Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On se tuo köyhien asenne muuttunut vuosikymmenien saatossa

Vierailija
16.11.2018 |

Minun äitini otti mulle mielellään käytettyjä, ei merkittömiä vaatteita jos joku lahjoitti. Nyt jos yrittää jotain vaatetta lapsille lahjoittaa, kukaan ei huoli. Mistä tämä asenne?

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lasten pukeutumisessa näkyy vanhempien elämäntyyli. Kun päiväkodin pihassa on Gugguu-haalarinen taapero, on tätä todennäköisesti saattamassa äiti, jonka käsipuolessa on tekonahkainen Michael Kors -laukku, jossa hän kuljettaa muovista Guessin lompsaansa. Oikeasti varakkailla mammoilla on laadukkaat, logottomat laukut ja vaatteet, ja lastenkin vaatteissa huomiota kiinnitetään hyviin ja mukaviin materiaaleihin.

Moni köyhä vanhempi tekee lapsilleen karhunpalveluksen alleviivaamalla sitä, miten tälle kuuluisi merkkivaatteet ja iPhonet (mutta yhteiskunta on niin epäreilu tms). Ja kyllähän moni näitä sitten osamaksulla hankkii. Vanhemmat kuitenkin siirtävät oman sosioekonomisesta asemasta johtuvan epävarmuutensa lapsiin, opettavat toisaalta, että tavarat kertovat statuksesta, ja toisaalta, että tässä ollaan ryysyläisiä ja b-luokan kansalaisia, kun ei ole varaa tänä talvena lähteä Kanarialle. Vähävaraisessakin perheessä voidaan antaa lapselle hyvät eväät elämään, jos vanhemmat eivät iskosta lapseen tuota itsensä häpeämistä ja epävarmuuden pönkittämistä merkkitavaroilla. Lapsen voi opettaa kantamaan Lindexin farkkunsa ja puseronsa selkä suorana. Ja jos nuo vaatteet ovat puhtaat, siistit, ajanmukaiset ja ehjät, niin kuka sitä edes tietää, jos ne ovat kirpparilta?

Käsittämätöntä ja uskomattoman säälittävää, jos aikuiset ihmiset oikeasti perustelevat merkkitavaroita sillä, ettei lasta kiusattaisi. Jos lapset eivät kouluyhteisössä saa kulkea rauhassa normaalilla vaatetuksella ja ilman sellaisia tavaroita, joihin edes monella nuorella aikuisella ei ole varaa, on ongelmalle tehtävä jotain aivan muuta. Kiusaamista on ikävä kyllä ollut aina, ja siihen on puututtava muilla keinoin. Ja se on usein aivan mielivaltaista, kuka joutuu silmätikuksi ja mistä asioista häntä kiusataan.

Vierailija
102/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi köhiä ei kaasuteta  ja uuniteta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi köhiä ei kaasuteta  ja uuniteta?

Tai sinua?

Vierailija
104/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien lasten koulussa pahimmat kiusaajat ei ole hyvistä perheistä lähtöisin, vaan ihan päinvastoin. Viimeksi olivat alkaneet ilkkua naapurini lapselle siitä, että tämä ei ole ollut vielä koskaan lentokoneessa. Naurettavaa, sillä eivät ole itsekään.

Omalle tyttärelleni eräs kommentoi tytön reppua että ihan peeaaäskooaa reppu, että Adidas on paras. Tämän lapsen perheestä tiedän valitettavan paljon, eikä heillä olisi varaa mihinkään Adidakseen, mutta kun lapsella on oltava ettei kiusata 😠

Kerro tuolle kakaralle päin naamaa, että "sinun vanhemmat ovat oikeasti niin köyhiä, että ei heillä oikeasti olisi ollut varaa tuohon sinun kalliiseen Adidas-reppuun. Että sekin raha on nyt pois jostain muusta asiasta", kertoessasi tietysti hymyilet ymmärtäväisesti. :)

Vierailija
105/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ettei tämä ole poliittisesti korrekti mielipide, mutta se perustuu omiin havaintoihin. Olen oikea suvaitsevaisuuden kultapossu, kun asutaan vapaaehtoisesti huonomaineisella alueella, ja meillä on ystäviä eri tuloluokista ja kansallisuuksista.

Jos jotain olen kuitenkin täällä huomannut, niin se on se miten kohdellaan materiaa, omaa ja muiden. Monelle näyttää olevan se ja sama, meneekö joku rikki ja oliko se oman lapsen vai naapurin kakaran. Roskaamista näkee paljon, ja sitä, että nälvitään toisille siitä, mitä itsellä ei ole.

Olen totaalisen kyllästynyt siihen ihmeen mielikuvaan, että köyhän lapsi olisi aina jokin marttyyri ja Varpunen jouluaamuna ja ties mikä pyhimys, joka koulun jälkeen nöyränä kävelee kun muut suhaa pyörillä ohi. Ja sitten kun on selvinnyt kiusaajien joka päiväisestä huomauttelusta, poimitaan äidin kanssa nauriita ja myydään villasukkia rikkaille turuilla ja toreilla. Tällaista sankarijuttua en todellakaan niele enää yhtään.

Jos ennen oltiin nöyriä, niin ei enää. Ja en tarttukaa vaan tuohon nöyrä - sanaan ihan vapaasti, minusta jokaisella pitäisi olla hitunen nöyryyttä sisimmissään, ettei mene ylimielisyyden puolelle. Sillä monella lapsella täällä on ylimielinen hälläväliä-asenne, ja kyllä se kotona opitaan.

Jos ennen on juppien lapset kiusanneet Leviksien puutteesta, kyllä ne nyt on ne "vähäosaiset" hajottamassa muidenkin tavarat, ja käymässä päälle, kun aikuisen silmä välttää. Aivan typerää tämä keskituloisuuden halveksuminen täälläkin ja syyttely, että mitä rikkaampi, sen ilkeämpi. Itse näen, että Suomen kouluissa muutamaa hyvää aluetta lukuunottamatta kyllä ne on ne keskituloiset ja varakkaat jotka eivät pidä meteliä itsestään ja yrittävät pärjätä.

Suomessa on todellisuudessa vähän rikkaita, jos uutisiin ja tilastoihin on uskomista. Tosin, tilannetta vääristää, kun Suomen rikkaat kokoontuvat tänne vauva-palstalle haukkumaan köyhiä ja moni saa sen kuvan, että lähes toinen on eliittiä ja yläluokkaa, kun paheksutaan köyhien elämänhallintaa ja rahankäyttöä.

Köyhyys koskettaa Suomessa suurempaa osaa perheitä ja lapsia, vaikka tulotasoltaan kuuluisi pieni- ja keskipalkkaluokkaan ja taustalla olisi akateeminen koulutus esim. opettajat, lääkärit jne. kun keskipalkka on n. 3000€ ja käteen jäävä raha on vajaa 2000€/kk josta suurimman osan nielee asuminen, ruoka ja perusmenot. Ja tilanne on vielä vaikeampi, jos on yh, sairautta, työttömyyttä jne.

Ja nämä on Sinun mielestä rupusakkia, jotka edustavat suurinta osaa kansalaisia ja joita arvostelet kovin sanoin vai onko nyt niin, että asut väärässä maassa, etkä edusta keskiverto suomalaista vaan sitä hyvin pientä ryhmää eli eliittiä.

Ei ole opettajia eikä lääkäreitä, ei insinöörejä eikä sairaanhoitajia täällä ne, joita edellisessä tekstissä arvostelin. Mikä siinäkin on, että täytyy vääristellä aina sitä kuvaa, että aivan kuin kukaan ei mahtuisi siihen muottiin, jota tässäkin ja esim. Jouluapua-ketjussa kuvataan.

Vierailija
106/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne ovat tiedostavia köyhiä. Haluavat tukea kestävää kehitystä ja siksi vidroksuvat halpatuotantoa. Halpatuotanto ei ole missään suhteessa tuotteen kustannuksiin. Hinta maksetaan saastuttamisella ja riistolla.

Vierailija
107/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kukaan tietää, mikä vaate kenenkin päällä on käytettynä saatu?

Vierailija
108/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini otti mulle mielellään käytettyjä, ei merkittömiä vaatteita jos joku lahjoitti. Nyt jos yrittää jotain vaatetta lapsille lahjoittaa, kukaan ei huoli. Mistä tämä asenne?

Ihmettelen tätä myös, itse olen vaatimattomista oloista, vanhemmat oli jossain vaiheessa työttömiä ja jossain välissä vai toinen vanhemmistani töissä, isä perus duunari joka ei tienannut paljon. Mulle kelpasi kirppisvaatteet ja ompelin itse itselleni vaatteita (mummo opetti kun oli ammatiltaan ompelija), koulussa kysyttiin mistä ostin ne farkut. Onneks isovanhemmat auttoi sitten kun olin lukiossa ja halusin hienommat vaatteet (ihan perus only&vero moda, mistään merkkivaatteista en edes osannut haaveilla), ja osti myös lukiokirjat. Olin suht tyytyväinen lapsi ja osasin olla iloinen näistä, vaikka toki vähän kateellisena seurasin ala-asteella rikkaampien lapsien hienoja vaatteita. Sain sitten joskus lukiossa muistaakseni sen ensimmäisen kännykän, joka oli monta vuotta käytössä. Ihmettelen miten nykylapsilla on iphonet jo 6 vuotiaana, ja teinit vaatii jo joka vuosi uutta puhelinta, koulussa kiusataan jos on köyhemmistä oloista eikä ole varaa merkkivaatteisiin ja harrastuksiin, jotenkin järkyttävä :/

Ennen kukaan tiennyt kuin oman koulun asiat. Ei ollut tositeeveetä tai blogeja joissa nostetaan materiaalisuus esiin. Maailma on pienentynyt. Vanhoja i phoneja on joka paikassa, mutta harvalla 6- vuotiaalla on uusi. Siinä ehkä kiteytyy nyky kulutus. Vähänkin vanhaan puhelimeen ei saa päivityksiä ja siksi se on osaksi käyttökelvoton.

Vierailija
109/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin lahjoituksena vanhoja ulkohaalareita, kunnes ostin 70% alesta uudet. Uusi haalari piti vettä ja hylki likaa ja ne oli taivaalliset. Joissakin asioissa kannattaa satsata uuteen.

Vierailija
110/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse otin lahjoituksena vanhoja ulkohaalareita, kunnes ostin 70% alesta uudet. Uusi haalari piti vettä ja hylki likaa ja ne oli taivaalliset. Joissakin asioissa kannattaa satsata uuteen.

Eikä tarvitse odottaa montaa viikkoa, kun laadukkaat ja kestävät talvivaatteet ovat 50-70% alessa, vaikka talvi ei ole edes alkanut.

Vierailija
111/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla oli 3 paitaa koko yläasteen ja ihan hyvin pärjäsin. Jotkut nykyajan sossupummit ei edes tiedä, mitä köyhyys on. Ihan liian hyvät oltavat.

Vierailija
112/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja Suomesa kovatuloiseksi lasketaan n.3900€/kk. Sveitsissä kaikkein pienimmät palkat juuri tuota tasoa. Näitä noin 4000-5000€/kk ansaitsevia on Suomessa loppu kansaa laitettu kadehtimaan täysin järjestelmällisesti. Näin saadaan huomio pois rikkaista veroja kiertävistä pääomamiljonääreistä.

Vierailija
113/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niistä kiusaajista löytyy ihan rikkaidenkin perheiden lapsia. Heillä kiusaaminen on ehkä jotenkin erilaista kuin niiden "huono-osaisten" perheiden lasten.Ehkä he kiusaavat jotenkin "sivistyneemmin" ja monesti ovat se porukan "aivot". Ainakin itsellä näitä kokemuksia. Itse en lapsena juurikaan välittänyt vaatteista ja minulle kelpasi kyllä vaatteet merkkiin katsomatta. Meillä ei muutenkaan oikein mietitty mitään vaatteita ja monesti sain ehkä jonkun haluamani vaatteen silloin tällöin. Sain kyllä sitten muilta lukemattomat kerrat kommenttia, että miksei ole farkkuja tai sitä reppua tai sellaista hienoa hupparia joka kaikilla muilla on. Yhdenkin kerran muistan kun muilla oli hauskaa, kun kertoivat minulle, että tänään olet yhden saavuttanut yhden "tason" kun kerrankin "sallittu" huppari päällä. Tämä vaatteiden vahtaaminen alkoi oikeastaan vasta kaupunkiin muuton jälkeen ja aikaisemmin maaseudulla sitä ei paljon ollut. Siinä mielessä ymmärrän toisaalta, että köyhät haluavat varmistaa, etteivät lapset joutuisi kärsimään siitä ettei ole niitä "hyviä" vaatteita. Itsekään en haluaisi sitä ( jos olisi lapsi) että hän joutuisi kärsimään vaan sen takia etten osta "hyviä" vaatteita. Silloin varmaan laskikin rahat yhteen ja ostaisin edes pari parempaa vaatetta. Ihmisiä on niin erilaisia. On köyhiä, jotka ovat niissä kuluneissa ja sitten köyhiä joilla kaikki hienoa ja uutta. Sekä rikkaita jotka pihistelevät ja rikkaita, jotka kuluttavat ja antavat varojensa näkyä. 

Vierailija
114/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi köyhien pitäisi ottaa kiitollisena vastaan joitain toisilta jääneitä kuluneita, rikkinäisiä ja likaisia vaaterääsyjä, joissa heidän sitten pitäisi kulkea paikasta toiseen?

Vierailija
115/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että itse on saanut aikoinaan vain käytettyjä ja haluaa oman lapsen saavan uutta ja siitä, että ympäristö leimaa käytettyjen vaatteiden vuoksi.

Siksi että koulussa kiusataan "väärien" vaatteiden takia. Koulukiusaaminen väkivaltaa eikä vain harmitonta kiusaamista. Keneltä nämä parempiosaisten lapset ovat arvonsa oppineet? 

Mulcuilta ja va jailta vanhemmiltaan tietenkin, näkeehän sen täälläkin. Lapsia suojelee se, että he tuntevat kuuluvansa joukkoon eli kyse ei ole vaativuudesta tmv. Mutta eihän nämä id arit täällä sitä ymmärrä kun eivät ymmärrä mitään muutakaan. Raskasta on elää tällaisten keskellä, mutta minkäs teet.

Vierailija
116/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että itse on saanut aikoinaan vain käytettyjä ja haluaa oman lapsen saavan uutta ja siitä, että ympäristö leimaa käytettyjen vaatteiden vuoksi.

Siksi että koulussa kiusataan "väärien" vaatteiden takia. Koulukiusaaminen väkivaltaa eikä vain harmitonta kiusaamista. Keneltä nämä parempiosaisten lapset ovat arvonsa oppineet? 

Oma kokemukseni on, että kiusaajat ovat suurimmaksi osaksi sitä porukkaa,joka saa merkkivaatteensa 100% yhteiskunnan kustantamina.

Omia lapsiani taas ovat kiusanneet ne ikätoverit, joilla on hyvätuloiset vanhemmat, paljon kavereita, arvostusta kaveripiirissä ja harrastuksena jääkiekko. Ovat huudelleet, ajaneet takaa, tönineet ja tuuppineet, jopa kaataneet maahan.

Vierailija
117/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen köyhyys on monen maan rikkaimman kolmanneksen elämäntyyli. Jostain syystä oletetaan, että kaikilla on oikeus korkeaan kulutukseen, vaikka ei olisi tuloja.

Ikävä kyllä juuri näin.

Ja jos ei ole niitä tuloja, niin jokaisella on oikeus yhteiskunnan tukiin vaikka koko elämänsä ajan, jos JUURI HEILLE TÄYDELLISTÄ työpaikkaa ei ilmaannu kotiovelle. Ja niiden tukien pienuudesta suorastaan kuuluu valittaa, erityisesti työssäkäyville jotka ne tuet heille maksaa. Huhhuh, en ikinä kehtaisi.

Vierailija
118/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys koskettaa Suomessa suurempaa osaa perheitä ja lapsia, vaikka tulotasoltaan kuuluisi pieni- ja keskipalkkaluokkaan ja taustalla olisi akateeminen koulutus esim. opettajat, lääkärit jne. kun keskipalkka on n. 3000€ ja käteen jäävä raha on vajaa 2000€/kk

Tässähän se "suomalainen köyhyys" tulikin pähkinänkuoressa :D Käteen jäävä raha vajaa 2000€, voi hellanlettas sentään teitä köyhiä ressukoita.

Suhteellisuudentaju on ainakin kadonnut jo aikoja sitten, siitä ei ole mitään epäilystä... Terveisin käteen jäävä raha 1600€ enkä ole hetkeäkään tuntenut itseäni millään lailla köyhäksi (asiaa ehkä auttaa, että olen asunut oikeasti köyhissä maissa ja ollut joskus ennen itsekin vähän oikeammin köyhä)

Vierailija
119/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nääh, tuo on nyt köyhiä koskeva stereotypia. Kyllä ne käytetyt/kierrätetyt kelpaa, mutta kenenkään kaatopaikaksi ei haluta. Kun ne käsitykset "ihan hyvästä" vaihtelee tosi paljon: useimmille se on ehyttä, pahemmin nyppyyntymätöntä ja värinsä kohtuu hyvin pitävää vaatetta. Mutta sitten on näitä, jotka kantaa säkkikaupalla nyppyyntynyttä, harmaantunutta ja haalistunutta lumppua ja päivittelevät, että miksi ei kelpaa. Nykyään harva haluaa tarkoituksella nöyryyttää lastaan nöyhtäisillä lumpuilla, kun kirpputoreilta saa perussiistiä vaatetta (jopa merkkivaatetta silloin tällöin) ja alennuksista myös. Mutta pitää olla nöyrää ja kiitollista, kun tavaraa roudataan ovista ja ikkunoista.

Vierailija
120/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niistä kiusaajista löytyy ihan rikkaidenkin perheiden lapsia. Heillä kiusaaminen on ehkä jotenkin erilaista kuin niiden "huono-osaisten" perheiden lasten.Ehkä he kiusaavat jotenkin "sivistyneemmin" ja monesti ovat se porukan "aivot". Ainakin itsellä näitä kokemuksia. Itse en lapsena juurikaan välittänyt vaatteista ja minulle kelpasi kyllä vaatteet merkkiin katsomatta. Meillä ei muutenkaan oikein mietitty mitään vaatteita ja monesti sain ehkä jonkun haluamani vaatteen silloin tällöin. Sain kyllä sitten muilta lukemattomat kerrat kommenttia, että miksei ole farkkuja tai sitä reppua tai sellaista hienoa hupparia joka kaikilla muilla on. Yhdenkin kerran muistan kun muilla oli hauskaa, kun kertoivat minulle, että tänään olet yhden saavuttanut yhden "tason" kun kerrankin "sallittu" huppari päällä. Tämä vaatteiden vahtaaminen alkoi oikeastaan vasta kaupunkiin muuton jälkeen ja aikaisemmin maaseudulla sitä ei paljon ollut. Siinä mielessä ymmärrän toisaalta, että köyhät haluavat varmistaa, etteivät lapset joutuisi kärsimään siitä ettei ole niitä "hyviä" vaatteita. Itsekään en haluaisi sitä ( jos olisi lapsi) että hän joutuisi kärsimään vaan sen takia etten osta "hyviä" vaatteita. Silloin varmaan laskikin rahat yhteen ja ostaisin edes pari parempaa vaatetta. Ihmisiä on niin erilaisia. On köyhiä, jotka ovat niissä kuluneissa ja sitten köyhiä joilla kaikki hienoa ja uutta. Sekä rikkaita jotka pihistelevät ja rikkaita, jotka kuluttavat ja antavat varojensa näkyä. 

Ei kukaan vielä kuusikymmentäluvulla älynnyt mistään kamppeista kiusata. Provoilua koko aloitus.

Haisemisesta ja loisista kiusattiin, sekä mustalaisia ja elefanttitautisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän