Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoreksiasta toipuva 14v, onko tässä tarpeeksi ruokaa per päivä?

Vierailija
12.11.2018 |

Aamulla banaanijugurtti
Päivällä koulussa n. 1dl kasvisruokaa, jos ei tykkää niin syö näkkärin ja lasin maitoa
Kotiin tullessaan mieleistään välipalaa, viinirypäleitä, marjoja ja maitorahkaa
Illalla ehkä 2 hapankorppua kevyellä levitteellä ja hedelmä

Kuitenkin parantunut huomattavasti siitä ajasta kun syöminen oli suunnilleen omena + näkkileipä ilman päällisiä per päivä.

Tällä hetkellä on 155cm/49kg
Ei päässyt pahemmaksi koska huomasimme ongelman ajoissa ja tyttö itse halusi apua.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No painoa ei tarvitse nostaa koska kyseessä on normaalipaino mutta ruokaa kannattaa kyllä syödä enemmän.. huoh

t: 157cm 57kg, tavoitteena tuo 49kg (En ole anorektikko, kyseessä on normaalipaino ja olen 17)

Vierailija
22/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs tyttö muuten on punnittu? Ettei vaan maha vettä hölskyen tai muttereita nutturassa?

Totta! Anerektikon elämä pyörii vain yhden asian ympärillä. Meillä tyttö oli saanut piilotettua ison kiven!

Mietin, miten olen epäonnistunut äitinä.

Nyt jo ammatissa, mutta anoreksia lähinnä ortoreksiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön tosiaan 1400 kcal päivässä laihtumistarkoituksessa

kun olen tuossa painossa alan syömään noin 1600kcal (En juurikaan liiku, joten kulutusta ei ole, duh)

Vierailija
24/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriö yhdistetään usein virheellisesti pelkästään laihuuteen. Kuitenkin vain pieni osa syömishäiriöitä sairastavista on niin laihoja, että lääketieteellisen aliravitsemuksen kriteerit täyttyvät. - Syömishäiriöliitto

Anoreksiaan liittyy lähes aina myös muita mielenterveyden häiriöitä, kuten masennus ja ahdistuneisuus!

Vierailija
25/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta noin vähäiset syömiset sopivat paremmin 4-vuotiaan kuin 14-vuotiaan tytön ruokamääriksi.

Paitsi, että ei se 4-vuotiaskaan saa tuosta tarvitsemiaan rakennusaineita vaan sairastuu!!

Vierailija
26/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai joku 500 kcal päivässä on parempi kuin 100 kcal päivässä eli lähtötilanne. Riittävästi tuo ei silti ole. Tsekkaa, mitä tarkoittavat ruoka-aineiden makro- ja mikrojakaumat. Eli pointtini on, että määriä pitää nostaa, erityisesti proteiinia ja rasvaa mutta  myös hiilareita. Kaikkea ei ole pakko nostaa tappiin ihan kerrasta. Lisätkää vaikka 300-400 kcal per päivä ja sama uudestaan muutama viikko, jolloin ollaan päästy suunnilleen kulutuksen tasolle. Tästä aloitetaan sitten rakentaminen. Lähinnä lihaskudoksen jne., pelkän rasvakudoksen rakentaminen ei ole järkevää. Ei siis pelkkiä hiilareita, vaan jotain liikuntaa (ei liikaa) ja proteiinia, rasvaa ja hiilareita. Kaikkia kolmea, ei vain yhtä. Teillä on hyvät mahdollisuudet onnistua. Pahin on ohitettu ja tyttö on jo omatoimisesti lisännyt syömistään hiukan. Trendi täytyy vain pitää nousevana. Ja välttää se, että päädytään ylipainoiksi, josta lähtee taas uusi itseinhon siivittämä anoreksiakierre. 

Vierailija
27/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti joku seuraa että syö ja ettei syömisen jälkeen käy oksulla.Mielestäni voisi kyllä syödä enemmänkin mutta näin aluksi hyvä että syö.

Vierailija
28/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kasvissyöjän tarvitse tietää mikä aminohappo on. Sillä ei ole mitään tekemistä ravitsemuksen kannalta. Täytyy tietää, mistä saa tarpeeksi proteiineja. Aiotko toteuttaa kasvisruoksvalion allergisten aminohappopohjaisilla vastikkeills vai.

Vai onko tämä trolli, jossa ruoka-aineallergiasta puhutaan kasvissyöntinä.

Asioista pitää puhua o

ikeilla nimillä. Muu on naurettavaa.

Vierailija
29/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai joku 500 kcal päivässä on parempi kuin 100 kcal päivässä eli lähtötilanne. Riittävästi tuo ei silti ole. Tsekkaa, mitä tarkoittavat ruoka-aineiden makro- ja mikrojakaumat. Eli pointtini on, että määriä pitää nostaa, erityisesti proteiinia ja rasvaa mutta  myös hiilareita. Kaikkea ei ole pakko nostaa tappiin ihan kerrasta. Lisätkää vaikka 300-400 kcal per päivä ja sama uudestaan muutama viikko, jolloin ollaan päästy suunnilleen kulutuksen tasolle. Tästä aloitetaan sitten rakentaminen. Lähinnä lihaskudoksen jne., pelkän rasvakudoksen rakentaminen ei ole järkevää. Ei siis pelkkiä hiilareita, vaan jotain liikuntaa (ei liikaa) ja proteiinia, rasvaa ja hiilareita. Kaikkia kolmea, ei vain yhtä. Teillä on hyvät mahdollisuudet onnistua. Pahin on ohitettu ja tyttö on jo omatoimisesti lisännyt syömistään hiukan. Trendi täytyy vain pitää nousevana. Ja välttää se, että päädytään ylipainoiksi, josta lähtee taas uusi itseinhon siivittämä anoreksiakierre. 

Ymmärsinkö oikein, että ehdotat anoreksian hoidoksi tiukkaa ruokavaliomaista kalorilaskentaa 14-vuotiaalle. Sehän vasta viekin ajatukset uusille raiteille ja pois ruuasta.?!?

Terkkarina pidän ehdotusta amatoorimäisenä. Mielenterveys ei parane sillä, että keskitytään vielä enemmän ongelmaan. Voi kiesus!

Vierailija
30/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiselle välttämättömiä aminohappoja on 20, joista 11 elimistö osaa itse valmistaa. Loput yhdeksän välttämätöntä aminohappoa on saatava ravinnosta. Soluissa aminohapot valmistetaan entsyymien ohjaamana.

Eli kyllä. Erityisesti kasvissyöjien pitää tietää aminohappojen lähteensä.

Vierailija
31/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas huvittavia neuvoja. Viekää tyttö terapiaan. Se on ainoa vaihtoehto.

T. Ent. Ortoreksikko

Vierailija
32/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 23 senttiä pidempi ja painan 8 kiloa enemmän. Olen hoikka mutten mikään langanlaiha. Oliko tämä provo?

Vierailija
33/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 23 senttiä pidempi ja painan 8 kiloa enemmän. Olen hoikka mutten mikään langanlaiha. Oliko tämä provo?

No etkö ymmärrä, ettei tuo tyttö todellakaan paina noilla syömisillä noin paljon, ainakaan kauaa. Hän huijaa äitiään.

Vierailija
34/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prinsessa Dianalla oli 10 vuotta bulimia ja nyt joku äiti uskoo, että yhdellä keskustelulla tyttö paranee anoreksiasta. Juu ei.

Vierailija
35/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä noi alapeukut tulee? 49kg ei ole mitään alipainoa 155- tai 157-senttiselle nuorelle. Sanoin että hänen pitäisi SYÖDÄ ENEMMÄN ei nostaa painoa, en sanonut että 700 kcal syöminen olisi järkevää.

T: 157cm 57kg 17v 

Lisäksi en kasva pituutta enää enkä ole kasvanut 4 vuoteen. Kyse ei ole anoreksiasta vaan olin reilusti ylipainoinen silloin (12-13v)

Vierailija
36/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti olet laiha ja alipainoinenkin olet. 178cm ja 57kg on aika laiha..  Itse painan saman verran ja olen 57kg. Ja tuolle mun kalorimäärälle en ymmärrä miksi alapeukkuja, kulutusta ei juurikaan ole ja jos söisin 2000kcal lihoisin 80-kiloiseksi parissa vuodessa.

Vierailija
37/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehon toipuessa anoreksiasta ihminen tarvitsee paljon enemmän kuin saman pituinen normaalipainoinen. 2500-3500 on yleensä minimi riippuen pituudesta, koska kehon pitää saada tarpeeksi energiaa vaurioiden korjaamiseksi. Eli edes normaali syöminen johon hänen tämän hetkiset syömiset eivät riitä kropan parantamiseksi. 

T. parantumisesta haaveileva syömishäiriöinen

Vierailija
38/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehon toipuessa anoreksiasta ihminen tarvitsee paljon enemmän kuin saman pituinen normaalipainoinen. 2500-3500 on yleensä minimi riippuen pituudesta, koska kehon pitää saada tarpeeksi energiaa vaurioiden korjaamiseksi. Eli edes normaali syöminen johon hänen tämän hetkiset syömiset eivät riitä kropan parantamiseksi. 

T. parantumisesta haaveileva syömishäiriöinen

*Eli edes normaali syöminen jota hänen tämän hetkinen syömisensä ei ole ei riittäisi parantamaan hänen kroppaansa

Vierailija
39/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole riittävästi proteiineja tuossa, lisäisin sinne kanaa, kalaa, kananmunia.

Ja kyllä se energiamäärältään vähältä kuulostaa, mutta anorektikon elimistö on sopeutunut pieneen energiansaantiin ja kestää aikaa, että palautuu. Iltapalaan lisäisin reilusti tavaraa, eteei yön aikana mene paaston puolelle elimistö.

Vierailija
40/51 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän täytyy olla provo. Tuossa ei todellakaan ole tarpeeksi ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä