IVF/ICSI viikolla 22?
Meille tulossa toinen IVF-hoito, onko ketään menossa samoissa?
File: lapsettomuutta takana 3,5 vuotta, joista hoitoja viimeisten 2,5 vuoden ajalla. Syynä mun epilepsialääkityksen laiskistuttama hormonitoiminta ja ekassa IVF:ssä tuli ilmi myös jotain munasolujen laatuongelmaa. Hoitoja on käyty läpi 4xIUI (ekasta plussa, kohdunulkoinen). Välissä luomutuulimuna ja sitten 03/2006 ekan IVFn tuoresiirrosta nega. Pakkaseen meni neljä alkiota, joita suunniteltiin siirrettäväksi männä viikolla, mutta kuolivat kaikki. Tämä näin lyhykäiseksi kertaukseksi. Hoidossa ollaan Fertinovalla.
Mukaan pinoon kaikki samoihin aikoihin hoidettavat!
Kommentit (158)
Sonjalle onnea piinaan!
Rose: mekin saimme kuusi pakkaseen! (joka on meillä ennätys) Nelisoluinen alkio on ihan hyvä alkio, todisteena siitä on meidän esikoinen :) Onnea sullekin!
Heli: todella mahtavan saaliin olet ¿muninut¿. Kyllä luulisi tuosta määrästä jonkun hedelmöittyvän. Siihen kun tarvitaan vain yksi! En osaa kyllä yhtään sanoa, vaikuttaako suuri määrä laatuun. Luulisi, että se on ihan munasoluista kiinni (?) Laatu kun meilläkin on ollut niin vaihtelevaa. Pidän peukkuja, että treffit onnistuvat.
Meillä meni tällä kertaa hyvin, siirrettiin yksi top-luokan ja yksi 4+, melkein kakkosluokkaa (lääkärin sanojen mukaan) Pakkaseen saatiin kuusi, joista on hyvä jatkaa, jos tämä epäonnistuu.. Olin niin täpinöissäni tästä siirrosta, että UNOHDIN kysyä, kuinka pitkälle alkiot ovat jakaantuneet! Miten mä voin unohtaa sellaisen asian! Ja kun kotona tutkin tarkemmin laskua, niin huomasin, että olivat laskuttaneet meitä mikroinjektiosta eikä ivf:stä, ainakin laskussa luki niin. Täytyypä soittaa sinne huomenna, että korjaavat asian, koska icsihän on kalliimpi. Vai ovatko ne vahingossa icsanneet meidät! Ei ainakaan kukaan maininnut siitä mitään.
En ole oikein vieläkään sisäistänyt, että tässä on nyt kaksi alkiota siirretty.
Soitin klinikalle hedelmöittymistuloksista ja tulokset ovat aikas rohkaisevia! Koska kerran viimeksi kato oli hedelmöittymisvaiheessa niin iso, kokeiltiin tällä kertaa icsausta n. puolelle soluista. Perinteinen IVF noudatti samaa kaavaa kuin viimeksikin, 22 solusta hedelmöittyi 8 (viimeksi 6/15), mutta kun icsattiin 19, niistä puolestaan hedelmöittyi 17!! Meillä on nyt siis 25 hedelmöittynyttä munasolua, ja nyt vain suurella jännityksellä odotellaan huomista että miten ne lähtevät jakautumaan.
Hypeririskistäkin hyviä uutisia, ainakin klinikan hoitaja piti hyvänä uutisena että olen käytännössä melkein kivuton. Tänään en ole ottanut kipulääkettä ollenkaan ja eilenkin vain kaksi, joista jälkimmäisenkin " kaiken varalta" yötä vasten. Vain juominen tuotti eilen vaikeuksia, tänään sekin on alkanut tuntua helpommalta kun olen " päässyt" (!!) juoksemaan vessassa useammin. Eilen tuntui vähän siltä ettei tarpeeksi tule ulos vaikka joisin kuinka. Nestetankkaus kuitenkin jatkuu ja siirtoon varmaankin päästään. Jospa pääsisin huomenna teidän piinailijoitten joukkoon. Mahtavaa muuten, että te kaikki saitte pakkaseenkin alkioita!
Tosi omanapainen viesti taas kerran, anteeksi! Mutta kun olen niin täpinöissäni että jos nyt icsistä löytyi apu meidän ongelmaan!
Cessi: Mites se nyt sitten oli, oltiinko teidän soluja icsattu vai ei?
Morjensta
Ulkopuolinen täällä. Sun tarinaa Heli seuraillut mielenkiinnosta, vaikkei koskaan piinisteltykään yhtä aikaa. (Sä alat olla tämän palstan Lätty, tsemppaaja, ja toivon sydämestäni, että onnistut hoidoissa.). Niin, viestini oli, että onnea mahtavasta saaliista - enpä muista kenelläkään tuollaista saalista olleenkaan. Toivottavasti jakaantuvat siirtoon saakka normaalisti. Siirretäänkö sulle yksi vai kaksi?
terveisin
mirjana ja poikavauva 3 vkoa
Moikka teille:)
Tuntupa cessi hyvältä lukea että teillä onnistunut tuo nelisoluinen:) Tulee muutenkin varmaan liikaa tuijoteltua noita lukuja...
Heli: aikamoinen saalis:) siinä Niklaskin saanut pyyhkiä jo hikeä:) Urheasti olet kyllä toipunut, kun itsellä huomattavasti pienempi määrä korvens niin mahdottomasti vatsaa.
Eikä se juominen helppoa punktion jälkeen ole, varsinkin kun tietää että on pakko. Mä yritin ennen siirtoo juoda vielä autossa ja tiukkaa teki, hyvä kun pääsi sitten kävelee:)
Ja onneksi saatiin laitettua meidän alkiot jo pakkaseen, eihän ne olis sinne mahtunu enää tuon sinun saaliisi jälkeen;)
Voimia taas teille:)
Heippa kaikille!
Ja onnittelut kaikille hyvästä munasolu " saaliista" !
Mahtavaa, että ne on myös hedelmöittyneet tosi hyvin =)
Omaa napaa:
Punktio meni ihan hyvin, pientä kipua välillä, mut sain sit lisää kipulääkettä. 16 rakkulasta oli 11:ssa oli munasolu...
Mut loppu menikin sit huonommin =´(
Soitin tänään klinikalle, ainoastaan yksi on hedelmöittynyt ja ilmeisesti huonosti lähtenyt jakautumaan, koska minun pitää soittaa huomenna aamulla uudestaan ja kysyä päästäänkö siirtoon... =´(
Fiilikset on tosi matalalla, jotenkin vaan ei jaksa uskoa siihen, että tämä ainokainen jaksaisi jakautua... Täytyy vaan alkaa valmistautumaan siihen, että puolen vuoden päästä uudestaan. Pitää vaan sitten kysyä, että olisiko isci parempi vaihtoehto....
Onnea vielä muille siirtoon sekä tarrasukkia jo siirrossa olleille!
ei välttämättä ollenkaan huonosti jakautunut!! Käsittääkseni aina jos soluja on vähän, pitää soittaa siirtoaamuna kannattaako lähteä. Se ei suinkaan tarkoita, että solun ei odotettaisi enää jakaantuvan, vaan lähinnä varotoimi siltä varalta, että jotain meneekin pieleen. Suurin osa saa luvan siirtoon, mutta näin vältytään siltä, että menisit klinikalle eikä siellä olisikaan mitään siirrettävää, eli turhalta reissulta.
Tiedän matalat fiiliksesi, koskapa omassa ivf:ssä soluja saatiin kaksi ja niistä vain toinen lähti jakaantumaan. Jännitin rystyset valkoisena, päästäänkö siirtoon, mutta niin vaan päästiin ja nyt se ainokainen kasvaa ihan oikeaksi ihmiseksi. Usko pois, yksikin alkio voi riittää onnistuneeseen hoitoon, vaikka se tuossa odotteluvaiheessa tuntuu tosi epätodennäköiseltä!
Pidän peukkuja, että se ainut on sitkeä kaveri ja haluaa lähteä pitkälle reissulle. Ja onnentoivotuspotkut kaikille muillekin!! (erityisesti noitasisko-helille vilkutus o/)
-Osse
Lähetän täältä ISON halin ja voimia positiiviseen ajatteluun!
Nyt koko porukka pitää sulle peukkuja että saisit hyviä uutisia huomenna ja pääsisit siirtoon!
Samalla peukut pystyyn meille kaikille ja hymy huulille:)
Nipsulle siis erityisesti! Älä vielä luovuta, vaikka tiedän että nyt on vaikeata löytää positiivisia ajatuksia! Onneksi Osse heti ilmoittautuu rohkaisevana esimerkkinä, toivottavasti sinulle kävisi yhtä hyvin. Jospa Ossen kanssa yhteisvoimin saataisiin lähetettyä sulle taikasäteitä!
Osselle vastaheilutukset (o, riittäispä power of two Nipsun auttamiseen :-)
Entäs Mirjana sitten: Kiitos vaan Lätty-vertauksesta *punastuu*... Sun nikki kuulosti tosi tutulta ja herätti jotain positiivista tuolla takaraivossa. Haulla palautin asian mieleeni: just sä olit tukemassa mua monen muun tavoin silloin kun epilepsia näytti ruminta naamaansa. Ihana kuulla, että sä olet nyt saanut vauvan! Ehkä mäkin olen vielä joskus tuossa tilanteessa tällä solusaaliilla... kahta alkiota mulle kai nytkin ollaan siirtämässä, jos ei Niklas ole muuta mieltä. Viimeksi syy kahden siirtoon oli sekin, että alkiot oli niin huonoja. Luulen silti että kahteen päädytään vaikka olisivat vähän parempiakin...
Rose: koitan olla nuolaisematta ennen kuin tipahtaa ne valtavat alkiomäärät Fertiksen pakasteeseen... vois tietysti odottaa hyvää alkiotulostakin noilla solumäärillä mutta en uskalla intoilla etukäteen. Hyvä kyllä kuulla että teidän alkiot varasi paikkansa ennen meidän oletettua invaasiota (koputtaa puuta) Toivottavasti ei meille käy niin että joudutaan PASsitarvikkeita hakemaan sitten joskus Kasarmitorin ääsmarketin pakastealtaasta :-D
Soitin siis tänään hoitopaikkaan ja selvisi, että laskutuksessa oli tullut virhe. Ilmeisesti siinä sattui joku sekaannus, koska osallistuin sellaiseen tutkimukseen, jossa tutkitaan miksi munasolut eivät normaalisti hedelmöity, mutta icsillä kuitenkin hedelmöittyvät. Eli siinä tutkitaan jotenkin sitä alkionkuoren rakennetta, että onko siinä jokin semmoinen juttu että ¿solut eivät löydä toisiaan¿. Olemme siis verrokkiryhmässä, eli kun meillä on yleensä hyvin hedelmöityneet, niin ollaan siis vertailukohde. Alkiotkin valokuvattiin! Ottivat myös minusta verikokeen ja miehestä ottavat myöhemmin. Vähän monimutkainen juttu, mutta lyhykäisyydessään noin. Toivottavasti siis voimme osaltamme näin auttaa tulevaisuudessa. Mahtavasti Heli oli sinulla hedelmöittynyt! Onnea huomiseen siirtoon!
Hei Nipsu, toivotaan että se yksi olisi jakautunut! Kun se yksikin riittää, jos vain kaikki sattuu kohdalleen. Monista ¿huonoista¿ alkiosta on vauva syntynyt, kun se kauneus on kuitenkin katsojan silmässä. Mitkään parhaimmatkaan lääkärit eivät pysty takaamaan että joku kehittyy lapseksi ja joku ei, vaikka alkiot olisi minkälaisia.
Ajattelin kirjoittaa pitkästä aikaa. Olo on ollu aika tukala viimeset päivät punktion jälkeen. On ollut vaikea liikkua ja silleen. Tänään on oikeastaan eka päivä kun maha ei ole kipeä. En varmaan juonut tarpeeksi maanantaina ja tiistaina kun oli kertynyt vähän nestettä. keskiviikkona siirron jälkeen ja eilen join kunnolla Ja heti se autto. Onneks.
Heli: sullahan oli kunnon määrä munasoluja ja että niin monta oli hedelmöittynyt. Täytyy vaan toivoa että monta niistä lähtee jakautumaan. ja että pääset siirtoon.
Nipsu.: Olen pahoillani siitä että sulla hedelmöitty vaan yks . Täytyy toivoa että se lähtis hyvin jakautumaan ja pääsisit siirtoon.
Onnea kaikille piinailijoille ja siirtoon meneville.
Hei vaan!
Ja suurkiitokset Sonja, Cessi, Osborne, Rose ja Heli (jäiköhän joku mainitsematta..) tsempeistä ja peukutuksista.
Soitin aamulla klinikalle ja tämän meidän ainokaisen lisäksi oli toinenkin jaksanut hedelmöittyä ja jakautua =)
Ette voi uskoa millaiset fiilikset meillä oli, en ole ikinä ennen itkenyt ilosta, mutta nyt piti vuodattaa oikein kunnolla.. Liekkö hormoonit asialla ; )
Eli päästiin siirtoon. Kohtuun siirrettiin yksi 4 -soluinen alkio ja pakkaseen meni samanmoinen... nyt sitten jännätään et miten käy.
Tarrasukkia meille kaikille! Aurinkoista kesäkuun alkua!
Loistavaa nipsu:) Mahtava uutinen että saitte siirron tehtyä! Siinä itkun mukana tuli ulos varmasti se kaikki pelko ja epätoivo, onneksi ilon itkuna:)
Cessi: saitte varmasti mukavan summan pois laskusta:)
Toivottavasti helillä tänään mennyt kaikki hyvin:) Eiköhän me sitten kaikki tämän päivän jälkeen olla siirrossa käyty ja nyt suurin odotuksin kohti kesäkuun puoltaväliä:)
Moikka
koska olemme samassa tilanteessa niin haluaisin kysellä teidän olotilaanne? Vatsan pömpötys johtunee lugeista, mutta johtuuko myös nippailut alavatsassa ja rintojen ja nännien arkuus? Onkos teillä samanlaisia tuntoja?
Tsemppistä jokaiselle, odotellaan positiivisesti +++++ (vähän varauksellisesti kuitenkin) =o)
Mukavaa viikonloppua!!!
Erinomaista Nipsu :)
Miten Helillä on mennyt? Toivottavasti kaikki hyvin!
Mulla ei ole muuta kuin vatsaa hieman turvottanut, mitään rintaoireita ei ole. Vasta kolmas piinapäivä menossa, en osaa oikein oireista sanoa mitään. Ehkä siinä pp 7 alkaa kunnon oireiden kyttäily, mikäli vanhat merkit pitää paikkaansa..
Melkein meinaa tirahtaa täälläkin kun luin uutisesi. Järjestivätkin vekkulit jännitystä ottamalla vähän hitaammin vauhtia... aivan mahtava lisäyllätys oli tuon toisenkin solun kiriminen mukaan peliin! Kurja olisikin sut ollut päästää putoamaan piinailusta.
elokuu74: Se on tuo Pregnyl joka nännejä aristaa. Se on istukkahormonia, samaa siis jota itse alkaa erittää jos raskaaksi tulee. Jos haluaa takuuvarman plussan testiin niin senkun testaa piakkoin Pregnylpiikin jälkeen :-) Mullakin puseron liikkeet tuntuu tisseissä, ja toivon tietty, että ne tuntemukset tästä kohta hälvenisivät alkaakseen pian uudestaan...
).( Siirto meni kaikin puolin hyvin, kokeilin jopa kävellä klinikalle (20 min). Hissuksiin kun meni niin ihan ok olo, Niklaskin kehaisi miten reippaasti saapastelin toimenpidehuoneeseen (heh, tämä on näköjään ihan pähkinöinä kun Niklas kehuu ;-D).
Icsatut solut olivat jakautuneet maljalla olleita reippaammin ja hyviä alkioita oli aika paljon! Noita IVF-alkioita viljellään viikonlopun yli, jotta nähdään mitä niistä tulee. Tuntuu tosi eksoottiselta kun puhutaan että katsotaan sitten maanantaina että meneekö sinne pakkaseen 15 vai 20 alkiota. Enpä olisi edellisen IVF:n tuloksen perusteella uskonut että näinkin voisi käydä. Hitsi kun saisi sen paperin missä oli ne kaikki solumäärät yms, olisin jo lukenut sen varmaan tämän illan aikana ihan koirankorville. No pitää soittaa kynän ja paperin kanssa maanantaina sille biologille. No joka tapauksessa: siirto meni hyvin, siirrettiin 4-soluinen 2-lk (melkein 1, tähdensi Niklas) ja joku toinen, jota en nyt sitten muista. Vointi on muutenkin ihmeen hyvä, vaikka melkein koko ajan on sellainen ähky-syönyt olo (ihan kuin olisi maha palleaan asti täysi) ja kyllä ne rakkulat turvonneita olikin, lisäksi vatsaontelossa oli nestettä. Mutta ei mitenkään hälyttävästi, kunhan muistan juoda riittävästi. Siinä on vähän ollut tekemistä ja luovuus koetuksella. Eilen keksin ruusunmarjateen ja tänään minttuteen.
Kopsasin tuohon eilen kirjoitetun club-30-pinoon kirjoittamani pätkän kun asia oli sama kuitenkin, aika-asiat vain vähän heittää. Eilen nimittäin sisko paukkas vähän yllättäen kylään ja loppuilta meni siinä sitten kaakattaessa. En tiedä olisko nestehukka suun kautta ollut isompi (!!) vai unohdinko pälpättäessäni juoda tarpeeksi, joka tapauksessa heräsin yöllä mojovaan kipuun, joka tosin lieveni pissatessa. Otin särkkärin ja sain onneksi unen päästä kiinni. Heräsin uudestaan kipuun joka jälleen lieveni vessareissulla, Nytkin pissaus sattuu enemmän kuin aluksi, eli juomista pitää vain lisätä varmaan. Onneksi saa levätä kun on Kesä Loma Hallelujah!
Hei, tunkeudun tähän pinoonne, kun täällä pelkään huomista punktiota ja luin Helin viestistä tuosta vatsakivusta ja kivusta vessassa käydessä. Mä heräsin viime yönä vatsakipuun ja vessassa käynti on sattunut. Nyt juon koko ajan nesteitä. Laitoinkin tuonne kysymyksen hyperistä.
Plussaonnea kaikille piinailijoille!
