kuin työn ilo? Aiemmin kuntouttavana käytettiin eli aika yleinen oli mm. mielenterveyspotilaiden työterapiamuotona. Nyt näemmä teetetään sitten kovempaakin työtä tällä rahalla. Ei oikein tunnu oikealta tämä. Ei normi palkansaajan oleteta pelkän työnilon takia tekemään työtään. En tunne ainoatakaan. Toisaalta, jos semmoisia löytyy, saapi yhteiskunta paljon säästöön, jos varsinkin julkisen puolen työt teetetään tällä rahalla. Sillä saadaan jo velatkin kuitattua pian.

Vierailija
11/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin 9 €/päivä? Peruspäiväraha 32,40 + 9 € = 41,40 €/päivä. Ei työssäkäyvilläkään ole 700 € pohjaa, mitä ei lasketa palkaksi

Vierailija
12/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurssin työsosuudella olen painanut ihan oikeaa duunia. Neljän viikon jakso niin pelkästään palkasta yritys saa lähes parin tonnin hyödyn. Tellit ja vellit kun lasketaan päälle niin pitkästi yli 2 tonnia kuukaudessa hyötyä kun ei tarvi maksaa palkkaa.

Tuo koko homma toimii työllistämistä vastaan. Eihän sitä palkata ketään kun ilmaisia saa työkkäristä. Näitä samoja kursseja on täällä ollut vähintään neljä. Kun alkaa laskemaan paljonko koko maassa orjat tekee töitä niin ei tosiaan ihme ettei löydy töitä joista maksetaan. Tää on ihan kusetusta.

Joo nämä kurssit on eri asia kuin kuntouttava työtoiminta, terapiatyö, työkokeilu tms. Kaikkiin näihin juttuihin pitää olla sellaiset osallistujat jotka siitä hyötyy, joskus kurssin harjoittelusta pääsee töihin, samoin kuin koulujenkin, mutta ei se mikään automaatio ole, tarjontaa on paljon yrityksille ja hyvän hyvyyttään ottavat opiskelijojita harjoitteluihin. Tosin koulujen harjoittelut on nykyään naurettavan pitkiä, systeri opiskeli merkonomiksi joitain vuosia sitten, joka vuosi kolme kuukauden työharjoittelu jossain kassalla, eli yhteensä 9kk, kokonainen lukuvuosi, eli kolmannes koko helkkarin koulusta. Kassatyöskentelyn oppii viikkossa jo apinakin, ei siinä tarvi harjoitella kolme kuukautta. Se johtuu varmasti siitä että koulutuksesta on säästetty niin paljon ettei ole varaa pitää opettajia opettamassa koko vuotta.

Vierailija
13/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihme, kun eletään vuotta 2017 sivistysvaltiossa Suomi, joka täyttää 100 vuotta, ja tuollaista ihmisarvoa alentavaa nöyryytystä kuin Työkokeilu ja Kuntouttava Työtoiminta voi olla edes olemassa. Ne eivät hyödytä ketään ihmistä, vain kuntaa säästötoimena. Ja kunta kun ei ole ihminen. Se on pelkkä julkishallinnon byrokraattinen yksikkö.

Vierailija
14/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden syrjäytyneen henkilön/työttömän vuosikustannukset 28.000 euroa –VM arvio 1997

Vierailija
15/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea nimi toiminnalle on kuntouttamaton työtoiminta.

Vierailija
16/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on monta kateellista työllistä jotka palavasti haluaa työttömiksi ja antaa heti ens viikolla oman duuninsa työttömälle kaverilleen jotta pääsee nauttimaan C-luokan kansalaiseduista kuten TE-toimiston mielivallasta.

Vierailija
17/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä TE toimisto pakottaa työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan. Itse en ilmaistyöhön (9€/ päivä) suostunut. Matkaakin olisi tullut 60 km jonka itse olisin maksanut. Sain 2 kuukauden karenssin. Köyhät kyykkyyn.

Tuo 9 euroa on kulukorvaus, jolla kompensoidaan matkakustannuksia. Oman työssäkäyntialueen ulkopuolelle kulukorvaus on 18€/päivä, joten kyllä se olisi riittänyt matkojenkorvaukseen.

Minulla on muistikuva, että 80-luvulla maksettiin kyllä enemmän päivässä kuin tuo linja-automaksu. Tämän kaupungin alueella tuo raha juuri ja juuri riittää matkakuluun. Pitäisi kait muutakin olla kuin työn ilo? Aiemmin kuntouttavana käytettiin eli aika yleinen oli mm. mielenterveyspotilaiden työterapiamuotona. Nyt näemmä teetetään sitten kovempaakin työtä tällä rahalla. Ei oikein tunnu oikealta tämä. Ei normi palkansaajan oleteta pelkän työnilon takia tekemään työtään. En tunne ainoatakaan. Toisaalta, jos semmoisia löytyy, saapi yhteiskunta paljon säästöön, jos varsinkin julkisen puolen työt teetetään tällä rahalla. Sillä saadaan jo velatkin kuitattua pian.

Kulukorvaus oli markka-aikana 50mk päivä, sitten euroaikana nousi ruhtinaalliseen 9€:n.

Vierailija
18/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka keksi tämän 9€ ihmeen? Tarja Flatov?!!!

Vierailija
19/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettava ajatus teettää ilmaiseksi töitä. Tai alistua siihen. Joko palkka tai korvaus. Jompikumpi

Vierailija
20/98 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut veroja Suomeen 30 vuoden aikana noin miljoona euroa. Osa yrittäjänä ja osa palkollisena. Nyt olen työttömänä kun ikä alkaa olla este palkkaamiselleni ja yritystoimintaan en kykene.

Mitä luulet, maksatko elämäsi aikana koko työuraltasi edes neljäsosaa maksamistani veroista? Olen todennäköisesti elättänyt sinuakin maksamalla koulunkäyntisi, lapsilisäsi ja terveydenhuoltosi. Meitä paljon veroa maksaneitä työttömiä on iso osa kaikista työttömistä. Enkö siis mielestäsi ole ansainnut tuota reilua 5 sataa euroa kuukaudessa, vaan pitäisikö minun mielestäsi vielä tehdä töitäkin tuen eteen?

Minusta tuntuu, että olen ihan oikeutettu saamaan tuon rahan, vaikka en työtä sen eteen tekisikään. Niin kuin jokainen työtön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä