Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehellisesti: Suhtaudutko eri tavalla lihavaan kuin hoikkaan ihmiseen?

Vierailija
17.11.2018 |

Laihduttaneet toistuvasti kertovat siitä miten suhtautuminen heihin muuttui kun laihduttivat ylipainon pois.

Itse myönnän: Jos joku on tosi lihava, mulla todellakin on jonkinlainen oikeastaan tiedostamaton asenne tätä henkilöä kohtaan. Ehkei hän ole ihan yhtä pystyvä. Ehkä hänellä on jotain ongelmia. Ehkä hän ei ole ihan viisas kun on itsensä tuollaiseksi päästänyt. Laiska?

Ja ei, en ajattele näin kohtaamisessa, mutta kun itsekseni mietin olenko ajatellut alitajuisesti jotain tuon suuntaista, niin joo, olen saattanut.

Ja olen itse lihava!

Kommentit (183)

Vierailija
21/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin harmittaa kun jotkut pilaavat terveytensä ja ulkonäkönsä sokerimussutuksella. Puolet Suomen naisista on jo ylipaino ”vienyt”.

Vierailija
22/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain silloin kun kyseessä on sairaalloinen lihavuus tai äärimmäinen alipaino.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin suhtauduin, mutta kun tajusin miten ennen lihavia pidettiin terveyden perikuvina ja menestyvinä ja nykyisin kiitos median ja lääketieteen, lihavia pidetään luusereina, muutin kantaani. Pyrin siis katsomaan ihmistä itseään, en kuorta.

Tässä hetkessä laihasta voi tulla lihava ja tässä hetkessä lihavasta voi tulla laiha.

Lisäksi en voi millään naida kaikkien lihavia ja laihojen kanssa, eli seksuaalisuus ei voi millään olla se tärkein tekijä ihmisessä.

Vierailija
24/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai suhtaudun negatiivisemmin lihavan kuin hoikkaan. Ja juu, olen itse erittäin lihava, painoindeksi sairaalloisen lihavuuden puolella. Olen siis täysin tottunut siihen että minun pitää ns. lunastaa paikkani uusien henkilöiden kohdalla. Ja tässä olen aina onnistunut. Suhtautuminen muuttuu ajan myötä kun huomaavat että olen erittäin pätevä työssäni.

Vierailija
25/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kukaan haluaa olla lihava, taustalla on aina jokin kontrolloimaton ongelma. Tunnesyöminen, välinpitämättömyys omasta terveydestä, stressi, hoitamaton sairaus esimerkiksi.

Kyllähän ongelmia on muillakin, mutta etikettiin kuuluu ettei niitä kaikille näytä. Eli että huolehtii itsestään fyysisesti, käy suihkussa, syö 90% terveellisesti, näyttää lapsilleen liikunnan ilot, vaihtaa likaiset vaatteet, ei räyhää julkisesti vaikka paha olo olisikin, tervehtii naapuria. 261

Vierailija
26/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suhtaudun ja ei ole edes tiedostamatonta. Ihan reilusti ylipainoinen ihminen ei vaan voi olla kovin fiksu, vaan on ahne ja vailla itsekuria.

Vierailija
27/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian laihalla mielenterveysongelmia. Liian lihava laiska tai tyhmä. Kumpikin mielenterveyspotilaita.

Vierailija
28/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun. Mulla on n. 30 palkkaamaani alaista ja niistä kaksi on ylipainoisia. Ei ne kylläkään olleet vielä silloin kun palkkasin ne. Paino vaikuttaa aivan selvästi siihen kuinka tehokkaasti ihminen työskentelee. Nuo kaksi lihavaa saikuttaakin paljon mutta ei niille oikein pysty potkujakaan antamaan.

Vierailija
29/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän suhtautua samalla tavalla mutta en pysty. Minut samoin kuin muut ihmiset on opetettu tähän, en voi sille mitään. Kotona äiti opetti ja media on viimeistellyt sen mitä arvostaa. Mutta tiedän että jos kehopositiivisuus muuttaa esimerkiksi mainoksissa ja muussa mediassa näkyviä kehoja, niin vähitellen totun ja alan pitää lihavia yhtä viehättävinä.

Vierailija
30/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavien naisten kanssa voin olla oikeasti "vain" kaveri.

Vierailija
31/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Tietysti jos on ihan valtavan lihava niin silloin ihmisessä täytyy olla jotain vialla joko fyysisesti tai psyykkisesti. 

Ikiliikkujaa ei ole keksitty, ihmisenkään kohdalla. On teoriassakin mahdotonta muodostaa itseensä enemmän rasvaa kuin ruoka sisältää ylimääräistä energiaa.

Joo, se on totta, mutta on mahdollista ettei kuluta sitä rasvaa pois samaan tahtiin kuin joku toinen. Tutkimustenkin mukaan suolistobakteerit on lihavilla erilaiset kuin laihoilla. On laihoja jotka syö kuin hevoset, mutta ovan ns. läpipaskoja, eli suurin osa energiasta ei varastoidu heidän kehoonsa, vaan menee läpi. Ja sitten on niitä joiden kroppa varastoi ihan kaiken, eikä päästä sitä varastoimaansa helposti pois, vaan pitää kiinni jokaisesta hippusesta kynsin hampain. Lihasmassa vaikuttaa paljon myös, miehillä on paljon helpompaa laihduttaminen kuin naisilla. Onhan näitä kaikenlaisia juttuja jotka vaikuttaa syihin miksi joku syö enemmän kaloreita kuin kuluttaa, ja niitä pitää ymmärtää samalla tavalla kuin muitakin ihmisten eroja.

Vierailija
32/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että kukaan haluaa olla lihava, taustalla on aina jokin kontrolloimaton ongelma. Tunnesyöminen, välinpitämättömyys omasta terveydestä, stressi, hoitamaton sairaus esimerkiksi.

Laihduttaminen on yksi yleisimmistä syistä lihomiseen. Välillä ollaan nälässä, sitten repsahdetaan. Luin juuri suomalaisesta väitöstutkimuksesta, jonka mukaan painonhallinnan onnistumista nuorilla aikuisilla ennakoi kaksi asiaa: säännöllinen syöminen ja laihduttamattomuus.

Vierailija
33/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin, että minuun laihduttuani suhtauduttiin ystävällisemmin. Jopa vanhempieni toimesta, minua jopa kuunneltiin ja huomattiin enemmän. Olin jälleen olemassa.

Minä itse aloin suhtautua lihaviin mielessäni huonommin. Että jos minä voin laihtua, mikseivät he voi jne. Mutta pyrin siitä eroon.

Vierailija
34/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaneet toistuvasti kertovat siitä miten suhtautuminen heihin muuttui kun laihduttivat ylipainon pois.

Itse myönnän: Jos joku on tosi lihava, mulla todellakin on jonkinlainen oikeastaan tiedostamaton asenne tätä henkilöä kohtaan. Ehkei hän ole ihan yhtä pystyvä. Ehkä hänellä on jotain ongelmia. Ehkä hän ei ole ihan viisas kun on itsensä tuollaiseksi päästänyt. Laiska?

Ja ei, en ajattele näin kohtaamisessa, mutta kun itsekseni mietin olenko ajatellut alitajuisesti jotain tuon suuntaista, niin joo, olen saattanut.

Ja olen itse lihava!

Allekirjoitan täysin. Olen itse ihan normaalin arkiaktiivinen ja fiksu ihminen ja lihava. Mutta oman kokoluokkani ihmisistä tulee väkisin vähän laiskan reppanan mielikuva, vaikka siihen ei ole yhtään hyvää syytä!

Yksikään kavereistani ei muuten ole lihava. En tunnista hyljeksineeni yhtään lihavaa yksilöä noiden ennakkoasenteideni vuoksi, ja minulla on ollut paljon lihavia "kaverinalkuja", hyviä tyyppejä, mutta ne ystävyydet eivät ole syventyneet 🤔 Onko se sattumaa vai mun asennevammaa 🤨

En viehäty myöskään lihavista miehistä. Olen naimisissa ja puolisostani voisi tulla vaikka virtahepo ja haluaisin ja rakastaisin häntä, mutta jos pitäisi sinkkuna uutta katsella niin en kyllä ekana katselisi lihavaa. Osin siksi että mulla on edelleen ajatus (harha) että en ole (merkittävästi) lihava ikuisesti, ja merkittävän lihavan puolison valitseminen tuntuisi ajatuksen tasolla lihavan elämäntavan valinnalta.

Vierailija
35/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä suhtaudunko, sillä minulla on itsellänikin ylipainoa. No esimerkiksi töissä en naureskele partaani jos ylipainoinen ottaa laitticolan sen 1500kcal mättönsä viereen, enkä edes oleta että sitä light limua kukaan ostaa nollakaloreiden takia.

Mutta mulla on pari tosi ylipainoista ystävää, joilla on alkanut tulemaan vakavia sairauksia. En voi olla ajattelematta, että olisiko niiltä säästytty tai olisiko esimerkiksi leikkausta vaatineet hoidot sujuneet paremmin, jos ylipainoa ei olisi sitä 80kg... Saarnaamaan en kuitenkaan ala, sillä he varmasti miettivät ihan samalla tavalla itsestään.

Enemmän karsastan sellaisia meikkaavia ja sillä tavalla ulkonäöstään huolehtivia ihmisiä. Vaikka eihän meikkaustaidot ole poissa älyllisestä ajattelusta.

Vierailija
36/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suhtaudu eri tavalla. Suhtaudun kaikkiin ensisijassa yksilöllisesti, mutta seuraavaksi eniten perustan sukupuoleen, sitten etniseen ja kulttuuriseen taustaan. Ne kertovat paljon enemmän ihmisestä kuin paino.

Kun puhutaan todella lihavista ihmisistä eikä vain lievästi ylipainoisista ihmisistä, niin siitä lihavuudesta tulee helposti sen ihmisen hallitseva fyysinen ominaisuus. Hän ei voi istua oikein normaalisti ja alkaa puuskuttamaan kun joutuu kävelemään vaikkapa portaita pitkin. Hyvän kotikasvatuksen saaneena ihmisenä minä ei huomattele hmisille heidän lihavuudestaan vaikka joskus onkin jännä katsoa mitä todella lihavat ihmiset laittavat niihin täysiin ostokärryihinsä. Joskus näkee myös semmoisia perheitä, jonka kaikki jäsenet ovat olleet kotona ns. ruoka-aikana.

Kaveripiirissä voidaan kyllä avoimesti puhua toistemme painosta ja onko joku lihonnut tai laihtunut mainittavasti viime aikoina. Olisi tekopyhää mikäli hyvien kavereiden kesken olisi joitakin tabuaiheita sillä miehinen ystävyys perustuu avoimuudelle ja mitä parempi kaveri, sitä rankempia juttuja voi heittää.

Noista julkisuuden henkilöistä esimerkiksi Teollisuusliiton varapuheenjohtaja on järkyttävän lihava mies verrattuna vaikkapa saman liiton puheenjohtajaan. https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3840663-teollisuusliitto-ja-sahk…

Vierailija
37/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvin monenlaisia kokemuksia. Olen 60 / 170 ja tarkka painostani, koska mulla on 2 sairautta, jotka lihottaa molemmat. Ja mm. tämän takia mua hämmentää todella lihavat. Ja koko keskustelu aiheesta. Ja harmittaa että köyhää ruokaa (karkkia jne) tuotetaan niin paljon nykyään. Ja osa ihmisistä ällöttää, mutta hyvin usein muista syistä, esim hygienia tai asenteet kehon huoltoon. Monesti mietin miten heillä keho kestää, mulla ei meinaa kestää tätäkään painoa.

Pari vuotta sitten rakastuin mieheen joka painaa vähintään 120kg (ilmeisesti ei kehdannut sanoa koko painoa?). Mutta en nähnyt mitään ylipainoa, hullua mutta näin kävi. <3 Ehkä harmitti lähinnä että hän oli siinä kohtaa hylännyt urheilun kokonaan.

Mun kaveri on ylipainoinen ja mulle on tullut olo, että se tuo hänen olemukseen arvovaltaa. Laihalla ei ole tosiaan helppoa.... mulla ei ole samaa massan tuomaa arvovaltaa ja nuorekkuus tuo mukanaan tytöttelyä. :(( Itsellä on ollut paljon sairastamista ja sitten tämä että esim todella lihava työkaveri katteli mulle uutta työpaikkaa. En usko että ois tämmöstä puuhaillut jos oisin ollut hänen kokoa. Ei kivalta tuntunut. En ikinä tekis muille noin....

Mitäs vielä? Täti skannaa aina mun kropan silmillään ja kertoo paljonko oon taas laihtunut. Ihan suojaton oon tän suhteen. En KOSKAAN kehtais tehä samaa+ kommentoida samaan tapaan hänen vartaloaan.

Vierailija
38/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ylipainoinen oli hän, joka jäi mieleen. Mahtavaa seksiä krapulassa ehkä 5 kertaa. Nokoset joka varvin välissä. Harmittaa kun ei voinut silloin alkaa seurustelemaan elämäntilanteen takia. Olenajatellut viedä Aurajoen rannoille kylttejä, jos vaikka vielä löytäisin hänet. Tosin aikaa jo yli kymmenen vuotta. Nyyh.

Vierailija
39/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun eri lailla. Ei ole mitään lihavia vastaan, luonteeltaan aivan samanlaisia kuin muunkin painoiset.

Tulee vain kieltämättä mietittyä, että miksiköhän tuo ei laihduta, ei se niin vaikeaa ole.

Etenkin kun näkee esim Hesburgerilla jonkun sairaalloisen lihavan syömässä kaksin käsin mega-ateriaa isoilla ranskalaisilla ja juomalla. Tekisi mieli mennä ravistelemaan, että hei, etkö sä näe mitä teet itsellesi. Ei ruoka ole sen arvoista.

Lihavien mielestä heidän pitäisi bussissakin päästä jo istumaan toisen sijasta, koska eivät jaksa painoaan kannatella. Tai valittavat kun lentokoneissa on liian pienet penkit, eivät mahdu istumaan ym.

Lähes poikkeuksetta itseaiheutettuja ongelmia, joten ei heru sääliä.

Vierailija
40/183 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten se ja sama, mutta lihava ei kiinnosta millään tasolla seksuaalisesti.

M39

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän