Anoreksiasta toipuva 14v, onko tässä tarpeeksi ruokaa per päivä?
Aamulla banaanijugurtti
Päivällä koulussa n. 1dl kasvisruokaa, jos ei tykkää niin syö näkkärin ja lasin maitoa
Kotiin tullessaan mieleistään välipalaa, viinirypäleitä, marjoja ja maitorahkaa
Illalla ehkä 2 hapankorppua kevyellä levitteellä ja hedelmä
Kuitenkin parantunut huomattavasti siitä ajasta kun syöminen oli suunnilleen omena + näkkileipä ilman päällisiä per päivä.
Tällä hetkellä on 155cm/49kg
Ei päässyt pahemmaksi koska huomasimme ongelman ajoissa ja tyttö itse halusi apua.
Kommentit (51)
Täällä yksi anorektikko, anoreksia on ennenkaikkea mielen sairaus. Painoni on ollut terveen lukemissa jo 10 vuotta mutta aina kun on stressiä ja vastoinkäymisiä elämässä, nostaa saitas mieli taas häntäänsä. Olen tullut siihen tulokseen että kun muuten tuntee kadottavansa hallinnan asioihin elämässä, palaan siihen minkä hyvin osaan eli syömisen hallintaan. Vaikka paino olisikin hyvällä mallilla niin keskusteluapua kannattaa hankkia, jotta lapsi osaa hallita sairauttaan myöhemminkin elämässä. Kun itsenäistyy ja äiti ei ole enää punnitsemassa ja vahtimassa syömisiä.
Lounas ja päivällinen puuttuvat. Tehkää kotona hyvää ruokaa päivälliseksi ja sitä pitää syödä.
Vihanneksissa hyvin vähän energiaa ja proteiini tarvitaan myös.Ei pidä luulla että mikä tahansa "kasvissyönti" on vain terveellistä.
Wtf? Anorektikko noilla mitoilla? Ihan normaalipainoinen ihminen
Jos ruoka ei mene niin jotain proteiini lisää käyttöön, vaikka heraproteiini jauhetta jonka voi sotketa maitoon/veteen
desi kasvisruokaa ei valttamatta sisalla proteiinia lainkaan,100g lihaa sisaltaa max 15g
17v kirjoitti:
Mistä noi alapeukut tulee? 49kg ei ole mitään alipainoa 155- tai 157-senttiselle nuorelle. Sanoin että hänen pitäisi SYÖDÄ ENEMMÄN ei nostaa painoa, en sanonut että 700 kcal syöminen olisi järkevää.
T: 157cm 57kg 17v
Lisäksi en kasva pituutta enää enkä ole kasvanut 4 vuoteen. Kyse ei ole anoreksiasta vaan olin reilusti ylipainoinen silloin (12-13v)
Samaa mieltä. Tuon ikäisenä olin 58 kg ja 167 cm. Nyt 167 cm ja 63 kg. Ikää 41 v.
Ap:n lapselle lisää hyvää proteiinia, kuten on jo kerrottukin. Eikä saa koko ajan kysellä syömisestä. Syödä pitää kuitenkin. Terapiassa voisi käydä.
Onko kaverit laihoja vai lihavia? Teini voi näyttää liian laihalle lihavien rinnalla.
Itelläni 13v oli alkava anoreksia/syömishäiriö ja laihuin ihan merkittävästi ja lihakset lähti melkein kokonaan en tajunnu syödä ennen treenejä ja urheilua enkä myöskään treenien jälkeen syöny paljoo
Mut sit mun vanhemmat huomasin et olin laihtunu ja oli pitkään ajatellu mun syömist
Nyt mua valvotaan et syön syönpäivässä yleensä
Aamupala: 2 siivua ruis- tai kauraleipää, hedelmä, iso kuppi teetä
Lounas: riippuu tosi paljon päivästä mut yleensä lautasmallin mukaan ja sit sen kaa jotain maitoo tai vettä
Päivällisellä: sama juttu eli niinku lautasmallin mukaan ja sit maitoo tai vettä
Iltapala: 2 siivua ruis- tai kauraleipää ja iso kuppi teetä
Treeni päivinä mä saatan aamupala otaa siihen kylkeen vielä rahkan jos on aamutreenit tai sit jos mul on treenit iltapäivällä treeneit nii otan siihen päiväällisen kylkeen vielä raejuustoa ja esim viikon loppusin saattaa kyl mennä vähän eri tavalla ku herää myöhään ja jos käy perheen kaa syömäs jne herkutteelee.
Ja oon kyl saanu paljon lihaksia takas, paino on lähetny nousuun ja oon paljon ilosempi ja ku syö hyvin nii urheilussaki on paljon energiaa ja pirteyttä.
Nii sen vaan sanon et jos luulet et pärjäät jollaki näkkiläivällä nii kannatais miettii syötkö mitään niinku oikeeta ruokaa se näkkileipä voi olla ihan hyvä lisä aterian viereen jos haluu.
Jos tyttö itse halunu apua? Kävittekö koululääkärillä tai Terveyskeskus lääkärillä? Jos ette syytä ottaa jompaaan kumpaan yhteys ja saate pikaisesti apua.Pääsee verikoket ymm.Tarvitaessa psykoloogille.Saate ravinto nevojalle ajan ymm.Lisäksi on vanheemmille vertaistukse netti. Jos kirjotuksesi olisi totta.Olisit edellä maintun jo tietänyt.Vai missä korvessa asutte ?
Vierailija kirjoitti:
Miksei äidit ota tosissaan näitä anorektikoita?
He tekevät peruuttamatonta vahinkoa kropalleen ja mielenterveydelleen.
Kyllä ottavat, mutta jos et ole anorektikon äiti, et tiedä tuon taivaallista, miten vaikea hoitoa on saada ja miten vaikea sitä on antaa, jos anorektikko ei itse ole sitoutunut hoitoon.
Miksei äidit ota tosissaan näitä anorektikoita?
He tekevät peruuttamatonta vahinkoa kropalleen ja mielenterveydelleen.