Synnytyksestä jäi 2 emättimen aukkoa - sairaala ei korjaa!?
Synnytin 8pv sitten ja episiotomiahaavani tikit repesivät auki keskeltä siten, että emättimen aukon vieressä on 0.5cm ihoa, jonka jälkeen alkaa n 4cm iso ammottava reikä josta tikit ovat revenneet. Näille ei kuulemma tehdä mitään, annetaan parantua ja tarvittaessa jos tulee tulehdus, annetaan antibioottia.
Näyttää siltä että minulla on nyt 2 emättimen aukkoa. En voi lopettaa itkemistä. Haava on arka enkä voi istua sen päällä, mutta kipu on kestettävissä. Olenko ainut tapaus vai onko jollekin muulle käynyt näin ja oletteko parantuneet? Tuo ei taida ikinä parantua umpeen, sen verran iso se on. Olin varautunut että isokin arpi voi jäädä, mutta en ollut varautunut ammottavaan reikään. En voi olla ainut jolle on käynyt näin?
Kommentit (116)
Kuulostaa ihan kauhealta ei ihme että naiset ei enää halua synnyttää
Vierailija kirjoitti:
HAHHAHAHAAHAAA! Aina sen piIIun kanssa on kaikkea remonttia. Välillä se on kuin kontti, välillä kasvaa umpeen kuin suojärvi. Joskus siellä on syylä tai ihottumaa. Saattaa vuotaa verta tai jotain muuta oudon väristä kuonaa. HUHHUH. Voi teitä piIIuhousuja.
Sieltähän se olet sinäkin maailmaan ponnistanut..
Näistä jutuista tulee kyllä aina sellainen olo, että en todellakaan halua synnyttää koskaan...ainakaan alakautta. Missä asennossa Ap synnytit? Se yleisin synnytysasentohan (selällään) on naiselle kaikkein huonoin ja repeämiä tulee siinä asennossa eniten. Miksi kätilöt silti yhä kannustavat siihen?
Vierailija kirjoitti:
Näistä jutuista tulee kyllä aina sellainen olo, että en todellakaan halua synnyttää koskaan...ainakaan alakautta. Missä asennossa Ap synnytit? Se yleisin synnytysasentohan (selällään) on naiselle kaikkein huonoin ja repeämiä tulee siinä asennossa eniten. Miksi kätilöt silti yhä kannustavat siihen?
En ole ao tai kätilö, mutta en ollut saanut nukuttua yli vuorokauteen ennen synnytystä ja en edes miettinyt sen asian tai kipujen takia pystyasennossa synnyttämistä. Sitä ennen kylläkin mietin, että siihen pystyisin. Aloitettiin kyljeltään, mutta jossain vaiheessa vauvan syke laski aivan hetkeksi, mihin auttoi asennon vaihto. Mulla oli joltain osin poikkeevampi synnytys, kun vauva synty kasvot kattoa kohdin. Onneks kätilö oli huippuosaaja. En pelännyt missään vaiheessa.
Luoja. Tällaiset kokemukset ajavat sektioon, jossa tietysti on omat murheensa. Mutta tuohan on kuin totaalinen silpominen...
Korjaantuux se värkki niinku synnytyxen jälkee jos käyttää sitä meriläisen kikkaa et niinku voimistelee ketsuppipurkilla? ahistaa ku miehel tosi pieni ettei se sit enää tunne mitää >:((((((
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytin 8pv sitten ja episiotomiahaavani tikit repesivät auki keskeltä siten, että emättimen aukon vieressä on 0.5cm ihoa, jonka jälkeen alkaa n 4cm iso ammottava reikä josta tikit ovat revenneet. Näille ei kuulemma tehdä mitään, annetaan parantua ja tarvittaessa jos tulee tulehdus, annetaan antibioottia.
Näyttää siltä että minulla on nyt 2 emättimen aukkoa. En voi lopettaa itkemistä. Haava on arka enkä voi istua sen päällä, mutta kipu on kestettävissä. Olenko ainut tapaus vai onko jollekin muulle käynyt näin ja oletteko parantuneet? Tuo ei taida ikinä parantua umpeen, sen verran iso se on. Olin varautunut että isokin arpi voi jäädä, mutta en ollut varautunut ammottavaan reikään. En voi olla ainut jolle on käynyt näin?
Mulle on käynyt noin. Tikit aukesivat ja tosiaan reikä oli melkoinen. Olin laillasi kauhuissani ja soittelin itkien osastolle. Korjausta ei tehdä sen takia että siinä pitäisi leikata pois kaikki entiset kudokset jotta saataisiin tuore haavapinta jonka voi ommella. Se taas kurouttaisi emättimen lopullisesti lähes umpeen.
Usko mua, se paranee kyllä! Suihkutat huolellisesti joka wc-käynnillä. Et istu yhtään, tämä on ehdoton ohje eli ainakin viikon vietät vain kylkimakuulla (tämä siksi ettei haavaan kohdistu painetta). Annat ilmakylpyjä haava-alueelle.
Haava kasvaa umpeen pohjasta alkaen. Itselläni on välilihan alueella arpi, sellainen sileä ja laakea, noin 1 cm leveä ja lisäksi emättimen aukossa pieni ”lovi”. Nämä eivät ole millään lailla vaikuttaneet alapään toimintaan tai pidätyskykyyn tms. ja seksi on ihan yhtä mukavaa kuin ennenkin. Olen tämän haavan aukeamisen jälkeen synnyttänyt vielä 3 kertaa eikä arvesta ole silloinkaan ollut mitään ongelmia. Toisessa synnytyksessä kätilö seurasi välilihan venymistä ja tuki sitä hieman normaalia enemmän, pari tikkiä tuli. Kolmannessa ja neljännessä synnytyksessä tuli pieniä naarmuja ja yksi tikki.
Tsemppiä, sä paranet kyllä!
Kiitos sinulle! Olen pahoillani että olet joutunut kokemaan saman. Mahtavaa kuulla, että olet kunnossa kaikesta huolimatta. Ehkä minulla on myös toivoa saada tuota monttua pienemmäksi. Sitä on vaikea uskoa koska se on tosiaankin niin iso ja kauhean näköinen!
Otan heti vinkkisi käyttöön ja en voi kun toivoa parasta. Kiitos lämpimästi kannustavasta viestistäsi.
Sairaalassahan pitää heti liikkua ja istua yms synnytyksen jälkeen, hakea ruokia, hoitaa vauvaa ympäri vuorokauden yksin niin ettei keho saa yhtään levätä. Minä luulin että se ei silti vahingoita esimerkiksi epparihaavaa, vaikka liikkuessa tottakai sitä sattui ja se joutui paineen alle. Ehkä edes vuorokauden vuodelepo olisi voinut vähentää riskiä tälle tapahtumalle. En tiedä. Toivon että mahdollisimman harva joutuu kokemaan tällaisen. Olen erittäin kiitollinen että vauvani on kunnossa. Olen myös pettynyt siihen että meidän naisten äitiys- ja synnytysterveydenhuolto on tällä tasolla. En olisi uskonut että 2 reikää voidaan jättää koska "se on vain kosmeettinen ongelma".
-ap
Mä en oo koskaan synnyttänyt. Onko ihan normaali käytäntö, että synnytyksen jälkeen pitää jo olla aktiivinen? Siis hakea just ruokaa, liikkua yms.. Vauvaa pitää toki hoitaa, mutta eikö siellä sairaalassa saa levätä ollenkaan? Jos on alakerrassa tikit niin nehän repeää varmaan aika helpolla, minulla on kehon haavoista tikit revenneet jos on yhtään ollut painetta tai pienikin vääränlainen liike. Siis täysin tuoreet tikit ja alakerta turvonneenako sitä pitää liikkua sairaalassa ja yrittää kävellä? Minä olen kuvitellut, että saisi vaan maata sängyssä minimaalisella rasituksella (plus vauvan hoito). Eikö ne jossain Kiinassa makaa jotain kuukauden (tai pitkä aika se oli) sängyssä vauvan kanssa, jotta keho pääsee palautumaan? Eipä ihme, että äidit ovat väsyneitä ja tulee fyysisiä vammoja jos heti pitää rasittaa itseään synnytyksessä tapahtuneista vaurioista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut ylipainoa runsaasti odotusaikana vai miten ne ompeleet ovat revenneet? Luulisi, että ompeleet laitetaan useampaan ""välilihoihin, jos nyt noin helposti aukeaa.
Ylipainoa ei ole eikä ole ollut. Kyllä itsekin luulin että tikkaukset kestävät rauhallista jalkeilla oloa.
-ap
Ison vauvan äiti kirjoitti:
Olen synnyttänyt nainen ja itsekin olen pohtinut, joudunkohan valtavan vatsalihasten erkauman takia joskus tulevaisuudessa miettimään leikkausta. Nyt käyn fysioterapissa. Silti en haluaisi julkisia varoja käytettävän siihen, että korjataan synnytyksen jälkeisiä kosmeettisia ongelmia. En esim. kuvittele, että roikkuva vatsanahkani tai napaani korjattaisiin julkisesti, koska niistä ei ole vaivaa, vaikka pahalta näyttävätkin. Enkä ole enään näin vajaa kolmekymppisenä edes sen parikymppisen tiukan vatsan peräänkään niin, että korjauttaisin yksityiselläkään. Vatsani ulkonäköä ei tarvitse kenenkään muunkaan sääliä, koska kyllä meistä kaikista löytyy "virheitä", joita voisi korjailla maailman tappiin asti.