Tunge vaan ;-)
Jos mä mitään osaan tulkita tämän kroppani reaktioita niin se perjantain vähä juominen (+pari viinilasillista) taisi tosiaan kostautua, pienikin alkoholimäärä kun toimii diureettisesti eli poistaa nestettä =pitäisi juoda entistä enemmän. Mä siis neuvoisin sua tosiaan juomaan kaksin käsin! Teetä ei kai kannattais eikä kahvia kovin paljon juoda (tosin mun pitää aamulla se vahva teeni saada, addikti...), koska toimivat alkoholin tavoin. Jos luit aiempia kirjoituksia niin mua helpotti kun keittelin ruusunmarja- ja minttuteetä, sai vähän vaihtelua kun vesi alkoi oksettaa jossain vaiheessa.
Eilisestä lähtien ryhdistäydyin taas tankkaamaan ja se tuntuu helpottavan. Yöllä tosin piti käydä ainakin viisi kertaa vessassa ja joka kerran jälkeen join mukillisen vettä. Sehän ei vessareissuja vähennä, mutta tuntuu kannattavan... nyt ei enää juurikaan koske mahaan, ja jos välillä koskee niin ei kauhean kovaa ainakaan.
Koita olla punktiota pelkäämättä, pidän peukkuja että se menisi helposti ja nopeasti! Tule kertomaan tänne pinoon tai klubipinoon tai jonnekin että miten kävi. Onko sulla muuten noita rakkuloita hirveästi kun pelkäät hyperiä?
Heli: Aikamoisen saaliin heli sait aikaseks:)
Vieläkin naurattaa Niklaksen ilme kun ke mentiin siirtoon ja mulla oli jo tajuton vessahätä,kävelin varoen ja vaivalloisesti sinne huoneeseen, johon se ihmetteli ettet sä punktiosta voi noin kipee olla:) johon tokaisin että en vaan nyt äkkiä hommiin ettei lirahda housuun:)
Miten teillä tämä ihastuttava Luge pysyy? Käytin viime kerroilla crinonea ja nytkin eiliseen asti eli illalla ja aamulla otin tai lähinnä laitoin;) ekat luget ja tuntuu että kaikki valuu pois. No kai sinne aina jotain jää. Vatsa oli kyllä kipee viime yönä, aivan kuin menkat alkamassa. Päivällä mennyt paremmin.
Huh, taas yksi päivä lähempänä testiä:)
Ne luget tuntuu valuvan kyl hyvin pois mullakin, mutta lääkäri sanoi sen olevan normaalia, että se tarpeellinen määrä lääkkeestä ehtii imeytyä kyl.
Aika menee nyt matelemalla kun odottaa 17. päivää, jolloin testaan..
Jos eka punktio olikin helppo niin tässä oli ja on ehkä tekemistä enemmän. Ensiksikin munasolusaalis oli hervottomat 42 kpl, ja touhuun tarvittiin kipulääkettä vähän enemmän. Tokkurasta selviäminenkin oli siten hitaampaa. Olo oli kuin kaurapuurolla muovipussissa. Toisekseen nyt alan kunnolla pelätä hyperiä kun rakkulamäärä oli vielä enemmän mitä ensin luulin. Juoda pitäis tosi paljon ja vähän huolettaa, kun ei tunnu menevän alas niin paljon kuin pitäisi. Ilta alkaa olla pitkällä ja määrätystä kahdesta litrasta puuttuu vielä puolentoista mukillista... kuulostaa iisiltä, mutta tuntuu että olen palleaan asti täynnä sitä vettä, loiskuu vaan eikä tarpeeksi tule ulos. No, muutaman vessareissun olen kuitenkin tehnyt niin että ei varmaan vielä tarvitse tosissaan huolestua. Pakko juoda se pari litraa täyteen vaikka jo melkein yrjöttää... Kolmes murehtimisen aihe on tietysti sitten tuon valtavan munasolukasan laatu. Mitäs jos ne onkin tosi huonoja kun niitä on noin älyttömästi? Huomiseen ja ylihuomiseen mennessä (eli pian!) onneksi selviää aika paljon.
Mitenköhän Nipsun punktio?
Rose, Cessi ja Sonja: onnea piinailulle ja paljon tarraliimaa!