Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksestä jäi 2 emättimen aukkoa - sairaala ei korjaa!?

Vierailija
13.11.2018 |

Synnytin 8pv sitten ja episiotomiahaavani tikit repesivät auki keskeltä siten, että emättimen aukon vieressä on 0.5cm ihoa, jonka jälkeen alkaa n 4cm iso ammottava reikä josta tikit ovat revenneet. Näille ei kuulemma tehdä mitään, annetaan parantua ja tarvittaessa jos tulee tulehdus, annetaan antibioottia.

Näyttää siltä että minulla on nyt 2 emättimen aukkoa. En voi lopettaa itkemistä. Haava on arka enkä voi istua sen päällä, mutta kipu on kestettävissä. Olenko ainut tapaus vai onko jollekin muulle käynyt näin ja oletteko parantuneet? Tuo ei taida ikinä parantua umpeen, sen verran iso se on. Olin varautunut että isokin arpi voi jäädä, mutta en ollut varautunut ammottavaan reikään. En voi olla ainut jolle on käynyt näin?

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain korjauksen julkisella puolella.

Vierailija
22/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset vauriot teillä, jotka korjattu julkisella? Riittääkö tuo mun tamponit imaiseva onkalo siihen? 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tehtiin korjausleikkaus yksityisellä. Poistettiin sellainen ällö nahkariekale ja kiristettiin ammottavaa suuaukkoa. Menetin tonnin, mutta se oli pieni hinta siitä, että sain elämäniloni ja itsetuntoni takaisin.

Älä ap usko näitä, jotka sanoo että ”se paranee kyllä itsestään”. Ei tuo sinun tilanteesi muuksi muutu ilman leikkausta. Eikä sitä tarvitse hyväksyä, että tällaista tämä vain on. Et tarvitse olla.

Ap:n synnytyksestä on vasta vähän aikaa. Haava ei ole edes parantunut vielä. Kukaan ei voi tietää millainen siitä lopulta tulee ennen kuin on kunnolla parantunut.

Vierailija
24/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset vauriot teillä, jotka korjattu julkisella? Riittääkö tuo mun tamponit imaiseva onkalo siihen? 😂

Varmasti riittää! Oletko edes ottanut asiaa puheeksi kenenkään kanssa?

Vierailija
25/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikshän synnyttäneillä onkin toooosi väääljät vehkeet!

Vierailija
26/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt voi laitella neljään aukkoon olisit tyytyväinen

Vierailija
27/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te naiset kaikkea saattekin kestää. En tiedä, miksi edes avasin koko ketjun, mutta aikamoisia "sotavammoja" näyttää synnytykset aiheuttavan. Onhan se luonnollinen tapahtuma, mutta ei se siitä turvallista tee. Se, että äiti ja lapsi jää lähes aina henkiin on tietty hienoa, mutta ei se pelkästään riitä mun mielestäni, jos asia näin kärjistetään.

Tavallisestihan muut revenneet ja "raadellut" kehonosathan kyllä korjataan ihan julkisella. En tajua, miten tuo voi sitten olla eri juttu, jos tilanne ei korjaannu.

Olen itsekin menettänyt luottamukseni terveydenhoitoon, vaikka on sillä alalla hyviä ja viisaitakin ihmisiä (kiittelen aina vuolaasti saatuani hyvää kohtelua).

Vierailija
28/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää vaatimalla vaatia korjausta, mutta sitä ennen on päätettävä ettei lapsia tule lisää.

Vierailija
29/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se o korjautuvaa kudosta, odota nyt ihan rauhassa muutama vuosi, niin voi hyvin olla, ettet enää huomaa koko onkaloa. Niillä on taipumus parantua. Ei kannata lähteä maksamaan jollekin yksityisklinikalle, että korjaavat sellaisen, mikä muutenkin korjaantuisi. Sinne jos menet niin varmasti ottavat rahat sinulta pois.

Luota lääkäreihin ja odota. Voithan mennä muutaman vuoden kuluttua uudelleen valittamaan, jos se ei nyt olisikinaa kutistunut tuosta. Luottaminen ja odottaminen ei ole tietysti muodikasta, mutta se on viisainta.

Kun kyse on pehmytkudoksen paranemisesta ei kovin montaa vikkoa mene, luillakaan useita kuukausia vuosista puhumattakaan. Arvet tosiaan haalistuvat ajan myötä, mutta ei jo umpeen parantunut haavanruna mihinkään muutu.

Vierailija
30/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. Kuulemma normaalisti parantunut. Olen itse todellakin eri mieltä, joten toista mielipidettä pitäisi lähteä hakemaan jostain muualta kuin julkiselta. Toisaalta pelottaa rikki repiminen uudestaan, hullummaksi en haluaisi tämän ainakaan menevän enää. Arpien jomotustakin esiintyy usein.

Vierailija
31/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voit synnyttää kaksoset yht'aikaa.

Vierailija
32/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa lukea näitä juttuja. Nainen ei ole missään arvossa terveydenhuollossa. Kaikki pitäisi vaan kärsiä, koska se on "luonnollista" ja naisen nyt vaan pitää kestää. Synnytykseen ei ole keksitty kunnollista kivunhoitoa, vaikka kuussakin on käyty. Naisella saa olla synnytyksen jälkeen paikat riekaleina, koska se nyt vaan kuuluu asiaan. Ehkäisy on pääosin naisten vastuulla sivuoireineen. Naisille tehdään kivuliaita ja tuskallisia alapään toimenpiteitä pelkän Buranan voimin, vaikka muualla Euroopassa saa edes kunnon rauhoittavat tai nukutuksen. Täällä ei anneta edes kunnon kipulääkettä tai puudutusta.

Olen mielestäni saanut aina hyvää ja ensiluokkaista hoitoa kaikissa muissa sairauksissa, mutta jostain syystä kaikki naisiin liittyvä on jälkijunassa.

Vierailija
33/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te ”moneen reikään yhtäaikaa”-tyypit olevinanne tosi fiksuja? Ap:lla on hirveä hätä ja huoli ja yhdet täällä iloisesti provoilee ja v*ttuilee. Tää on yks iso koulukiusaajien paratiisi koko AV! Hävetkää!

Vierailija
34/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. Kuulemma normaalisti parantunut. Olen itse todellakin eri mieltä, joten toista mielipidettä pitäisi lähteä hakemaan jostain muualta kuin julkiselta. Toisaalta pelottaa rikki repiminen uudestaan, hullummaksi en haluaisi tämän ainakaan menevän enää. Arpien jomotustakin esiintyy usein.

Normaalisti parantunut tarkoittaa lääketieteen kielessä sitä että haava on kunnolla umpeutunut, siitä ei roiku riekaleita eikä haavan sisällä ole käytävää (fisteliä) välilihan läpi esim. peräsuoleen.

Lääkäreiden pitäisi aina ymmärtää kysyä aiheutuuko tästä haittaa normaalielämässä. Esim tuo tamponin paikallaan pysymättömyys on selkeä haitta. Samoin kipu.

Jos et halua mennä yksityiselle, otat asian uudelleen puheeksi lääkärissä ja sanot että haluan että asia selvitetään voiko sille tehdä jotain. Joskus pitää olla itsepäinen ja vaativa.

Vierailija
35/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te ”moneen reikään yhtäaikaa”-tyypit olevinanne tosi fiksuja? Ap:lla on hirveä hätä ja huoli ja yhdet täällä iloisesti provoilee ja v*ttuilee. Tää on yks iso koulukiusaajien paratiisi koko AV! Hävetkää!

Ap:lla on hirveä hätä ja useampi reikä, minkä kautta ap voi hoitaa sen hädän. 🤣🤣🤣🤣🤣

Äitisi hoiti, varmaan sutkin, vajukki.

Vierailija
36/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä saa naisena kestää, kyllä pistää vihaksi! Itse synnytin 3kk sektiolla, jonka vaadin, sillä en yksinkertaisesti ollut valmis kärsimään mahdollisesti elinikäisistä vaurioista. Elämäni paras päätös!

Vaatikaa muutkin kunnollista hoitoa ja yksinkertaisesti kieltäytykää kärsimästä! Aplla varmasti toipuminen vielä kesken mutta ota silti asia puheeksi neuvolassa/lääkärillä, äläkä hyväksy minkäänlaista väheksymistä tai toppuuttelua.

Vain naiset itse voivat vaikuttaa omaan kohteluunsa. Jos riittävän moni nousee barrikadeille niin muutosta tulee kyllä.

Vierailija
37/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytin 8pv sitten ja episiotomiahaavani tikit repesivät auki keskeltä siten, että emättimen aukon vieressä on 0.5cm ihoa, jonka jälkeen alkaa n 4cm iso ammottava reikä josta tikit ovat revenneet. Näille ei kuulemma tehdä mitään, annetaan parantua ja tarvittaessa jos tulee tulehdus, annetaan antibioottia.

Näyttää siltä että minulla on nyt 2 emättimen aukkoa. En voi lopettaa itkemistä. Haava on arka enkä voi istua sen päällä, mutta kipu on kestettävissä. Olenko ainut tapaus vai onko jollekin muulle käynyt näin ja oletteko parantuneet? Tuo ei taida ikinä parantua umpeen, sen verran iso se on. Olin varautunut että isokin arpi voi jäädä, mutta en ollut varautunut ammottavaan reikään. En voi olla ainut jolle on käynyt näin?

Mulle on käynyt noin. Tikit aukesivat ja tosiaan reikä oli melkoinen. Olin laillasi kauhuissani ja soittelin itkien osastolle. Korjausta ei tehdä sen takia että siinä pitäisi leikata pois kaikki entiset kudokset jotta saataisiin tuore haavapinta jonka voi ommella. Se taas kurouttaisi emättimen lopullisesti lähes umpeen.

Usko mua, se paranee kyllä! Suihkutat huolellisesti joka wc-käynnillä. Et istu yhtään, tämä on ehdoton ohje eli ainakin viikon vietät vain kylkimakuulla (tämä siksi ettei haavaan kohdistu painetta). Annat ilmakylpyjä haava-alueelle.

Haava kasvaa umpeen pohjasta alkaen. Itselläni on välilihan alueella arpi, sellainen sileä ja laakea, noin 1 cm leveä ja lisäksi emättimen aukossa pieni ”lovi”. Nämä eivät ole millään lailla vaikuttaneet alapään toimintaan tai pidätyskykyyn tms. ja seksi on ihan yhtä mukavaa kuin ennenkin. Olen tämän haavan aukeamisen jälkeen synnyttänyt vielä 3 kertaa eikä arvesta ole silloinkaan ollut mitään ongelmia. Toisessa synnytyksessä kätilö seurasi välilihan venymistä ja tuki sitä hieman normaalia enemmän, pari tikkiä tuli. Kolmannessa ja neljännessä synnytyksessä tuli pieniä naarmuja ja yksi tikki.

Tsemppiä, sä paranet kyllä!

Kiitos sinulle! Olen pahoillani että olet joutunut kokemaan saman. Mahtavaa kuulla, että olet kunnossa kaikesta huolimatta. Ehkä minulla on myös toivoa saada tuota monttua pienemmäksi. Sitä on vaikea uskoa koska se on tosiaankin niin iso ja kauhean näköinen!

Otan heti vinkkisi käyttöön ja en voi kun toivoa parasta. Kiitos lämpimästi kannustavasta viestistäsi.

Sairaalassahan pitää heti liikkua ja istua yms synnytyksen jälkeen, hakea ruokia, hoitaa vauvaa ympäri vuorokauden yksin niin ettei keho saa yhtään levätä. Minä luulin että se ei silti vahingoita esimerkiksi epparihaavaa, vaikka liikkuessa tottakai sitä sattui ja se joutui paineen alle. Ehkä edes vuorokauden vuodelepo olisi voinut vähentää riskiä tälle tapahtumalle. En tiedä. Toivon että mahdollisimman harva joutuu kokemaan tällaisen. Olen erittäin kiitollinen että vauvani on kunnossa. Olen myös pettynyt siihen että meidän naisten äitiys- ja synnytysterveydenhuolto on tällä tasolla. En olisi uskonut että 2 reikää voidaan jättää koska "se on vain kosmeettinen ongelma".

-ap

Vierailija
38/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut ylipainoa runsaasti odotusaikana vai miten ne ompeleet ovat revenneet? Luulisi, että ompeleet laitetaan useampaan ""välilihoihin, jos nyt noin helposti aukeaa.

Vierailija
39/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkoa...useampaan kerrokseen "välilihoihin" piti kirjoittaa.

Vierailija
40/116 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt nainen ja itsekin olen pohtinut, joudunkohan valtavan vatsalihasten erkauman takia joskus tulevaisuudessa miettimään leikkausta. Nyt käyn fysioterapissa. Silti en haluaisi julkisia varoja käytettävän siihen, että korjataan synnytyksen jälkeisiä kosmeettisia ongelmia. En esim. kuvittele, että roikkuva vatsanahkani tai napaani korjattaisiin julkisesti, koska niistä ei ole vaivaa, vaikka pahalta näyttävätkin. Enkä ole enään näin vajaa kolmekymppisenä edes sen parikymppisen tiukan vatsan peräänkään niin, että korjauttaisin yksityiselläkään. Vatsani ulkonäköä ei tarvitse kenenkään muunkaan sääliä, koska kyllä meistä kaikista löytyy "virheitä", joita voisi korjailla maailman tappiin asti.

En mielestäni kuullut vielä yhtäkään asiaa tässä keskustelussa, mikä kuulostaisi maalikon korvaan julkisesti korjattavalta asialta. On voinut mennä ohikin. Ehkä se tamponiasia on sellainen, mutta pitäisi tietää enemmän. Se, että tamponi pomppaa pois, jos sen väärin asettaa on tuttua jo teini-ikäisestä. Muut kuulostavat vain synnytyksen aiheuttamilta erilaisiksi muuttuneilta rakenteilta. Onko niistä vaivoja? Pysyvää haittaa? Arpikudosta ei VÄLTTÄMÄTTÄ saa uudella leikkauksella paremmaksi. Paras olisi keskustella kuuntelu- ja keskustelutaitoisen lääkärin kanssa. Aloittajan vaivan laatu selviää varmaksi myöhemmin, mutta nyt asialle ei kannata tehdä mitään niin kuin eräs toinen kommentoija kertoikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan