Mulla ei koskaan pelaa pää ruuan suhteen. En haluaisi aina syödä samoja ruokia,
Mutta en meinaa millään keksiä uusiakaan. Ja mitään kamalan kokeellista ja työlästä ei viitsisi arki-iltaisin tehdä.
Mitä esimerkiksi te syötte tänään? Vinkkejä kaipaan ruokapolitiikan monipuolistamiseksi!
Kommentit (192)
Meillä on miehen kanssa vuoroviikoin ruuanlaittovastuu, se helpottaa tosi paljon. Olemme molemmat työssäkäyviä ja lapset ovat koululaisia eli arkisin tarvitsee kokata vain iltaruoka. Perheessämme on yksi kala-allergikko, joten emme tee kotona kalaruokia.
Ruuanlaittovuoro vaihtuu aina lauantaiaamuisin. Hyvä suunnittelu on kaiken perusta, se vähentää stressiä ja samalla ruuasta tulee tarpeeksi monipuolista. Suunnittelen koko viikon ruuat lauantaina ja kirjaan ne paperille, kirjoitan samalla kauppalappua. Ensin mietin ma-ti-ke-to iltaruuat sillä periaatteella, että on yksi kanaruoka, yksi jauheliharuoka, yksi makkara/nakkiruoka ja yksi possu/riistakäristys tms. ruoka. (Vilkaisen myös kouluruokalistat etten tee vahingossa ihan samaa ruokaa mitä koulussa on ko. päivänä). Mietin myös lisukesalaatit/raasteet etukäteen. Perjantai-ilta on meillä aina pizzaperjantai eli silloin ei tarvitse kokata, vaan syömme kaupan pizzaa. :-D
Arki-iltojen ruuissa tärkeintä on nopeus eli ’keep it simple’. Joskus etsin netistä inspiraatioreseptejä lisämääritteillä ’nopea’ ja ’helppo’. Silloin kirjaan myös ruokalistaan, mistä tarvittava resepti löytyy, jos se ei ole jo ennestään jemmassa esim. puhelimen kirjanmerkeissä.
Viikonloppuisin voi sitten tehdä vaikka jotain työläämpiä ruokia fiiliksen mukaan, esim. sunnuntaina jotain pitkään haudutettavaa pataa.
Olin laiska tänään. Kuorin perunat ja porkkanoita, perkasin Lidlistä (hui!) ostetun vakuumissa uineen savusiian (hyi sua, tulee listerioosi) ja tein siihen kermakastikkeen (kamalaa rasvaa ja laktoosia). Porkkanat ja perunat muusiksi (joo, se on epäterveellistä), siihen lautaselle kaveriksi sitä siikaa ja liraus kermakastiketta päälle. Ei kukaan ainakaan valittanut. Huomenna olis tarkoitus possun kylkisiivuista ja herkkusienistä väsätä jotain, Kattoo nyt teenkö pataa juureksilla vai ihan vaan kastikke riisille tai perunoille.
Vierailija kirjoitti:
Kamalia ruokia lähes kaikki. En valmistaisi näistä mitään. Mistä te ideoitte näitä? Lähikauppojen ruokalehdistä vai jostain blogeista?
Onneksi et kertonut, mitä sinä itse valmistaisit - JOS valmistaisit. En todellakaan haluaisi tietää, mitä syö joku sellainen, jolle ei mikään tähän mennessä mainittu kelpaisi.
Vierailija kirjoitti:
Useasti annan kauppiaiden päättää mitä syödään. Menen kauppaa ja katselen parhaat tarjoukset tai punalaputetut ruuat. Toki valitsen sellaisia mistä kuvittelen osaavani värkätä jotain
Tämä on aivan hyvä tapa. Kannattaa kuitenkin laittaa pakastimeen jotain siltä varalta, että ei jaksa käydä kaupassa. Esimerkiksi yhdestä punalaputetusta pihvistä saa jo hyvän aterian useammallekin hengelle, esimerkiksi "pikamerimiespihvin": pannu kuumenemaan heti kun tulee kotiin, pihvi palasiksi ja ruskistumaan, päälle pakasteperunasipulia tai keitettyjä perunoita (edellisen päivän tähteitä) ja joksikin aikaa kansi päälle että kypsyvät. Äläkä unohda mausteita.
Joulukattaus ruskean talon tapaan?
Mä teen mössöjä. Tai no sanotaan hienommin erilaisia patoja ja keittoja, joita sovellan. Vaihtamalla ainesosan vain toiseen, mitä vanhassa reseptissä on. Myös kaikenlaiset piirakat/pizzat ja salaatti kylkeen on ihan kiva vaihtoehto, niissä voi soveltaa sekä pohjan että täytteen suhteen. Ei tartte tehdä isoa, tai vaikka pakastaa ylijäämät, pala/henkilö ja salaattia reilusti. Yksi keino on, että osta kaupasta jotain mitä et ole ennen ostanut ja etsi netistä resepti. Kannattaa googlettaa hakusanoilla helppo resepti.
Nopeita ja helppoja; vihanneksia ja fetajuustoa vuokaan, päälle tomaattimurskaa ja uuniin. Syö sellaisenaan tai leivän päälle/riisin/pastan kanssa.
Pinaattikeitto pakastepinaatista ja kiehumaidosta, valmis 10 minuutissa ja hinta kattilalliselle alle 2e.
Lidlin tuorelehtitaikinasta piirakka. Siinä on leivinpaperikin valmiina ja täyte voi olla mitä vain. Illalla tein kylmäsavulohesta, ranskankermasta, tillistä ja punasipulista mössön ja kaadoin taikinan päälle. Vähän juustoraastetta ja puolessa tunnissa valmis.
Hyviä ja täyttäviä piirkanpohjia saa pussimuusista, googlaa piirakanpohja perunamuusijauheesta.
Hyviä ja ruokaisia salaatteja saa purkkitonnikaloista kastikkeissa/kanoista. Säilykekanafileet ovat hyviä ja aina kaapissa varana. Jäävuorisalaattia, kirsikkatomaatteja, kurkkua, raejuustoa, säilykepaprikaa ja purkki currytonnikalaa on mun suosikki.
Meillä mennään perushiilareiden mukaan. :) Joka viikolle joku perunaruoka (janssonia, uuniperunaa, gulassia, perunalohkoja salaatin kanssa, currya jne.), joku riisiruoka (risotto, kaalikääryleet, kaalilaatikko, curry/wokki), joku pastaruoka (lasagne, artisokkapasta, bolognese, pinaattipasta)... ja niin edelleen. Plus aina joku keitto, olkoonkin sitten vaikka ihan simppeli kasvissoppa leivän kanssa. Välillä myös pyöritellään karttapalloa, eli valkataan kolme-neljä maata, googletellaan paikallisia ruokia ja reseptiikkaa Internetin ihmemaasta, ja sitten kokeillaan. Suosittelen, jos aikaa ja intoa riittää! :) Myös kaikki MasterChefit sun muut ruokaohjelmat on mahtavia ideanlähteitä. :)
Oon hurahtanut nyt panko jauhoihin! Leivitän sillä kaikki :D eilen tein lohipuikkoja ja viikonloppuna tein kanafilenugetteja. Täytettyjä herkkusieniä ja halloumia olen myös leivitellyt. Nam...
Voisko järkätä vaikka lauantaina tv:n katselujuuresteatterin n. 5kg määrällä pilkkoen sohvapottuna. Meillä ei kuorimista nykyään tehdä koska siistejä on perunat ym.
Yäk. Me tehdään tonnikala pasta näin:tonnikala+tomaattipyre+kerma lapset syö noin, ite laitan välillä jotain mausteit..
Vierailija kirjoitti:
Mä löysin tämän reseptin täältä aaveelta joskus. Tonnikalapastasta on tullut meidän arki-iltojen pelastus, värkkejä on oikeastaan aina kaapeissa.
Silppua sipuli pannulle, kaada tonnikalapurkista siihen öljyä ja kuullota. Purjosilppukin käy yhtä hyvin.
Lisää tonnarit, meidän nelihenkiselle perheelle tarvitaan kaksi purkkia. Lisää lusikallinen jauhoja ja kieputa sekaan suurusteeksi. Lisää purkki kermaa ja toinen purkillinen vettä. Kiehauta niin, että sakenee. Mausta valkopippurilla ja kalaliemikuutiolla ja kapriksilla. Ton voi tehdä myös tomaattimurskaan, silloin ei tarvita jauhosuurustetta. Kastike valmituu samalla kun kiehautat spagetit.
Keitä riisi ja heitä sekaan kaupan ihan valmiiksi grittattu broileri. Sitten pakasteesta katkarapuja. Sekaan sipulia, paprikaa ja sitruunamehua. Koristeeksi siitä samasta sitruunasta viipaleet.
Jambalaya, sulla on paella siinä käsillä.
Teen linssikeittoa. Kattilaan sipulia, valkosipulia, porkkanaa, miksei paprikaakin. Punaisia linssejä, mausteita (yrtit, suola, pippuri, paprikajauhe). Kuullotetaan hetki, heitetään perään pari purkkia tomaattimurskaa ja ehkä 3-4dl vettä. Keitellään kunnes linssit on pehmeitä. Lopuksi perään voi heittää esim papuja ja/tai maissia tölkistä.
Hyvä ruoka siitä, että ainekset on yleensä minulla aina valmiina kaapissa (ja vaikka ei olisikaan, voisi ne helposti sinne hankkia odottamaan huonoa ruokainapiraatiopäivää. Reseptiä voi muunnella ihan oman mielensä mukaan, sekaan voi heittää esim herneitä, kesäkurpitsaa, kukkakaalia, kikherneitä tai vaikka kirsikkatomaatteja. Nopea tehdä, menee ehkä max puoli tuntia, josta noin 20min ruoka keittyy itsekseen levyllä. Voi hyvin laittaa matalan lämmön levyyn ja sekoittaa aina silloin tällöin, mutta ei ole kovin herkkä palamaan pohjaan
Vierailija kirjoitti:
Olin laiska tänään. Kuorin perunat ja porkkanoita, perkasin Lidlistä (hui!) ostetun vakuumissa uineen savusiian (hyi sua, tulee listerioosi) ja tein siihen kermakastikkeen (kamalaa rasvaa ja laktoosia). Porkkanat ja perunat muusiksi (joo, se on epäterveellistä), siihen lautaselle kaveriksi sitä siikaa ja liraus kermakastiketta päälle. Ei kukaan ainakaan valittanut.
Minäkin olen usein laiska. Surutta ostan kaupasta valmiita savukaloja ja grillibroilereita. Siinä samalla ostan mielelläni myös salaattiaineksia ja heti kotiin päästyäni teen savukala- tai broilerisalaatin. Minulle niissä salaateissa oikeastaan pääasia sen savukalan tai grillibroilerin lisäksi on salaatinlehdet, joku makea hedelmä ja annoksen päälle oliiviöljyä. Fiiliksen mukaan toisinaan myös osaa tai kaikkia näistä: paprikaa, kurkkua, sitruunamehua, tuoreyrttejä, musta- ja/tai valkopippuria, parmesaanilastuja. Annoksen lisäksi leipää.
Varmasti uppoaisi hyvin savukalat myös muusin ja kermakastikkeen kanssa, mutta en ole jaksanut ainakaan heti kaupassakäynnin jälkeen odotella kypsymisiä, kun pääraaka-aine ei sitä vaadi. Sitten taas jos on savukalaa ollut sen verran paljon, ettei pelkkänä salaattina kulu kaikki, olen lopulta viitsinyt alkaa kypsennyshommiin ja paistanut lettupannulla savukalapihvejä. Tähän luottoreseptini on Hellapoliisin Tonnikalapihvit, korvaan vain tonnikalan savukalalla. Samalla reseptillä olen tehnyt pihvejä myös hienonnetusta ylikypsästä lihasta.
Kokeilkaa ihmeessä keittokirjoja! Niistä mä aloitin, ja nyt osaan jo monenlaista laittaa...
Eikä mitään ihmeellistä kandee heti alkuun. Valmisruuat on huonoja ja kalliitta! Ihan perusruuista saa vaikka miten hyviä kun maustaa ja kokeilee.
Eikä mitään ihmeellistä kandee heti alkuun. Valmisruuat on huonoja ja kalliitta! Ihan perusruuista saa vaikka miten hyviä kun maustaa ja kokeilee.
Siis en tarkoita että niitä keittokirjoja pitäisi syödä, vaan etsiä niistä ohjeita!!! Paperissa on mineraaleja ja epäterveellisiä sidosaineita.
Vaikka täällä aina parjataan marinoituja kanoja, mutta garam Masala marinoitu kana on hyvää, lisää vain kookoskerman.
Myös lisää vain kana/liha intialaiset on hyviä, kunhan ne on niitä missä on pussit ja siitä aina sitten aineet järjestyksessä pannulle (ei siis knorrin vai kenen se pahvipakkaus on).
Sitten vain riisiä/tuorepastaa /perunaa kylkeen ja salaattia.
Lopeta se päällä pelaaminen ja osta kaupasta välillä uusia ruokia!