Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan kirjoitusvirhe-sheriffit! Mistä kumpuaa tuollainen egoistinen harhaluulo, että te muka jostain syystä omaisitte äidinkielenopettajan valtuudet?

Vierailija
17.11.2018 |

Mitä missasin ja milloin?

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on oikein hienoa, että kaikki uskaltavat kirjoittaa ihan riippumatta siitä, pystyvätkö he sorvailemaan kieliopillisesti kauniita lauseita. Se taas ei ole hienoa, että kaikki haluavat kirjoittaa vaikka heillä ei olisi mitään tietoa asiasta, josta he kertovat ahdasmielisen ja ilkeilevän mielipiteensä.

Kielioppitrollit ovat itse asiassa säälittäviä. Heillä ei ole mitään muita kiinnostavaa annettavaa keskustelussa ja ainoa tapa jolla he pääsevät osallistumaan ja pätemään, on häiriköinti.

Kaikkein säälittävintä on se, että henkilö joka yrittää päteä sillä, että hän on huomannut kielioppivirheen, tekee itse yleensä monta kielioppivirhettä lyhyessäkin kielioppitrollauskommentissa. Tosiasia on se, että tällä palstalla ei ole kovinkaan montaa täysin virheettömästi kirjoitettua kommenttia. Joku poloinen saa orgasmin, kun hän huomaa yhden virheen tuhannesta ja pääsee kommentoimaan ilkeästi.   

Hyvin kirjoitettu. Ja mielestäni juuri heitä, jolla on vaikeuksia kielitajussa ja kirjoittamisessa pitäisi kannustaa osallistumaan keskustelupalstoille, koska kieli kehityyy vain lukemalla ja kirjoittamalla.

Luulen, että joillakin on jo syntyessään parempi kielitaju, ihan samalla tavalla kuin musiikissa tai käden taidoissa, mutta sitä voidaan kehittää ja siihen pitäisi ympäristön antaa mahdollisuus, vaikka se ei olisikaan virheetöntä tekstiä.

Arvostelun ja paheksunnan sijaan tai onko koulu mennyt hukkaan vai ei, kirjoittamisen ja kielioppi voi ruostua, jos sitä ei käytä tai sen voi menettää myös sairauden tai onnettomuuden seurauksena.

Ihmisten pitäisi lukea enemmän. Keskustelupalstoilla käytetty huono kieli ei auta oppimaan kieltä kunnolla.

Vierailija
82/93 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisten tulisi ymmärtää minkä kuvan itsestään antaa. Kirjoitustaito on äärettömän tärkeää. Vaikka olisit kuinka fiksu, mutta tuottamasi teksti on huonoa, niin se ei ole kovin uskottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse opettaa äidinkieltä, jotta osaisi kirjoittaa äidinkieltään oikeaoppisesti. T. Muulla alalla työskentelevä

Vierailija
84/93 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kirjoittaa, miksi ei voisi kirjoittaa hyvällä suomen kielellä? Räikeitä virheitä täällä lähinnä korjataan; toivon henk.koht., että saan palautetta ja korjausehdotuksia, jos ja kun olen tehnyt virheitä kieliopillisesti tai teksti on muuten kankeaa.

Pidän kielioppia lähes yhtä tärkeänä kuin matikkaa. Jos jossain viestissä olisi laskutoimituksia, mitkä eivät noudata sääntöjä, niin ei sisällölle voi antaa paljon painoarvoa. Vaikka lukija tietäisikin, että kirjoittaja on tehnyt virheen, kun tekstissä lukee 2+3=6. 

Olin kahden kaverin kanssa menossa kahville. Törmäsimmekin yllättäen tuttavapariskuntaan, joka liittyi seuraamme. Onneksi kahvilasta löytyi vielä yksi vapaa pöytä niin, että me kaikki kuusi mahduimme samaan pöytään.

Maailma kuulostaisi pelottavalta, jos keskustelupalstoilla saisi osallistua vain ne, jotka hallitsevat täydellisesti kirjoittamisen ja äidinkielen ja moni mielenkiintoinen mielipidä jäisi lukematta.

Usein kun nipottajilla ei ole mitään muuta sanomista, kuin etsiä virheitä ja heikkouksia.

Ihan sama, jos musiikista ja konserteista ei voisi nauttia tai harrastaa, ellei ole täydellistä musiikkimakua ja sävelkorvaa tai urheilla ja liikkua, ellei ole menestynyt kansainvälisesti tai neuloa villasukkia, jos ei hallitse täydellisesti käsitöiden taitoja.

Ilmiö on yleistymässä, eikä koske ainoastaan keskustelupalstojen kielipoliiseja, vaan jotkut katsovat oikeudekseen vaatia täydellisyyttä ja virheettömyyttä myös katukuvassa, bussissa, koulussa, työpaikoilla ja heitä ärsyttävät kirjoitusvirheiden lisäksi joidenkin elämäntyyli, ostokset, ylipaino, ravinto jne. jotka lähentelevät jo nettikiusaamista ja sama jatkuu varmasti myös oikeassa elämässä.

Ja mistä ihmeestä jotkut arvostelijat ja kielipoliisit ovat saaneet oikeuden puuttua muiden kommentoijien oikeinkirjoitukseen, kun siitä päättää palstan ylläpito, mitä täällä julkaistaan ja mitä ei.

Kannattaisiko kielipoliisien perustaa ihan oma keskustelupalstansa, jossa voisivat loistaa kuin taivaan tähdet ja saisi arvoisensa seuraa.

Vierailija
85/93 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on oikein hienoa, että kaikki uskaltavat kirjoittaa ihan riippumatta siitä, pystyvätkö he sorvailemaan kieliopillisesti kauniita lauseita. Se taas ei ole hienoa, että kaikki haluavat kirjoittaa vaikka heillä ei olisi mitään tietoa asiasta, josta he kertovat ahdasmielisen ja ilkeilevän mielipiteensä.

Kielioppitrollit ovat itse asiassa säälittäviä. Heillä ei ole mitään muita kiinnostavaa annettavaa keskustelussa ja ainoa tapa jolla he pääsevät osallistumaan ja pätemään, on häiriköinti.

Kaikkein säälittävintä on se, että henkilö joka yrittää päteä sillä, että hän on huomannut kielioppivirheen, tekee itse yleensä monta kielioppivirhettä lyhyessäkin kielioppitrollauskommentissa. Tosiasia on se, että tällä palstalla ei ole kovinkaan montaa täysin virheettömästi kirjoitettua kommenttia. Joku poloinen saa orgasmin, kun hän huomaa yhden virheen tuhannesta ja pääsee kommentoimaan ilkeästi.   

Hyvin kirjoitettu. Ja mielestäni juuri heitä, jolla on vaikeuksia kielitajussa ja kirjoittamisessa pitäisi kannustaa osallistumaan keskustelupalstoille, koska kieli kehityyy vain lukemalla ja kirjoittamalla.

Luulen, että joillakin on jo syntyessään parempi kielitaju, ihan samalla tavalla kuin musiikissa tai käden taidoissa, mutta sitä voidaan kehittää ja siihen pitäisi ympäristön antaa mahdollisuus, vaikka se ei olisikaan virheetöntä tekstiä.

Arvostelun ja paheksunnan sijaan tai onko koulu mennyt hukkaan vai ei, kirjoittamisen ja kielioppi voi ruostua, jos sitä ei käytä tai sen voi menettää myös sairauden tai onnettomuuden seurauksena.

Ihmisten pitäisi lukea enemmän. Keskustelupalstoilla käytetty huono kieli ei auta oppimaan kieltä kunnolla.

Harvat kait täällä ovat oppiakseen kielen vaan ilmaistaakseen mielipiteensä, joka on keskustelupalstojen idea. Ja ylläpito päättää, mitä julkaistaan ja mitä ei. Vai onko kielipoliisit valemodeja?

Vierailija
86/93 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallinen oikeinkirjoitus on huomaavaisuutta toisia kohtaan. Lisäksi se varmistaa oman viestin perillemenon muuttumattomana. Se on siis järkevä panostamisen kohde niin oman edun, kuin yhteisen hyvänkin vuoksi. 

Vierailija
87/93 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallinen oikeinkirjoitus on huomaavaisuutta toisia kohtaan. Lisäksi se varmistaa oman viestin perillemenon muuttumattomana. Se on siis järkevä panostamisen kohde niin oman edun, kuin yhteisen hyvänkin vuoksi. 

Olet aivan oikeassa, mutta on syytä muistaa, että tämä on keskustelupalsta eikä oikeinkirjoituspalsta. Keskustelupalstoilla on tuikitavallista, että monet kirjoittavat jopa puhekielellään, joten eivätpä voisi kirjoitusvirheseriffit juuri väärempää paikkaa löytää noille pilkunnussímisoperaatioilleen.

Toki heidän tarpeensa saavat loputonta tyydytystä, sillä keskustelupalstat tuskin ovat koskaan muuttumassa äidinkielipalstoiksi ja näin ollen he voivat aina ylentää itseään muiden tekemien virheiden kautta. Virheiden, jotka eivät ole kaikki edes virheitä, paitsi tietysti äikkäkyttien mielestä.

Vierailija
88/93 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisten tulisi ymmärtää minkä kuvan itsestään antaa. Kirjoitustaito on äärettömän tärkeää. Vaikka olisit kuinka fiksu, mutta tuottamasi teksti on huonoa, niin se ei ole kovin uskottavaa.

Suurin osa keskustelupalstalla kirjoittajista tuskin ajattelelee millaisen kuvan itsestään antaa tai olisi taidonnäyte omasta fiksuudesta, vaan keskustelun aihe ja mielipide on tärkeämpi ja halu vaikuttaa aiheeseen.

Näin on ainakin minulla ja on yks hailee millaisena pölvästinä tai fiksuna muut kommentoivat minut näkevät. Keskustelupalstalla kun kirjoitetaan anonyyminä.

Vierailija
89/93 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tapana tehdä aina silloin tällöin tahalleni kirjoitusvirheitä väitellessäni täällä jonkun kanssa jostain. Minun peruskoulun äidinkielen numero on toki vain 7, mutta sekin on jo loistava saavutus kaltaiselleni tarkkaavaisuushäiriön OMAAVALLE henkilölle. Kirjoitusvirheitä minä teen kuitenkin tuon tuosta, mutta ei se minun elämääni horjuta lainkaan.

Yllättävän usein väittelyssä alakynteen jäänyt sitten tarttuukin noihin tarjoamiini kirjoitusvirheisiin ja mielestäni hänen alentamisyrityksensä kirjoitusvirheestä huomattamalla ovat tosiasiassa itsensä alentamista, etenkin kun hän tekee sen minun omasta toiveestani.

Vaikka minun on vaikeaa ylläpitää kiinnostusta esim. kieliopin suhteen, niin yritän kuitenkin itsekin ottaa oppia netin kynäsankareilta. On aina mukavaa päästä lukemaan taidokasta tekstiä.

Ap

Vierailija
90/93 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kukaan valtuuttanut ketään huomauttamaan kielioppivirheistä, joten lopettakaa. Ylitätte valtuutenne, joita ei edes ole. Tuplapaha.

Vierailija
91/93 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tarvtse siihen mitään valtuuksia. Jo se, että rääkkäätte lukutaitoista kansaa tällä julkisella palstalla tekemällä alkeellisia yhdsyssanavirheitä ja täysin käsittämättömiä lauserakenteita, antaa minulle oikeuden kommentoida niitä. Olen aina uskonut, että idiootille pitää kertoa, että hän on idiootti. Miten hän muuten sitä koskaan tajuaisi ja mahdollisesti ymmärtäisi kehittää itseään? Sama pätee myös kirjoitustaitoon. Olemme kaikki kuitenkin käyneet peruskoulun. Ryhdistäytykää!

Vierailija
92/93 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä tarvtse siihen mitään valtuuksia. Jo se, että rääkkäätte lukutaitoista kansaa tällä julkisella palstalla tekemällä alkeellisia yhdsyssanavirheitä ja täysin käsittämättömiä lauserakenteita, antaa minulle oikeuden kommentoida niitä. Olen aina uskonut, että idiootille pitää kertoa, että hän on idiootti. Miten hän muuten sitä koskaan tajuaisi ja mahdollisesti ymmärtäisi kehittää itseään? Sama pätee myös kirjoitustaitoon. Olemme kaikki kuitenkin käyneet peruskoulun. Ryhdistäytykää!

Suo anteeksi, mutta matkin nyt periaatteitasi. Olet idiootti, joka teki idiootille tyypillisen idioottimaisen kirjoitusvirheen.

Vierailija
93/93 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätemisen tarve. Mutta ei se omaa arvoa kuitenkaan nosta. Sekoittaa ainoastaan ketjua, johon puuttuu. Jos ei ole aiheeseen mitään lisättävää, tai kommentoitavaa olisi viisaampaa pysyä poissa. Kuten sanottua, ei palsta ole mikään pilkunviilaajien temmellyskenttä tässäkään asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi