Palstan kirjoitusvirhe-sheriffit! Mistä kumpuaa tuollainen egoistinen harhaluulo, että te muka jostain syystä omaisitte äidinkielenopettajan valtuudet?
Kommentit (93)
Kirjoitusvirheiden löytäjät ovat tutkitusti persoonallisuudeltaan introvertteja ja tunnollisia. Pitää paikkansa omalla kohdallani.
Olen suomen kielen ammattilainen ja joskus korjaan toisten kirjoitusvirheitä. Korjaisin myös asiavirheet, joten miksei itse tekstiäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen paljon työnhakijoiden hakemuksia, joissa on kirjoitusvirheitä.
Myönnän, että pahimpien virheiden tekijät on pakko panna sivuun, jos työssä täytyy kirjoittaa sähköposteja asiakkaille tai toimittajille. Eihän huonon tekstin tuottajia voi päästää tekemään satojentuhansien tarjouksia.
Paljon kirjoitusvirheitä tekevät vetoavat usein juuri työelämään. Heidän mielestään virheisiin puuttuminen on pelkkää pilkunviilausta. Valitettavasti vaan useissa asiantuntija-ammateissa kirjoitetulla tekstillä on väliä.
Ei ostaja saa positiivista ja osaavaa kuvaa yrityksestä, jonka työntekijät eivät pysty kirjoittamaan kelvollista tekstiä.
Niinhän minä juuri sanoin.
Sydämeni vuotaa verta, kun kuulen radiossa juontajan sanovan: "nää biisit on tosi reerrejä"
(Rare)
Haittaako jos omaa äidinkieltään ei osaa ollenkaan kirjoittaa? Miksi haittaisi, eihän kaikkien tarvitse tulla ymmärretyksi.
Voidaanvaikkaalkaakirjoittamaanyhtäpötköäkoskasilläeiolemitäänväliäsaakojokumuutekstistätaiajatuksistaselvääeikäytetäedesvälimerkkejäisojakirjaimiataimuutapotaskaasäästyypämerkitjapystyykirjoittamaanvaikkamitenpitkästitähänkomeenttikenttääneisiinäeioomultapois
Itse kunkin pitäisi kuitenkin edes pyrkiä kirjoittamaan hyvää suomea niin kauan kuin se kielenä on sallittu. Aina se ei sitä ole ollut. Ruotsissakin on usein kielletty puhumasta suomea.
Oma kieli ja sen käytön vapaus eivät ole itsestäänselvyyksiä. Sen vuoksi suomen kieltä pitäisi arvostaa. Tahallinen huolimattomuus on merkki siitä, ettei äidinkieltä kunnioiteta.
Kertoo toisaalta jotain ihmisestä, joka on kuluttanut yhdeksän vuotta aikaansa osatakseen kirjoittaa omaa äidinkieltään oikein, mutta ei ole silti oppinut.
Vähän niin kuin ajaisin yhdeksän vuotta autoa, mutten silti osaisi liikennesääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Poliisilla on valtuus ja velvollisuus tehdä työtehtäviään myös vapaa-ajalla. Poliisi voi ja hänen täytyy toimia huomatessaan rikollista toimintaa. Joillakin ammattihenkilöillä on valtuus ja jopa velvollisuus tehdä työnsä vapaa-aikanakin. Lääkäri, sairaanhoitaja, lähihoitaja, ensihoitaja esim. Äidinkielenopettajalla ei ole mitään erityistä valtuuttaa korjata kirjoitusvirheitä vapaa-ajallaan. Toisaalta hänellä on siihen oikeus kuten kenellä tahansa.
Höpö höpö! Poliisilla ei ole enää vuosikausiin ollut oikeutta tai velvollisuutta puuttua vapaa-ajallaan rikoksiin. Vapaa-ajallaan rikoksesta epäillyn kiinniottanut poliisi sai tuomion liian kovista otteista, vapaa-ajallaan liikennesakot antanut poliisi sai itse sakot...
Nykyään poliisi on työajan ulkopuolella ihan tavallinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen antaa itsestään tyhmän ja kouluttamattoman kuvan, jos ei osaa kirjoittaa oikein.
Hyvä oikeinkirjoitus avaa ovet hyvään tulevaisuuteen.Hyvä oikeinkirjoitus ja oiotut hampaat kertovat, että olet fiksu ja hyvästä perheestä.
Lähde: Elina Heikkilä
Opettele seuraava lause ulkoa siltä varalta, että kielipoliisi yllättää sinut somen ulkopuolella: Ensimmäinen suomenkielinen kirja alkaa kielioppivirheellä!
Vierailija kirjoitti:
Ihminen antaa itsestään tyhmän ja kouluttamattoman kuvan, jos ei osaa kirjoittaa oikein.
Hyvä oikeinkirjoitus avaa ovet hyvään tulevaisuuteen.Hyvä oikeinkirjoitus ja oiotut hampaat kertovat, että olet fiksu ja hyvästä perheestä.
Juuri näin. Minäkin duunarin pentu, joka opin kirjoittamaan hyvin olen nykyisin johtavassa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisilla on valtuus ja velvollisuus tehdä työtehtäviään myös vapaa-ajalla. Poliisi voi ja hänen täytyy toimia huomatessaan rikollista toimintaa. Joillakin ammattihenkilöillä on valtuus ja jopa velvollisuus tehdä työnsä vapaa-aikanakin. Lääkäri, sairaanhoitaja, lähihoitaja, ensihoitaja esim. Äidinkielenopettajalla ei ole mitään erityistä valtuuttaa korjata kirjoitusvirheitä vapaa-ajallaan. Toisaalta hänellä on siihen oikeus kuten kenellä tahansa.
Höpö höpö! Poliisilla ei ole enää vuosikausiin ollut oikeutta tai velvollisuutta puuttua vapaa-ajallaan rikoksiin. Vapaa-ajallaan rikoksesta epäillyn kiinniottanut poliisi sai tuomion liian kovista otteista, vapaa-ajallaan liikennesakot antanut poliisi sai itse sakot...
Nykyään poliisi on työajan ulkopuolella ihan tavallinen ihminen.
Ei pidä paikkaansa. Poliisin tehtäviin kuuluu vapaa-ajalla antaa virka-apua, jos yleinen etu tai turvallisuus sitä vaatii.
Samoin lääkäri. Ja kieltäytymisestä seuraa rangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahallasiko kirjoitit otsikon kehnosti?
Mitä tarkoitat? Onko otsikko jollain tapaa lukemiseen kelpaamaton?
Vertaa.
Palstan kirjoitusvirhe-sheriffit! Mistä kumpuaa tuollainen egoistinen harhaluulo, että te muka jostain syystä omaisitte äidinkielenopettajan valtuudet?
Palstan kirjoitusvirhe-sheriffit! Mistä kumpuaa tuollainen egoistinen harhaluulo, että teillä muka jostain syystä on äidinkielenopettajan valtuudet?
Jep, omata on huonoa suomea. Sitä ei pidä koskaan käyttää. Kuten ei myöskään toimesta -sanaa.
Kuinka moni ei ole vielä ymmärtänyt, että työpaikan saantiin auttaa oikeinkirjoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahallasiko kirjoitit otsikon kehnosti?
Mitä tarkoitat? Onko otsikko jollain tapaa lukemiseen kelpaamaton?
Vertaa.
Palstan kirjoitusvirhe-sheriffit! Mistä kumpuaa tuollainen egoistinen harhaluulo, että teillä muka jostain syystä on äidinkielenopettajan valtuudet?
Jep, omata on huonoa suomea. Sitä ei pidä koskaan käyttää. Kuten ei myöskään toimesta -sanaa.
Mikä siitä tekee huonoa suomea?
Wikipedia tietää kertoa:
"Verbiä pidetään kapulakielisenä ja sen käyttöä tulee välttää asiakielessä. Sen voi vaikeuksitta korvata vaikkapa rakenteella ”jollakulla on jotakin” tai muulla suomenkielisellä ilmauksella."
Palstan keskustelut eivät ainakaan kuulu wikipedian mainitsemaan asiakieleen, joten olen vastauksia vailla.
Ap
Henkseleiden paukuttelu heräti mut.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ei ole vielä ymmärtänyt, että työpaikan saantiin auttaa oikeinkirjoitus?
Tämä on oikeasti totta.
Kumpuaa pitkälle elämättömästä elämästä ja huomion kaipuusta.
Keskustelupalstalla oikeinkirjoitus ja kieliopin hallitsiminen ei totta vie ole tärkeintä, vaan tulla ymmärretyksi, olla hienotunteinen ja ystävällinen muita kirjoittajia kohtaan. Ja mielellään vielä saada hymyn huulille. Se on tärkeitä, ei pilkun viilaaminen.
Nykyisin olen siinä asemassa, jossa voin päättää kenet palkkaan. Itse osaan suomea erittäin hyvin ja haluan samaa myös niiltä, jotka tekevät minulle töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikeasti totta.
Minä päätän ainakin jonkun ihmisen palkkauksesta ja katson kyllä, että ihmiset osaavat edes kirjoittaa oikein.
Itse olen enemmän huolissani palstalaisten medialukutaidoista. Vaikeuksia tuntuu olevan myös asioiden ja käsitteiden määrittelyssä.
Terv. Äidinkielen opettaja
No, tuo nyt ei sitten pidä yhtään paikkaansa. Monelle vanhemmalle opettajalle tuo virheiden korjaaminen on mennyt niin selkäytimeen, etteivät he taida edes itse huomata tekevänsä sitä korjaamista. Ehkä äidinkielenopettajat ovat sitten joku poikkeus muista opettajista, mutta kyllä noilla muilla on aina sellainen opettaja-asenne muita kohtaan.