Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neiti Etsivä - kuka luki nuorena?

Vierailija
15.11.2018 |

Olen uudelleen alkanut lukemaan esiteini-ikäisenä lukemiani kirjoja, mm. Neiti Etsiviä. Ovat juuri niin mukaansa tempaavia kuin muistin. Ihana lukea vanhanajan seikkailukirjoja, joiden tarinoissa ei ole nettiä eikä somea.

Olen myös googletellut Neiti Etsivä kirjasarjan tietoja. Kävi ilmi, että tämä kirjasarja on ollut äärettömän suosittu ympäri maailmaa ja alunperin ensimmäiset kirjat kirjoitettiin Jenkeissä jo 30-luvulla. Carolyn Keene nimen takana on useita eri haamukirjoittajia.
Youtubesta löytyy myös Nancy Drew äänikirjoja, samalla voi vetreyttää englantiaan.

Ihania kuvituksia myös noissa vanhoissa kirjoissa:

https://www.google.fi/search?q=the+mystery+of+lilac+inn&source=lnms&tbm…

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin niistä kirjoista, että jos piileskelet rikollisilta  ja aivastuttaa, niin painamalla kielen kitalakeen aivastus ei tule :D Ja se muuten toimii!  Rikollisilta en ole joutunut piileskelemään,  mutta  konstista oli hyötyä kun pikkuveli juuri nukahtanut ja tunsi että nyt muuten tulee aivastus.

Vierailija
22/48 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta on täynnä Neiti Etsiviä.

Oli juttu mikä tahansa, tieto kaivetaan esiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempparini oli Etsiväkaksoset ja kolme etsivää. Tulee nytkin melkein tippa linssiin kun muistelen miten kyseltiin uusia kirjoja kirjastontädeiltä. Ja sitten kun se tuli hyllyyn ja sen sai napattua itselleen! Ah.

Ahmimisvaiheessa luin Tiinat, Neiti etsivät, Salaisuus-sarjan, viisikot, sos, roit, Vernet jne... Mahtavaa! liekehtivät jalanjäljet... Kävelevä linnunpelätin...

Ohimennen selattiin suosikkia, luettiin lucky lukea ja asterixia, mutta lainauksen kautta kotiin sänkyyn lukemaan kolmea etsivää.

Pääsisipä takaisin.

Vierailija
24/48 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko lapset vielä näitä?

Eka/ toka-luokkalaisena tytär luki viisikoita ja piti niistä. Aika pian lapset kasvaa niistä pois. Onhan ne juonet ja muinainen maailma ihan kökköjä.

25/48 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva saada tähän keskusteluun eloa. Minä luin varhaitseinivuosinani myös Neiti Etsiviä, vaikka olen väärää sukupuolta.

Vierailija
26/48 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai luin nuo kaikki, mitä kirjastosta löytyi. Toisen kunnan kirjastosta löytyi lisää. Ilahduin viime vuonna, kun joku teini luki ruuhkabussissa Neiti etsivää. Ihan tuli vanhat ajat mieleen. 

Vierailija
27/48 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihan noita luettua joskus lapsena, ikää ole ehkä 10-13 vuoden välillä. Jotkut oli aika jännittäviäkin. Kyllästyin lopulta siihen, kun neiti " kävi suihkussa ja puuteri nenänsä" joka välissä, olin ihan että wtf...

Vierailija
28/48 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä se Neiti Etsivä oli tosi ärsyttävä ja tylsä. Itse pidin Alfred Hitchcock ja Kolme etsivää sarjasta.

Minä luin ihan sujuvasti näitä molempia sarjoja.

Vierailija
29/48 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ja rupesin nyt miettiin, että miten paljon sitä on peruskouluikäsenä lukenut: nää etsiväsarjat, Lindgrenin kirjat, Narniat, tyttökirjoja vaikka miten monta sarjaa, yksittäisiä suosikkikirjoja moneen kertaan, lisäks sarjakuvat... Taatusti enemmän kuin omat neljä lasta yhteensä. He eivät myöskään innostuneet näistä mun suosikeista vaan on lukeneet uudempia kirjoja.

Vierailija
30/48 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! Seiskaluokan tutustumispäivänä piti kertoa luokalle jostakin harrastuksestaan, ja kerroin lukevani paljon, mm. Neiti Etsiviä. Opettaja sanoi siihen sitten, että nehän ovat jo vähän lasten kirjoja. Jaa. 

Vierailija
31/48 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on tullut luettua Neiti Etsivät, Sos , viisikot ym. Maalla asuttiin ja siihen aikaan muuten kirjastotäti päätti, milloin voisi ehkä lukea aikuistenpuolelta jotakin:) Sitten päästiin Herriotin maalaiselämään ym. Lähinnä tässä  mustalla huumorilla on hauskaa se, että lukuintoa riitti, mutta ymmärrätte pointin? Nyt lukuinnostus heikentynyt ja yritetään saada lapsia lukemaan!

Vierailija
32/48 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä! Seiskaluokan tutustumispäivänä piti kertoa luokalle jostakin harrastuksestaan, ja kerroin lukevani paljon, mm. Neiti Etsiviä. Opettaja sanoi siihen sitten, että nehän ovat jo vähän lasten kirjoja. Jaa. 

Harmittaa puolestasi! Opettajien ammattitaito, ihmissuhdetaidot ja tilannetaju ovat usein heikkoja :(

Vierailija
33/48 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin nuorena paljon Neiti Etsivä-kirjoja v.1975-77. Myös Lotta, Tiina, Viisikko, Kolme etsivää-kirjasarjaa ja joku Ranskaan sijoittuva nuorisoetsiväkirjasarja en muista enää nimeä mutta siinä oli yksi tyttö Marie tai Mary ja muutama poika, se oli tosi jännä kirjasarja.

34/48 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ördög kirjoitti:

Olisi kiva saada tähän keskusteluun eloa. Minä luin varhaitseinivuosinani myös Neiti Etsiviä, vaikka olen väärää sukupuolta.

Jep, jatketaan.. Minä siis luin 1980-luvun alussa myös äitini vanhoja, 50-luvulla ilmestyneitä Neiti Etsiviä (NE ja kadonnut testamentti, NE kummitustalossa, NE maksaa velkansa, NE kohtaa Kolmion). USA:ssa nämä opukset oli julkaistu jo 1930-luvun alussa.

35/48 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa vanhoissa NE-painoksissa esiintyi, kuten mainitsen, usein mustaihoisia, joita aina kuvattiin laiskoiksi, siivottomiksi, epäluotettavksi, viinaan meneviksi ja niin edelleen. Alkuperäiskirjoissa he puhuivat tyypillistä murretta, tähän tapaan: "I was just all fed up bein a caih-taker. It aint such an excitinlife, Miss, and while Is done sowed all my wild oats, I still sows a little rye now an then." En muista suomentajan kääntäneen heidän puhettaan mitenkään erikoisella tavalla.

36/48 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhojen NE-kirjojen arveluttavuuksista on kirjoitettu paljon, mm. tässä.

https://electricliterature.com/the-not-so-hidden-r**ism-of-nancy-drew/ (** = ac)

37/48 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
38/48 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kaikki neiti etsivät, viisikot , yms. Sekä merja jalon ja muiden heppakirjoja. Olin ala-aste ikäinen. 

Sitten oli siihen aikaan mielestäni joku Nikke tms kirjasarja, se oli hullunhauska silloin. 

40/48 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten oli siihen aikaan mielestäni joku Nikke tms kirjasarja, se oli hullunhauska silloin. 

Tämäkö? On mielettömän hauska edelleen, ja sitä paitsi erinomainen oppiväline jos haluaa oppia ranskaa!

https://fi.wikipedia.org/wiki/Nikke_(kirjasarja)