Mulla ei koskaan pelaa pää ruuan suhteen. En haluaisi aina syödä samoja ruokia,
Mutta en meinaa millään keksiä uusiakaan. Ja mitään kamalan kokeellista ja työlästä ei viitsisi arki-iltaisin tehdä.
Mitä esimerkiksi te syötte tänään? Vinkkejä kaipaan ruokapolitiikan monipuolistamiseksi!
Kommentit (192)
Tänään tein pellillisen soijarouhekasvispiirakkaa kun oli paljon nuorisoa kylässä. Kohtuullisen edullista, helppoa ja hyvää syötävää. Myös ihan perussalaattia, eli kurkku-tomaatti-salaatti-oliiviöljy-pippuri-suola
Lounaalla syötiin keitettyjä perunoita, falafeleja ja paistettua parsa- ja kukkakaalia. "Dippeinä" oli hummusta ja mangotomaattikastiketta.
Bataatti-porkkanakeitto fetalla, broileripasta sipulilla ja tomaattikastikkeella, jauhelihakastike.
Itse käytän aikaa viikonloppuna pari tuntia ruoanlaittoon, jolloin teen ruokaa 2-4 päiväksi ja loput ruoat menee pakastimeen. Se helpottaa arkea. Saatan siis ostaa vaikkapa kilon jauhelihaa ja kilon kanaa, jolloin teen niistä useampaa ruokalajia. Täydennän ruokaa salaatilla, raasteella tai esim. keittokasviksilla.
Jos pakastimesta on ruoka loppu tai kaipaa vaihtelua, niin pikaruokana meillä syödään tortilloja, wokkeja, munakasta tai vaikka kaupan purkkihernekeittoa tai valmista pinaattikeittoa.
Hyviä kalaohjeita:
Lohen päälle tuorejuustoa ja tuoretta basilikaa, yhdistä monitoimikoneessa tahnaksi ja levitä kalan päälle.
Kuhan päälle pestoa ja samaan uunivuokaan riisiä ja vettä/lientä ympärille.
Mummu joskus teki kalamureketta, kermaviili tms, kananmuna ja lohi sekaisin (mausta oman maun mukaan, mummu laittoi sitruunaa) ja vuokaan. Tulee niin hyvää ja silkkistä!
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kalaohjeita:
Lohen päälle tuorejuustoa ja tuoretta basilikaa, yhdistä monitoimikoneessa tahnaksi ja levitä kalan päälle.
Kuhan päälle pestoa ja samaan uunivuokaan riisiä ja vettä/lientä ympärille.
Mummu joskus teki kalamureketta, kermaviili tms, kananmuna ja lohi sekaisin (mausta oman maun mukaan, mummu laittoi sitruunaa) ja vuokaan. Tulee niin hyvää ja silkkistä!
Eikös kalamurekkeeseen pidä se kala jauhaakin jollain? Yritin kerran tehosekoittimella, mutta teho ei riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunijuureksia ja muusia teen minäkin aika usein erilaisten juttujen kylkiäisiksi. Mutta niihin vaan menee kuorimiseen ja paistamiseen/keittämiseen aikaa ja ruoan tulo kestää melkein tunnin. Se on ainoa puute arkisin.
Ap
Valtavia annoksi sinä teet. Meillä ollaan syömässä noin puoli tuntia sen jälkeen kun on tultu kotiin. Pakasteet ovat ihan kelvollisia arkiruokia, kuoritaan ja pilkotaan sitten viikonloppuisin enemmän, että riittää ainakin maanantaiksi.
Jos ei martoilla tai muuallakaan ole reseptigeneraattoria, niin tehdään se itse. Arvotaan tai valitaan ensin raaka-aine: A possu, B sika C nauta D riista tai lammas E makkara F jauheliha G veri tai maksa H kirjolohi I pakaste tai säilykekala J itse pyydetty kala K muikku tai silakka ... jne oman valikoiman mukaan.
Toiseksi arvotaan valmistustapa: K kattilassa P paistinpannussa U uunissa J jotenkin muuten.
Kolmanneksi lisäkkeenä käytettävä: X peruna Y riisi Z kaali Å pasta Ä juurekset Ö jotain muuta
Neljänneksi ruuan olomuoto ottaen huomioon edellinen valinta: 1. keitto 2. keitetty lisäke+ kastike 3. kiusaus 4. laatikko 5 pata 6 jotain muuta.
Tämän päivän on BPX2. Huomenna näin arpomalla vaikkapa KUX eli jospa tekisin silakkalaatikkoa. Perunaa meillä vielä on kellarissa, joten sitä suositaan.
Tämä malli käy mainiosti perinteisiin kotiruokiin, joihin löytyy aineksia läheltä. Eksoottisempia herkkuja voi etsiskellä vaikka ravintoloiden ruokalistoilta, lehtien ruokapalstoilta, netistä.
Mulla on käytössä yksinkertaisempi versio. Maanantaisin pasta, tiistaisin keitto, keskiviikkoisin uuniruoka, torstaisin risotto ja perjantaisin kastikeruoka. Raaka-aineet kiertävät.
Pastaruoka voi olla tomaattipohjainen tai kermapohjainen. Pasta voi olla spagettia, makaroonia, tagliatelleä, penneä jne. Voi olla vain kasviksia, voi olla broileria, voi olla jauhelihaa, voi olla kinkkua, voi olla savuporoa, voi olla pekonia, voi olla lohta, voi olla katkarapuja tai voi olla ihan vaan juustoa. Keitoissa mahdollisuuksia on vaikka miten paljon. Uuniruokina kiusaukset, lihapadat, kasvispadat, tagine-ruuat, lämpimät voileivät, uunikala jne. Risotot menee pitkälti kuten pastakin eli kasvis, kana, jauheliha, kinkku, lohi, katkarapu, chorizo jne. Perjantain ruoka taas voi olla makkarakastike+muusi, lihapullat+ keitetyt perunat, kanakastike +riisi jne. Viikonloppuisin sitten muita ruokia kuten kokolihaa, wokkeja ja milloin mitäkin.
Kinkkurisotto?? Tai jauheliharisotto? Ei näitä ole olemassakaan. Ihanko laitat näihin valkoviiniä ja parmesaania myös? Vai tarkoitatko jotain muuta liha-riisi-sörsseliä? Anteeksi uteliaisuuteni, mutta on aidosti ensimmäinen kerta kun kuulen kinkkurisotosta.
Harva tavallinen suomalainen käyttää arkiruokiin valkoviiniä ja parmesaania. Arkiateriat valmistetaan lyhimman kaavan mukaan eli nopeasti niistä aineksista, joita on helposti saatavissa.
Älä sinä vedä herneitä nenään siitä, että me sanomme "risotoksi" sitä, jossa on keitettyä riisiä ja sen lisäksi jotain sellaista, jota sattuu kaapista löytymään ja joka meitä itseämme miellyttää. Joskus "risottoon" laitetaan huolella ja taidolla tuoreita itsepoimittuja herkkutatteja asianmukaisilla mausteilla ja lisäkkeillä höystettynä, joskus punalaputettua kinkkusuikaletta ja hemapaa.
Meillä käytetään viiniä ja parmesania arkiruokienkin teossa, eivätkä ne millään tavalla pidennä ruokien valmistusaikoja. Paremminkin päinvastoin, hyvää makua vähemmällä vaivalla.
Mä katson usein vinkkejä esim. K-ruoka-applikaation resepteistä. Tänään meillä oli kanaviillokkia ja keitettyjä perunoita. Viillokkia jäi sen verran että huomenna syödään vielä sitä ja riisiä.
Usein tosiaan ideat arkiruokiin tulee just tuon applikaation kautta, ehkä siksi että se on niin helppokäyttöinen. Ja nyt kun oon käyttänytkin sitä paljon, niin se kunnon nettiohjelman tavoin, jo ehdotteleekin mun tyylisiä ruokia.
Tonnikalapastavuokaa: uunivuokaan 2 kananmunaa, purkillinen ruokakermaa, 2 purkkia vaikka valkosipulitonnikalaa, pastaa niin että peittyvät nesteeseen ja vähän voi lisätä vettä. Rouhi mustapippuria ja suolaa sekaan sopivasti. Päälle (ja vaikka sekaankin) juustoraastetta. Uuniin n.180 astetta tunniksi tai kunnes juusto ruskistuu.
Joskus lisään sekaan esim. maustettuja fetajuustoja tai makeaa chilikastiketta. Nam, helppoa ja hyvää!
Just keitin kukkakaalisosekeiton mitä 100kg mies vetää tuossa kaksin käsin:)
Falafel. Avokadopasta. Texmex tortilla. Veriletut. Läskisoosi ja potut. Kanakeitto.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä homma! Ensin ostaa raaka-aineet, sitten niitä pestään ja paloitellaan. Sitten keitetään tai paistetaan . Sitten ruokailun jälkeen tiskataan kattilat ja muut astiat .
Ei ole työ ja lopputulos oikeassa suhteessa yhden ihmisen taloudessa.
Jos mies laita mies paloitteleen ja osta tiskikone
Lasinuudeleita, maissia ja mikä tahansa liemikuutio! Oon ihan koukussa, ja tää tulee jo pelkästään mikrossa. Ostin nuudelit okeiluun alennuksesta matsmartista.