Synnytyksestä jäi 2 emättimen aukkoa - sairaala ei korjaa!?
Synnytin 8pv sitten ja episiotomiahaavani tikit repesivät auki keskeltä siten, että emättimen aukon vieressä on 0.5cm ihoa, jonka jälkeen alkaa n 4cm iso ammottava reikä josta tikit ovat revenneet. Näille ei kuulemma tehdä mitään, annetaan parantua ja tarvittaessa jos tulee tulehdus, annetaan antibioottia.
Näyttää siltä että minulla on nyt 2 emättimen aukkoa. En voi lopettaa itkemistä. Haava on arka enkä voi istua sen päällä, mutta kipu on kestettävissä. Olenko ainut tapaus vai onko jollekin muulle käynyt näin ja oletteko parantuneet? Tuo ei taida ikinä parantua umpeen, sen verran iso se on. Olin varautunut että isokin arpi voi jäädä, mutta en ollut varautunut ammottavaan reikään. En voi olla ainut jolle on käynyt näin?
Kommentit (116)
Kyllä se verkko paranee. Itse synnytin toisen lapsen, melkein 5 kiloisen 10 vuotta sitten. Kyllähän siinä paikat repesi ja niitä kursittiin kokoon. Kielsin viillon, halusin ns luonnollisen repeämän. Ensin ei ollut pidätyskykyä ollenkaan, ei talossa eikä suolessa, mutta noin parin vuoden päästä olin parantunut täysin. Naisen värkki on tehty niin että se paranee.
Mulla kans onkalo. Ei ihan tamppoonin menevä, mutta on kuitenkin. Tai ennemmin kraateri, tuli ekasta synnytyksestä 11v sitten. Hirveän näkönen eikä suuseksi nappaa yhtään, kun ällöttää että mies näkee. Muuten ei haittas..
Se minä vaan sanon, että jos miehet joutuisivat läpikäymään synnytyksen tai sen kaltaisen tapahtuman kipuineen ja seurauksineen, olisi keksitty jo monenmoista konstia ja homma olisi aivan eri tasolla...
Tsemppiä ap:lle!
Mina en uskaltaisi edes menna laakarin juttusille Suomessa, ensimmaisella koneella takaisin USAaan. Taalla saa kunnon kivulievityksen ja jalkihoito on erinomaista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä valitetaan että naisia ei hoideta Suomessa hyvin?!
Ilmaiset papat ja mammografiat ja ilmainen äitiysneuvola ja mikään ei riitä kun ei viikon päästä synnytyksestä ole pimppi leikattu kireäksi.🤦🏻♀️
Nainen käy äitiysneuvolassa myös puoleksi miehen lapsen vuoksi ja verorahoja ne naisetkin maksaa eli ei ne naisellekaan ole ilmaisia. Lisäksi nainen on neuvolassa vain kantava lehmä. Oikeasti ollaan kiinnostuneita vain lapsesta. Sama homma synnytyksessä ja sen jälkeen. Kaikki huomio on muussa kuin naisessa vaikka toipuminen kestää vuoden eikä aina tule enää hyvää toimivaa alapäätä. Ne kaikki kuitataan semmoista se on-lauseella ja kaikkea ei voi saada eli mainen lähes kuolee että toinen voi syntyä ja palkaksi saa loppuelämän arvet ja vammat.
Papat yms on ilmaisia määräajoin koska yhteiskunta hyötyy siitä niin paljon rahallisesti takaisin. Mikä on hyödyllisempi kuin nainen joka pystyy vuosikymneniä hoitamaan perheen, työn, vanhemmat, lapsenlapset ja lopuksi miehen.
quote=Vierailija]Vatsan ihon löystyminen on odotettavissa oleva asia raskaudessa. Sen sijaan se, että sinulle tulee 2 emättimen reikää, ei taida olla kovin todennäköinen/odotettava skenaario.
-ap[/quote]
joo, siis ei ole odotettavaa ja sellaisestahan luulisi olevan haittaakin jatkossa, jos sellaiseksi jää. Itse kirjoitin aikaisemmassa 1.viestissä, että mullakin oli sormen mentävä erillinen aukkonsa, koska oli osa tikeistä irronnut, turvotusta oli ja tikithän on kerroksittain aina. Ja nyt ei ole onkaloa. Vaikea sanoa tekstin perusteella, onko sulla sama tilanne, mutta muistan itsekin olleeni hämmentynyt ja ajatelleen, että nytkö mulla on kaks emättimen reikää. Kuulosti tutulle. Mutta tilanne korjaantui itsestään mulla.
Tarkotukseni oli kompata, että aikaa on vielä tilanteen parantua itsestään, kun synnytyksestä on vähän aikaa ja onhan se sitten korjattava, jos jotain pysyvää haittaa jääkin. Mutta jos et vielä ole käynyt, pystyisiköhän sitä käydä varmuuden vuoksi näyttämässä lääkärille, että saisit rauhan, että joku ammattilainen tietää tarkan tilanteen eikä vaan kuvaillun. Muistan itsekin epäilleeni puhelimessa saamiani ohjeita.
Kirjoitin huonosti aikaisemman 2.viestini, kun onnistuin pahoittamaan mielesi eikä se mielipide kosmeettisista leikkauksista edes ollut sinulle.
Ja joku ihmettelee, miksi lisääntyminen ei enää kiinnosta? Ei tulisi pieneen mieleenkään synnyttää, ei todellakaan, en riskeeraa elämänlaatuani, terveyttäni ja hyvinvointiani. Ansaitsen parempaa, ihmisarvoista kohtelua vähintäänkin.
(Btw, olen itsekin synnytyksessä vammautunut kun äitiäni ei kuunneltu aikanaan, en mahtunut ulos ehjänä. Että osattiin sitä ennenkin.)
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää... Meitä naisia kohdellaan aivan ala-arvoisesti. Ei kunnollista kivunlievitystä synnyttäessä, synnytys täytyy tapahtua epäluonnollisessa asennossa selällään, sektiota ei anneta, hormonaalinen ehkäisy aiheuttaa veritulppia haluttomuutta syöpää ja mielialaoireita, muutenkin ehkäisy on kondomia ja sterilisaatiota lukuunottamatta yhden sukupuolen harteilla, kuukautissuojien veroa ei poisteta puhumattakaan siitä että ne saisi ilmaiseksi, pitäisi olla valmis uhraamaan ihan kaikki, oma terveys ja ulkonäkö ja ura eikä ketään kiinnosta, ei edes lääkäreitä! Tässä on muutamia syitä miksi minustakin tuli lopulta vela. Olen ap hyvin pahoillani puolestasi, toivottavasti saat apua!
Juuri näin ja sama minulle. En harrasta seksiä, koska en halua olla yksin vastuussa ehkäisystä. Lapsia en hanki noiden synnytykseen liittyvien syiden takia ja siksi, että sen jälkeen joutuisin huonompaan asemaan työelämässä. Eli elän sinkkuna ja tavallaan yhden osan naiseudestani kieltäen, koska se ei johda kuin huonoihin asioihin.
Omasta synnytyksestä 25 vuotta ja joka päivä muistan asian. En nimittäin pysty millään pitämään tiettyyn vaiheeseen asti päässyttä ilmaa suolesta.
Vammaa ei huomattu eikä siksi edes yritetty korjata synnytyssalissa. Jonkin asteinen piilevä sulkijalihasvaurio.
Sanottiin että jumppaa jumppaa, sillä se paranee. No ei parane.
Asia on kiusallinen esim töissä, sillä työhöni kuuluu olla lähellä asiakasta.
Olisi voinut pahemminkin käydä, mutta en ollut koskaan kuullutkaan tälläisestä mahdollisuudesta ja asia, joka olisi todennäköisesti voitu tuoreeltaan hoitaa jätettiin hoitamatta, koska ns alan ammattilainen ei sitä huomannut. Asia rajoittaa elämää esim.tiettyjä. urheilulajeja ei voi harrastaa.
Ja sitten vielä hehkutetaan, miten alatiesynnytyksestä toipuu heti, just joo...heti vuosien päästä, jos silloinkaan.
Mulla repes kaikki tikit eikä näinollen ole enää välilihaa lainkaan. Aukko on kuin kraateri. Onneks kuitenkin itse emätin on hyvinkin toimiva.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa lukea näitä juttuja. Nainen ei ole missään arvossa terveydenhuollossa. Kaikki pitäisi vaan kärsiä, koska se on "luonnollista" ja naisen nyt vaan pitää kestää. Synnytykseen ei ole keksitty kunnollista kivunhoitoa, vaikka kuussakin on käyty. Naisella saa olla synnytyksen jälkeen paikat riekaleina, koska se nyt vaan kuuluu asiaan. Ehkäisy on pääosin naisten vastuulla sivuoireineen. Naisille tehdään kivuliaita ja tuskallisia alapään toimenpiteitä pelkän Buranan voimin, vaikka muualla Euroopassa saa edes kunnon rauhoittavat tai nukutuksen. Täällä ei anneta edes kunnon kipulääkettä tai puudutusta.
Olen mielestäni saanut aina hyvää ja ensiluokkaista hoitoa kaikissa muissa sairauksissa, mutta jostain syystä kaikki naisiin liittyvä on jälkijunassa.
Samaa mieltä edellisen kanssa. Tää menee nyt ohi aiheen, mutta olin mielettömän runsaiden kuukautisten takia kohdun kaavinnassa kaksi vuotta sitte ja se tehtiin Buranan ja puudutuspiikkien voimin. Piikkien laitto oli aika ikävän tuntuista. Viisi vuotta sitten sama juttu humauksessa, kevyessä nukutuksessa. Minulle kehuttiin, että miten näppärää, kun ei tarvi nukuttaa ja rauhoittavaa sa, jos tarvitsee. Lupaukset rauhoittavasta ei pitäneet paikkansa, vaikka olin todellla peloissani. Mietin myötätunnolla niitä, joille esim syövän vuoksi tehdään samaa tutkimusta uudestaan ja uudestaan, ei ole kiva.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä valitetaan että naisia ei hoideta Suomessa hyvin?!
Ilmaiset papat ja mammografiat ja ilmainen äitiysneuvola ja mikään ei riitä kun ei viikon päästä synnytyksestä ole pimppi leikattu kireäksi.🤦🏻♀️
En minä valita, jätin vain lapset tekemättä. Kun ei kerran minun ruumiillani ole mitään merkitystä tai sitä ei tarvitse hoitaa, jätän turhat riskit ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä jutuista tulee kyllä aina sellainen olo, että en todellakaan halua synnyttää koskaan...ainakaan alakautta. Missä asennossa Ap synnytit? Se yleisin synnytysasentohan (selällään) on naiselle kaikkein huonoin ja repeämiä tulee siinä asennossa eniten. Miksi kätilöt silti yhä kannustavat siihen?
Tässä ei ole kyse synnytysrepeämästä vaan auenneista ompeleista.
Miksi olisi ommeltu, jos ei ole kyse repeämästä? Muuten vaan huvikseen ommeltu.
Rauhoitu! Kyllä se umpeen menee. Äläkä istu sillä haavalla, Ihmekkös se on auennutkin 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä jutuista tulee kyllä aina sellainen olo, että en todellakaan halua synnyttää koskaan...ainakaan alakautta. Missä asennossa Ap synnytit? Se yleisin synnytysasentohan (selällään) on naiselle kaikkein huonoin ja repeämiä tulee siinä asennossa eniten. Miksi kätilöt silti yhä kannustavat siihen?
Tässä ei ole kyse synnytysrepeämästä vaan auenneista ompeleista.
Miksi olisi ommeltu, jos ei ole kyse repeämästä? Muuten vaan huvikseen ommeltu.
Kyse oli episiotomiahaavasta. Ja tiedoksi sulle että pienemmänkin repeämän ompeleet voi aueta. Tietenkin isommassa haavassa on isompi riski ompeleiden pettämiselle. Ja jos ne pettää niin syntynyt haava/arpi on tietenkin iso.
Tässä ei nyt kuitenkaan lähtökohtaisesti ollut kyse siitä että ap olisi revennyt tuusan nuuskaksi ja jätetty ompelematta, kuten jotkut vastaajat tuntuvat kuvittelevan. Kyse on siitä että siististi ommeltu haava repeää auki ja näyttää pahalta ja ap mietti paraneeko se ikinä kun ei ommeltu uudelleen.
Nämä ovat kaksi aivan eri asiaa.
Otan osaa. Olen vela ja nämä jutut vain vahvistaa ajatusta, että olen tehnyt ehdottomasti oikean päätöksen olla hankkimatta lapsia.
Yritän muistaa tulla jossain vaiheessa kirjoittamaan tilannepäivitystä ihan siltä varalta, että jollekin muulle tulee samanlainen kokemus. Kävin tänään naistenklinikalla näyttämässä tätä ja lääkäri sanoi, että tämä tulee menemään umpeen, vaikka todennäköisesti hitaasti. Jään siis sekavin miettein odottamaan ja toivomaan ettei tulehdus iske päälle.
-ap
Miksi te kuvittelette, että alapää on jotenki itsestäänkorjautumaton?
Jos teille tulee johonkin muuhun ruumiinosaan haava, paraneehan nekin, ottaa vain aikaa. Ei alapää ole poikkeus. Turha maalailla kauhukuvia, naiset on kautta aikojen synnyttäneet ja halunneet tehdä sitä useita kertoja - ja edelleen nauttineet seksistä jne.
Hei ap, piti vielä kertoman että oman tikkien aukeamiseni kohdalla mulle kerrottiin että toisten kudostyyppi on sellainen että se ikäänkuin ”sulattaa” ompeleet liian nopeasti, samoin kuulemma jos on runsasta jälkivuotoa. Omalta osaltani tiedän että istuin liikaa muutenkin, kipuja ei aluksi juuri ollut ja kun vauva joutui lastenosastolle niin istuin tietenkin hänen luonaan pitkiä aikoja.
Nyt vaan sulle lepoa ja toipumista!
T: kohtalotoveri nro 12