IVF/ICSI viikolla 22?
Meille tulossa toinen IVF-hoito, onko ketään menossa samoissa?
File: lapsettomuutta takana 3,5 vuotta, joista hoitoja viimeisten 2,5 vuoden ajalla. Syynä mun epilepsialääkityksen laiskistuttama hormonitoiminta ja ekassa IVF:ssä tuli ilmi myös jotain munasolujen laatuongelmaa. Hoitoja on käyty läpi 4xIUI (ekasta plussa, kohdunulkoinen). Välissä luomutuulimuna ja sitten 03/2006 ekan IVFn tuoresiirrosta nega. Pakkaseen meni neljä alkiota, joita suunniteltiin siirrettäväksi männä viikolla, mutta kuolivat kaikki. Tämä näin lyhykäiseksi kertaukseksi. Hoidossa ollaan Fertinovalla.
Mukaan pinoon kaikki samoihin aikoihin hoidettavat!
Kommentit (158)
2. IVF menossa. Ekan punktio oli maaliskuussa ja näin nopeasti ruvettiin uuteen yritykseen kun PAS ei onnistunut (alkiot kuoli).
Mä en käytä lugeja vaan YA:n progesteroneja mutta yhtä ihastuttavia käytössä ovat kyllä. Koko ajan saa olla vaihtamassa itseään kuiviin kun töhnää vaan valuu ja valuu. Nyt onneksi käyttö on helpompaa kun tiuhtiaisen vinkistä laitan puikkoon hiukan liukastetta (KY-Jelly). Viimeksi en tahtonut saada niitä edes sisään kun olivat niin karheita jotenkin. Ja onneksi olen askarrellut itselleni kestopikkarisuojia, ne eivät ala haista siihen malliin kuin tavalliset kertikset...
H pp2
yleensä en halua mainostaa, mutta suosittelen niille joille on määrätty progesteroni-lääkettä Stockan apteekin progesteroneja: sujahtavat helposti, tahraavat harvoin eivätkä haise pahalle, vaan neutraalille. (Tsemppiä erityisesti Helille, olen seurannut vaiheitasi, jotka muistuttavat omiani; käymme myös samalla klinikalla hoidossa) :)
Hormonit varmaan sekoittaa päätäkin;)
Eli käytän progesteroneja enkä lugeja, menee nimet sekaisin:) mutta valuu silti..
Meille suositeltiinkin hakea ne erottajan apteekista
Heippa!
Aika tuntuu matelevan ja nyt on menossa vasta pp2... Eilen oli menkkamaisia tuntemuksia, johtunee lugeista...?
Saman piikkiin varmasti voi laittaa nännien arkuuden...
Pissalla käynti on onnes helpottamaan päin, välillä joutui irvistellen istuskelemaan wc:ssä.. =P
Nesteitä on mennyt varmasti se 2 litraa ja sit pitääkin ravata wc:ssä vähän väliään, yölläkin. Viime yönä heräsin viideltä, mutta olin niin laiska, etten viitsinyt vääntäytyä pissalle, vaan jatkoin unia.. mut seitsemältä oli pakko mennä.. ja hetihän se viivyttely kostautui, kivun kanssa piti ährätä =(
Ja ne Luget... niiden laitto on ihan ok, mut sit kun ne alkaa valumaan.. Plaah.. tuntuu, että pitäisi koko ajan olla pikkuhousuja vaihtamassa ;)Täytynee huomenna käydä hakemassa pikkuhousunsuojia.
Tietääkö kukaan milloin alkion pitäisi kiinnittyä siirron jälkeen....? On tää hassua tää itsensä tutkailu, eihän niitä oireita edes vielä voi ollakaan.. mutta silti.... Mitähän se sitten on kun testipäivä lähestyy.. pitäisi saada jotain muuta ajateltavaa, mutta mitä ;) jaa-ah, siinäpä se... Jospa sitä töissä saisi edes hetkeksi ajatukset muualle =D
Aurinkoista alkavaa viikkoa! Ja tsemppiä piinapäiviin!
Hienon saaliin saitte, Heli! Kerro sitten paljon saitte pakkaseen.
Lääkäri sanoi minulle joskus aikoinaan, että alkio kiinnittyy 5 päivää siirrosta. Korjatkaa, jos muistan väärin.
Minulla ei ole kyllä ollut mitään raskausoireisiin viittaavaa. Ainoastaan yksi kunnon pistos tuolla kohdun tienoilla tänään (piti mennä melkein kaksin keroin), siinä kaikki. Pakko myöntää, että jo nyt kyttään oireita. On kyllä kai ihan liian aikaista.
Cessi ja tenavat pp 4
Mä tiedän tähän mennessä jo tuon Erottajan apteekin paremmaksi ostospaikaksi, mutta ostaessani noita en ollut vielä kuullut sitä. Siellä ovat nyt sitten jääkaapissa enkä käyttämättä jätä. En ole nyt sitä tahkeutta paljon surrut, on ollut ihan tarpeeksi mukavaa käyttää tuon liukastegeelin kanssa. Kuuluuko menkkamaiset jomottelut progejen vaikutuksiin? Nyt tuntuu että ne olis vahvempia kuin vimeksi, saisinkohan lääkkeen liukastettuna paremmin perille??
Tänään soitin Fertikselle pakastustuloksia: 5 olkeen mennyt 18 alkiota. En tiedä miksi ovat laittaneet noin monta aina yhteen, ovatkohan huonoja? Laadusta ei nimittäin hoitaja osannut sanoa mitään enkä jaksanut vinkua että biologi kertois. Ja kiinnittyy jos kiinnittyy, ei siinä biologilta saadut tiedot enää paina. " Korkiammas käres" on koko homma tästälähin.
Kukas tuosta alkion kiinnittymisesstä kyselikään... mä muistelen joskus lukeneeni että 3-4 pvän kuluttua siirrosta alkais kiinnittyminen *laskee* että kun mulla oli pe siirto niin nyt vois ehkä ruveta kiinnittymään ;-) Ilmankos on _ihan_selviä_ raskausoireita eli tajuton väsy. Ootteko muut huomannut päivätirsojen tarvetta? Aivan varmaan raskaana. Tai sitten kyseessä on opettajan posttraumaattinen kevätnarkolepsia...
Mulla ja cessillä se taitaa sitten olla kiinnittymisen ajat, tai ollut jo...nipistääkö..tissit erityisen kipeenä..taitaa vähän paha olo olla..tuo kahvihan haisee yhtäkkiä vähän pahalle;) nuo kaikki oireet kyllä saa kun oiken tarkkaan miettii ja tuumaa:)
Mutta crinonea käytettäessä en muista näitä menkkakipuja tai lähinnä nipistelyä, varsinkin yöllä.
Tänään tuli taas mieleen ne testaamisen tunteet, viimekerroilla kävimme klinikalla verikokeessa, jonne sitten iltapäivällä kädet täristen sai soittaa. Nythän klinikalta saatu testipaketti odottaa kaapissa. Luin onneksi testin ohjeet jo, koska siinä kiellettiin testipuikon laittamista suuhun ja työntämästä emättimeen!! Huh, en ainakaan tee niitä virheitä:) Ja siinä muuten oikeasti nuo luki:) Kai heli olet jo lukenut, että tiedät miten ei saa testata hih...
Mulle ei myöskään oikeen ole selvinnyt tuo pakastuksen logiikka. Viimeksi kun meillä pakastimeen saatiin kaksi, ne laitettiin samaan olkeen ja nyt kuusi laitettiin kolmeen olkeen.
Tosin siitä sulatuksesta selvisikin vain yksi, mutta olis harmittanu jos molemmat olis selvinny, kun siirtää voidaan aina yksi, toinen olis menny lavuaarista alas. No näistä tietää viisaammat.
Iloa ja positiivista odottelua teille:)
ja olen entistä tiukemmin raskausoireiden kurimuksessa. Rosen tavoin tulee kummasti tuumailtua joka " oloa" , ja tämä siis pp3 ;-) Nyt huomasin että kuuluisa raskausdementia on iskenyt. Mulla on nimittäin vain haaleita ja ristiriitaisia aavistuksia siitä, oonko laittanut tänään 2 vai 3 progesteronia. Hitto! Onkohan se niin tarkkaa? Voikohan niitä mennä liikaa? Näitä kun ulkoisesti laittaa 3x päivä, tuntuu, ettei olisi niin tarkkaa kuin sanotaanko vaikka Puregonien kanssa. Pahus kun pitä olla tälläinen homespää...
Rose: joo luin kyllä ja ihmettelin mitähän tuloksia ihmiset luulee suusta saavansa (:-O Olis ehkä amerikkalaistyyliin kannattanut mainita myös, että korvasta mitaten tulos ei ole luotettava eikä kannata tehdä testiä myöskään laskuvarjohypyn aikana.
Mitäs kuuluu muille, hyvää toivottavasti!
Sama täällä, huomasin että ehkä eilen laitoin vain kaksi lugea... En tiedä kuinka tarkkoja ne oikein ovat. Oli kummitytöt ilahduttamassa mua 2 ja 4 vuotiaat, joten oli niin vaudikas päivä etten epäile unohtamista...
Pp 5 menossa, mun vatsa on kuin ilmapallo, turvottaa aivan älytsisti. En tiedä onko muilla samoja tunteita. Sit on mieli vähän välillä maassa ja itkettää herkästi. Lauantaina meistä tuli taas kummeja ja koko ristiäisten ajan yritin purra ylähuulta ettei kyyneleet olis valuneet jatkuvalla virralla. Kaikenlaista hormonihässäkkää =oD
Mulle sanottiin että jos turvotus ja hyperiolo lisääntyy tuossa pp7 vaiheilla niin se voi ennustaa hyviä uutisia! Toivottavasti sulla olisi näin...
Voi miten lohdutti kuulla etten ole ainoa harvapää näiden progejen kanssa :-) Aamuin illoin jotenkin vielä haltsaisi, mutta tuo kolmas tuntuu tekevän kiusaa, varsinkin kun olis hyvä pitää jotain tasaisia 8h välejäkin...
Mä pistän aina silmät kiinni kun näen tekstejä noista plussaenteistä:) Varmaan aikaisemmista kokemuksista tullut itsesuojeluvaistoa, kun muutenkin on tätä kyttäämistä.
Nyt en onneksi ole sortunut mihinkään piinispunkkuun:) Pe otin pari lasillista ihan vaan omaksi iloksi.
Mutta tätä en tokikaan tarkoita että kaikkien tulisi ajatella samanlailla, taidan alitajuisesti jo niin pelätä ens tiistain testi-iltaa, kun testipuikon työnnän korvaan, koska sitä ei kielletty..
Moikka,
mulla on ollu sitä turvotusta siitä lähtien kun aloitin Luget. Tänä aamuna heräsin siihen että näin unessa jonkun oksentavan ja heräsin aamulla huonovointisuuteen. Luulen että se johtui kovista alavatsa nippauksista joita aiemmin ei ole ollut. Ihmettelinkin kun kaikki puhuu menkkakipumaisista tunteista alavatsassa ja mul oli vaan pikkunipistyksiä. No se oksettava olo on jo häipynyt. Äh, nyt sitä kuuntelee jokaista nipistystä ja kaikkee. Mut aamu olot ei kyl ollu kuvitelmaa...
Meinaa lunzaa pukkaa tähän kruunaamaan tilannetta.
Tästä vatsakivusta soitin tänään jo klinikallekin, progesteronit eivät kuulemma aiheuta oireita. Mutta kun kivistää ja inhottava paineen tuntu vatsassa koko ajan. Juoda olen yrittänyt, mutta ei tämä kivaa ole. Nyt niin väsynyt ja heikko olo, tulevaa lunzaa tämä muuten on mutta sais tuon vatsakivun pois. Täytyy sitten jos pahenee käydä tohtorin tykönä.
Toivottavasti teillä muilla olo pysynyt hyvänä!
Soitin tänään klinikalle juuri noiden vatsakipujen vuoksi. Sanoivat että voi johtua vielä siitä etteivät munasarjat ole ehkä vielä normaalissa tilassa. Sais kyl pikkuhiljaa olla kun tää ei oo kauheen ihana tunne..
Eli kurja olo on ja välillä ihan sattuukin, lisäksi tuo kuulostaa hyvin tutulta tuo Rosen mainitsema väsy ja heikko olo. Oon vielä jotenkin über tunneherkkänäkin kun tillitän milloin mistäkin. On jotenkin sellainen ihme taantunut olo, haluisin vaan mökille kaivamaan multaa kun tuntuu että vaativampiin toimintoihin en pysty. Tai sitten tämä on lomanalun lamaannusta.
Parempaa oloa meille kaikille ;-)
toivoo H
Ainiin, unohdin mainita että kysyin kiinnittymisen ajankohtaa myös klinikalta niin ne sanoivat myös että 3-4 päivän kuluttua siirrosta. Eli mehän ollaan kaikki jo niiden päivien yli... Peukkuja ja hyvää mieltä, kyllä se plussa sieltä..!
..tuntuu että välillä henkisen väsymisen oireet ja flunssan alkuoireet ovat niin samankaltaisia. Koska onhan tämä kaksiviikkoa henkisesti niin raskasta aikaa, kaiken tämän kokemamme lisäksi.
Nyt levättyä olo täällä vähän parempi, nyt sielä vuoristoradan yläosassa:)
Nyt vaan harmikseni huomaan, että olen jo alkanut liikaa pohtimaan selviytymiskeinoja negan suhteen. Joka on aivan turhaa tässävaiheessa, sattuu se silti niin ristuksen paljon että..
Niin se varmaan elokuu onkin että kestää ennenkuin paikat punktion jäljiltä palaa ennalleen, hyvä sinne klinikalle soittaa, helpottaa kuitenkin:)
Toivottavasti heli olosi helpottuu.
Hyvä että saat lomailla, nyt luvattiin loppuviikostakin jo lämmintä:) Joten kauppatorille syömään mansikoita, ennen mökille menoa:)
ja mieskin sais lähtee niin pitkälle kun pippuri kasvaa. Mua siis raivostuttaa koko mies. Voiko luget aiheuttaa mielialan vaihteluita?
Tsemppiä teille muille huonoon oloon! Jospa se merkkais jotain hyvää? :)
Mulla ei ole kipuja ei mitään, vain armoton vitutus. Varmaan tämä pitkäaikainen stressi purkautuu näin..
Aika tuntuu matelevan kovin hitaasti... mistäköhän johtunee ; )
Oireita.. heh, joo onhan niitä edelleen, mitkä sitten oikeita ja mitkä mielikuvituksen tuotetta... Nyt on menossa... hetkinen... pp5 (jos äkkiä oikein laskin) ja oireina pienoinen tissikipu, nännit ei enää niin arat, mutta arat kuitenkin (yöpaidan pukeminen... auts), nivuskivut jatkuu, paleltaa ja väsyttää (tosin väsy taitaa johtua siitä, että on pitänyt monena yönä käydä wc:ssä), tänä aamuna uutena (tai sit vaan kuviteltuna) oireena aamutee öklötti, mutta tunne meni sit ohi.. ja tee maistui ihan hyvin.
- huokaus - kun menis toi aika nopeemmin... tai sais edes aivot siksi aikaa " lepotilaan" , ettei koko ajan tartteis kuulostella itseään... plaah!
Mut testipäivää kohti mennään... hitaasti mut varmasti =)
Mitäs teille muille kuuluu?
Moi Heli ja muutkin! Kyllä olo alkaa olla siedettävämpi, kuin aamulla. Olen juonut koko ajan vettä tai mehua. Join tänään karpalomehua ja se näyttää poistavan nestettä, toivottavasti ei oo kiellettyjen listalla. Alkoholia en ole juonut ollenkaan hoidon aikana.
Aamuisin minunkin pitää teeni saada, tosin huomennahan juominen on kielletty ainakin 6 tuntia ennen punktiota.
Mulla oli rakkuloita paljon ja sitten mun estrogeenitasot oli tosi koholla, minkätakia mun punktiota aikaistettiin päivällä. Samoin lääkemäärääkin vähennettiin 150->100 tässä välillä. Lääkäri mainitsi, että saattaa käydä niin, että siirto joudutaan tekemään myöhemmin(mikäli siis siirrettävää tulee).
Olen muuten myöskin ollut Niklaksen hoivissa aiemmin, mutta taloudellisista syistä olen nyt julkisella puolella.
Toivottavasti sinulla nyt hoito tuo tuloksen. Oliko sinulla nyt 2.ivf menossa?