Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi tutkimus:digitaalisuus ja ilmiöoppiminen heikentävät oppimistuloksia

Vierailija
18.11.2018 |

Päivän Hesarissa on juttu uudesta tutkimuksesta, jonka mukaa digitaalisuus ja ilmiöoppiminen kumpikin heikentää oppimistuloksia. Erot lasten kotitaustoissa myös vaikuttavat aiempaa enemmän. Tutkimuksen mukaan vähän koulutettujen ja muiden riskiryhmien lasten tulokset heikkenivät eniten.

Kommentit (105)

Vierailija
2/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä ole ollut itsestään selvää, mutta piti uudistaa uudistamisen vuoksi.

Aikaa kuluu turhaan siihen, kun näprätään koneiden kanssa. Huomio kiinnittyy laitteeseen eikä asiaan. Ilmiöoppimiset ja muut hömpät toimii sillä pienellä osalla, joka on muutenkin aktiivinen ja tiedonhaluinen. Muut jää syrjään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei­ken­ty­nei­den oppi­mis­tu­los­ten taus­tal­ta pal­jas­tui sel­västi di­gi­taa­li­suu­den li­sääminen. ”Mitä enemmän oppimiseen käytettiin digilaitteita, sitä heikompia oppimistulokset olivat kaikilla Pisa-testien osa-alueilla: matematiikassa, luonnontieteissä, lukemisessa sekä yhteistyöhön perustuvassa ongelmanratkaisussa”, Saarinen sanoo.

TOINEN selvä tutkimustulos oli, että myös ilmiöoppiminen oli yhteydessä merkittävästi heikompiin oppimistuloksiin. Ilmiöoppiminen tarkoittaa oppilaslähtöistä oppimista. Siinä oppilas itse selvittää, mistä opittavassa aihealueessa tai asiassa on kyse ja mistä tietoa löytyy sekä asettaa itselleen oppimistavoitteita. Lisäksi oppilaat tekevät tyypillisesti runsaasti ryhmätöitä keskenään.

”Matematiikassa ja luonnontieteissä, kuten biologiassa, maantiedossa ja fysiikassa, oppilaslähtöinen opetus oli yhteydessä heikompiin tuloksiin”, Saarinen kertoo.

Ilmiöoppimista on suositeltu alun perin juuri luonnontieteisiin.

”Ilmiöoppimisen käyttöä on perusteltu sillä, että se tasoittaisi eri perhetaustoista tulevien lasten oppimistuloksia. Tämän tutkimuksen perusteella näyttää käyneen päinvastoin”, Saarinen sanoo.

TUTKIMUKSESSA niin sanottuihin riskiryhmiin kuuluvien oppilaiden oppimistulokset huononivat eniten. Riskiryhmiä löytyi kuusi: pojat, joiden oppimistulokset ovat herättäneet erityistä huolta uusimmissa Pisa-tutkimuksissa, nuoret joilla oli muutenkin poissaoloja, yksinhuoltajien lapset, maahanmuuttajaperheiden lapset, vähävaraisten perheiden lapset ja ne lapset, joiden äideillä oli matala koulutustaso.

”Mitä enemmän riskitekijöitä samalla koululaisella oli, sen haitallisempi vaikutus ilmiöoppimisella näytti olevan hänen oppimistuloksiinsa”, Saarinen sanoo.

Vierailija
4/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen tavoitehan on ollutkin, että koulusta tulee jälleen "sääty-yhteiskunta", eli kokoomuslaisten lapset, joiden vanhemmat panostavat vapaa-ajallakin lasten koulunkäyntiin, pärjäävät tämän digihömpän keskellä. Heikommista oloista tulevat lapset eivät enää pärjää. Näin ollen jatko-opintopaikat ja hyvät työpaikat menevät kokoomuslaisten lapsille ja uusi sääty-yhteiskunta onkin valmis.

Vierailija
5/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen tavoitehan on ollutkin, että koulusta tulee jälleen "sääty-yhteiskunta", eli kokoomuslaisten lapset, joiden vanhemmat panostavat vapaa-ajallakin lasten koulunkäyntiin, pärjäävät tämän digihömpän keskellä. Heikommista oloista tulevat lapset eivät enää pärjää. Näin ollen jatko-opintopaikat ja hyvät työpaikat menevät kokoomuslaisten lapsille ja uusi sääty-yhteiskunta onkin valmis.

Pian varmaan siirtytään uudestaan oppikoulu/kansakoulujaotteluun, jolloin kokoomuspennut voidaan eriyttää jo varhaisemmassa vaiheessa.

Vierailija
6/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo raskaaksi tulee kolmen lapsen kanssa tämä koulun käynti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko uskallettaisiin sekin sanoa ääneen, että pakkoruotsin aikaistus ala-asteelle oli huono idea? Sehän tehtiin pelkästään RKP:n vaatimuksesta vastoin opetusalan asiantuntijoiden kantaa.

Vierailija
8/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiöoppiminen on hölynpölyä, siinä ei kukaan opi mitään. Digivälineet taas ovat monissa tilanteissa käteviä apuvälineitä mutta eivät mikään itseisarvo.

-lukiolainen, peruskoulussa uutta opsia nähnyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yllättynyt.

Vierailija
10/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tämä ei yllätä minua ollenkaan. Digitaalisuus ja ryhmätyöt ovat vain opettajan laiskuutta. On kai se rennompaa vain katsella vierestä oppilaiden työskentelyä kuin itse opettaa asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on, että kaikki eivät pysy mukana, oli systeemi mikä tahansa. Mutta kyllä nyt on tehty oppimisesta ilmeisesti ihan liian vaikeaa vieläkin useammalle. Kadotettu oleellinen sinne jonnekin digitaalisuuden itseisarvoon. Ilmiöoppiminen, ihan höpöhöpöä.

Vierailija
12/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu tekee lisää lapsia, jos kotona on koululaisia. Itse joutuu opettamaan kaikki tärkeät perusasiat äidinkielen ja kielten kieliopista, matematiikasta... Fysiikassakaan ei kätetä peruskoulussa juuri lainkaan matematiikkaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus vasta hyvin omaa arkikokemustani. Nuorimmaisella on opettaja, joka on hurahtanut itseohjautuvuuteen ja muihin moderneihin metodeihin. Opiskelu jää kokonaan kotona tehtäväksi ja jos kotona ei osata/haluta/ehditä auttamaan niin alakoululainen on mahdottomassa tilanteessa. Itse osaan ja haluan varmistaa oman lapseni oppimisen mutta tilanne suututtaa. Minusta opetus pitäisi antaa koulussa, siitä kai opettajille maksetaan palkkaa.

Vierailija
14/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin surullista. Uudistuksia tehtiin osin siksi, että pojat pärjää heikommin "tytöille rakennetussa" peruskoulussa. Pitää olla kiinnostavaa myös pojille, tekemistä ja toimintaa, pitää saada toteuttaa omia kiinnostuksia.

No, ketkä kärsii uudistuksista? Pojat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nämä kokeilut ja vastaavat uudistukset voisi tehdä pakkoruotsintunneilla, koska pakkoruotsia ei kuitenkaan haluta oppia, niin ei haittaa, vaikka olisi millaiset "uudistukset" siellä.

Vierailija
16/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiöoppiminen on hölynpölyä, siinä ei kukaan opi mitään. Digivälineet taas ovat monissa tilanteissa käteviä apuvälineitä mutta eivät mikään itseisarvo.

-lukiolainen, peruskoulussa uutta opsia nähnyt

Meillä juurikin ilmiöoppiminen on se johon panostetaan. Digitaalisuutta tulee käyttää aina, kun on mahdollista. Fyysisistä kirjoista yritetään päästä eroon. En voisi kuvitellakaan, että lapsen oppiminen jäisi nykyäään vain koulun kontolle. Lasta pitää koko ajan ohjata kotona ja seurata oppimista.

Vierailija
17/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätöistä olen aina oppinut heikoiten. Oman ryhmän aihe tulee suht hyvin opittua, tai ainakin se osa mistä itse haki tietoa. Mutta sitten kun pitäisi kuunnella muiden ryhmien alustukset... Noviisi ei osaa hahmottaa, mikä on olennaista ja esitykset ovat liian täynä kaikkea tai epäolennaista. Esittäjiä jännittää ja esitykset pölötetään nopeasti läpi. Tärkeitä kohtia esi osata painottaa ja ne hukkuvat kaiken muun sekaan. 10 minuutissa käydään läpi valtava asiamäärä ja sitten lyhyt keskustelu ja heti perään toinen alustus. Näistä oppitunneista ei jää yleensä mitään miekeen. Ovat raskaita, sekavia, puuduttavia ja asiat kaadetaan oppijoiden niskaan. Kukaan ei jaksa parin ekan alustuksen jälkeen enää kuunnella eikä osallistua keskusteluun. Sitten kurssi on käyty.

Vierailija
18/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai on sille annettu hienolta kuulostava nimi, että oppilaat opiskelevat itsenäisesti ja tekevät opettajan työt itse. Ilmiöoppiminen. Muahaha.

Laiskottelijat luistavat tuollaisesta ihan samalla lailla kuin muista koulujutuista. Ja ne tunnolliset tytöt tekevät pyydetyt jutut.

Vierailija
19/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaisten matematiikan taidot uhrataan Cas-ohjelmistoille ja digitaalisille yo-kokeille. No parhaat opiskelijathan tulevat yliopistoihimme jo Aasiasta.

Vierailija
20/105 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digistä on tehty itseisarvo, ei apuvälinettä oppimiseen.