Äidit jotka puhuvat bussissa yms julkisilla paikoilla lapsilleen, mutta samalla myös "muille."
Oletteko huomanneet tuon ärsyttävän ihmistyypin. Esim julkisissa paikoissa puhuu lapsilleen ihan eri tavalla kuin esim.kotona. Tunnen tällaisia äiti-tapauksia vaikka kuinka monta..
Lisäksi toinen mikä ärsyttää eräässä naapurin äidissä... Hän tulee aamulla kahden lapsensa kanssa samaan bussiin. Lapset ovat n.2-3-vuotiaita ja nousevat bussiin takaovesta koska heillå on rattaat. Lapset ei ikinä rattaissa istu bussiin noustessa, mutta rattaat ovat heillä mukana määränpäätä varten (kaupungille kun menevät niin voivat levätä lapset niissä.)
Anyways. Kun he nousevat bussiin, niin lapset menevät yleensä istumaan vierekkäisille penkille ja äiti änkeää heidän kanssaan samalle penkille niin, että puolet hänen vartalostaan on käytävällä.. Ja pari kertaa on muutaama tyyppi hänen jalkaansa törmännyt. Äiti puhuu lapsilleen joka vtun aamu saman litanian:"Äiti istuu nyt tässä teidän kanssa kun täällä bussissa on niiin paljon ihmisiä ettei me viedä muilta tilaa." Jooo, ymmärrän että ajattelee noin kun ei ole maksava asiakas, mutta pientä uhriutumista ja alistumista. Etenkään kun bussi ei ole täynnä oikeastaan ikinä! Ymmärtäisin jos kyse olisi valtavasta ruuhkasta bussissa, mutta tämä bussi on jostain syystä aina puolitäynnä, vaikka aamu onkin. Täydempiä on sitä aiempi ja sitten seuraavaksi lähtevä vuoro.
Joka tapauksessa tekisi mieli joskus ärähtää että ihan oikeasti järki päähän.. samaa tekee muinakin aikoina mitä olen bussissa nähnyt. Aina sama:"Äiti tulee tähän kans istumaan ettei viedä muilta paikkoja."
Kuvitteleeko ertä ketään haittaisi vaikka istuisi käytävän toisella puolella "vieden" jonkun maksavan asiakkaan paikan.. :D niinkuin sanoin tyhjiä paikkoja koko matkan ajan on ainakin 15. Enemmän ärsyttää kun on puoliksi käytävällä..
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Rupusakki kulkee julkisilla. Me menemme taksilla tai omilla autoilla. Saa puhua vapaasti vaikka lasten kanssa ilman, että joku kateellinen köyhällistö alkaa kyyläämään.
Olette upeita ihmisiä. Wau.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen paljon ihmiset kiinniittääkin huomiota muihin bussissa kulkijoihin, musta kun tuntuu, että suurimmalla osalla on katse liimattuna kännykkään koko matkan ajan. Monella vielä kuulokkeet korvissa niin ettei paljon uskois kanssamatkustajien höpinöistä olevan haittaa.
Niin ja kerran kun kirjoitin että ahdistaa liikkua julkisesti lapsen kanssa niin sain vastaukseksi jotain tyyliin että ei ketään minä ja mun lapsi kiinnosta mutta täältä saa päivittäin kyllä sen kuvan että hyvinkin kiinnostaa. Ei kaikkia mutta jo se että näitä kyyliä on näinkin paljon liikkeellä on jo tarpeeksi ahdistavaa verrattuna siihen että ennen sai olla ja liikkua suht vapaasti.
Nämä kyylät voi jättää omaan arvoonsa. Normaali ihminen ei ahdistu lapselle puhumisesta.
Enemmän ihmettelen sitä, että jos joku lapsi töräyttää jonkun tökerön kommentin näkemästään ihmisestä, joka on kuuloetäisyydellä, niin eipä koskaan vanhemmat ohjeista, että noin ei puhuta toisista ja että kaikkea ei tarvitse ääneen sanoa. Ei, vaan ruvetaan selostamaan lisää siitä ihmisestä! Kohdellaan siis kanssaihmisiä kuin nämä olisivat vain satunnaisia vastaantulevia objekteja, joita voi kommentoida miten tahansa. Ei ihme, että lapsista kasvaa röyhkeitä teinejä ja kusipäisiä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:n pointin. Kukaan ei nyt tässä väittänyt, ettei lapsille saisi puhua ollenkaan.
Tiedän sen äitityypin, joka ohjeistaa lapsia (tai miestä) puhelimessa esim. näin: "Kulta, katso olisiko se bussikortti siellä ruokasalin pitkän seinän puolen senkissä? Siellä mummin perintökorujen ja tädiltä viime jouluna saatujen kristalliviinilasien vieressä? Ai ei ole? Entäs kirjastossa, siellä isin työpöydän laatikossa? Se isompi työpöytä, se antiikkinen Billnäsin pöytä? Ei ole siellä kuubalaisten sikarien vieressä? Noo, olisikohan se keittiön pantryssä? Siellä luomutomaattien ja syötävien orvokkien kanssa samalla hyllyllä? Hmm. Missähän se bussikortti voisi olla? Entäs olisiko jäänyt spa-osastolle poreammeen viereen? Oletko katsonut kolmannen kerroksen taaimmaisesta huoneesta, siitä neljännestä vierashuoneesta, jossa meidän Ruotsin-serkku yleensä yöpyy? Tjaa. No, katsoisitko siitä duffelitakkisi sivutaskusta? Ai siellä se olikin! No kiva, nähdään kotona!"
Mä kyllä nyt vahvasti epäilen, että tällainen "äitityyppi" on olemassa vain sinun mielikuvituksessasi.
Kuulostaa lähinnä Pokka pitää hahmolta Hyacinth Bucket, joka taas on englantilaisen luokkayhteiskunnan tuotos.
Vastaavaan tyyliin en ole Suomessa törmännyt 🙄
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmettelen sitä, että jos joku lapsi töräyttää jonkun tökerön kommentin näkemästään ihmisestä, joka on kuuloetäisyydellä, niin eipä koskaan vanhemmat ohjeista, että noin ei puhuta toisista ja että kaikkea ei tarvitse ääneen sanoa. Ei, vaan ruvetaan selostamaan lisää siitä ihmisestä! Kohdellaan siis kanssaihmisiä kuin nämä olisivat vain satunnaisia vastaantulevia objekteja, joita voi kommentoida miten tahansa. Ei ihme, että lapsista kasvaa röyhkeitä teinejä ja kusipäisiä aikuisia.
Jänniin ihmisiin tekin arjessanne "jatkuvasti" törmäätte. Kun eipä ole ikänä tullut tuollaista tilannetta todistettua, vaan vanhemmat ohjeistavat lapsiaan olemaan tuijottamatta.
Tästä ei oo kauaakaan kun yksi mamma kirpparilla selosti noin 1v tyttärelleen että täytyy ostaa sinulle vaatteita Dubaihin! Mikä mekko ois hyvä kun lähdetään Dubaihin! Hyvä kun tuli selväksi myös ventovieraille että he ovat lähdössä Dupaihin.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei oo kauaakaan kun yksi mamma kirpparilla selosti noin 1v tyttärelleen että täytyy ostaa sinulle vaatteita Dubaihin! Mikä mekko ois hyvä kun lähdetään Dubaihin! Hyvä kun tuli selväksi myös ventovieraille että he ovat lähdössä Dupaihin.
Äippä tietty itse voinut olla niin innoissaan matkasta, että siksi toistui puheissa.
On sitten eri asia, jos joku sivustakuulija tästä parahtaa niin kadehtimaan, että hampaita kiristää.
Yksi äiti huuti parvekkeelta lapsia syömään ja samalla koko pihan äidit kuuli mitä heillä syödään. Esim. Omatekoisia pinaattilettuja tai lohipiirakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet tuon ärsyttävän ihmistyypin. Esim julkisissa paikoissa puhuu lapsilleen ihan eri tavalla kuin esim.kotona. Tunnen tällaisia äiti-tapauksia vaikka kuinka monta..
Lisäksi toinen mikä ärsyttää eräässä naapurin äidissä... Hän tulee aamulla kahden lapsensa kanssa samaan bussiin. Lapset ovat n.2-3-vuotiaita ja nousevat bussiin takaovesta koska heillå on rattaat. Lapset ei ikinä rattaissa istu bussiin noustessa, mutta rattaat ovat heillä mukana määränpäätä varten (kaupungille kun menevät niin voivat levätä lapset niissä.)
Anyways. Kun he nousevat bussiin, niin lapset menevät yleensä istumaan vierekkäisille penkille ja äiti änkeää heidän kanssaan samalle penkille niin, että puolet hänen vartalostaan on käytävällä.. Ja pari kertaa on muutaama tyyppi hänen jalkaansa törmännyt. Äiti puhuu lapsilleen joka vtun aamu saman litanian:"Äiti istuu nyt tässä teidän kanssa kun täällä bussissa on niiin paljon ihmisiä ettei me viedä muilta tilaa." Jooo, ymmärrän että ajattelee noin kun ei ole maksava asiakas, mutta pientä uhriutumista ja alistumista. Etenkään kun bussi ei ole täynnä oikeastaan ikinä! Ymmärtäisin jos kyse olisi valtavasta ruuhkasta bussissa, mutta tämä bussi on jostain syystä aina puolitäynnä, vaikka aamu onkin. Täydempiä on sitä aiempi ja sitten seuraavaksi lähtevä vuoro.Joka tapauksessa tekisi mieli joskus ärähtää että ihan oikeasti järki päähän.. samaa tekee muinakin aikoina mitä olen bussissa nähnyt. Aina sama:"Äiti tulee tähän kans istumaan ettei viedä muilta paikkoja."
Kuvitteleeko ertä ketään haittaisi vaikka istuisi käytävän toisella puolella "vieden" jonkun maksavan asiakkaan paikan.. :D niinkuin sanoin tyhjiä paikkoja koko matkan ajan on ainakin 15. Enemmän ärsyttää kun on puoliksi käytävällä..
Voi kuule, mä ymmärrän tuon oikein hyvin, sillä teidän norsunvttunaamojen mulkoilua ei vaan jaksa! Mä tein tuota juuri teidän takia ja teen jatkossakin. Eri asia sitten jos mekin saadaan olla rauhassa. Muutenkin inhoan kun ei ole enää autoa käytössä kun ei jaksa teitä kaikesta selän takana valittavia, mutta muuten mykkiä kanssamatkustajia. Niin pientä asiaa ei olekaan, mistä te metsäläiset ette ärsyyntyisi ja voitte uskoa, että sitä ei jaksa. Mä olen myös päättänyt, että väistän vasta sitten jos mulle puhutaan, mihinkään pantomiimileikkeihin en todellakaan ala. Jos ei aikuinen ihminen osaa suutansa avata, mutta mulkoilla kylläkin, niin mun puolesta olkoon. Istukoon sitten vaikka vieressä päättärille asti, se on sit voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi äiti huuti parvekkeelta lapsia syömään ja samalla koko pihan äidit kuuli mitä heillä syödään. Esim. Omatekoisia pinaattilettuja tai lohipiirakkaa.
Kannattaa vetää herne nenään siitä, että jollakin on heikko itsetunto?
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tulit kateelliseksi noista pinaattilätyistä ja lohipiirakasta, vai mikä siinä ärsytti?
Mites, jos äiti olisi huutanut ruokana olevan einestä? (Tod näk. "Siis kauhee kun laiskat äidit ei enää ees kokkaa !!!!!").
Itse asiassa ekahan ongelma oli se, kun vanhemmat ei puhu lapsilleen, vaan "näpyttelevät vaan kännykkää".
Nyt kun puhutaan, niin "noloa esiintymistä muille, puhuisivat kotonaan!"
👍