Yhteinen tili ja omat ostokset
Summa ei ole iso (30 e) mutta kysymys on yhtäältä periaatteesta ja toisaalta siitä, että jos kyseessä on virhe, niin kuinka monta kertaa se pitää hyväksyä. Tämä on nimittäin ainakin toinen kerta kun näin on käynyt.
Eli meillä on miehen kanssa yhteinen tili, jolle talletamme kuukausittain saman summan rahaa asumis-, ruoka- ja yhteisen auton kuluja varten. Minä syön työpäivinä lounaan ulkona ja maksan sen itse (lounasseteleillä). Nyt olen ulkomailla ja huomasin äsken pankin sivuilla käydessäni, että mies on tänään käynyt ostamassa ruokakaupasta yhteisen tilin kortilla ruokaa noin 30 euron edestä.
Summa ei siis ole merkityksellinen, mutta itselleni kulujen tasapuolinen jakaminen on tärkeää. En ole alkanut saivarrella siitä, että kaikki hänen ruokakulunsa menevät yhteiseltä tililtä, kun taas minä maksan normaalisti omat lounaskuluni. Nyt kaikki hänen ostamansa tuotteet ovat kuitenkin olleet puhtaasti hänen käyttöönsä (ei ole kyse siitä, että hän olisi ostanut kuivatavaroita, ruokaöljyjä tms kun kaapit täydennettiin ihan äskettäin).
Tarjoan miehelleni ihan mielelläni lahjoja, konsertteja, jopa matkoja, mutta yhteisen tilin käyttäminen vastoin sovittua käytäntöä saa minut hämilleen ja vihaiseksikin.
Tuolla edellisellä kerralla, kun hän teki samoin, otin asian puheeksi ja hän loukkaantui, koska hän oli omasta mielestään vain ollut ajattelematon ja piti nöyryyttävänä sitä, että syytin häntä asiasta. Miten sinä toimisit nyt minun sijassani? Palaan kotiin vasta sunnuntaina ja ensi viikko on taas reissaamista, joten en haluaisi vähäistä yhteistä aikaa käyttää riitelyyn, mutta en myöskään halua antaa ymmärtää, että tämä on ok.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kertoi, että mies on kokenut nöyryyttäväksi kun aloittaja on aiemmin kysynyt miehen ostoksia. Nyt aloittaja tietää, että mies loukkaantuu ja silti miettii pää punaisena *mitä mies on ostanut 30 eurolla*???
Jos rakastat ja kunniotat miestäsi ja arvostat parisuhdettanne niin anna olla. Jos luulet pystyväsi rauhallisesti ja syyttämättä kysymään, niin kysy, mutta kotona voi jopa selvitä ihan itsestään tai miehen kertomana mihin mies on ne rahat käyttänyt.
Joku viisas on sanonut, että onko parempi olla onnellinen vai oikeassa?
Tavallaan aloittaja on oikeassa, mutta mitä hän voittaa loukkaamalla miestään?
Ei mies ole pikkulapsi, jota pitää ojentaa tai kouluttaa joka pienestä virheestä.
Tuokin on jo nöyryyttävää, että sanoit tosiaan kuin lapsesta, että mies *saa* lastata viikonloppuna ostoskärryyn mitä haluaa. Ihan kuin suuresta armosta annat hänelle *luvan*.
Itse loukkaantuisi jos aikuisena tasa-arvoisena ihmisenä en voisi ostaa viikolla lisää ruokaa tai tarvikerta kotiin yhteiseksi tarkoitetunta tililtä. Ainoastaan sinun valvovan silmäsi alla.
Tulee mieleen, että kun tähdennät, että *yhdessä* ostatte, niin sen pitäisi kelvata ja riittää.
Ihan kuin mies yksin ollessa olisi holhouksen tarpeessa? Nimenomaan SINUN holhouksesi?Vastaatko tähän, nillittääkö mies vastavuoroisesti jos SINÄ olet ostanut taloustililtä jotain viikolla (joku tavara kaikesta huolimatta loppunut) kun mies on poissa?
Miten jotenkin tuntuu, että homma toimii vain toiseen suuntaan.Ostan omalla kortillani ellei toisin ole sovittu. Mitä ostoskärryyn lastaamiseen tulee niin se oli vastaus viestiin jossa nimenomaan epäiltiin ettei mies saa ostaa kaljaa ja mikropizzaa.
Eikö sinua vaivaa, että mies kokee nöyryyttäväksi kun *vahdit* häntä?
Ja miksi 30 euron *luvattomattomat ostokset* ja *sopimus* on tärkeämpi kuin sopuisa viikonloppu ja toisen kanssa oleminen ilman riitaa?
Miksi alkujaankin olette tehneet noin älyttömän *sopimuksen*, että taloustiltä ei osteta viikolla mitään? Tai sitten *sovitaan toisin* ja voidaan ostaa?
Mikä on se *toisin sovittu* jota voidaan ostaa yhteisestä tililtä?
Jospa mies luulisin, että tämä hänen ostoksensa 8n kin juuri se *toisin sovittu* ja ihan OK.? Vai sovitaanko joka kerta erikseen *toisin*?
Tosi mutkikkaita ja pikkutarkkoja sääntöjä ja sopimuksia, miksi vain ette elä ja nauti, kun rahasta ei vissiin ole kuitenkaan puutetta?
Nautitko kun joka asiassa on säännöt ja niitä noudatetaan pilkuntarkasti? Tuoko se elämääsi jotain turvaa ja onko teillä säånnöt myös muissa/joka asiassa?
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne on se, että ap:n mies on vain ostanut omiin tarkoituksiinsa, kuten ennenkin, onko se teidän mielestä oikein käyttää rahaa yhteiseltä tililtä , vaikka summa olisi sen 30 euroa?
Jos olisi oikein, niin mitkä ovat perustelut? Ap:n mies olisi voinut ihan hyvin maksaa ostokset omalta tililtään, kun ne tulee vain hän käyttöönsä. Vastineeksi ap käyttää samat rahat omalta tililtään.
Onko ap edelleen niuhottaja? Jos on, niin miksi?
Minusta olisi ihan ok, että mies olisi ostanut ihan omaan käyttöön ruokaa yhteiseltä tililtä. Mikäli siis myös ap joskus syö kotona yhteisiä ruokia, vaikka mies ei olisi samassa pöydässä (tähän ap ei jostain syystä suostu vastaamaan).
Jos kotona on kolmet täysin erilliset ruuat, eikä yhteisiin koske kumpikaan, kun toinen ei ole paikalla, silloin tilanne on toinen. Mutta minusta se tilanne olisi ihan hullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mies nyt vaan kuvittelee, että ne kotiin ostettavat ruuat on niitä yhteisiä kuluja. Jos ne siltä tililtä yleensäkin maksetaan. Eihän hän ole ravintoloissa syönyt. Yleensä kai näin on. Eli teillä siis ostetaan ruuat eri tileiltä silloin, kun jompi kumpi on reissussa?
Tuo keskustelu on kertaalleen käyty eli kyllä hänen pitäisi tietää. Sitähän minä nimenomaan eilen aloin ihmetellä, onko kyse vahingosta (ajatuksissaan maksoi väärällä kortilla) vai tahallisesta teosta.
Jospa tosiaan on niin, että mies on ajatuksissaan maksanut *väärällä kortilla*? Tai ostanut ruokaa tai vaataavaa kotiin jota riittää sinullekin?
*Tahallinen teko* kuulostaa todella hassulta ja voimakkaalta tässä yhteydessä, tulee mielen ihan kuin poliisit kertovat mediassa jostain rikoksesta.
Onko sinun mielestäsi mies tehnyt rikokseen verrattavan tahallisen teon jos on ostanut tarkoituksella yhteisellä kortilla?
Minä en nyt ymmärrä, että näin jyrkästi ajattelet näin pienestä ja vielä epäselvästäkin asiasta.
Epäselväsräkin sen vuoksi kun ei tiedä miksi mies on kaupassa käynyt ja mitä ostanut.
Onko parisuhteenne muutenkin kovin jäykkä ja asiapitoinen? Onko teillä hellyyttä, hassuttelua ja huumoria lainkaan?
Oletteko onnellisia toistenne kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne on se, että ap:n mies on vain ostanut omiin tarkoituksiinsa, kuten ennenkin, onko se teidän mielestä oikein käyttää rahaa yhteiseltä tililtä , vaikka summa olisi sen 30 euroa?
Jos olisi oikein, niin mitkä ovat perustelut? Ap:n mies olisi voinut ihan hyvin maksaa ostokset omalta tililtään, kun ne tulee vain hän käyttöönsä. Vastineeksi ap käyttää samat rahat omalta tililtään.
Minusta olisi ihan ok, että mies olisi ostanut ihan omaan käyttöön ruokaa yhteiseltä tililtä. Mikäli siis myös ap joskus syö kotona yhteisiä ruokia, vaikka mies ei olisi samassa pöydässä (tähän ap ei jostain syystä suostu vastaamaan).
Jos kotona on kolmet täysin erilliset ruuat, eikä yhteisiin koske kumpikaan, kun toinen ei ole paikalla, silloin tilanne on toinen. Mutta minusta se tilanne olisi ihan hullu.
En usko, että kotona on kolmet erilliset ruuat vaan ap:n mies on ostanut sapuskat ihan vain omaan käyttöön. Tässä on tilanne, että toinen ostaa ruuat yhteiseen käyttöön ja toinen vain omaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kotona on kolmet erilliset ruuat vaan ap:n mies on ostanut sapuskat ihan vain omaan käyttöön. Tässä on tilanne, että toinen ostaa ruuat yhteiseen käyttöön ja toinen vain omaan käyttöön.
Siis toinen ostaa omat ruuat omaan käyttöön yhteiseltä tililtä ja toinen ostaa omat ruuat ihan vain omalta tililtä. Miksi tätä asiaa on niin monen vaikea ymmärtää?
Kaiken tämän jälkeen odotan aloittajan kertovan, kuinka asialle kävi.
Itse ymmärrän ap:n kannan, meillä myös yhteinen tili jota käytetään nimenomaan yhteisiin laskuihin/ostoksiin. Toki jos toinen on reissussa, kaapista saa syödä siellä jo olevaa ruokaa, mutta kyllä meillä pääsääntöisesti ostetaan omat ruuat omilla rahoilla toisen poissaollessa. Mulla ainakin on tapana herkutella oikein kunnolla miehen poissa ollessa, niin ihan omasta pussista maksan nämä omat mättöni.
Minä ymmärrän AP.tä. Ovat varmaankin nuoria ja vasta vähän aikaa asuneet yhdessä, niin että turha on niiden jotka ovat 20 tai 35 vuotta asuneet yhdessä tulla tähän ketjuun pätemään. On ihan oikein että sopimuksesta pidetään kiinni ja tässähän on nyt kyse enemmän periaatteesta kuin siitä 30 eurosta. Jos nyt antaa periksi niin kohta se toinen ostaa sieltä tililtä jo vaikka mitä. Minä AP.n tapauksessa kysyisin viattomasti kotiin tultuani että mikä tiliotteessa näkyvä tapahtuma on ja jos löytyy hyvä selitys niin olisin sen jälkeen hiljaa asiasta. Jos käy ilmi että mies on ostanut herkkuja vain itselleen niin ostaisin myöhemmin samalla summalla jotain itselle mm. shampoota, meikkejä, hygieniatuotteita etc ja olisin niistä hiljaa. Jos mies kysyy että mitä nämä ostot ovat sanoisin että koska hän osteli omia juttuja niin nyt ostin minäkin. Silloin mies varmaan hoksaa itsekin rikkoneensa sopimusta ja toivottavasti ottaa opiksi. Jos mies nostaa metelin on aika kerrata sovitut säännöt. Jos koko ajan antaa periksi ja sallii toisen käyttävän itseään taloudellisesti hyväksi ei sekään ole oikein. Kuka onkaan lokki silloin?
Kuulostat ihan mun exälle. Kinus takas jopa 70 senttiä, kun oli ostanut vissyä mulle. Kotona en myöskään saanut koskea hänen ostamiin ruokiin tai tuli huutoa.
Onneksi nykyisen kanssa ei tarvi miettiä mitään tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Itse ymmärrän ap:n kannan, meillä myös yhteinen tili jota käytetään nimenomaan yhteisiin laskuihin/ostoksiin. Toki jos toinen on reissussa, kaapista saa syödä siellä jo olevaa ruokaa, mutta kyllä meillä pääsääntöisesti ostetaan omat ruuat omilla rahoilla toisen poissaollessa. Mulla ainakin on tapana herkutella oikein kunnolla miehen poissa ollessa, niin ihan omasta pussista maksan nämä omat mättöni.
Tämä oli hyvin sanottu. Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on sovittu, että toisen poissaollessa ostetaan ruuat omalta tililtä, niin mies teki väärin. Sovituista asioista on pidettävä kiinni.
Meillä on vähän erilainen systeemi. Olemme sopineet, että kaikki kotiin ostettava ostetaan yhteiseltä tililtä. Oli toinen kotona tai ei. Reissussa kaikki ostetaan omalta tililtä.
Tämä on tasapuolista, koska olemme saman verran kotona ja reissussa, eli mitään epätasapainoa toisen "hyväksi" tässä ei ole. Jos taas pariskunnan toinen osapuoli reissaa paljon ja toinen on aina kotona, niin silloin ehkä aloittajan systeemi on parempi. Jos siis kaikki rahat eivät ole yhteisiä, kuten ei tarvitse ollakaan.
Joillekin kaikki rahat ovat ehkä yhteisiä suhteen alusta asti. Monille taas on tärkeää hallita itse omia rahojaan ja saada kokea, että rahat käytetään mahdollisimman tasapuolisesti. Nämä ovat jokaisella henkilökohtaisia asioita, miten talous hoidetaan. On vain yhdessä luotava toimiva systeemi. Kunhan molemmat ovat toteutuksesta yhtä mieltä, ymmärtävät ja noudattavat sovittuja sääntöjä, niin mikä tahansa systeemi toimii.
Ap:n kannattaisi keskustella asiasta miehensä kanssa, koska heillä ei selkeästi ole vielä yhteinen sävel asiassa löytynyt.
Meilläkin on omat tilit ja sen lisäksi yksi yhteinen. Kun ostetaan ns. "yhteistä hyvää" maksetaan yhteiseltä, muuten omilta. Hyvin on toiminut jo lähes 20 vuotta. Ja yhteiselle tilille laitetaan rahaa nettotulojen suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo jos mikä on niuhotusta. 30e, mitä väliä? Asia olisi eri jos olisi kyse tuhansien eurojen ostoksista, mutta muutamia kymppejä. Kenties miehellä ei ollut muuta korttia mukana ja maksoi siksi tuolta tililtä. En ymmärrä ongelmaa.
Meillä oli aiemmin samantapainen systeemi, ja käytiin joskus tuontyyppisiä keskusteluja. Vielä pienemmistä summista jopa :D
Kyse ei varsinaisesti ollut rahasta, vaan siitä, että oli sovittu joku toimintatapa. Ja sitten toinen oli yhdessä tilanteessa tarkka tästä toimintatavasta ja toisessa ei, niin sitten tuli kommentoitua. Ei se meillä vakavaa ollut, kun ei kumpikaan oikeasti ole rahasta niin tarkka.
Ymmärrän ap:tä. Toisaalta ymmärrän jos miestä ärsyttää asian kommentointi, onhan tuo vähän turhaa jos rahasta ei ole tosi tiukkaa.
Nykyään kaikki rahat ovat yhteisiä ja on se helpompaa. Ainakin meidänlaisille periaatteen ihmisille :)
Meillä kaikki rahat ovat yhteisiä. Mies tienaa ja minä tuhlaan. Näin on sovittu. Jokainen järjestää asiansa haluamallaan tavalla. AP ei kuulosta kovinkaan älykkäältä ja mies lähtee kohta. Bye-bye:DDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo jos mikä on niuhotusta. 30e, mitä väliä? Asia olisi eri jos olisi kyse tuhansien eurojen ostoksista, mutta muutamia kymppejä. Kenties miehellä ei ollut muuta korttia mukana ja maksoi siksi tuolta tililtä. En ymmärrä ongelmaa.
Voin ilmoittaa mielelläni tilinumeroni niille, joiden mielestä 30 eurolla ei ole mitään väliä!
Vierailija kirjoitti:
Onpa aika ahdistavan kuuloinen kuvio.
Elämäsi muuttuu paljon helpommaksi ja mukavammaksi, kun et niuhota jokaisesta sentistä. Jos tämä ei ole provo, niin sinulla menee todella huonosti!
Ymmärrän närkästyksen, jos on nimenomaan sovittu, että yhteisiä rahoja käytetään vain silloin kun molemmat ovat niitä ruokia nauttimassa yhdessä kotona. Jotenkin uskon, että ap luulee näin sovittaneen, mutta mies olettaa, että kaikki ruokaostokset kotiin voidaan ostaa yhteiseltä tililtä. Itse en jaksaisi noin mitättömästä asiasta alkaa vääntämään. Itse lähden siitä oletuksesta, että yhteiseltä tililtä ostetaan ruokaostokset kotiin vaikka toinen ei olisikaan niitä ruokia syömässä. Toisaalta ap ei edes tiedä, että mitä tuolla on ostettu. Se voi olla pesuainetta tai jotain mikä on loppunut. En mä ainakaan tuommoisten ostamisesta alkaisi toiselle edes raportoimaan.
Meillä ongelmat on ratkaistu niin, että kaikki rahat ovat yhteisiä. Kummankin palkat tulevat yhteiselle tilille ja sieltä maksetaan kaikki. Itseä ei haittaa vaikka minulla onkin suuremmat tulot enkä pääse yksin kaikista pennosista nauttimaan. Omat nettotulot ovat noin 3900€/kk ja vaimon 1500€/kk. En koe menettäväni mitään vaikka vaimo ”mun rahoja” käyttää. Ei meillä kumpikaan tilivelvollinen ole ostoksista. Isommat ostokset toki yleensä sovitaan, mutta ostin 1000€ puhelimen lupaa kysymättä pari viikkoa sitten. Ei vaimokaan kysynyt lupaa kun 1500 euroa pisti kitaraan. Kumpikin tietää paljon käyttötilillä on rahaa ja paljon säästössä. Kumpaakin saa suht vapaasti käyttää. Säästötiliin ollaan sovittu, että max. 10% tilin saldosta voi ottaa käyttöön tarvittaessa. Yhteisesti esimerkiksi matkaa varattaessa tai sohvaa ostettaessa voidaan toki käyttää enemmänkin.
Voi eiii miten vaikean kuuloinen kuvio! 30€... Eikö olis helpompi pitää täysin yhteiset- tai täysin erilliset rahat?