Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On se tuo köyhien asenne muuttunut vuosikymmenien saatossa

Vierailija
16.11.2018 |

Minun äitini otti mulle mielellään käytettyjä, ei merkittömiä vaatteita jos joku lahjoitti. Nyt jos yrittää jotain vaatetta lapsille lahjoittaa, kukaan ei huoli. Mistä tämä asenne?

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna xx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nyt kuitenkin tutustua nykyisiin ohjeiseen lahjoitetuista vaatteista. Moni "köyhiin maihin" vievä taho ei ota vastaan kuin merkkivaatteita ja ei todellakaan saa näyttää siltä, että olisi käytettyä. Siksi, koska ko. "köyhissä maissa" päälle kelpaa vain merkkituotteet ja käyttämättömät vaatteet :)

Missä maissa esimerkiksi?

Niin, mistä olet tämän tiedon saanut (linkki?)

42/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien lasten koulussa pahimmat kiusaajat ei ole hyvistä perheistä lähtöisin, vaan ihan päinvastoin. Viimeksi olivat alkaneet ilkkua naapurini lapselle siitä, että tämä ei ole ollut vielä koskaan lentokoneessa. Naurettavaa, sillä eivät ole itsekään.

Omalle tyttärelleni eräs kommentoi tytön reppua että ihan peeaaäskooaa reppu, että Adidas on paras. Tämän lapsen perheestä tiedän valitettavan paljon, eikä heillä olisi varaa mihinkään Adidakseen, mutta kun lapsella on oltava ettei kiusata 😠

Ja sitten näiden lasten wt-vanhemmat vielä ihmettelevät, kun heidän lastensa kanssa ei halua kukaan leikkiä. Vaatteistahan se johtuu, joo... ja ratkaisuksi ostetaan lisää roinaa pikavipillä, tai mennään Jouluapuun kerjäämään lisää merkkikamaa. Voi pieni wt-kullannuppu sitten taas päteä koulussa.

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhän tunnistaa merkkivaatteista.

Vaikka tätä on useampi alapeukuttanut niin kärjistetysti,totta se on.

Lähipiirissä ne köyhimmät nuoret vanhemmat jotka ovat monet itse kasvaneet köyhissä perheissä ym.ostavat lapsilleen vain Gugguuta,Mini Rodinia jne.kun taas normituloiset ja itse "hyvistä perheistä" tulevat ostavat paljon H&M.ää,kirppisvaatteita,perus Lindexiä..

Vierailija
44/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että osittain siksikin, että (merkittömät) vaatteet on nykyään aika halpoja varsinkin alennusmyyntien aikaan ja niistä on paljon tarjontaa ilmaiseksikin joka suunnnasta. at

Turhaa säilytellä isoa kasaa vaatteita, varsinkaan jos ne eivät ole oman näköisiä.

Vähän samaa sarjaa kuin ihmisten valitus siitä, etteivät hyvät vaatteet mene edes halvalla kirpparilla. Ehkä on poikkeuksia olemassa, mutta itse en ole onnistunut juuri koskaan löytämään mitään kuvaukseen sopivaa, jos hyvä ja sopiva vaate löytyy, maksaa se aika varmaan saman tai enemmän kuin ketjun liikkeen alennettu- joskus jopa normaali hinta.

Vierailija
45/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kumpuaa tämä jatkuva köyhien arvostelu ja syyllistäminen? Ja mikä on sen motiivi? Köyhät sitä ja köyhät tätä.

Kun tilastot kertovat karua kieltä keski- ja hyvätuloisista, joista monet ovat ylivelkaantuneet ja elävät yli varojensa. Esim. valtion velka ei ole Suomessa ongelma, vaan yksityishenkilön velat, josta jopa Eu on huolissaan.

Miksi heitä ei arvostella ja syyllistetä, miksi heillä pitää olla uusinta uutta? Ovatko he jotenkin parempia ihmisiä ja halutaan samaistua rikkaisiin ja hyvätuloisiin, vaikka oma tulotaso ja varallisuus on tehty velaksi ja näin pönkitetään egoa ja saadaan parempi mieli, kun haukutaan köyhiä elämänhallinnasta ja rahankäytöstä, vaikka itsellä olisi peiliin katsomisen paikka.

Ja mikä huvittavinta, kun lyömäaseeksi otetaan joku lääkäriystävä ja hänen ostokäyttäytyminen ja lapsensa vaatehankinnat ja pidetään heitä rikkaana ja suuri tuloisina, kun todellisuudessa monen lääkärin palkka on alle 3500€ ja käteen jää kuukaudessa reilut 2300€/kk joka menee helposti asumiseen ja ruokaan.

Kommenteista päätellen moni köyhä kadehtii toista köyhää.

Vierailija
46/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän tunnistaa merkkivaatteista.

Vaikka tätä on useampi alapeukuttanut niin kärjistetysti,totta se on.

Lähipiirissä ne köyhimmät nuoret vanhemmat jotka ovat monet itse kasvaneet köyhissä perheissä ym.ostavat lapsilleen vain Gugguuta,Mini Rodinia jne.kun taas normituloiset ja itse "hyvistä perheistä" tulevat ostavat paljon H&M.ää,kirppisvaatteita,perus Lindexiä..

Silloin kun rahaa on vähän käytössä, turvaa haetaan tavarasta. Samoin keskustelun aiheet pyörivät tavaran ympärillä, joko syyllistetään toisia, kun itse haluaisi vielä enemmän.

Rahan arvo ja tavarat menettävät merkityksen, kun sitä on riittävästi ja arvomaailma on henkisessä arvoissa - kulttuurissa, ympäristössä, ilman saasteissa, jäteongelmissa jne.

Vierailija
47/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien lasten koulussa pahimmat kiusaajat ei ole hyvistä perheistä lähtöisin, vaan ihan päinvastoin. Viimeksi olivat alkaneet ilkkua naapurini lapselle siitä, että tämä ei ole ollut vielä koskaan lentokoneessa. Naurettavaa, sillä eivät ole itsekään.

Omalle tyttärelleni eräs kommentoi tytön reppua että ihan peeaaäskooaa reppu, että Adidas on paras. Tämän lapsen perheestä tiedän valitettavan paljon, eikä heillä olisi varaa mihinkään Adidakseen, mutta kun lapsella on oltava ettei kiusata 😠

Adidas-reputhan on halpoja esim. Kånkeniin verrattuna. Perusreput maksaa 20-30 euroa.

Vierailija
48/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus oli jonkinlaista ylpeyttä vanhanaikaisilla ihmisillä, ei haluttu "kerjätä" mitään. Itsellisyyttä, voisi sanoa! Sossusta haettiin vain todelliseen tarpeeseen ja "vanhalle vähemmistölle". Kyllä näitä vieläkin on hengissä, ikää noin 100v.

Harmi, että nykypolvella ei tätä ylpeyttä ole t. ainakin löytyy niitä, jotka katsovat yhteiskunnan velvollisuudeksi elättää ne, jotka eivät edes yritä.

Silloin yhteiskunnan rakenne oli toinen ja ihanko oikeasti tämän päivän ihmiset halusisivat palata entisaikaan ja ylpeilevät ja ihailevat sitä.

Ja eikä se ollut mitään ylpeyttä, kun muuta vaihtoehtoa ei ollut ja moni köyhä, myös hyvin lahjakkaat, joutuivat oman onnensa nojaan ja se osa ei aina ollut edes ihmisarvoinen.

Silloin oli varakkailla kunnia-asia ja ylpeyden aihe auttaa lähimmäisiään ja pidettiin toisesta huolta. Kuinka moni tämän päivän ihminen tarjoaisi kotinsa kiertolaisille, rengeille, piioille ja romaaneille ja tarjoaisi yösijan ja ruuan.

Tai maksaisi köyhän perheen lapsen koulutuksen ja asuminen, joka ennen oli ihan yleistä.

Rengit ja piiat olivat työntekijöitä, työskentelivät pienellä palkalla 6 päivää viikossa (toisinaan sunnuntaitkin, etenkin jos vastasivat karjasta) aamusta yömyöhään, ei se mitään hyväntekeväisyyttä isäntäväeltä ollut, jos majoitti oman työntekijänsä.

Vierailija
49/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että itse on saanut aikoinaan vain käytettyjä ja haluaa oman lapsen saavan uutta ja siitä, että ympäristö leimaa käytettyjen vaatteiden vuoksi.

Siksi että koulussa kiusataan "väärien" vaatteiden takia. Koulukiusaaminen väkivaltaa eikä vain harmitonta kiusaamista. Keneltä nämä parempiosaisten lapset ovat arvonsa oppineet? 

Missä ihmeen kouluissa tällaista kiusaamista oikeasti tapahtuu?? Kolme lasta koulussa ja vaatteet ovat vaihdellen HM/Prisma/Bik Bok/käytetyt muilta saanut ja ketään kavereista ei kiinnosta mistä vaatteet on hommattu

Vierailija
50/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni kulkevat pääosin kirpparilta ostetuissa vaatteissa, eikä kukaan ole kiusannut. Ei noista vaatteista mitenkään erota, mistä ne on hankittu.

Vanhemman lapsen luokalla on muutama todella varakkaasta perheestä oleva lapsi. Toinen heistä käyttää vain merkkivaatteita (äitinsä samanlainen, joten asenne varmaan kotoa lähtöisin). Toinen käyttää isosiskonsa vanhoja vaatteita, ihan perusmerkkejä.

Vierailija
51/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä huolin merkittömiä vaatteita, en edes halua merkkivaatteita, sen verran moni on hajonnut pienessä käytössä, kun saanut sukulaisilta. Esim. lapselle olivat ostaneet Ratian kylpytakin, vetoketju hajosi 5 minuutin käytön jälkeen, Puman hupparista kului hiha puhki kolmella käyttökerralla, Puman housut kuluivat puhki reidestä muutaman käyttökerran jälkeen jne. 

Minä myös ostan lapselle paljon käytettynä vaatetta, enkä edes kysy merkkejä. Ostan myös lahjoja lapselle torista, jolloin ne tietty ovat käytettyjä, hyvin ovat kelvanneet ja lapsi ollut iloinen lahjoistaan aina.

Ihmettelen itsekin monesti ihmisten merkkien perässä juoksemista ja niiden hintoja. Monilla ihan kulahtaneet, jopa reikäiset merkki vaatteet myynnissä, niistä yritetään kiskoa monta kymppiä, vain koska merkki. Ja jotkut pösilöt vielä ostaa näitä.

Vierailija
52/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ne lapset muka tietää kuka on "köyhä". Suurelta osin nämä köyhien vanhempien jutut ovat ihan heidän omassa päässään ja lapset eivät tosiaankaan mieti että kuka on köyhä ja kuka on rikas....

Ihan naurettavaa, eihän suurin osa aikuisistakaan tee noin koska suurimmalla osalla työikäisistä ihmisistä on oikeasti omassa elämässä niin paljon asiaa, ettei muiden asiat jaksa kiinnostaa.....

OIKEASTI sinä köyhä ET ole niin ainutkertainen lumihiutale, että lapsesi koulukaverit JA heidän vanhempansa miettisivät teidän perheen raha-asioita intensiivisesti kaikki illat! Eivät ne muiden vanhemmat "neuvo" lapsiaan että kuka on köydä ja kuka ei. Tai opeta vaatemerkkien tunnistamista, että lapset osaavat erotella luokkakaverinsa eri ryhmiin.... Tai vahtisi silmät pullollaan MILLAISIA vaatteita kenenkin lapsella on....

Vierailija
53/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini otti mulle mielellään käytettyjä, ei merkittömiä vaatteita jos joku lahjoitti. Nyt jos yrittää jotain vaatetta lapsille lahjoittaa, kukaan ei huoli. Mistä tämä asenne?

Mulle kelpaa.Kukaan ei vaan tahdo lahjoittaa,vaan itse on kaikki hankittava.Emme käytä sossutukia. T:Köyhä äiti

Vierailija
54/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumput roskiin. Niin laitan itsekin. Tuolla menee talvitakki juurikin seuraavan roskiskuorman mukana. Mahtuisi jollekin 10 vuotiaalle pojalle mutta on joku halpis merkki.

Vierailija
55/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä merkkiä kirppariltakin.Hilfigeria,Adidasta yms ainakin ja ihan muutamalla eurolla.No kun ei kelpaa niin ei.Joten ihmetyttää myös se ettei mikään keräys ota äitiyspakkausvaatteita.Ihan pitokelpoista jos vielä siis siistejä ja ehjiä.(Osassa oli kyllä huono lastu ja nenirosliin parin pesun jälkeen).Tuskin nyt ainakaan vauvaa kiusataan jos sillä äp vaatteet??

Vierailija
56/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat siirtää vaatteesi kierrätys- ja jäteongelman köyhien tehtäväksi.

Miksi ostat uutta, etkä käytä niitä loppuun tai tuunaa vaatteita uudestaan ja kun vaate on elinkaarensa päässä, kudo vaikka mattoja.

Vierailija
57/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostat uutta, etkä käytä niitä loppuun tai tuunaa vaatteita uudestaan ja kun vaate on elinkaarensa päässä, kudo vaikka mattoja.

Lapsi saattaa kasvaa kuukaudessa yli jonkun vaatteen.Ihan kaikkea ei voi loppuunkuluttaa.

Vierailija
58/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi saattaa kasvaa kuukaudessa yli jonkun vaatteen.Ihan kaikkea ei voi loppuunkuluttaa.

Mutta onko se köyhien ongelma ratkaista kasvavien lasten vaatteiden kierrätys- ja jäteongelma?

Jos lapsi kasvaa pois vaatteistaan kuukaudessa, niin eikö jo ympäristö syistä kannattaisi ostaa käytettynä, vaate joka on elinkaarensa päässä. Kuukausi tuskin vaate kuluu paljoakaan.

Vierailija
59/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

määkylä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kelpaa.Kukaan ei vaan tahdo lahjoittaa,vaan itse on kaikki hankittava.Emme käytä sossutukia. T:Köyhä äiti

Mä en tiedä, mistä ottajan helpoimmin löytäisi, mutta itse vien hyvät lasten ulkovaatteet seurakunnan diakoniaan.

Vierailija
60/124 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että itse on saanut aikoinaan vain käytettyjä ja haluaa oman lapsen saavan uutta ja siitä, että ympäristö leimaa käytettyjen vaatteiden vuoksi.

Siksi että koulussa kiusataan "väärien" vaatteiden takia. Koulukiusaaminen väkivaltaa eikä vain harmitonta kiusaamista. Keneltä nämä parempiosaisten lapset ovat arvonsa oppineet? 

Oma kokemukseni on, että kiusaajat ovat suurimmaksi osaksi sitä porukkaa,joka saa merkkivaatteensa 100% yhteiskunnan kustantamina.

Minun kokemukseni taas on se, että koulukiusaajat ovat köyhistä "wt" perheistä joissa on alkogoliongelmia ja väkivaltaa. Purkivat sitten pahaa oloaan koulussa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi