Palstan kirjoitusvirhe-sheriffit! Mistä kumpuaa tuollainen egoistinen harhaluulo, että te muka jostain syystä omaisitte äidinkielenopettajan valtuudet?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahallasiko kirjoitit otsikon kehnosti?
Mitä tarkoitat? Onko otsikko jollain tapaa lukemiseen kelpaamaton?
Vertaa.
Palstan kirjoitusvirhe-sheriffit! Mistä kumpuaa tuollainen egoistinen harhaluulo, että te muka jostain syystä omaisitte äidinkielenopettajan valtuudet?
Palstan kirjoitusvirhe-sheriffit! Mistä kumpuaa tuollainen egoistinen harhaluulo, että teillä muka jostain syystä on äidinkielenopettajan valtuudet?
Jep, omata on huonoa suomea. Sitä ei pidä koskaan käyttää. Kuten ei myöskään toimesta -sanaa.
Vaan? Kuinka itse muotoilisit aloituksen?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen enemmän huolissani palstalaisten medialukutaidoista. Vaikeuksia tuntuu olevan myös asioiden ja käsitteiden määrittelyssä.
Terv. Äidinkielen opettaja
Hyvä sinä.
Tosiaan luetun ymmärtäminen. Nyt ei keskustella työpaikkahakemuksesta, työnäytteestä, ammattikirjallisuudesta tai yrityksen mainoksista jne. vaan
Tämän keskustelu PALSTAN...kielipoliisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahallasiko kirjoitit otsikon kehnosti?
Mitä tarkoitat? Onko otsikko jollain tapaa lukemiseen kelpaamaton?
Vertaa.
Palstan kirjoitusvirhe-sheriffit! Mistä kumpuaa tuollainen egoistinen harhaluulo, että teillä muka jostain syystä on äidinkielenopettajan valtuudet?
Jep, omata on huonoa suomea. Sitä ei pidä koskaan käyttää. Kuten ei myöskään toimesta -sanaa.
Vaan? Kuinka itse muotoilisit aloituksen?
Johan hän muotoili aloituksen mieleiseensä muotoon. Itse halusin omata-verbin mukaan aloitukseen juuri siitä loukkaantuvien vuoksi. Ihme juttu, että noin tavallinen tapa ilmaista voi herättää joissakin ärsytystä. Etenkin, kun miettii paikkaa, jossa verbiä on innostuttu käyttämään.
Minusta on oikein hienoa, että kaikki uskaltavat kirjoittaa ihan riippumatta siitä, pystyvätkö he sorvailemaan kieliopillisesti kauniita lauseita. Se taas ei ole hienoa, että kaikki haluavat kirjoittaa vaikka heillä ei olisi mitään tietoa asiasta, josta he kertovat ahdasmielisen ja ilkeilevän mielipiteensä.
Kielioppitrollit ovat itse asiassa säälittäviä. Heillä ei ole mitään muita kiinnostavaa annettavaa keskustelussa ja ainoa tapa jolla he pääsevät osallistumaan ja pätemään, on häiriköinti.
Kaikkein säälittävintä on se, että henkilö joka yrittää päteä sillä, että hän on huomannut kielioppivirheen, tekee itse yleensä monta kielioppivirhettä lyhyessäkin kielioppitrollauskommentissa. Tosiasia on se, että tällä palstalla ei ole kovinkaan montaa täysin virheettömästi kirjoitettua kommenttia. Joku poloinen saa orgasmin, kun hän huomaa yhden virheen tuhannesta ja pääsee kommentoimaan ilkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Kumpuaa pitkälle elämättömästä elämästä ja huomion kaipuusta.
Keskustelupalstalla oikeinkirjoitus ja kieliopin hallitsiminen ei totta vie ole tärkeintä, vaan tulla ymmärretyksi, olla hienotunteinen ja ystävällinen muita kirjoittajia kohtaan. Ja mielellään vielä saada hymyn huulille. Se on tärkeitä, ei pilkun viilaaminen.
Oikein kirjoitettu teksti on helppo ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen enemmän huolissani palstalaisten medialukutaidoista. Vaikeuksia tuntuu olevan myös asioiden ja käsitteiden määrittelyssä.
Terv. Äidinkielen opettajaHyvä sinä.
Tosiaan luetun ymmärtäminen. Nyt ei keskustella työpaikkahakemuksesta, työnäytteestä, ammattikirjallisuudesta tai yrityksen mainoksista jne. vaan
Tämän keskustelu PALSTAN...kielipoliisista.
Nimimerkki Äidinkielen opettaja todellakin osallistui keskusteluun, mutta sinä et kykene näkemään millä tavalla hänen kommenttinsa siihen liittyy. Moni muu jakaa Äidinkielen opettajan huolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo toisaalta jotain ihmisestä, joka on kuluttanut yhdeksän vuotta aikaansa osatakseen kirjoittaa omaa äidinkieltään oikein, mutta ei ole silti oppinut.
Vähän niin kuin ajaisin yhdeksän vuotta autoa, mutten silti osaisi liikennesääntöjä.
Monelle kuitenkin keskustelupalstat ovat vain ajanviettoa, ei työnäyte ja usein kirjoittaminen tapahtuu häiritsevässä ympärissä ja kiireessä esim. junassa, lentokentillä, kahvitauolla, lasten leikkiessä jne. ja kommentin oikeinkirjoitukseen sijaan, halutaan tuoda vain oma mielipide esille, ihan samalla tavalla kuin puhekielessä.
Monet keskustelupalstat kuolisi välittömästi, jos säännöt vaatisi täydellistä äidinkielen käyttöä, sillä vain harvalla olisi siihen mielenkiintoa ja aikaa.
Niinpä. Minä teen työhön liittyvät asiakirjat sekä opinnäytetyöt läppärillä ja palstalle kirjoittelen usein puhelimella. Olen niin surkea kirjoittamaan puhelimen näytöllä, että virheitä tulee tosi paljon ja niiden korjaaminen on tosi työlästä. Olen itse ollut melkoinen kielinatsi oman kirjoitukseni osalta, mutta nyt olen oppinut vähän löysäämään otetta. Töissä ja opiskeluissa toki pyrin oikeakielisyyteen, mutta palstaillessa ja whatsapp-viestejä kirjoittaessa en enää ole niin tarkka. Miesystäväni äidinkieli ei ole suomi ja hänen kanssaan totuin myös siihen, että kieli voi olla ymmärrettävää, vaikka jonkin sanan taivutus meneekin vähän väärin ja sanajärjestys on ihan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on oikein hienoa, että kaikki uskaltavat kirjoittaa ihan riippumatta siitä, pystyvätkö he sorvailemaan kieliopillisesti kauniita lauseita. Se taas ei ole hienoa, että kaikki haluavat kirjoittaa vaikka heillä ei olisi mitään tietoa asiasta, josta he kertovat ahdasmielisen ja ilkeilevän mielipiteensä.
Kielioppitrollit ovat itse asiassa säälittäviä. Heillä ei ole mitään muita kiinnostavaa annettavaa keskustelussa ja ainoa tapa jolla he pääsevät osallistumaan ja pätemään, on häiriköinti.
Kaikkein säälittävintä on se, että henkilö joka yrittää päteä sillä, että hän on huomannut kielioppivirheen, tekee itse yleensä monta kielioppivirhettä lyhyessäkin kielioppitrollauskommentissa. Tosiasia on se, että tällä palstalla ei ole kovinkaan montaa täysin virheettömästi kirjoitettua kommenttia. Joku poloinen saa orgasmin, kun hän huomaa yhden virheen tuhannesta ja pääsee kommentoimaan ilkeästi.
Juuri näin. Minullekin sattui äskettäin niin, että joku kielioppinillittäjä tuli korjaamaan viestissäni olleen "virheen". Kerroin tälle nillittäjälle, että kohta on ihan oikeaoppisesti kirjoitettu eikä siinä ole mitään virhettä ja linkkasin jonkin kielikellosivustonkin siihen ja huomautin eräästä hänen omasta kielioppivirheestään. Ja tämä nillittäjä sanoi _minulle_, miten säälittävä ja nolo olen, kun takerrun kielioppivirheisiin. :D
Vierailija kirjoitti:
Kumpuaa pitkälle elämättömästä elämästä ja huomion kaipuusta.
Keskustelupalstalla oikeinkirjoitus ja kieliopin hallitsiminen ei totta vie ole tärkeintä, vaan tulla ymmärretyksi, olla hienotunteinen ja ystävällinen muita kirjoittajia kohtaan. Ja mielellään vielä saada hymyn huulille. Se on tärkeitä, ei pilkun viilaaminen.
No just näin. Mutta, jos viilaajat jäävät tänne pätemään, niin mennään me ilmaisemaan itseämme vapautuneesti muihin ketjuihin. ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitusvirhesheriffi.
Äidinkielen opettaja.T. Oikeasti sellainen
Olin tulossa korjaamaan ja kirjoittamaan ihan samaa!
T: toinen äidinkielen opettaja.
Äidinkielenopettajille tiedoksi, että äidinkielenopettaja on myös oikein.
Haluaisin tietää tämän ketjun kirjoittajien iän. Onko niin, että nuoremmilla kielikorva on paleltunut, kun puolustellaan tolkuttomia tekstejä, eikä ilmeisesti ymmärretä niiden olevan tolkuttomia? Esimerkkinä tänään nukkuminen koiran sängyssä. Näppäilyvirheitä sattuu kaikille, mutta on surkeaa, jos suomalainen ei osaa suomea. Tuntuu, että kyvyttömyyttä pidetään lähes ylpeilyn aiheena.
Kukaan ei omaa mitään. Otsikossa on virhe. Pitää käyttää muuta verbiä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kirjoitettu. Ja mielestäni juuri heitä, jolla on vaikeuksia kielitajussa ja kirjoittamisessa pitäisi kannustaa osallistumaan keskustelupalstoille, koska kieli kehityyy vain lukemalla ja kirjoittamalla.
Luulen, että joillakin on jo syntyessään parempi kielitaju, ihan samalla tavalla kuin musiikissa tai käden taidoissa, mutta sitä voidaan kehittää ja siihen pitäisi ympäristön antaa mahdollisuus, vaikka se ei olisikaan virheetöntä tekstiä.
Arvostelun ja paheksunnan sijaan tai onko koulu mennyt hukkaan vai ei, kirjoittamisen ja kielioppi voi ruostua, jos sitä ei käytä tai sen voi menettää myös sairauden tai onnettomuuden seurauksena.
Vähän ohi aiheen, mutta itseäni hämmentää usein kuultu "kirjotan yleensä/töissä hyvin, mutta netissä en jaksa" -perustelu. Jos oikeasti kirjottaa selkeää tekstiä töissä, niin eikö se ole sen verran rutiinihommaa, että ulosannin kuvittelisi olisi sellaista vapaa-ajallakin?
Siitä kyllä samaa mieltä, että pikkumainen pilkuista nariseminen ei hyödytä mitään, ellei kohde ole kokeisiin valmistautuva opiskelija. Suomessa on muutenkin hassun tiukat pilkkusäännöt.
Yhdyssanavirheet sen sijaan särähtävät monilla todella paljon korvaan, ja huomauttamista voi olla vaikea vastustaa. Sen lisäksi niistä on tekijöilleen oikeasti haittaa; itse esim. pistän kielioppivirheitä tursuavat työhakemukset aika pitkälti ö-mappiin.
Noin yleisesti kielen soisi olevan hauskaa. Vastustan turhaa kielipoliisitoimintaa periaatteesta.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää tämän ketjun kirjoittajien iän. Onko niin, että nuoremmilla kielikorva on paleltunut, kun puolustellaan tolkuttomia tekstejä, eikä ilmeisesti ymmärretä niiden olevan tolkuttomia? Esimerkkinä tänään nukkuminen koiran sängyssä. Näppäilyvirheitä sattuu kaikille, mutta on surkeaa, jos suomalainen ei osaa suomea. Tuntuu, että kyvyttömyyttä pidetään lähes ylpeilyn aiheena.
Näppäilyvirheet eivät ole ainut ongelma, sillä jotkut kännykät muuttavat tekstiä automaattisesti ja niiden korjaaminen jälkikäteen on kilpailua kännykän kanssa.
Ja ennen kuin joku älähtää, kaikki mahdolliset korjaukset on poistettu ja myyjäliike/maahantuoja ei ole pystynyt auttamaan ongelmassa ja vasta uudessa mallissa ongelma on poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa keskittyä työhön vain töissä.
Itse kirjoitan miten sattuu kun tämä ei ole mikään virallinen foorumi.
Asia edellä mennään.
Näin. Nutturaa löysälle muutkin.
Entä mistä kumpuaa se egoistinen harhaluulo, että oikeinkirjoitus on ihmisen arvon mittari? Näiltä sheriffeiltä ei heru sympatiaa edes sairastuneille tai läheisensä menettäneille, jos tekstissä on yhdyssanavirhe. Aijai, silloin ihminen on täysi nolla, ja oikeastaan ansaitseekin kaiken sen paskan mitä on kokenut. Varsinaisia kansan kynttilöitä.
Jos kirjoittaa, miksi ei voisi kirjoittaa hyvällä suomen kielellä? Räikeitä virheitä täällä lähinnä korjataan; toivon henk.koht., että saan palautetta ja korjausehdotuksia, jos ja kun olen tehnyt virheitä kieliopillisesti tai teksti on muuten kankeaa.
Pidän kielioppia lähes yhtä tärkeänä kuin matikkaa. Jos jossain viestissä olisi laskutoimituksia, mitkä eivät noudata sääntöjä, niin ei sisällölle voi antaa paljon painoarvoa. Vaikka lukija tietäisikin, että kirjoittaja on tehnyt virheen, kun tekstissä lukee 2+3=6.
Olin kahden kaverin kanssa menossa kahville. Törmäsimmekin yllättäen tuttavapariskuntaan, joka liittyi seuraamme. Onneksi kahvilasta löytyi vielä yksi vapaa pöytä niin, että me kaikki kuusi mahduimme samaan pöytään.
Monelle kuitenkin keskustelupalstat ovat vain ajanviettoa, ei työnäyte ja usein kirjoittaminen tapahtuu häiritsevässä ympärissä ja kiireessä esim. junassa, lentokentillä, kahvitauolla, lasten leikkiessä jne. ja kommentin oikeinkirjoitukseen sijaan, halutaan tuoda vain oma mielipide esille, ihan samalla tavalla kuin puhekielessä.
Monet keskustelupalstat kuolisi välittömästi, jos säännöt vaatisi täydellistä äidinkielen käyttöä, sillä vain harvalla olisi siihen mielenkiintoa ja aikaa.