En mielestäni kuullut vielä yhtäkään asiaa tässä keskustelussa, mikä kuulostaisi maalikon korvaan julkisesti korjattavalta asialta. On voinut mennä ohikin. Ehkä se tamponiasia on sellainen, mutta pitäisi tietää enemmän. Se, että tamponi pomppaa pois, jos sen väärin asettaa on tuttua jo teini-ikäisestä. Muut kuulostavat vain synnytyksen aiheuttamilta erilaisiksi muuttuneilta rakenteilta. Onko niistä vaivoja? Pysyvää haittaa? Arpikudosta ei VÄLTTÄMÄTTÄ saa uudella leikkauksella paremmaksi. Paras olisi keskustella kuuntelu- ja keskustelutaitoisen lääkärin kanssa. Aloittajan vaivan laatu selviää varmaksi myöhemmin, mutta nyt asialle ei kannata tehdä mitään niin kuin eräs toinen kommentoija kertoikin.
Vatsan ihon löystyminen on odotettavissa oleva asia raskaudessa. Sen sijaan se, että sinulle tulee 2 emättimen reikää, ei taida olla kovin todennäköinen/odotettava skenaario.
-ap
Ranskassa jokainen nainen saa automaattisesti korjausleikkauksen, jos haluaa. ja jos ei tajua haluta, kysytään ihmeissään, että etkö rakasta miestäsi. Siellä jäkitarkastus on todella siksi, että varmistetaan kaiken olevan valmiina miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Eli isännälle ja talonmiehelle omansa :)
Repesin! Siis kuvainnollisesti ;)
Vierailija kirjoitti:
Synnytin kontallani pedillä. Asento oli oma toiveeni ja siinä oli helppo löytää ponnistussuunta sekä saada lantioon vähän lisää tilaa. Kätilöt olivat joustavia ja ihania, itse synnytyskokemus oli kaikin puolin hyvä. Puoli-istuvaa asentoa en edes kokeillut.
-ap
Mä olen 2 kertaa alakautta synnyttänyt. Eka synnytys kesti 17 tuntia ja leikattiin väliliha ja karsittiin usealla tikillä umpeen. Toka kesti 6 tuntia ja synnytin alakautta, repesin vähän ja muutama tikki. Molemmat synnytykset hyviä kokemuksia ja seksi on molempien synnytysten jälkeen ollut hyvää. Miehetkin on vaihtuneet eikä ole pillusta valittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Oliko isokokoinen vauva?
Vauva oli alle 3 kg, olen tosin itse keskivertoa pienempikokoinen 156 cm 50 kg.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ole kyse synnytysrepeämästä vaan auenneista ompeleista.
Episiotomia on tutkitusti täysin hyödytön toimenpide, josta tulisi luopua kokonaan. V*tuttaa lukea tällaisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
En itsekään halua näiden juttujen vuoksi tehdä lapsia. Sama syy monella muullakin tuntemallani naisella.
Älä kuule muuta sano. Mä näin tarpeeksi aikanaan työharjoittelussa siellä Naistenklinikalla.
Miespoliitikot narisevat, että suomalaiset naiset eivät enää halua lapsia. I wonder why!
Terkkuja vaan sinne, haistakaa vittu.
🇺🇦🇮🇱
En uskalla synnyttää enää ikinä. Olin ensisynnyttäjä ja vauva yli nelikiloinen, selälläni synnytin. No 3 asteen repeämät siinä tuli, aluksi ei pystynyt pidättämään ulostetta. Aluksi tuntui että haava alkaa paranemaan, mutta sitten alkoi sietämätön kipu ettei pystynyt enää istumaankaan, ei ollut kaikki tikit sulanut. Kahtena eri päivänä kävin niitä poistattamassa koska oli pakko ekana päivänä lopettaa, paikat oli niin herkillä ja kipeänä. 3 vuotta kärsin joka päiväisistä kivuista alapäässä. Kävin gynekologilla kyselemässä korjausleikkauksesta, ja sen sainkin. Repesin n. 3 cm sisältäpäin ja tämä alue on ihan mössöä, mutta sitä ei voinut kuulemma enää korjata koska emätin oli sen verran pieni että seksi olisi saattanut hankaloittua. Leikattiin kuitenkin hankaavaa limakalvoa. Odotan vielä aikaa gastrokirurgille joka tutkii missä on ongelma kun uloste karkaa. Kaikenlisäksi laittoivat ajan seksuaaliterapeutille ja pelkopolille, koska itkin joka tapaamisella. On tämä vain niin kivuliasta ollut ja jotenkin syönyt ihmisyyttä. Sanon vain, että jos sulla jää jotain vaivaa niin käy ehdottomasti juttelemassa gynekologille, ei meidän tarvitse kaikkea sietää jos on jokin apu olemassa.
Taas lisää syitä olla tekemättä lapsia.