Olen taidemaalari, kysykää mitä haluatte!
Olen työhuoneella maalaamassa. Saan valtavasti energiaa, sekä negatiivista, että positiivista täältä palstalta. Olen vakioasiakas ja kirjoitukseni ovat herättäneet voimakkaita tunteita palstan lukijoissa.
Saamani huomio tuntuu energiaväreilynä kehossasini, käsiä ja jalanpohjia pistelee hyvällä tavalla.
Nyt maalaan, minulla on kahdet kumihanskat kädessä. Vastaan, aina kun pidän taukoa.
Kysykää mitä haluatte, vastaan melkein keikkeen.
Kommentit (117)
Haluaisin tehdä ns. menkkataidetta. Kuukautisvereni on erittäin paksua ja täynnä hyytymiä. Mitä liuotinta suosittelet ohentamiseen? Vesi ei oikein tarkoitukseen mielestäni sopinut. Haluan säilyttää veren tumman mutta upean punaisen sävyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on taide?
Se, minkä taideasiantuntijat määrittelevät taiteeksi. Taide voi olla melkein mitä vain, esteettisin reunaehdoin.
Mitä ovat nämä esteettiset reunaehdot? Ruma ei voi olla taidetta? Miten tullaan taideasiantuntijaksi joka määrittelee taiteen?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vain yksi kysymys: oletko epäonnistunut taidemaalari ja aiotko hakeutua politiikkaan? Muulla ei ole väliä.
En ole epäonnistunut taidemaalari. Miten tässä voisi epäonnistua? En ole kiinnostunut politiikasta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on taide?
Se, minkä taideasiantuntijat määrittelevät taiteeksi. Taide voi olla melkein mitä vain, esteettisin reunaehdoin.
Mitä ovat nämä esteettiset reunaehdot? Ruma ei voi olla taidetta? Miten tullaan taideasiantuntijaksi joka määrittelee taiteen?
Taideasiantuntijaksi voi kouluttautua. Kuraattorit päättävät kuitenkin, mitä taidetta tulee museoihin.
Käsitän esteettisen reunaehdon maalaamisessa niin, että esim. sommitelma on miellyttävä. Mutta hyvä, kun kysyit, tuota pitää pohtia tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tehdä ns. menkkataidetta. Kuukautisvereni on erittäin paksua ja täynnä hyytymiä. Mitä liuotinta suosittelet ohentamiseen? Vesi ei oikein tarkoitukseen mielestäni sopinut. Haluan säilyttää veren tumman mutta upean punaisen sävyn.
En ole kemisti, en osaa sanoa. Kysy jostain kemianlaitokselta!
Vierailija kirjoitti:
Osaatko maalata ihmisen kasvot niin hyvin ettei niitä valokuvasta erota?
Eli et osaa. Tiesitkö että alunperin taiteilijat osasisvat maalata niin hyvin että lopputulos oli kuin valokuva.
SItten muutkin halusivat maalata, vaikkeivat osanneetkaan. Siksi keksittiin eri maalaustaiteen aloja. Keksijinä tietenkin ne jotka eivät osanneet edes piirtää. Ja kultturellit naiset pää kallellaan katsovat jotain töherrystä taidenäyttelyssä jonka kuka vain osaisi tehdä.
Sama pätee myös musiikkiin. Kaikki haluavat tehdä musiikkia vaikkei ole harmainta hajua eikä taitoa säveltää.
Ja tyhmä kansa ostaa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko maalata ihmisen kasvot niin hyvin ettei niitä valokuvasta erota?
Eli et osaa. Tiesitkö että alunperin taiteilijat osasisvat maalata niin hyvin että lopputulos oli kuin valokuva.
SItten muutkin halusivat maalata, vaikkeivat osanneetkaan. Siksi keksittiin eri maalaustaiteen aloja. Keksijinä tietenkin ne jotka eivät osanneet edes piirtää. Ja kultturellit naiset pää kallellaan katsovat jotain töherrystä taidenäyttelyssä jonka kuka vain osaisi tehdä.
Sama pätee myös musiikkiin. Kaikki haluavat tehdä musiikkia vaikkei ole harmainta hajua eikä taitoa säveltää.
Ja tyhmä kansa ostaa,
Sori, en huomannut kysymystä. En osaa maalata kasvoja realistisesti. Mutta se ei mielestäni ole olennaista. Voin valokuvata kasvot, jos haluan ihan näköisen.
Hyvän taiteen merkki ei ole se että osaa maalata valokuvantarkasti ja hyvätkin maalaukset näyttävät ihan läheltä epäselviltä ja kaukaa paremmilta koska tarkoitus on että tauluja katsotaan kauempaa. Näkemys tekee mistä tahansa taidetta.
Karusti sanottuna jos olet saanut töillesi ns. nimeä niin sitten mikä tahansa pascha menee kaupaksi.
T. kansalaisopiston maalari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole kummoinen taidemaalari jos et tiedä millä työstää tarvittavia aineita. Kai tiedät mihin vesivärit liukenevat? Vinkki: nimestä voit päästä jäljille.
Menkkataitelijalle: kokeile Beckersin liuottimia, ovat halpoja, kestäviä, hajusteettomia ja toimivat useiden värien kanssa. Itse blendaan sillä puuväriteoksia ja ohennan öljyvärejä. Jos kokeilet, niin kerro kokemuksesi, vaikka käyttämäsi ainesosat eivät inspiroi.
Terv. Amatööripiirtäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole kummoinen taidemaalari jos et tiedä millä työstää tarvittavia aineita. Kai tiedät mihin vesivärit liukenevat? Vinkki: nimestä voit päästä jäljille.
Menkkataitelijalle: kokeile Beckersin liuottimia, ovat halpoja, kestäviä, hajusteettomia ja toimivat useiden värien kanssa. Itse blendaan sillä puuväriteoksia ja ohennan öljyvärejä. Jos kokeilet, niin kerro kokemuksesi, vaikka käyttämäsi ainesosat eivät inspiroi.
Terv. Amatööripiirtäjä
Olenkin oikeastaan valokuvaaja, mutta olen maalannut vuosikaudet. En koe tarvitsevani enempää tietoa materiaaliopista, pärjään näillä tiedoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Amatööripiirtäjä
Olenkin oikeastaan valokuvaaja, mutta olen maalannut vuosikaudet. En koe tarvitsevani enempää tietoa materiaaliopista, pärjään näillä tiedoilla.
Tiedoissani on aukkoja, myönnän sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Amatööripiirtäjä
Kiitos vinkistä! Olen eri mutta kuullut puuvärien kirkastamisesta ja rajojen häivytyksestä liuottimilla! Käytän yleensä Copic-tusseja mutta puuvärit ovat taas alkaneet laatikossa poltella! Laitan vinkin testaukseen!
- toinen amatööritaiteilija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Amatööripiirtäjä
Tiedoissani on aukkoja, myönnän sen.
Jossain kohtaa pitää alkaa vain tekemään, ei kaikkea voi tietää ja hallita. Aina voi ottaa selvää, jos tekee jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Amatööripiirtäjä
Kiitos vinkistä! Olen eri mutta kuullut puuvärien kirkastamisesta ja rajojen häivytyksestä liuottimilla! Käytän yleensä Copic-tusseja mutta puuvärit ovat taas alkaneet laatikossa poltella! Laitan vinkin testaukseen!
- toinen amatööritaiteilija
Kiva, kun jaatte materiaalivinkkejä.
Osaatko maalata itsesi alastomana omena suussa?
Tuota ammattilais- ja amatööritaiteijan eroa mietin. Osaako joku valaista? Itse maalaan noin 3-4 h päivässä, jotain näyttelyitä on ollut ja tulossa. Olen käynyt taidekoulun, mutta en kuitenkaan akatemiaa. Harvoin myyn maalauksiani, teen muita töitä.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko maalata itsesi alastomana omena suussa?
Varmaan, jos oikein haluaisin, mutta en näe aihetta kiinnostavana. Harrastatko ampumista?
Vierailija kirjoitti:
Tuota ammattilais- ja amatööritaiteijan eroa mietin. Osaako joku valaista? Itse maalaan noin 3-4 h päivässä, jotain näyttelyitä on ollut ja tulossa. Olen käynyt taidekoulun, mutta en kuitenkaan akatemiaa. Harvoin myyn maalauksiani, teen muita töitä.
Sinänsä minulle ei ole väliä, miten tekemiseni luokitellaan. Nautin maalaamisesta ja työhuoneella olemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhtään kysymystä? Nyt olisi tilaisuus kysyä suoraan, eikä huudella omituisia palstalla.
Jaa että ihan oikea taidemaalari. Vau. Ei mulla muuta. Moikka ja pärjäile.
Mitä sinä haluat sitten? 🙂