Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla ei koskaan pelaa pää ruuan suhteen. En haluaisi aina syödä samoja ruokia,

Vierailija
12.11.2018 |

Mutta en meinaa millään keksiä uusiakaan. Ja mitään kamalan kokeellista ja työlästä ei viitsisi arki-iltaisin tehdä.
Mitä esimerkiksi te syötte tänään? Vinkkejä kaipaan ruokapolitiikan monipuolistamiseksi!

Kommentit (192)

Vierailija
21/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kana ja riisi valmistuu nopeasti yhdessä. Vuuan pohjalle riisiä, päälle kanalientä ja koivet siihen. Valmistuu uunissa itekseen. Kylkeen sitten rehuja höyrytettynä tai wokattuna.

Hapankaali ja punajuurta on aina kaapissa, jos ei jaksa raastaa vaikka porkkanaa kylkeen.

Vierailija
22/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopea tofukastike, en tosin ole itse kokeillut, mutta kiinalaisessa ravintolassa oli hyvää tofukastiketta riisille.

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/vihrea-pinaatti-tofukastike

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion syödä munia ja 2 pakettia pekonia. Lisäksi ehkä tomaattia

Vierailija
24/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuskus on todella nopeaa ja sopii lähes kaikkeen. Yleensä sekoitan sen sekaan mitä vaan kaapeista löytää. Kiehautan vedenkeittimessä veden ja kuskus seisomaan. Tällä välin paistan kasvikset kuten maissin, paprikat ja lisään lihaliemikuution, soijakastiketta ja mausteet. Lisään kuskusin ja paistan vielä hetken, sitten lisään tonnikalan. Menee alle 10 min.

Vierailija
25/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä inspiroidun aina kaappien sisällöistä tai kaupassa siitä mikä on tarjouksessa.

Esim tänään oli kaupassa tarjouksessa kokonainen kirjolohi 6,95e/kg

Joten päätin tehdä uunilohta. Ostin porkkanoita, paistan ne pannulla rosmariinissa. Ostin sitruunan maustamaan lohen.

Keitän riisiä kaveriksi.

Siitäpä riittää kahdeksi päiväksi syötävää, ja vielä rippeistä saa hyvän kalaliemen keittoon tai kastikkeeseen myöhemmin.

Vierailija
26/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkikokkaa kirjoitti:

Tänään syödään kanakeittoa. Lisään siihen sulatejuustoa ja currya makua antamaan, maistuu kaikille. Huomenna teen kaalilaatikkoa makkaralla. Ajattelin riisin sijasta laittaa ohraryynejä. Keskiviikoksi, tai torstaiksi riippuen miten ruokia jää, teen kiusausta savulohesta.

Kaalilaatikkoa makkaralla....

Vierailija
27/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään teen kesäkurpitsa-hernekastiketta ja spagettia. Huomenna aurajuustobroilerikastiketta ja bulguria

Vierailija
28/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uunijuureksia ja muusia teen minäkin aika usein erilaisten juttujen kylkiäisiksi. Mutta niihin vaan menee kuorimiseen ja paistamiseen/keittämiseen aikaa ja ruoan tulo kestää melkein tunnin. Se on ainoa puute arkisin.

Ap

Valtavia annoksi sinä teet. Meillä ollaan syömässä noin puoli tuntia sen jälkeen kun on tultu kotiin. Pakasteet ovat ihan kelvollisia arkiruokia, kuoritaan ja pilkotaan sitten viikonloppuisin enemmän, että riittää ainakin maanantaiksi.

Jos ei martoilla tai muuallakaan ole reseptigeneraattoria, niin tehdään se itse. Arvotaan tai valitaan ensin raaka-aine: A possu, B sika C nauta D riista tai lammas E makkara F jauheliha G veri tai maksa H kirjolohi I pakaste tai säilykekala J itse pyydetty kala K muikku tai silakka ... jne oman valikoiman mukaan. 

Toiseksi arvotaan valmistustapa:  K kattilassa P paistinpannussa U uunissa J jotenkin muuten.

Kolmanneksi lisäkkeenä käytettävä:  X peruna Y riisi Z kaali Å pasta Ä juurekset Ö jotain muuta

Neljänneksi ruuan olomuoto ottaen huomioon edellinen valinta: 1. keitto 2. keitetty  lisäke+ kastike 3. kiusaus 4. laatikko 5 pata 6 jotain muuta.

Tämän päivän on BPX2. Huomenna näin arpomalla vaikkapa KUX eli jospa tekisin silakkalaatikkoa. Perunaa meillä vielä on kellarissa, joten sitä suositaan.

Tämä malli käy mainiosti perinteisiin kotiruokiin, joihin löytyy aineksia läheltä. Eksoottisempia herkkuja voi etsiskellä vaikka ravintoloiden ruokalistoilta, lehtien ruokapalstoilta, netistä.

Vierailija
29/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kana ja riisi valmistuu nopeasti yhdessä. Vuuan pohjalle riisiä, päälle kanalientä ja koivet siihen. Valmistuu uunissa itekseen. Kylkeen sitten rehuja höyrytettynä tai wokattuna.

Hapankaali ja punajuurta on aina kaapissa, jos ei jaksa raastaa vaikka porkkanaa kylkeen.

Kana ja riisi valmistuvat vielä nopeammin erikseen. Ensin päälle kaksi levyä, toiselle kattila johon vettä ja riisiä kiehumaan, toiseen kypsymään jotain minuuttipihviä tai suikaleita. Ei edes tarvitse olla mitään pikariisiä, kun valmistuu varttitunnissa.  Keitetyistä perunoista, kypsästä lihasta tai makkarasta ja kananmunista valmistuu pyttipannu alta aikayksikön.

Uunissa paistettavat ovat aina hitaampia, vaikka olisi jo valmis vuoka uuniin laitettavaksi. Meillä esimerkiksi makaroni- tai kaalilaatikko, joka on säilytetty pakasteena ja otettu sulamaan edellisenä iltana tai perunamuusin jämistä tehty perunasose- jauheliha- tai makkaralaatikko.

Vierailija
30/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkiateriaan kannattaa valita nopeasti kypsyvät lisäkkeet: pienet perunat, riisi, pasta ja ruusu- tai parsakaali, jos tuoreesta valmistaa. Viikonloppuisin ja vapaapäivinä sitten uuniperunoita, hitaasti kypsyviä patoja ym. niin isoja annoksia, että arkipäiväksi riittää lämmitettävää.

Vierailija
31/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin Bio Organic Pasta Sauce on oikeasti jo kategoriassa "ihan hyvä" pastakastike. Siis aivan eri settiä kuin nuo Dolmiot ym.

Pastavesi kiehumaan ja pasta sinne, jauheliha pannulle paistumaan. Lisää sipulia (vaikka pakastesipulia) niin maan perkeleesti mausteita (sopii mm. paprika, chili, cayenne, mustapippuri, erilaiset yrttisekoitukset jne.) lopuksi tuo pastakastike sekaan.

Tosi nopeat hampurilaiset:

se Atrian littanaksi pakattu jauheliha. Älä riko sitä, vaan heitä sellaisena levynä pannulle.  Ja jälleen kerran: mausteita mausteita mausteita pintaan. Paista molemmat puolet. Leikkaa veitsellä neljään osaan. Sämpylä+pihvi+salaatti+majo+tomaattisiivu ja vielä ehdit paistamaan vaikka kananmunan väliin. Samalla pannulla voi pikaisesti lämmittää vaikka tomaattisiivut, ananasviipaleet jne.

Vierailija
32/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perusruokia on monella ruokasivustolla. Selkeät ohjeet ja hyvä haku esim. raaka-aineen mukaan on mielestäni esim. sivulla https://www.ruokajakoti.fi/Reseptit 

Vierailija
33/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä etsin koulun sivuilta ruokalistoja ja poimin ideoita sieltä :D

esim. koulu ruokalista

Vierailija
34/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutama idea. Tänään meillä tehdään nachopelti, joka maistuu aina (kasvisversio tosin).

Toinen hyvä ja helppo on täytetyt paprikat ja vaikka bataattilohkot jollain jogurtti/kermaviilikastikkeella :) teemme myös usein keittoja kuten tomaattikeitto, kurpitsakeitto, porkkanakeitto, jonkun juuston ja pähkinöiden kera tarjoiltuna.

Ainiin, olen juuri nyt ihan koukussa myös lohturuokaan jota kokeilin hetki sitten, on siis vähän kuin bibimbap-annos mutta hyvin simppeli: kuppiin keitettyä risottoriisiä, sipulia, raastettua porkkanaa, kiinankaalia (ite jopa tavallisella kaalilla tehnyt ja mulle ainakin kelpaa), kanaa tai esim. soijasuikaleita tai tofua pyöriteltynä hoisin tai bbq kastikkeessa, sekä shirachaa. Sekoita kaikki keskenään kulhoon ja nauti!

Monipuoliset ruokaisat salaatit on myös mun lemppareita, siis tosi iso kulhollinen per nuppi, nälkä ainakin lähtee ja nopea tehdä.

Vierailija
35/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ja eilen syötiin kanacouscoussia. Siinä on sipulia, v-sipulia, kesäkurpitsaa, paprikaa pilkottuna ja kanan kanssa paistettuna. Vihanneksiä voi vaihdella mieleisiksi. Esim kirsikkatomaatteja, porkkanaa tai munaloisoakin oon käyttänyt. Paljo mausteita korianteria, jeeraa, fenkolia, kanelia ja ras el hanouttia (valmis maustesek.). Sitten loppuvaiheessa lisään mantelia (kokonaisina kuorittuina), rusinoita ja granaattiomenan siemeniä/appelsiinia kalvottomana. Kuulostaa työläämmältä kuin on. Eniten aikaa vie pilkkominen. Ei nyt helpoin, muttei vaikeinkaan tehtävä.

Vierailija
36/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pakkasessa melkein aina valmiiksi paistettua jauhelihaa. Kun pitää nopeasti saada ruokaa, teen siitä spagettikastiketta tai laitan sitä keittoon. Käytän monesti lisäksi valmiita pastakastiketta (esim. Dolmio tai barilla koska niissä ei ole lisäaineita). Keiton saatan tehdä valmiiseen peruna-kasvis pakastesekoitukseen. Valmiiksi valmistettuja papuja ja linssejäkin voin lisätä.

Vierailija
37/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useasti annan kauppiaiden päättää mitä syödään. Menen kauppaa ja katselen parhaat tarjoukset tai punalaputetut ruuat. Toki valitsen sellaisia mistä kuvittelen osaavani värkätä jotain

Vierailija
38/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollain on hyviä "kasvisruokaohjeita" niin kertokaa. Omat kasvispihvit eivät onnistu ikinä ja olen pikkuisen kyllästynyt kaupan valikoimaan "kasvistuotteiden" osalta. 

Vierailija
39/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin. Oon ruvennut pitään kaksi ns. paastopäivää viikossa (saa syödä 500kcal). Ei tarvitse niin paljon miettiä ruokaakaan, vaikken nyt sen takia tähän ruvennutkaan. Mutta sivuvaikutuksena ruoka ei maistu yhtä paljon muinakaan päivinä ja syön paljon kasviksia. Se on tavallaan helppoa kun heittää vain kasviksia vaikka pannulle ja mitä se loppuruoka onkaan, sitä ei tarvitse olla kovin paljon yhdellä lautasella. Riittää pidemmäksi aikaa. Ei varmaan tosin ole yhtä kätevää perheissä.

Esimerkiksi tässä parina päivänä olen syönyt ruokaa, johon tulee katkarapuja, pinaattia, lehtikaalia, paprikaa, porkkanaa jne ja paljon mausteita. Sitten vaikka vähän nuudeleita tai riisiä lisäksi jos haluaa.

40/192 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä

Ma

Kasvissosekeitto.

Ti

Lohikeitto pakastekasviksista

Ke

kanaa ja kasviksia

To

munakas (keskiviikon kanaa, tomaattia ja sipulia)

Pe

Fajitaksia jauhelihasta (päästä jauhelihaa tulee kaalilaatikko lauantaille)

La

Kaalilaatikko

Su

Kuhaa (tai muita kalaa), kaurariisiä ja uunijuureksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi