Laskun eräpäivä!!
Pitääkö lasku siis mielestäsi maksaa vasta eräpäivänä, vai kuuluuko maksun olla perillä eräpäivään mennessä? Eli siis maksaa vähintään sen pari pankkipäivää etukäteen. Sen pitää olla perillä eräpäivään mennessä, tätä eivät ihmiset tunnu tajuavan. Ei ihme että talous on kuralla!!
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on Suomen talous kuralla sen vuoksi, että jengi maksaa 15.11. eräpäivän laskunsa marraskuun viidentenätoista.
Kyllä on! Ihmiset eivät tajua säntillisyyden merkitystä!! Lisäksi ulosottoon pitäisi ryhtyä helpommin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on Suomen talous kuralla sen vuoksi, että jengi maksaa 15.11. eräpäivän laskunsa marraskuun viidentenätoista.
Kyllä on! Ihmiset eivät tajua säntillisyyden merkitystä!! Lisäksi ulosottoon pitäisi ryhtyä helpommin!
Ok. Kiitos mielipiteestäsi ja tästä keskustelusta ja hyvää illanjatkoa.
10 päivää eräpäivän jälkeen on ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö lasku siis mielestäsi maksaa vasta eräpäivänä, vai kuuluuko maksun olla perillä eräpäivään mennessä? Eli siis maksaa vähintään sen pari pankkipäivää etukäteen. Sen pitää olla perillä eräpäivään mennessä, tätä eivät ihmiset tunnu tajuavan. Ei ihme että talous on kuralla!!
Laskun pitää olla eräpäivänä lähtenyt tililtä.
Lasku pitää maksaa eräpäivänä ja se riittää. Ei se maksajasta kiinni ole, milloin näkyy saajan tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Olet yksiselitteisesti väärässä.
"Laskun eräpäivällä tarkoitetaan sitä päivää jolloin maksusuoritus on viimeistään tehtävä. Rahan ei siis tarvitse olla velkojan käytettävissä vielä eräpäivänä, eri pankkien välillä maksujen kulkemisessa voi mennä parikin päivää. Lasku on kuitenkin todistettavasti maksettava viimeistään eräpäiväksi merkittynä päivänä."
https://www.suomenpt.fi/erapaiva/#Mika%20on%20erapaiva?
.
huomauttamis aika on 8 vuoro kautta sinä aikana riittä kun lähteepi pankki tililtä se on virman oma ongalma jos talopus kärsiä että MAKSAAA VÄHÄN MYÖHÄSSÄ
Osassa laskuja lukee eräpäivän kohdalla ”oltava tilillä” eli kannattaa olla tarkkana.
Pyhpah. Mä maksan joskus laskut 2 viikkoa myöhässä. Jos muistutuslasku tulee maksunjälkeisenä päivänä, niin soitan vaan ja ilmotan et oon maksanu laskun ennen muikkarin tuloa luukusta. Yleensä kahdessa viikossa ei ehdi tulemaan muistutuslaskua ollenkaan. Löperöt firmat.
Minä YRITTÄJÄNÄ ja laskuttajana kyllä todellakin vaadin, että rahat ovat käytettävissäni eräpäivään mennessä. Tästä on laskussa maininta. Minulla on oikeus hoitaa reskontraani niinkuin parhaaksi näen. Mitään kahden viikon tai jopa KUUKAUDEN maksuaikoja ei todellakaan tarvitse antaa, minulta tulee lasku kouraan ja sen jälkeen on neljä vuorokautta siihen, että rahan on oltava tilillä. Jos ei onnistu, niin ei tarvitse tulla asiakkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä YRITTÄJÄNÄ ja laskuttajana kyllä todellakin vaadin, että rahat ovat käytettävissäni eräpäivään mennessä. Tästä on laskussa maininta. Minulla on oikeus hoitaa reskontraani niinkuin parhaaksi näen. Mitään kahden viikon tai jopa KUUKAUDEN maksuaikoja ei todellakaan tarvitse antaa, minulta tulee lasku kouraan ja sen jälkeen on neljä vuorokautta siihen, että rahan on oltava tilillä. Jos ei onnistu, niin ei tarvitse tulla asiakkaaksi.
Toimit vastoin Kuluttaja-asiamiehen ohjeita. Maksuajan kuuluisi esim. kuluttajakaupassa olla 14 päivää. Toivottavasti asiakkaat ilmoittavat toiminnastasi viranomaisille.
https://yle.fi/uutiset/3-6777082
T. Ison yrityksen laskutusta ja osto- ja myyntireskontraa hoitava
Vierailija kirjoitti:
No, voi. Mielelläni olen asiakkaasi ja silti makselen laskut vähän löperösti. Joskus ennen eräpäivää, toisinaan pari viikkoa eräpäivän jälkeen. Riippuen miten huvittaa.
Ei ole merkintöjä silti tullut, enkä laskutuslisiäkään maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimit vastoin Kuluttaja-asiamiehen ohjeita. Maksuajan kuuluisi esim. kuluttajakaupassa olla 14 päivää. Toivottavasti asiakkaat ilmoittavat toiminnastasi viranomaisille.
No vitsihän toi viesti oli. Ei pidä olla noin tosikko :)
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. - Edellinen lienee esimerkki siitä, että osa yrittäjäksi ryhtyneistä tai päätyneistä on heitä, joilla on vaikeuksia tajuta yhteisiä sääntöjä ja päätöksiä, vaan uskovat lujasti siihen, että voivat mitä ja milloin tahansa, koska ovat yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Osassa laskuja lukee eräpäivän kohdalla ”oltava tilillä” eli kannattaa olla tarkkana.
Mitähän laskuja nämä ovat? Työskentelen myynti- ja ostolaskujen kanssa, enkä ole yhdessäkään nähnyt tuollaista merkintää.
En koskaan maksa laskuja eräpäivänä,ja jos tulee uusi räväyslasku maksan aina alkuperäisellä en koskaan sillä uusintalaskun tiedoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän laskuja nämä ovat? Työskentelen myynti- ja ostolaskujen kanssa, enkä ole yhdessäkään nähnyt tuollaista merkintää.
Laskun saajisssa ja maksajissa on eroja ei ole tavallisen tossun kuluttajan e. ns. kuluttaja-asiakkaan asia miettiä, milloin maksu on myyjän tai palveluntarjoajan tilillä. Kuluttaja-asiakkaan ei tarvitse laskea mahdollisia viiveitä, joita on esim. pankkien välisissä tilisiirroissa. Riittää, kun kuluttaja-asiakas maksaa laskun oikein tiedoin sinä päivänä, joka on merkitty laskuun eräpäiväksi.
Mikäli taas olet yritysasiakas, on tärkää tutustua mahd. sopimuksen ehtoihin (tai esim. myyjän toimitusehtoihin. Ellei niissä ole mainittu mitään maksutavoista ja maksujen aikatauluista, niin on mahdollista että sinun tulee huolehtia, että raha on myyjän tilillä sinä päivänä, joka on sovittu maksupäiväksi. (Eli sinun tulisi huomioida mm. se, että maksun siirtoon menee "hieman" aikaa, kun pankki tekee pari pankkipäivää, kun pankki ei välittömästi siirrä rahoja toisen pankin tilille)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa, että missä tällä tavalla on?
En ole ikinä nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksuehto voi olla vaikka 7pv/netto, mutta edellytyksenä tälle on ettei ensimäisessä karhukirjeessä ole lisättynä huomautusmaksua.
T: Toinen ison yrityksen laskuttaa, joka on asian selvittänyt kuluttajavirastosta