Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaunokirjoituksen opettaminen lopetettiin kouluissa? Muualla maailmassa se kuuluu ihan normaalisti opetukseen

Vierailija
15.02.2026 |

Ihan hölmöläisten puuhaa. Mun omiakin lapsia harmittaa, että heille ei koskaan opetettu kaunokirjoitusta ja he ovat nyt 19 ja 16-vuotiaita. Eli 2007 ja 2010 syntyneitä.

Kaunokirjoitus harjoituttaa lapsen motoriikkaa, kirjoitus on nopeampaa kuin tekstaus. Se harjoituttaa aivojen, silmien ja käsien yhteistyötä ihan eri tavalla kuin tekstaus. Lisäksi on kiva taito osata kirjoittaa kaunoa.

Muissa Euroopan maissa ja myös idässä päin kaunokirjoitus todellakin kuuluu kouluun. Miksi Suomessa päätettiin lopettaa se?

Onko mahdollista tehdä kansalaisaloite ja palauttaa kaunokirjoitus kouluun?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konekirjoitus on hyödyllisempi taito kuin kaunokirjoitus.

Vierailija
2/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se varmasti juuri mainitsemistasi syistä hyvä oppia.

Minua kiinnostaisi kuitenkin paljonko vaikka yli 30-vuotiaat suomalaiset (joille tuo taito on opetettu) käyttivät kaunokirjoitusta esimerkiksi vuonna 2025? Itse olen käyttänyt ysärillä viimeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmensormijärjestelmän oppiminen täydellisesti on todella hyödyllinen taito. Kun osaa kirjoittaa koneella todella nopeasti, niin flowtilassa kirjoittaa kirjan viikossa.

Vierailija
4/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan lapsilleni itse. Sehän on suoranainen taiteenmuoto. Olemme kokeilleet jopa erilaisia 1800-luvun kirjaimistoja. Todella siis hienoja ja hienoa osata. Ei suotta kaukoidässä ole Kalligrafia voimissaan. Ihan mahtavaa katsoa kun kiinalainen herra isolla siveltimellä tekee merkkinsä, odottaa kun aurinko sen haihduttaa ja tekee uudestaan, kenties paremmin.

Vierailija
5/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä kaunokirjoituksen ja kymmentaitojärjestelmän osaaminen on molemmat tärkeitä taitoja. Itse osaan molemmat. Otin konekirjoituksen valinnaisena oppiaineena ysärin alussa yläasteella. Kirjoitan tätäkin tekstiä näppäimistöön katsomatta, katson ruutua. Tämän tekstiin kirjoittamiseen ei kauaa mennyt, ehkä 30 sekuntia arviolta.

N47

Vierailija
6/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmensormijärjestelmän oppiminen täydellisesti on todella hyödyllinen taito. Kun osaa kirjoittaa koneella todella nopeasti, niin flowtilassa kirjoittaa kirjan viikossa.

Mutta sitä ei kustanna kukaan. 

Vierailija
7/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä kaunokirjoituksen ja kymmentaitojärjestelmän osaaminen on molemmat tärkeitä taitoja. Itse osaan molemmat. Otin konekirjoituksen valinnaisena oppiaineena ysärin alussa yläasteella. Kirjoitan tätäkin tekstiä näppäimistöön katsomatta, katson ruutua. Tämän tekstiin kirjoittamiseen ei kauaa mennyt, ehkä 30 sekuntia arviolta.

N47

Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitetaan postiin. 

Vierailija
8/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kukkahatut lukivat Neuvostoliitossa tehdyn tutkimuksen ja päättelivät ettei kaunokirjoitusta tarvita sillä se kuormittaa lapsiparkoja. 

Vierailija
9/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitä luovuttiin samaan aikaan kun alettiin opettaa tunteita ja sanoittamista ja viimeisetkin miesopettajat irtisanoutuivat. 

Vierailija
10/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäsiä on se ensimmäinen vuosiluokka, jolle ei enää opetettu kaunokirjoitusta koulussa? Sen tiedän, että 2007 syntyneille eli 19 vuotta tänä vuonna täyttäneille ei sitä enää opetettu koulussa. He menivät alakoulun ykköselle syksyllä 2014.

Vierailija
11/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N47

Mun lapset tekee saman kahdella peukalolla. Taitosi on yhtä tyhjän kanssa kuin kaunokirjoitustrollin spämmäys.

Vierailija
12/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N47

Sulla on varmasti paljon hyviä kavereita.

Vierailija
13/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitä ei kustanna kukaan. 

No, bloggaamiseen ei tarvittu kirjailijuutta.

Vierailija
14/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N47

Kuka tahansa vähääkään kirjoittava osaa tuon taidon

Vierailija
15/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kukkahatut lukivat Neuvostoliitossa tehdyn tutkimuksen ja päättelivät ettei kaunokirjoitusta tarvita sillä se kuormittaa lapsiparkoja. 

Väärin. Venäjässä on kaunokirjoitus erittäin voimissaan ja sen taitoa vaalitaan. Kukaan ei siellä tekstaa käsin, vaan kaikki nimenomaan kirjoittavat kaunolla kaiken. Eli kun he tarttuvat kynään, he kirjoittavat kaunoa. Kaunokirjoitusta otetaan myös fontteihin ym. joten se taito on hyvä osata. Venäläinen kaunokirjoitus eroaa sen verran tekstauksesta, että se taito on vain opettettava kaikille.

Myös ranskassa, italiassa ja muissa Euroopan maissa kaunokirjoitus todellakin kuuluu kouluun ja se opetetaan kaikille.

Suomalaiset nuoret eivät osaa edes enää tehdä allekirjoitusta kaunolla. Heidän allekirjoitus on tikkukirjaimet. Järkyttävää. Vähintään jokaiselle lapselle pitäisi opettaa, miten heidän OMA NIMENSÄ kirjoitetaan kaunokirjoituksella! Ihan allekirjoituksiakin varten! Allekirjoitukset eivät katoa tästä maailmasta mihinkään.

Vierailija
16/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista tehdä kansalaisaloite ja lopettaa kaikki muu turhana paitsi englanti, matematiikka ja liikunta? 

Vierailija
17/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kaikki mennyt huonompaan suuntaan viimeiset 15 vuotta. Edes tuollaista perusasiaa ei enää opeteta koulussa.  Koulutuksen ja opetuksen  taso on romahtanut. 

Vierailija
18/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa se kun se tippui pois, oli koulussa kymmensormijärjestelmän opetusta (kuopuksen kohdalla), vanhemmilla oli sitä uuden tyyppikirjaimiston mukaista "kaunoa", joka pitkälti muistuttaa minun käsinkirjoitustani, entistä tekstausta yhdistetyin kaarin, mitä automaattisesti syntyy nopeasti kirjoittaessa. Vanhaa kaunoa en ole kirjoitellut juurikaan kouluajan jälkeen.

Vierailija
19/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista tehdä kansalaisaloite ja lopettaa kaikki muu turhana paitsi englanti, matematiikka ja liikunta? 

Onko mahdollista tehdä kansalaisaloite ja lopettaa koko oppivelvollisuus? Mikä hiton järki on säilöä lapsia, joiden vanhemmat ei käy töissä ja joiden jälkikasvu jää suoraan eläkkeelle lapsilisästä. 

Vierailija
20/39 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N47

Katkeruus ei ole kaunista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan