Millä alalla tuntemanne asperger-ihmiset ovat? Miten he on menestyneet elämässä?
Mulla on AS ja musta monet jopa lievästi kehitysvammaiset menestyy elämässään mua paremmin. He ansaitsee sen toki, mutta yleisesti ajatellaan tietynlaisen älykkyyden tuovan jotain menestystä. Mulla on matemaattista älykkyyttä, mutta se siitä. Opiskelen nyt insinööriksi, mutta mulla on jatkuvasti vaikeuksia kun opiskelu on nykyisin niin sosiaalista. Keskiarvoni on paras mahdollinen, mutta jään jälkeen opintopistetavoitteissa. Opiskelen kaiken etukäteen, mutta sotken asiat.
En pysty ajamaan autoa, en tunnista edes mun läheisiäni, jos tavataan vieraassa paikassa ja teen aina jotain outoa. Mun vaatteetkin on kaikki liian isoja kun en kestä puristusta. En mahda sille mitään.
Mulle on sanottu, etten tule pärjäämään tällä alalla, vaikka hallitsen fysiikan ja matematiikan paremmin kuin kukaan muu mun vuosikurssillani. Pitäisikö mun kuunnella? En vaan tiedä, mitä sitten yrittäin, kun epäonnistun kaikessa, mitä teen.
Kommentit (43)
Yksi taitaa olla eläkkeellä aspergerinsa takia, yksi ajaa rekkaa, yksi opiskelee kirjanpitäjäksi. Opiskeleva kaveri tekee niin paljon kotona opiskelujaan, kuin mahdollista, taitaa käydä kerran tai kaksi viikossa koululla. Hänestä huomaa, jos viikkoon tulee jostain syystä useampia käyntejä, ei sovi hänelle ollenkaan. On saanut kelalta avustajan, en tiedä, kuinka usein käy hänen luonaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden asperger-tapauksen joka tekee uraa tuomiopäivän profeettana. Se on saanut jopa fiksuja ihmisiä uskomaan että maallikkotiedoistaan huolimatta hän on jonkinasteinen auktoriteetti. Kykenee legendan mukaan näkemään hiilidioksidin ilmassa. Näkymättömänä kaasuna hiilidioksidia ei pysty näkemään, silti esim. hänen vanhempansa uskovat tähän erittäin poikkeukselliseen yliluonnolliseen kykyyn.
Hän on vasta 16-vuptias. Toki pukeutuu kuin 10-vuotias.
Oon kuullu saman kaltaisesta tapauksesta, on kuulemma purjehtimas meren yli tapaamaan "päättäjiä", siis ihan tosta noin vain.
Aspergereita on erilaisia. Mun kaveri on hoitoalalla. On hyvä työssään mutta jos tulee vähänkin vastoinkäymisiä tai työ rutinoituu, hän vaihtaa työpaikkaa. Max vuoden pysyy samassa työssä ja on itsekin myöntänyt tämän.
Toinen kaveri oli kaupan alalla. Liikaa hälyä. Nyt hankkii elantonsa hevosten parissa. Saa tehdä omaan tahtiinsa yksin ja nauttii elämästään.