Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulla ei koskaan pelaa pää ruuan suhteen. En haluaisi aina syödä samoja ruokia,

Vierailija
12.11.2018 |

Mutta en meinaa millään keksiä uusiakaan. Ja mitään kamalan kokeellista ja työlästä ei viitsisi arki-iltaisin tehdä.
Mitä esimerkiksi te syötte tänään? Vinkkejä kaipaan ruokapolitiikan monipuolistamiseksi!

Kommentit (192)

Vierailija
1/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma, jään seurailemaan ketjua!

Vierailija
2/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitän eilen paistamiani lihapullia, niille kastike ja perunamuusi kaveriksi. Simple enough?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe, kyllä jokaisella joskus lyö pääkopassa tyhjää.

Ongelmaa voi ratkoa laatimalla vaikkapa neljän viikon ruokalistan, jota pyörittää. Välttyy ainakin miettimisen vaivalta. Yksittäisiä ruokalajeja voi aina vaihtaa listasta.

Ja/tai voi lukea reseptejä netistä ja ruokakirjoista ja seurata ruuanlaitto-ohjelmia televisiosta, niistä kaikista saa ideoita. Eli jos pää lyö tyhjää, ei ainakaan kovin kauaa lyö...

Meillä minä laitan muusin lopuista rieskoja, niiden tekoon menee aktiivista aikaa noin viisi minuuttia. Syödään suoraan uunista otettuina voin kera.

Teen lisäksi tulista jauhelihakeittoa, johon ruskistan jauhelihaa ja purjoa, laitan lihalientä, keittojuureksia kaksi pussia, pätkin spagettia, lisään runsaasti mausteita, ml. Chiliä sekä sitten pöydässä saa keittoon ripotella runsaasti cheddar-raastetta ja nacholastuja. Tuonkin tekemiseen menee reippaat viisi minuuttia aktiista tekoaikaa, keittämiseen vartti.

Nopeita ja maistuvia yhdessä.

Vierailija
4/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmosella on hyvä ja nopea setti tossa, kiitos vinkistä.

Kokeilin minäkin ruokalistaa, mutta aina se on repsahtanut siihen, että alkaa kyllästyttää samat ruokalajit ja vielä sekin, että kun pyrki ostamaan tarjousjuttuja, sitä tuli vekslailtua sen verran, että huomasi aina tehneensä samanlaista vastikään (koska oli poikennut listasta). Tåytyis varmaan kokeilla uudelleen.

Ap

Vierailija
5/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään teen tofuwokkia, johon laitan tofua, nuudeleita ja kasviksia sen mukaan mitä löytyy.

Wokkeja syödään meillä aika usein, välillä broilerilla, välillä katkaravuilla, toisinaan tofulla tai pavuilla. Kasviksia heitän sekaan sen mukaan mitä nyt sattuu löytymään.

Tällä viikolla on ruokalistalla ainakin broilermureketta perunamuusin ja pippurikastikkeen kanssa.

Yksi suosikeista on Thai Red Curry, nopea ja helppo.

Uunikalaan ei myöskään mahdottomia aikoja mene, välillä ostan lohta, välillä jotain muuta. Sen kylkeen uunijuureksia ja salaattia. Toisinaan perunoita tai muusia.

Vierailija
6/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä löysin tämän reseptin täältä aaveelta joskus. Tonnikalapastasta on tullut meidän arki-iltojen pelastus, värkkejä on oikeastaan aina kaapeissa.

Silppua sipuli pannulle, kaada tonnikalapurkista siihen öljyä ja kuullota. Purjosilppukin käy yhtä hyvin.

Lisää tonnarit, meidän nelihenkiselle perheelle tarvitaan kaksi purkkia. Lisää lusikallinen jauhoja ja kieputa sekaan suurusteeksi. Lisää purkki kermaa ja toinen purkillinen vettä. Kiehauta niin, että sakenee. Mausta valkopippurilla ja kalaliemikuutiolla ja kapriksilla. Ton voi tehdä myös tomaattimurskaan, silloin ei tarvita jauhosuurustetta. Kastike valmituu samalla kun kiehautat spagetit.

Vierailija
7/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunijuureksia ja muusia teen minäkin aika usein erilaisten juttujen kylkiäisiksi. Mutta niihin vaan menee kuorimiseen ja paistamiseen/keittämiseen aikaa ja ruoan tulo kestää melkein tunnin. Se on ainoa puute arkisin.

Ap

Vierailija
8/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä löysin tämän reseptin täältä aaveelta joskus. Tonnikalapastasta on tullut meidän arki-iltojen pelastus, värkkejä on oikeastaan aina kaapeissa.

Silppua sipuli pannulle, kaada tonnikalapurkista siihen öljyä ja kuullota. Purjosilppukin käy yhtä hyvin.

Lisää tonnarit, meidän nelihenkiselle perheelle tarvitaan kaksi purkkia. Lisää lusikallinen jauhoja ja kieputa sekaan suurusteeksi. Lisää purkki kermaa ja toinen purkillinen vettä. Kiehauta niin, että sakenee. Mausta valkopippurilla ja kalaliemikuutiolla ja kapriksilla. Ton voi tehdä myös tomaattimurskaan, silloin ei tarvita jauhosuurustetta. Kastike valmituu samalla kun kiehautat spagetit.

Hauska kuulla. Minä olen tuota reseptiä jakanut täällä usein helppona ja nopeana arkiruokana. Hyvä puoli tosiaan on, että kermaa lukuunottamatta kaikkia aineksia voi pitää pitkäänkin kaapissa varalla. Ja jos tekee tomaattimurskalla, ei edes sitä kermaa tarvita.

3

Vierailija
9/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tuossa selailtua monen ravintolan lounaslistoja ja tuli mieleen, että jos ei jaksa itse miettiä, niin niissähän se ruokalistaehdotuskin on jonkun miettimänä, vielä pari vaihtoehtoa per päivä. Mun mielestä ihanteellinen tilanne on se jos ehtii esivalmistella seuraavan päivän päivällistä jo edellisenä iltana, niin menee sitten nopeasti varsinaiseen ruuanvalmistusaikaan. Hyviä puolivalmispakasteita tulee käytettyä kiireessä, joskin ne on kalliimpia ja sisältävät enemmän pakkausmateriaalia. Mutta kyllä esim valmis sipulimurska helpottaa elämää.

Itse ajattelin tänään laittaa sieniä ranskankermassa-tyyppistä uuniruokaa juuresten kanssa.

Vierailija
10/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tänään pitkästä aikaa janssoninkiusausta. Mulla lyö kans välillä ihan tyhjää kun ruokalistaa yritän laatia ja kun kysyn kanssa-asujilta mitä haluaisivat syödä, vastaus on AINA "ihasama" tai "emmätiiä". Janssoninkiusauksen keksin siitä kun menin vaan kauppaan ja aloin katsella hyllyjä. Osuin sitten hyllylle, jossa oli kaikenlaisia kalajuttuja ja siitä se ajatus sitten lähti.

Usein se päivän ruoka löytyy silläkin tavalla, että avaan jääkaapin tai pakastimen ja katson mitä kehityskelpoista siellä olis. Ei meillä ole kaikille ruoille edes mitään nimeä, kun ne koostetaan siitä mitä sattuu kaapeissa olemaan. Lapset kysyy, mikä ruoka tää on ja mä vastaan, että se on nyt se Emmätiiä.

Vierailija
11/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feta-pinaattipasta on mun vakiohelppo.

Pistä spaghetti (150g) kiehumaan. 

Pilko 1 sipuli ja 1 valkosipuli, kuullota öljyssä muutama minuutti. Lisää pakastepinaatti (300g), kun pinaatti on sulanut, lisää 1 dl kermaa. 

Kun spaghetti on valmis, murenna feta (100g) kastikkeeseen ja sekoita spaghetti sen sekaan myös. 

N. vartissa tulee tämä, ja tästä riittää kahdeksi päiväksi yhdelle. 

Vierailija
12/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi arjen nopeuttaja on, että pilkkoo kasvikset kaapista valmiiksi kannellisiin kippoihin. Näin säästää seuraavissa kokkauskerroissa aikaa sen suhteen.

Tänään tein lounaaksi tonnikalacanelloneja. Aika helppo, tosin canellonien täyttö vaatii suppilon ja vaikka puuvartaan tai muun ohuen, millä tökkiä massaa canellonien sisälle. Helpompi versio on tehdä se vaikka lasagneksi tai tonnikala-makaroonivuuaksi.

https://www.hellapoliisi.fi/pasta-ja-nuudeliruoat/tonnikala-cannelloni/

Tuon ohjeen mukaan teen, paitsi emme käytä maitoallergian takia juustoja, vaan teen valkokastikkeen kaurakermasta ja vähän vehnäjauhoja suurustukseen. Pinnalle ripotellaan ravintohiivaa, joka antaa kevyen juustomaisen maun päälle. Mikään ei tosiaan kiellä tekemästä mihinkään muuhun pastaan kyseistä ruokaa ja on hyvää.

Riisinuudelit on hyviä. Ja siihen voi varioida vaikka mitä lisukkeita. Ottaa pannulle niitä pilkottuja kasviksia, vaikka kanaa, katkarapuja, naudansuikaleita tai ihan vaan seitiä. Maustaa tuoreella chilillä, soijakastikkeella, ripauksella kalakastikkeella, sitruunan mehulla ja kuorella ja inkiväärillä. Vähän vettä ja lopuksi riisinuudelilevy ja parin minuutin päästä on valmis nuudelikeitto.

Itsetehty perunamuusi on vähän työläämpi sen perunateatterin kanssa, mutta kun se on tehty, niin ei mene kauaa, ku paistaa kaveriksi riistakäristystä pakkasesta.

Heviosastolla pyrin aina keräämään sateenkaaren värit koriin, niin on monipuolisesti kaikkea. Pakkasessa on aina hätävarana wokkivihanneksia ja muita laiskoille päiville. Kuiva-ainekaapissa on aina tonnikalaa, tomaattimurskaa, sieniä ja kookosmaitoa. Niistä saa aina kyhättyä jotain.

Vierailija
13/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savulohta ja muusia.

Vierailija
14/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihapihvit on nopea setti, senkun muotoilet jauhelihan pihveiksi ja paistat. Jos teet seuraksi esim. bataatti- tai sellerimuusin, niin kasvikset tulevat samalla. Yhtä nopeita ovat broilerin ohutleikkeet.

Tai paista kalaleike ja pyöräytä pannulla kaapista löytyviä vihanneksia lisukkeeksi. Tai keitä perunat ja sekoita kastikkeeksi kermaviiliin sinappia, pippuria, suolaa ja sokeria.

Meidän perheen kiirepäivien pikaruoka on valmiiksi savustettu kala ja einesperunasalaatti. Lisäksi teen tuoresalaatin.  

Tänään teen varmaan tomaattipohjaisen jauheliha-pasta-paprikakeiton. 

Vierailija
15/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta en meinaa millään keksiä uusiakaan. Ja mitään kamalan kokeellista ja työlästä ei viitsisi arki-iltaisin tehdä.

Mitä esimerkiksi te syötte tänään? Vinkkejä kaipaan ruokapolitiikan monipuolistamiseksi!

Onhan noita ruokapalstoja ja keittokirjoja, joissa on esim. viikon ruokalista. Aina ne ei ole mitään ihmeellisen vaikeitakaan.

Vierailija
16/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiita wienerleikkeitä paistan, laitan lisukkeeksi muussin kaupan luomupakasteperunamuussista ja sitten kurkkua tomaattia ja sitruunalohkoja. Helppo ja nopea.

Vierailija
17/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haen ideoita youtuben food wishes -kanavalta. Reseptit on selitetty hyvin ja siellä on ruokia ympäri maailmaa. Teen yleensä sen verran ison annoksen että syön samaa kolmisen päivää.

Pikaisen ruoan teen esim. wokkivihanneksista ja kanasta. Enkä kyllä häpeile kalapuikkojenkaan syömistä, se kun ei ole päässyt tavaksi saakka.

Vierailija
18/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannapuuro, ei mene kuin 10 min. Päälle voi laittaa kiisseliä tai marjoja, lisäksi ruisleipää.

Vierailija
19/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön itse aika paljon kasvisruokia mutta näähän saa vaihdettua lihapitoisimmiksi vaihtamalla pavut ja linssit lihoihin ja kookoskermat normikermoihin.

Mutta tänään ajattein laittaa mun normi ruokaa mitä syön illasta, eli sosekeittoa. Siihen laitan bataattia, perunaa, punaisia linssejä, sipulia, kasvislientä, chiliä, kookoskermaa ja curryjauhetta.

Sitten toiseksi ruuaksi laitan täysjyväriisiä, jonka sekaan mausteita (tulisia mulla), pakastekasviksia, herkkusieniä, kidneypapuja, maissia ja sipulia. Teen kaksi annosta yleisemmin niin että toista syön lounaaksi ja toista illalliseksi. Ja tosiaan ruuat kestää sen 3 päivää niin ei tarvitse joka päivä kokata. En ainakaan itse jaksa. 

Vierailija
20/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään syödään kanakeittoa. Lisään siihen sulatejuustoa ja currya makua antamaan, maistuu kaikille. Huomenna teen kaalilaatikkoa makkaralla. Ajattelin riisin sijasta laittaa ohraryynejä. Keskiviikoksi, tai torstaiksi riippuen miten ruokia jää, teen kiusausta savulohesta.