Äidit jotka puhuvat bussissa yms julkisilla paikoilla lapsilleen, mutta samalla myös "muille."
Oletteko huomanneet tuon ärsyttävän ihmistyypin. Esim julkisissa paikoissa puhuu lapsilleen ihan eri tavalla kuin esim.kotona. Tunnen tällaisia äiti-tapauksia vaikka kuinka monta..
Lisäksi toinen mikä ärsyttää eräässä naapurin äidissä... Hän tulee aamulla kahden lapsensa kanssa samaan bussiin. Lapset ovat n.2-3-vuotiaita ja nousevat bussiin takaovesta koska heillå on rattaat. Lapset ei ikinä rattaissa istu bussiin noustessa, mutta rattaat ovat heillä mukana määränpäätä varten (kaupungille kun menevät niin voivat levätä lapset niissä.)
Anyways. Kun he nousevat bussiin, niin lapset menevät yleensä istumaan vierekkäisille penkille ja äiti änkeää heidän kanssaan samalle penkille niin, että puolet hänen vartalostaan on käytävällä.. Ja pari kertaa on muutaama tyyppi hänen jalkaansa törmännyt. Äiti puhuu lapsilleen joka vtun aamu saman litanian:"Äiti istuu nyt tässä teidän kanssa kun täällä bussissa on niiin paljon ihmisiä ettei me viedä muilta tilaa." Jooo, ymmärrän että ajattelee noin kun ei ole maksava asiakas, mutta pientä uhriutumista ja alistumista. Etenkään kun bussi ei ole täynnä oikeastaan ikinä! Ymmärtäisin jos kyse olisi valtavasta ruuhkasta bussissa, mutta tämä bussi on jostain syystä aina puolitäynnä, vaikka aamu onkin. Täydempiä on sitä aiempi ja sitten seuraavaksi lähtevä vuoro.
Joka tapauksessa tekisi mieli joskus ärähtää että ihan oikeasti järki päähän.. samaa tekee muinakin aikoina mitä olen bussissa nähnyt. Aina sama:"Äiti tulee tähän kans istumaan ettei viedä muilta paikkoja."
Kuvitteleeko ertä ketään haittaisi vaikka istuisi käytävän toisella puolella "vieden" jonkun maksavan asiakkaan paikan.. :D niinkuin sanoin tyhjiä paikkoja koko matkan ajan on ainakin 15. Enemmän ärsyttää kun on puoliksi käytävällä..
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Ei mua varsinaisesti haittaa.
Kerran kylpylän saunassa äiti/mummo tosin tenttasi lapsen/lapseltaan molemmille selviä asioita, ilmeisesti vain minua viihdyttääkseen.
Siis tyyliin: "kerros petteri mitä me tänään tehtiin?" No niin tehtiinkiin! Eikös ollut mukavaa? Mitäs me tänään syötäisiin? Syötäisiinkö sitä spagettia mistä niin tykkäät? Vaiko perunalaatikkoa sittenkin?"Sinällään lasten kanssa juttelu on tietenkin ok, mutta tämä "juttelu" tuntui monestakin syystä olevan minulle esittämistä ja jos joku, niin sauna on paikka jossa arvostan hiljaisuutta. Ainakin enemmän kun täysin vieraan petterin kuulumisia. Petterikin näytti siltä, että olisi toivonut mummonsa/äitinsä olevan edes hetken hiljaa..
Ilmeisesti tilanteessa ollut muuta joka viittaa että kyseessä oli show sinulle, mutta tuo on kyllä ihan validi tapa tukea lapsen puheenkehitystä, kerrontaa ja aikakäsityksen muodostumista, ja jos luontevaa yleisöä ole (esim. se toinen vanhempi) niin voi olla tarpeen tehdä sitä ihan keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ärsyttävimpiä ovat ns lapsensa puolesta puhujat, esim. kaupassa äiti nostaa räkäisen lapsen ja alkaa lässyttää mukamas sillä lapsen äänellä.
Ei hän lasta matki, vaan lässyttää muuten. Tuo on muuten - usko tai älä - kielentutkijoiden mukaan hyväksi lapselle! Se viestii lapselle tunnetta ja yhteenkuuluvuutta ja lapsi ymmärtää heti äänen sävystä, että puhe on suunnattu hänelle.
Ok, sössöttää eli puhua kirjaimia väärin ääntäen ei kannata. Mutta sinänsä äänensävyn muuttaminen ja kielen yksinkertaistaminen sanavalinnoin ja toiston avulla on lapselle hyödyksi.
Samaan tapaan moni puhuu lemmikille.
Kerran näin bussissa sellaisenkin ihmeen, kun lapsi yritti kiljua jotain turhanpäiväistä lapsijuttuaan ja äiti sanoi ystävällisesti että "jutellaan tästä hei sitten kotona, täällä bussissa voitais olla hiljempaa ettei häiritä muita". Ja lapsi oikeasti oli hiljaa ja keskittyi katselemaan ikkunasta maisemia.
Voitteko kuvitella? Teki mieli käydä ihan kiittämässä sitä äitiä, on meinaan niin harvinaista käytöstä keneltäkään nykyään. Iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Kerran näin bussissa sellaisenkin ihmeen, kun lapsi yritti kiljua jotain turhanpäiväistä lapsijuttuaan ja äiti sanoi ystävällisesti että "jutellaan tästä hei sitten kotona, täällä bussissa voitais olla hiljempaa ettei häiritä muita". Ja lapsi oikeasti oli hiljaa ja keskittyi katselemaan ikkunasta maisemia.
Voitteko kuvitella? Teki mieli käydä ihan kiittämässä sitä äitiä, on meinaan niin harvinaista käytöstä keneltäkään nykyään. Iästä riippumatta.
Ja samaan aikaan viereisessä penkissä joku naputti vauvapalstalle että "miksei nykyajan äidit puhu lastensa kanssa? ei ihme että lapset ei osaa puhua kun äiti vain käskee olla hiljaa ja tuijottaa apaattisena ikkunasta! varmaan joku krapulainen yh, ehkä jopa lähäri!"
Ihmeen paljon ihmiset kiinniittääkin huomiota muihin bussissa kulkijoihin, musta kun tuntuu, että suurimmalla osalla on katse liimattuna kännykkään koko matkan ajan. Monella vielä kuulokkeet korvissa niin ettei paljon uskois kanssamatkustajien höpinöistä olevan haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen paljon ihmiset kiinniittääkin huomiota muihin bussissa kulkijoihin, musta kun tuntuu, että suurimmalla osalla on katse liimattuna kännykkään koko matkan ajan. Monella vielä kuulokkeet korvissa niin ettei paljon uskois kanssamatkustajien höpinöistä olevan haittaa.
Niin ja kerran kun kirjoitin että ahdistaa liikkua julkisesti lapsen kanssa niin sain vastaukseksi jotain tyyliin että ei ketään minä ja mun lapsi kiinnosta mutta täältä saa päivittäin kyllä sen kuvan että hyvinkin kiinnostaa. Ei kaikkia mutta jo se että näitä kyyliä on näinkin paljon liikkeellä on jo tarpeeksi ahdistavaa verrattuna siihen että ennen sai olla ja liikkua suht vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en syyllistänyt äitiä kärryistä vaan kerroin niistä siksi kun äiti varmaan kuvittelee että heidän pitää sen takia istua sillit purkissa käytävän tukkeena kun eivät ole maksavia asiakkaita. Ymmärrätkö???? Jos kärryjä ei olisi, niin äiti joutuisi maksamaan oman matkansa ja tuskin hän silloin käyttäytyisi noin marttyyrimaisesti. - ap
Ei tuon ikäisten kanssa kuin kuvailit kukaan voi lähteä liikkeelle illan rattaita. Itse mennään lyhyt matka leikkipuistoon niin että lapsi saa kävellä mutta kaiken varalta silti rattaat mukana, eihän sitä koskaan tiedä mitä sattuu tai jos tuleekin mentyä jonnekin kauemmas.
Niin kyllä minä sen tiedän, herranjestas! :D Ota silmä käteen ja lue aloitus uudelleen ! Mainitsin rattaista siksi kun tulevat ilmaiseksi, ja sen takia äiti kuvittelee että ovat jotenkin alempiarvoisia matkustajia! Ja se on ärsyttävän marttyyrimaista kun siinä bussissa kyllä tilaa on, ja silti se äiti tulee siihen käytävän tukkeeksi... tajuatko, ei ota omaa paikkaa tai lasta vaikka syliin, vaan istuu puolikkaalla penkillä ja ihmiset häntä joutuvat siinä väistelemään. :D ja sitten löpisee lapsille (meille muille)että miten yritetään viedä mahd.vähän tilaa, vaikka enemmän tuosta haittaa on. :D - Ap
Rupusakki kulkee julkisilla. Me menemme taksilla tai omilla autoilla. Saa puhua vapaasti vaikka lasten kanssa ilman, että joku kateellinen köyhällistö alkaa kyyläämään.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä sitä tulee vaan höpötettyä omia ajatuksia lapsille, että ne jäisivät kuuntelemaan ja olisivat rauhallisia. Esim just kaupassa ja bussissa. Joskus ihan hätkähdän tajutessani että joku kuuntelee, kun selittelen vaan höpöhöpöjä päästäni lapsille.
Aloitus ei taida tätä koskea vaan sitä, kun se puhe on oikeasti muille tarkoitettu. Esim puheen ääni huutava, ääni kuuluisi ilman mikkiä 500 hengen luentosalin perällä. Eihän lapsille noin huudeta kotona, eihän? Ja kyseessä ei siis erityislapset, joille ehkä pitää jotenkin korostavasti puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä sitä tulee vaan höpötettyä omia ajatuksia lapsille, että ne jäisivät kuuntelemaan ja olisivat rauhallisia. Esim just kaupassa ja bussissa. Joskus ihan hätkähdän tajutessani että joku kuuntelee, kun selittelen vaan höpöhöpöjä päästäni lapsille.
Aloitus ei taida tätä koskea vaan sitä, kun se puhe on oikeasti muille tarkoitettu. Esim puheen ääni huutava, ääni kuuluisi ilman mikkiä 500 hengen luentosalin perällä. Eihän lapsille noin huudeta kotona, eihän? Ja kyseessä ei siis erityislapset, joille ehkä pitää jotenkin korostavasti puhua.
Ja missähän olet mahtanut tällaisiin törmätä? Ei ole itselleni tullut ikinä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en syyllistänyt äitiä kärryistä vaan kerroin niistä siksi kun äiti varmaan kuvittelee että heidän pitää sen takia istua sillit purkissa käytävän tukkeena kun eivät ole maksavia asiakkaita. Ymmärrätkö???? Jos kärryjä ei olisi, niin äiti joutuisi maksamaan oman matkansa ja tuskin hän silloin käyttäytyisi noin marttyyrimaisesti. - ap
Ei tuon ikäisten kanssa kuin kuvailit kukaan voi lähteä liikkeelle illan rattaita. Itse mennään lyhyt matka leikkipuistoon niin että lapsi saa kävellä mutta kaiken varalta silti rattaat mukana, eihän sitä koskaan tiedä mitä sattuu tai jos tuleekin mentyä jonnekin kauemmas.
Niin kyllä minä sen tiedän, herranjestas! :D Ota silmä käteen ja lue aloitus uudelleen ! Mainitsin rattaista siksi kun tulevat ilmaiseksi, ja sen takia äiti kuvittelee että ovat jotenkin alempiarvoisia matkustajia! Ja se on ärsyttävän marttyyrimaista kun siinä bussissa kyllä tilaa on, ja silti se äiti tulee siihen käytävän tukkeeksi... tajuatko, ei ota omaa paikkaa tai lasta vaikka syliin, vaan istuu puolikkaalla penkillä ja ihmiset häntä joutuvat siinä väistelemään. :D ja sitten löpisee lapsille (meille muille)että miten yritetään viedä mahd.vähän tilaa, vaikka enemmän tuosta haittaa on. :D - Ap
Tampereella ainakin on sääntö, että jos lapsi on ratasmatkustaja niin täytyy matka olla rattaissa. Syitä on monia, turvallisuus, tilan käyttö ja se, että joku pysyy rattaiden vieressä, etteivät ne lähde liikkeelle (vaikka olisivat tyhjät). Ehkä äiti häpeää sitä, että ei saa lapsia istumaan rattaissa, kuten kuuuluisi ja yrittää hakea sille sosiaalista hyväksyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja missähän olet mahtanut tällaisiin törmätä? Ei ole itselleni tullut ikinä vastaan.
Viimeksi tällä viikolla kampaajalle saapui tällainen äiti kyselemään jotain parturin viittaa, että saa itse parturoitua. Tilanne jatkoi 20 minuuttia, kun äiti yrittää pärjätä lastensa kanssa. Jotenkin ihmettelin sitä, että miksi niille vieressä oleville lapsille pitää puhua huutamalla. No, monelta esiintyjältä toivoisin sellaista äänen kantavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Puhun koko ajan lapselle ja kas kummaa, hän on 1 v 9 kk ja osaa värit, kertoa mihin sattuu, 5-sanaisia lauseita jne. Enkä edes ole 100% kotiäiti.
Neuvolassa erikseen neuvottiin, että muistakaa puhua jo vauvoille paljon, sanavarasto ja puhe kehittyvät pienestä pitäen vaikka aluksi se onkin yksinpuhelua gäää vastauksille.
Meillä luettiin kirjoja vauvaiästä alkaen ja tuo kyllä näkyy laajana sanavarastona ja hyvänä luetun sisällön ymmärtämisenä. Lopputuloksena hyvä koulumenestys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua varsinaisesti haittaa.
Kerran kylpylän saunassa äiti/mummo tosin tenttasi lapsen/lapseltaan molemmille selviä asioita, ilmeisesti vain minua viihdyttääkseen.
Siis tyyliin: "kerros petteri mitä me tänään tehtiin?" No niin tehtiinkiin! Eikös ollut mukavaa? Mitäs me tänään syötäisiin? Syötäisiinkö sitä spagettia mistä niin tykkäät? Vaiko perunalaatikkoa sittenkin?"Sinällään lasten kanssa juttelu on tietenkin ok, mutta tämä "juttelu" tuntui monestakin syystä olevan minulle esittämistä ja jos joku, niin sauna on paikka jossa arvostan hiljaisuutta. Ainakin enemmän kun täysin vieraan petterin kuulumisia. Petterikin näytti siltä, että olisi toivonut mummonsa/äitinsä olevan edes hetken hiljaa..
Ilmeisesti tilanteessa ollut muuta joka viittaa että kyseessä oli show sinulle, mutta tuo on kyllä ihan validi tapa tukea lapsen puheenkehitystä, kerrontaa ja aikakäsityksen muodostumista, ja jos luontevaa yleisöä ole (esim. se toinen vanhempi) niin voi olla tarpeen tehdä sitä ihan keskenään.
Kertoo kyllä pelottavan itsekeskeisestä nykyajasta, jossa kaiken luullaan olevan esitystä juuri MINUA varten.
Itsekin höpöttelen ja juttelen taaperoni kanssa, kerrataan mitä ollaan päivän aikana tehty, mietitään mitä tehtäisiin huomenna, pohdin ääneen että laittaisikohan äiti huomenna spagettia vai kanaa jne.
Opetellaan keskustelua, sanoja jne. Se on meidän oma hetki, ei todellakaan mikään esitys-show.
Kai muuten tiesitte, että salakuuntelu on äärimmäisen epäkohtelias tapa?
Niin tai näin niin aina on jonkun mielestä väärinpäin.
Se #äitiysrauha on oikeesti aika kova ja ajankohtainen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi tällä viikolla kampaajalle saapui tällainen äiti kyselemään jotain parturin viittaa, että saa itse parturoitua. Tilanne jatkoi 20 minuuttia, kun äiti yrittää pärjätä lastensa kanssa. Jotenkin ihmettelin sitä, että miksi niille vieressä oleville lapsille pitää puhua huutamalla. No, monelta esiintyjältä toivoisin sellaista äänen kantavuutta.
Eli kun yksi äiti tekee noin, niin syyllistät kaikki äidit tästä?
Vierailija kirjoitti:
Niin tai näin niin aina on jonkun mielestä väärinpäin.
Se #äitiysrauha on oikeesti aika kova ja ajankohtainen juttu.
Ehdoton puolestaliputus äitiysrauhan puolesta. Ihan sairasta tämä touhu jo, miten äitejä vainotaan ja kytätään, että päästään innosta puhkuen julistamaan taas kuinka se ja se äiti teki NIIIIIIIN väärin !!
Julki-imetyksen paheksunta on hiipumassa, onko tilalle tulossa julkipuhumisen paheksunta 😂
Oikeasti puhukaa niille lapsille, ihan hui vaikka siellä bussissa.
Ap kuulostaa lähinnä kärttyiseltä täti-ihmiseltä... rentoudu nyt vähän 🙄
Vierailija kirjoitti:
Kyllä äidistä saattaa varsinkin julkisissa kulkuneuvoissa tuntua siltä, että ovat niin kuin esillä siinä ihmisille. Itse ihan vaistomaisesti seuraan lapsia, kai se joku biologinen vaisto sitten on (muuten en ole yhtään äidillinen). Ja lapset kyllä hermostuvat ja alkavat kitistä ja itkeä jos heille ei juttele, ja siitä sitten aina joku menettää hermonsa ja alkaa karjua naama punaisena "EIKÖ SITÄ KAKARAA SAA S@@TANA MILLÄÄN HILJAISEKSI!!!???!!!!
Ihmeen vähän tuota huutamista tapahtuu, kun ottaa huomioon ruutuuntuijottajien lisääntymiskyvyyn.