On se tuo köyhien asenne muuttunut vuosikymmenien saatossa
Minun äitini otti mulle mielellään käytettyjä, ei merkittömiä vaatteita jos joku lahjoitti. Nyt jos yrittää jotain vaatetta lapsille lahjoittaa, kukaan ei huoli. Mistä tämä asenne?
Kommentit (124)
Kirpparilta ostan kaikki vaatteet. Ensisijaisesti katson kunnon, sitten hinnan. Markettivaatteesta maksan korkeintaan euron, merkistä 5e. Suurin osa vaatteista jää ostamatta, kun niissä on tahraa, reikää, niin kuluneet, että menee seuraavaksi puhki, jne. Mutta kun jaksaa kahlata läpi ja käydä usein, niin niitä hyviäkin vaatteita löytyy. Toki sitten suositut merkkivaatteet on jotain 30% halvempia uuden hinnasta, en edes vilkaise niihin. Mutta mulla on esimerkiksi kaapissa odottamassa mukavasti designualin vaatteita lapselle. Ei niinkään merkin takia, vaan koska ne on kivan näkösiä, tuotteet on olleet kohtuuhintasia vs. uutena ostaessa ja ne on ennenkaikkea olleet ehjiä ja puhtaita. Ja laadukkaammat vaatteet yleensä kestää paremmin, eikä niissä näy kulumaa niin paljon. Tai sitten niitä ei ole pidetty päällä, kun ei ole haluttu pilata kallista vaatetta. Se se vasta tyhmää on. Käyttöön minä ne vaatteet ostan.
Eli on varmaan ihan ymmärrettävää, jos köyhän lapsella on paljon merkkiä päällä, koska joku niitä kirppiksiltä paljon löytää ja ostaa. Uutena ei olisi varaa ostaa ikinä.
Meillekin on lapsille yritetty lahjoittaa käytettyjä vaatteita. Todella rasittavaa. Mitään emme ole koskaan pyytäneet keneltäkään ja taloudellisesti on aina mennyt sen verran hyvin että emme todellakaan ole tarvinneet sellaisia lahjoituksia. Lapsilla on aina ollut siistit ja laadukkaat vaatteet, ja muutenkin kaikki hyvin, että ei pitäisi olla ollut mitään viitteitä siitä että olisimme olleet jotenkin vähissä varoissa. Ehkä ap:kin on yrittänyt auttaa tällaista perhettä ja sitten ihmettelee kun apu ei kelpaa... No ei kelpaa kun kaapit pursuilee niitä uusiakin vaatteita!
Olemme pienituloisia. Suurin osa lapsen vaatteista on hommattu halvalla, usein käytettynä. Muutama merkkivaate on ollut, mutta ei mitään minkä helposti tunnistaisi, ja joko saatu ilmaiseksi/halvalla. Ei ole kukaan kiusannut vaatteiden, repun, halvan puhelimen tjsp takia. En väitä etteikö niinkin voisi tapahtua, mutta ei se ainakaan väistämätöntä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän tunnistaa merkkivaatteista.
Vaikka tätä on useampi alapeukuttanut niin kärjistetysti,totta se on.
Lähipiirissä ne köyhimmät nuoret vanhemmat jotka ovat monet itse kasvaneet köyhissä perheissä ym.ostavat lapsilleen vain Gugguuta,Mini Rodinia jne.kun taas normituloiset ja itse "hyvistä perheistä" tulevat ostavat paljon H&M.ää,kirppisvaatteita,perus Lindexiä..
On myös mahdollista että sinä et tiedä kaikkien todellisia taloustilanteita...
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ettei tämä ole poliittisesti korrekti mielipide, mutta se perustuu omiin havaintoihin. Olen oikea suvaitsevaisuuden kultapossu, kun asutaan vapaaehtoisesti huonomaineisella alueella, ja meillä on ystäviä eri tuloluokista ja kansallisuuksista.
Jos jotain olen kuitenkin täällä huomannut, niin se on se miten kohdellaan materiaa, omaa ja muiden. Monelle näyttää olevan se ja sama, meneekö joku rikki ja oliko se oman lapsen vai naapurin kakaran. Roskaamista näkee paljon, ja sitä, että nälvitään toisille siitä, mitä itsellä ei ole.
Olen totaalisen kyllästynyt siihen ihmeen mielikuvaan, että köyhän lapsi olisi aina jokin marttyyri ja Varpunen jouluaamuna ja ties mikä pyhimys, joka koulun jälkeen nöyränä kävelee kun muut suhaa pyörillä ohi. Ja sitten kun on selvinnyt kiusaajien joka päiväisestä huomauttelusta, poimitaan äidin kanssa nauriita ja myydään villasukkia rikkaille turuilla ja toreilla. Tällaista sankarijuttua en todellakaan niele enää yhtään.
Jos ennen oltiin nöyriä, niin ei enää. Ja en tarttukaa vaan tuohon nöyrä - sanaan ihan vapaasti, minusta jokaisella pitäisi olla hitunen nöyryyttä sisimmissään, ettei mene ylimielisyyden puolelle. Sillä monella lapsella täällä on ylimielinen hälläväliä-asenne, ja kyllä se kotona opitaan.
Jos ennen on juppien lapset kiusanneet Leviksien puutteesta, kyllä ne nyt on ne "vähäosaiset" hajottamassa muidenkin tavarat, ja käymässä päälle, kun aikuisen silmä välttää. Aivan typerää tämä keskituloisuuden halveksuminen täälläkin ja syyttely, että mitä rikkaampi, sen ilkeämpi. Itse näen, että Suomen kouluissa muutamaa hyvää aluetta lukuunottamatta kyllä ne on ne keskituloiset ja varakkaat jotka eivät pidä meteliä itsestään ja yrittävät pärjätä.
Suomessa on todellisuudessa vähän rikkaita, jos uutisiin ja tilastoihin on uskomista. Tosin, tilannetta vääristää, kun Suomen rikkaat kokoontuvat tänne vauva-palstalle haukkumaan köyhiä ja moni saa sen kuvan, että lähes toinen on eliittiä ja yläluokkaa, kun paheksutaan köyhien elämänhallintaa ja rahankäyttöä.
Köyhyys koskettaa Suomessa suurempaa osaa perheitä ja lapsia, vaikka tulotasoltaan kuuluisi pieni- ja keskipalkkaluokkaan ja taustalla olisi akateeminen koulutus esim. opettajat, lääkärit jne. kun keskipalkka on n. 3000€ ja käteen jäävä raha on vajaa 2000€/kk josta suurimman osan nielee asuminen, ruoka ja perusmenot. Ja tilanne on vielä vaikeampi, jos on yh, sairautta, työttömyyttä jne.
Ja nämä on Sinun mielestä rupusakkia, jotka edustavat suurinta osaa kansalaisia ja joita arvostelet kovin sanoin vai onko nyt niin, että asut väärässä maassa, etkä edusta keskiverto suomalaista vaan sitä hyvin pientä ryhmää eli eliittiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä ne köyhimmät nuoret vanhemmat jotka ovat monet itse kasvaneet köyhissä perheissä ym.ostavat lapsilleen vain Gugguuta,Mini Rodinia jne.kun taas normituloiset ja itse "hyvistä perheistä" tulevat ostavat paljon H&M.ää,kirppisvaatteita,perus Lindexiä..On myös mahdollista että sinä et tiedä kaikkien todellisia taloustilanteita...
Mulla oli myös kaveri joka osteli pienelle lapselleen merkkivaatteita, itselleen rakennekynnet ja ripsien pidennykset ja samaan aikaan vinkui miten ei ole rahaa ruokaan. Kävi myös paljon ulkona, ihmettelen miten on varaa, itse en enää halunnut tuhlata siihen rahaa, vaikka olen ihan keskituloinen, mutta aikoinaan nuorempana käynyt paljon ulkona. Hänen äitinsä makseli tämän autokuluja, osti sen autonkin ja muutenkin auttoi paljon, makseli lapsenlapsensa harrastuksia. Jotkut on vaan hemmoteltu pilalle.
Ihan käsittämätöntä, että joku ei tajua, että jos lapsi käyttää uutena ostettua vaatetta ja kun se alkaa olla hyvin käytetty ja joku toinen lapsi käyttää sitä "uutena", saa hän osakseen naurua, koska vaate ei ole uusi, vaikka hänellä se olisi ekaa kertaa päällä. Varsinkin, jos lapsella on vähän vaatteita, on kiva edes välillä saada ihan uutta.
Samasta syystä edes omien vanhempien vanhoja tavaroita harva haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että itse on saanut aikoinaan vain käytettyjä ja haluaa oman lapsen saavan uutta ja siitä, että ympäristö leimaa käytettyjen vaatteiden vuoksi.
Siksi että koulussa kiusataan "väärien" vaatteiden takia. Koulukiusaaminen väkivaltaa eikä vain harmitonta kiusaamista. Keneltä nämä parempiosaisten lapset ovat arvonsa oppineet?
Oon huomannu saman. Aika jännä, että edellisellä viikolla ne vaatteet on ollut lapsellani päällä koulussa tai päiväkodissa ilman ongelmaa tai kiusaamista.
Seuraavalla viikolla ne aiheuttaa kiusaamiseksi tulemisen, kun ovat köyhän päällä?
Kasvoiko sinun lapsesi viikossa niin paljon, ettei ne omat vaatteet enää käykään päälle, vai onko teillä vain sellainen asenne, että jatkuvasti ostatte uutta ihan turhaan?
90- luvun laman aikana saattoi köyhän erottaa vanhahtavista vaatteista. Nykyään halpaketjujen alerekistä saa kirpparihinnoin muotivaatteita, netistä voi ostaa merkkivaatteita käytettyinä tai velaksi. Vaatii vain vähän vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä ne köyhimmät nuoret vanhemmat jotka ovat monet itse kasvaneet köyhissä perheissä ym.ostavat lapsilleen vain Gugguuta,Mini Rodinia jne.kun taas normituloiset ja itse "hyvistä perheistä" tulevat ostavat paljon H&M.ää,kirppisvaatteita,perus Lindexiä..
Mistä sä tiedät noin tarkkaan, kuka ne on ostanut?
Meidän suvussa lasten vaatteet, vaunut, rattaat, sukset yms. kierrätetään suvun/serkusten lasten kanssa, jotka ovat ostaneet isovanhemmat, tädit, enot ja muut kierrätystä silmällä pitäen ja lähes poikkeuksetta merkkituotteissa on hyvä laatusuhde. En ymmärrä mikä tässä on niin väärin, vanhempien tulotasosta ja varallisuudesta riippumatta. Tai miksi sitä pitää paheksua.
Ehkä ne köyhät on jo ostanut tarvittavat vaatteet kirpputorilta tai saaneet jo joltain muulta tai ostaneet alennusmyynnistä. Ei köyhät ole mitään rikkaiden kaatopaikkoja jonne voi viedä kaikki lumput ja hajonneet huonekalut.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen köyhyys on monen maan rikkaimman kolmanneksen elämäntyyli.
Köyhimmissä maissa kuilu köyhien ja rikkaiden välillä on paljon kärjistetympi mitä täällä. Etelä-Afrikan tai Intian rikas kolmannes omistaa monta maakaistaletta ja luksushuviloita. Suomessa köyhä YH tai yksinasuva joutuu syömään nuudeleita pari kuukautta heti jos jokin tärkeä kuten pesukone kosahtaa.
Vierailija kirjoitti:
käytetty vaatehan on nimenomaan nykyaikaa, ja usein ne varakkaimmat nimenomaan ostaa käytettyä... koska ymmärtävät rahan arvon. Tiedän useita 10 000 kuussa tienaavia, lähisuvustamme, jotka ostavat kirppareilta. Rahalla pröystäilee usein vain se keskiluokka ja köyhemmät.
Ei köyhät pröystäile kun ei ole varaa, keskiluokka kyllä ja hyvin tienaavat leikkivät monesti rikkaita. Oikeasti rikkaat (joita ei ole Suomessa montaa) eivät yleensä näyttele varallisuuttaan. Meidän naapurissa esimerkiksi asui miljoona suvusta tullut perhe. Rahaa oli kuin roskaa (tiedän tämän koska kertoivat jälkikäteen kun meistä tuli hyviä ystäviä). Päälle päin eivät näyttäneet mitenkään erityisen rikkailta ja olivat hyvin tavallisia ihmisiä ja jalat maassa. Toista on ollut sitten useammat vähän paremmin tienaavat perheet joissa bruttotulot on sitä 10 k luokkaa. Nyrpistellään ja puhutaan vain siitä kuinka heillä on rahaa. Hyi että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että itse on saanut aikoinaan vain käytettyjä ja haluaa oman lapsen saavan uutta ja siitä, että ympäristö leimaa käytettyjen vaatteiden vuoksi.
Siksi että koulussa kiusataan "väärien" vaatteiden takia. Koulukiusaaminen väkivaltaa eikä vain harmitonta kiusaamista. Keneltä nämä parempiosaisten lapset ovat arvonsa oppineet?
Mikä tämä juttu oikein on? Ei siellä keskiluokan tai rikkaiden lapset kulje missään luksusvaatteissa, ihan normaaleja henkkamaukan ja vero modan vaatteita kaikilla on ja niitä on kirpparit ja lahjoittajien pussit pullollaan. Jollain saattaa olla hieman kalliimmat lenkkarit mutta eipä kenelläkään näy mitään vuittonin laukkuja päiväkodissa tai peruskoulussa.
"On se tuo köyhien asenne muuttunut vuosikymmenien saatossa"
Miksei näin: "Köyhien asenne on muuttunut vuosikymmenien saatossa"
Tai edes näin: "Se köyhien asenne on muuttunut vuosikymmenien saatossa"
Tai näin: "Tuo köyhien asenne on muuttunut vuosikymmenien saatossa"
Köyhien asenne + se + tuo, vaikka pelkkä "köyhien asenne" riittäisi.
On se tuo tämä tuo se nämä nuo ne köyhien asenne muuttunut vuosikymmenien saatossa.
Vierailija kirjoitti:
Omien lasten koulussa pahimmat kiusaajat ei ole hyvistä perheistä lähtöisin, vaan ihan päinvastoin. Viimeksi olivat alkaneet ilkkua naapurini lapselle siitä, että tämä ei ole ollut vielä koskaan lentokoneessa. Naurettavaa, sillä eivät ole itsekään.
Omalle tyttärelleni eräs kommentoi tytön reppua että ihan peeaaäskooaa reppu, että Adidas on paras. Tämän lapsen perheestä tiedän valitettavan paljon, eikä heillä olisi varaa mihinkään Adidakseen, mutta kun lapsella on oltava ettei kiusata 😠
Tällaista se oli jo 90- ja 00-luvulla omassa nuoruudessani. Vaatteilla koreilivat ja niistä kiusasivat juuri eniten niiden perheiden lapset, joissa rahaa ei ollut mutta mukulat vaatetettiin varojen yli merkkipukimilla että "ei kiusattaisi". Piti sitten pönkittää itsetuntoa naljailemalla muiden merkittömistä repuista ja farkuista. Moni tavallisen ylemmän keskiluokan lapsi kulki ihan normaalien halpavaatekauppojen vetimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja halppisvaatteista tulevat sukupolvet/ vaatteiden käyttäjät maksavat kovan hinnan jo nyt ja tulevaisuudessa
Lahjoitusten vastaanottajatahot ovat uutisoineet Suomessa olevasta ilmiöstä, että ihmiset lahjoittavat likaisia ja reikäisiä vaatteita. Mieluummin velaksi ehjät ja puhtaat vaatteet kuin rikkaan lahjoittamat likaiset ja reikäiset kamppeet.
Vierailija kirjoitti:
Huono aloitus AP, uusilla vaatteilla koreilu on ihan oikeasti niin WT.
Vaiko oisko kuitenkin BT.
Ihmettelen tätä myös, itse olen vaatimattomista oloista, vanhemmat oli jossain vaiheessa työttömiä ja jossain välissä vai toinen vanhemmistani töissä, isä perus duunari joka ei tienannut paljon. Mulle kelpasi kirppisvaatteet ja ompelin itse itselleni vaatteita (mummo opetti kun oli ammatiltaan ompelija), koulussa kysyttiin mistä ostin ne farkut. Onneks isovanhemmat auttoi sitten kun olin lukiossa ja halusin hienommat vaatteet (ihan perus only&vero moda, mistään merkkivaatteista en edes osannut haaveilla), ja osti myös lukiokirjat. Olin suht tyytyväinen lapsi ja osasin olla iloinen näistä, vaikka toki vähän kateellisena seurasin ala-asteella rikkaampien lapsien hienoja vaatteita. Sain sitten joskus lukiossa muistaakseni sen ensimmäisen kännykän, joka oli monta vuotta käytössä. Ihmettelen miten nykylapsilla on iphonet jo 6 vuotiaana, ja teinit vaatii jo joka vuosi uutta puhelinta, koulussa kiusataan jos on köyhemmistä oloista eikä ole varaa merkkivaatteisiin ja harrastuksiin, jotenkin järkyttävä :/