Neiti Etsivä - kuka luki nuorena?
Olen uudelleen alkanut lukemaan esiteini-ikäisenä lukemiani kirjoja, mm. Neiti Etsiviä. Ovat juuri niin mukaansa tempaavia kuin muistin. Ihana lukea vanhanajan seikkailukirjoja, joiden tarinoissa ei ole nettiä eikä somea.
Olen myös googletellut Neiti Etsivä kirjasarjan tietoja. Kävi ilmi, että tämä kirjasarja on ollut äärettömän suosittu ympäri maailmaa ja alunperin ensimmäiset kirjat kirjoitettiin Jenkeissä jo 30-luvulla. Carolyn Keene nimen takana on useita eri haamukirjoittajia.
Youtubesta löytyy myös Nancy Drew äänikirjoja, samalla voi vetreyttää englantiaan.
Ihania kuvituksia myös noissa vanhoissa kirjoissa:
https://www.google.fi/search?q=the+mystery+of+lilac+inn&source=lnms&tbm…
Kommentit (48)
Ördög kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten oli siihen aikaan mielestäni joku Nikke tms kirjasarja, se oli hullunhauska silloin.
Tämäkö? On mielettömän hauska edelleen, ja sitä paitsi erinomainen oppiväline jos haluaa oppia ranskaa!
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nikke_(kirjasarja)
Tämä se oli! Luin kyllä suomeksi, ranskaa kun en osaa kuin muutaman sanan.
Mä ja luin myös viiskot, salaisuus, kolme etsivää ja Hardy pojt kirjoja. Sekä melkeen kaikki Jules Vernet ja monia muita.
Nykyään olen miehekäs mies - joka hengaa vauva.fi sivustolla...:D
Oli mun suosikki kirjasarja nuorena
Vierailija kirjoitti:
Viisikot ja Neiti Etsivät ovat niin ihanaa eskapismia. Tiedättehän, se viaton maailma mikä ei ole koskaan ollut edes olemassa...
Itse olen lukenut viime aikoina 60- ja 70-lukujen hömppäromaaneja. Amerikkalaista Glenna Finleytä ja sitten Lucilla Andrewsin sairaanhoitajarakkausromaaneja. On tosi ihanaa lukea tuollaista ajankuvaa, kun kaikilla naisilla on enimmäkseen mekot, ihmiset viestii postikorteilla ja edes faksia ei ole taidettu vielä keksiä. Puhumattakaan siitä miten kiva on lukea rakkausromaania jossa ei ole graafisia seksikohtauksia. Kerran suudellaan per kirja.
Kyllä viattomampi maailma on ollut. Eivät sekopäät ole voineet verkostoitua ja suunnitella kuten nykyään. Yksittäiset dorkat on spotattu helpommin. Lapsia kasvatettu, ohjeistettu ja vahvistettu.
Nykyinen pervouden ylistys ja valkopesu on jotakin ihan ennenkuulumatonta. Ei tuo muuta hyväksikäyttöä muuksi että siitä tehdään makuasia. Kuka tälläisen valheen haluaisi lanseerata? Jokin aidosti hyvien ihmisten tahoko?
Neiti etsivät voisivat nyt käyttää aikansa tuohon. Oikeiden konnien kiikkiin saamiseen. Tästä saisi hyvät nuortenkirjat nytkin. Mikähän estää?
Minä luin niitä myös. Samaten suosikkeja oli Tiina-kirjat, Anna-kirjat, Sweet Valley High-kirjat ja Replica-kirjat. Vm -87
Koko sarja tuli ahmittua. T: Jussi
Isona lapsena oli tosi jännittävää lukea niitä 90-luvun taitteessa ja seikkailullinen sarja. :D Eikun uusintapainoksia vaan. Ja Enid Blyton kirjat myös oli kiinnostavia.
Minä luin lapsena Laura-sarjaa, joka oli siis hevosaiheinen. Varasin juuri huvikseni muutaman lukeakseni uudestaan, ja vaikka se heppa-aihe ei vetänytkään enää ihan yhtä paljon, niin kiinnitin huomiota kirjojen uskomattoman rikkaaseen ja hienoon kieleen, jollaiseen ei kyllä nykyään enää lasten- ja nuortenkirjoissa ainakaan törmää. Kunnia kuuluu suomentajalle, jonka nimeä en nyt muista, mutta ei ihme, että itsellä kehittyi kielen taju ja sanavarasto, kun sellaisia luki päivät pitkät alle 10-vuotiaana. Kyllä on maailma muuttunut.