Neiti Etsivä - kuka luki nuorena?
Olen uudelleen alkanut lukemaan esiteini-ikäisenä lukemiani kirjoja, mm. Neiti Etsiviä. Ovat juuri niin mukaansa tempaavia kuin muistin. Ihana lukea vanhanajan seikkailukirjoja, joiden tarinoissa ei ole nettiä eikä somea.
Olen myös googletellut Neiti Etsivä kirjasarjan tietoja. Kävi ilmi, että tämä kirjasarja on ollut äärettömän suosittu ympäri maailmaa ja alunperin ensimmäiset kirjat kirjoitettiin Jenkeissä jo 30-luvulla. Carolyn Keene nimen takana on useita eri haamukirjoittajia.
Youtubesta löytyy myös Nancy Drew äänikirjoja, samalla voi vetreyttää englantiaan.
Ihania kuvituksia myös noissa vanhoissa kirjoissa:
https://www.google.fi/search?q=the+mystery+of+lilac+inn&source=lnms&tbm…
Kommentit (48)
Ihan alaluokilla luettiin, joskus 8-9-vuotiaana. Hyviä oli. Samoin Dana-tytöt.
Mua kans häiritsee lukea jostain sometuksesta kirjoista, kun sillä ei ole elämässäni mitään merkitystä (vielä).
Kirjastoista saa lainattua todella kattavasti.
Tämän linkin takana Suomessa julkaistut kirjat ilmestymisjärjestyksessä. Olen lukenut niitä nyt alusta saakka järjestyksessä ja huomaan, että seuraavassa kirjassa viitataan lyhyesti edellisen kirjan tapahtumiin.
Vaikka Paula onkin ikuisesti samanikäinen, niin tavallaan suosittelen lukemaan noita järjestyksessä, jos vain voi.
Minä luin ne kaikki. Kuuluin myös Neiti Etsivä Fan Clubiin :D
Neiti Etsivät oli kova gimma. Melkein joka kirjassa joku roisto pamautti sitä paistinpannulla tai muulla kovalla päähän ja se meni tajuttomaksi joksikin aikaa. Sitten vaan jatkoi roistojen jahtaamista. Harvoin kävi edes lääkärissä näiden tainnutusten jälkeen. :D
Minä! <3 Luin ne kaikki ja odotin aina uuden käännöksen ilmestymistä lähikirjastooni. Olen vm. -82. Olenkin katsellut niitä kirjahyllyssäni viime aikoina sillä silmällä, että pitäisikö lukea uudelleen, kun oma tyttäreni alkaa pian olla sen ikäinen, että hänkin voisi innostua niistä...
Luin juuri Neiti Etsivä maksaa velkansa. Vaikka näitä kirjoja on nykyaikaistettu oli ihana uppoutua jonnekkin 30-40 lukujen tunnelmiin, kuinka Paulan piti odottaa sateen lakkaamista, jotta pääsisi autollaan ajamaan huonoa tietä ja kun hän lähti, piti koko ajan varoa, ettei suistu huonokuntoiselta tieltä. Nykyään tällaisesta ei pahemmin tarvitse huolehtia, kun on hyvät tiet ja renkaat.
Vanhan ajan tapoja huokuu myös heidän kotonaan asuva taloudenhoitaja.
Minun mielestä se Neiti Etsivä oli tosi ärsyttävä ja tylsä. Itse pidin Alfred Hitchcock ja Kolme etsivää sarjasta.
Tykkäsin neiti Etsivistä kovasti. "Hämähäkkisafiiri" oli yksi suosikeistani, samoin "Aarresaarella".
Viisikot oli kanssa aivan ihania. Nyt alkoi tehdä mieli suklaakakkua.
Neiti Etsivät jäi lukematta, mutta SOS:it ja Viisikot tuli tutuiksi. Taisi siinä muutama Kolme Etsivääkin mennä, kun veli luki niitä.
Viisikot ja Neiti Etsivät ovat niin ihanaa eskapismia. Tiedättehän, se viaton maailma mikä ei ole koskaan ollut edes olemassa...
Itse olen lukenut viime aikoina 60- ja 70-lukujen hömppäromaaneja. Amerikkalaista Glenna Finleytä ja sitten Lucilla Andrewsin sairaanhoitajarakkausromaaneja. On tosi ihanaa lukea tuollaista ajankuvaa, kun kaikilla naisilla on enimmäkseen mekot, ihmiset viestii postikorteilla ja edes faksia ei ole taidettu vielä keksiä. Puhumattakaan siitä miten kiva on lukea rakkausromaania jossa ei ole graafisia seksikohtauksia. Kerran suudellaan per kirja.
Minä juuri aloitin Hämähäkkisafiirin.
Kyllä ennen vanhaan on panostettu kirjan kansiin, ihania kuvituksia lisää täällä Neiti Etsivä kirjojen kansista:
https://www.google.fi/search?q=nancy+drew&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved…
Kaikki tuli luettua moneen kertaan! Eikös tästä elokuvakin tehty taannoisina vuosina? Viisikot oli myös ihan ykkösiä ja oli aina mukava lukea mitä söivät niissä eväinä jne. Eikö niistäkin tehty tv-sarja tms?
Neiti Etsivästä tehtiin muutama jakso, mutta ei kai menestynyt?
Viisikosta tehtiin kanssa.
Yksi mistä tykkäsin paljon oli Anna-telkkarisarja, tuli joskus vuonna 1987 Suomen telkkarista. Perustui Anna-kirjasarjaan, joka sekin Yhdysvalloista ja todella vanha kirjasarja.
Vierailija kirjoitti:
Viisikot ja Neiti Etsivät ovat niin ihanaa eskapismia. Tiedättehän, se viaton maailma mikä ei ole koskaan ollut edes olemassa...
On tosi ihanaa lukea tuollaista ajankuvaa, kun kaikilla naisilla on enimmäkseen mekot, ihmiset viestii postikorteilla ja edes faksia ei ole taidettu vielä keksiä.
Tämä!
Luin niitä nuorena ja nyt aikuisena ostan itselleni kirppareilta. Pidin/pidän edelleen niistä paljon. Suosikkejani oli nuorena kaikki kummitusaiheiset Neiti Etsivät. On jäänyt sellainen mieleen, että meidän kirjastossa ei ollut ikinä paikalla sitä 99 askelman arvoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko lapset vielä näitä?
Olen lukenut Viisikot, Kolme etsivää, Dana tytöt, Neiti etsivät. Tyttäreni 10 v yritti lukea näitä myös, mutta ei saanut yhtäkään kirjaa luettua alkua pidemmälle. Tylsiä kuulemma.
Neiti etsivä leffasta piti, viisikko leffasta ei.
Hän lukee mieluiten Hurrikaaneja, LasseMaijan etsivätoimistoa ja Neropatin päiväkirjaa. Ovat lyhyitä ja kuvitettuja.
Itse luin jo 7-8-vuotiaana pidempiä ja ei-kuvitettuja kirjoja. Onko muilla samoja kokemuksia? Dallas kirjankin luin ala-asteella.
Paula Drew (engl. Nancy Drew) eli Neiti Etsivä (alk. Girl Detective) on salanimellä Carolyn Keene kirjoitettujen nuorisoromaanien sankari. Romaaneissa Paula ratkoo rikoksia ystäviensä Bess Marvinin ja George Faynen avustuksella.
Neiti Etsivä -romaaneja on tuotettu Yhdysvalloissa 1930-luvulta lähtien, ja niitä on suomennettu runsaasti 1950-luvulta alkaen. Romaaneja on aina välillä muokattu ajanmukaisiksi ja niistä on poistettu vanhentuneita elementtejä
https://fi.wikipedia.org/wiki/Neiti_Etsiv%C3%A4