Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työllistämissuunnittelmahaastattelun aikaa ei voi muuttaa - lopullinen syrjäyttäminen

Vierailija
12.11.2018 |

Tuli tuollaiseen kutsu. En voi mennä määrättynä päivänä. Tulee kuulemma vähintään 15 päivän karenssi.

Käytännössä: puolison on myös viisaampaa olla tekmättä pieniä keikkatöitään vähään aikaan. Saadaan sitten toimeentulotukea, joka minun osalta tulee kai alennettuna. On yritetty sinnitellä toimeentulotuen yläpuolella, mutta ei sinnitellä enää. Jäädän sinne sitten loikomaan. Ei kannata yrittää mitään. Tämä vain siksi, että pientäkään joustoa ei voi järjestelmän puolelta olla.

Kommentit (167)

Vierailija
141/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä väliä sillä on loppujen lopuksi saako työmarkkinatukea vai toimeentuloatukea?

Vierailija
142/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä väliä sillä on loppujen lopuksi saako työmarkkinatukea vai toimeentuloatukea?

Mieluummin sitä toimeentulotukea, kylkiäisenä tulee ihan kohtuullisia etuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en suostunut jäämään pois ystäväni hautajaisista työkkärikäynnin vuoksi, joten karenssia tuli. Olisi pitänyt osoittaa hautajaisten olevan lähisukulaisen. Lähes 30 vuoden ystävyys ei ilmeisesti ole mitään... Ja koska joku epäilee kuitenkin, että olin joustamaton ja vaikea työkkärin suuntaan niin mainittakoon, että yritin sopia edelliselle päivälle ja samalle päivälle aikaiseen aamuun toista aikaa, mutta tämä ei sopinut. Mielestäni jo se, että olisin ollut valmis hautajaisaamuna kiirehtimään työkkäriin hautajaisvaatteissa kukkien kanssa oli jo aika hyvin joustettu.

Omalla kohdallani kävi kuitenkin onni ja työllistyin vähän tuon jälkeen vakituiseen työsuhteeseen, enkä joutunut montaa kuukautta työkkärin kanssa asioimaan.

Jep. TE-toimistossa ollaan melkoisen joustamattomia. Välillä ihmettelen miksi siinä edes on yhteystiedot laitettuna jos aika ei sovi. Pahimmat ovat ne ajat, jotka osuvat kesälle. Puolisoni sai karenssia, kun olimme lähdössä minun 40-vuotisreissuun ja tuo varattu aika osui juuri siihen. Koin kyllä syvästi että Te-toimisto kiusasi minua, kun eivät voineet tarjota puolisolleni muuta aikaa. Minä kun olen vuosi toisensa jälkeen raapinut reissurahat selkänahastani, eikä sitten edes jousteta silloin kun täytän pyöreitä. Olen kyrsiintynyt tuohon työkkärin touhuun todella monta kertaa. Näkisittepä ne sarvet joita olet noina päivinä kasvattanut otsaani.

Sinun tekemisillä ei ole mitään merkitystä puolisosi asioihin. 

Te-toimiston ei pidä ruveta hyppimään sinun synttäreidesi mukaan.

Vierailija
144/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tarkoituksenasi saattaa työttömät työnhakijan huonoon valoon.

Siltä ainakin vaikuttaa.

Aina voi sopia uuden ajan, varmasti. Jos vain ottaa yhteyttä ja sopii sen

Vai onko tämä höpönlöpöä koko juttu...

Vierailija
145/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua mutta missä ollaan noin joustamattomia. Minulle tulleessa kutsussa luki että jos haluat muuttaa aikaa ota yhteyttä. Kun sitten olin haastattelussa niin yhtenä asiana oli osallistumunen infoon myöhemmin. Virkailija sanoi että jos olet vaikka reissussa silloin niin ilmoita että voit sitten osallistua seuraavaan infoon. Tämä siis Helsingissä. Olen ollut työtön 2v 8kk.

Vierailija
146/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman kympin säästämisellähän se onni ja autuus sitten avautuukin.

Itse säästin muutaman vuoden että sain kokoon joitain satasia. Ei työttömän säästöillä juuri mitään voi tehdä. 

Minä säästin työmarkkinatuesta matkan Lontooseen viisihenkiselle perheelle vajaassa parissa vuodessa. Ei se autuaaksi tehnyt, mutta kummasti sitä tunsi itsensä ihmiseksi jonkin aikaa.

Vierailija
147/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan pysty samaistumaan. Veikkaan, että ap:n tapauksessa on ihan painavat syyt, miksei aikaa muuteta..

Kun olin työkkärin kanssa tekemisissä, niin ei ollut mitään ongelmaa minkään kanssa. Varmaan johtui omasta aktiivisuudesta. Kaikki sujui mutkattomasti. Ja lähipiirissä myös muita, joilla yhtä hyviä kokemuksia.

Vierailija
148/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vasta alle 2vk työttömänä ja tuli jo kutsu työllistymissuunnitelman tekoon 3 viikon päähän. Vaihteleekohan tämä käytäntö eri kaupungeissa?

Vierailija
149/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kutsut ovat 9/€ orjapaikkoihin kutsuja. Joudut kuntouttavaan työtoimintaan orjaksi. Ota selvää asioista .

Vierailija
150/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan pysty samaistumaan. Veikkaan, että ap:n tapauksessa on ihan painavat syyt, miksei aikaa muuteta..

Kun olin työkkärin kanssa tekemisissä, niin ei ollut mitään ongelmaa minkään kanssa. Varmaan johtui omasta aktiivisuudesta. Kaikki sujui mutkattomasti. Ja lähipiirissä myös muita, joilla yhtä hyviä kokemuksia.

Minulle tuttava te-palveluista sanoi, että tuollaiset asiat riippuvat täysin virkailijasta. Yleensä nuo saa muutettua, mutta jos virkailija ei halua vaihtaa, ei siihen mitään perusteluja tarvita. Virkailija vain päättää.516

Vierailija
151/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastikkeellisuuden ideana on tehdä työttömänä olemisesta epämiellyttävää ja kohdistaa työttömään muita ”hyvinvointia alentavia toimia”. Pursiainen listaa kirjoituksessa toimiksi työnhakua, osallistumista koulutuksiin tai palkattomaan pakkotyöhön, lomakkeiden täyttelemistä, virastoissa jonottamista ja alistumista virkailijoiden syynättäväksi. Jos näistä kieltäytyy, seurauksena on ”sosiaaliturvan alentaminen tai vähintään vapauden menetyksen terävöittäminen lisäbyrokratialla”.

”Jos tämä kaikki kiusaaminen on tarpeeksi epämiellyttävää, saadaan aikaiseksi haluttu kannustinvaikutus”, Pursiainen kirjoittaa ja lisää, että tämä pohjoismaisen hyvinvointivaltion lähestymistavan logiikka on täysin sama kuin viktoriaanisen aikakauden less eligibility -periaate, jolla varmistettiin, ettei kukaan hakeudu turhaan köyhäinavun piiriin.

”Ainoa keino parantaa kannustimia on suurentaa työttömän ja työllisen hyvinvoinnin eroa. Voidaan leikata työttömän sosiaaliturvaa ja alentaa työtä tekevän verotusta, jolloin työstä jää enemmän käteen. Tai sitten voidaan alentaa työttömänä olemisen hyvinvointitasoa muilla tavoilla”, Pursiainen kirjoittaa.

https://www.eva.fi/wp-content/uploads/2018/08/EVA_pamfletti_2018_Vaikea…

Vierailija
152/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä he sanoivat, kun kerroit vedenpitävät perustelusi sille miksi et voi mennä kyseisenä päivänä? Vastaus oli: "Karenssia tulee"?

Sanoivat, että muita aikoja ei ole.

Maailmanloppu on siis tulossa, kun päivät on luetut ja uusia päiviä ei enää tule..

Vierailija
153/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa tyhmyyttä. Olisit matkaa varatessa ilmoittanut ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä kyseisenä aikana, olisit menettänyt vain kyseisten päivien tuet.

Ja toisaalta olisit välttynyt kokonaan tuen menetykseltä jos olisit ilmoittanut lomamatkasta, mutta ollut työmarkkinoiden käytettävissä. Silloin eivät laita mitään toimistoaikoja matkan ajaksi, mutta pitää kuitenkin olla valmis lähtemään työhaastatteluun tai tarkistaa netin kautta mahdolliset työhönosoitukset yms.

Jos toimisit sääntöjen mukaan, ei olisi ongelmaa.

Sulla on vanhentunutta tietoa. Työtön saa nykyään käydä lomalla tai asua väliaikaisesti vaikka ulkomailla ilmoittamatta mihinkään ja menettämättä tukiaan, kunhan pystyy palaamaan kotimaahan "pikaisesti" jos saakin työpaikan tai kutsun haastatteluun.

Kaikki työkkärin virkailijan tapaamiset voidaan hoitaa myös puhelimitse ja työllistymissuunnitelmat kirjoitellaan sähköisesti. Niitä varten ei todellakaan tarvitse päivystää kotona. Työttömälle ei tarvitse sopia jokainen virkailijan ehdottama pompotusaika.

Eiks siitä lomasta pidä ilmoittaa työkkäriin että milloin pitää jne.

Vierailija
154/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voi mennä?

Olen sopinut muuta, sellaista, mitä en voi muuttaa. Kyseessä ei kuitenkaan ole siis työhaastattelu tai lääkäriaika, eli ei ole päteviä syitä. En kuitenkaan ole tekemässä pimeitä töitä tai muuta laitonta.

Näin tämä laidoilta alas sysääminen siis tapahtuu. Ei siinä mitään, hengissähän tässä kai pysytään, todetaan vain, että hei, me lennetään.

Ihan turha syyllistää ap:tä alaoeukuilla kun te-toimistot eivät itsekään toimi lain mukaan.

Hallituksen orvot jauhaa 3kk välisistä haastatteluista, mutta sellaisia ei oikeasti järjestetä.

Rikkovat lakia siis.

Minä kun olin työttömänä viime vuoden, niin aina kolmen kuukauden välein työkkäristä soitettiin ja tehtiin se haastattelu puhelimessa

Vierailija
155/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voidaan leikata työttömän sosiaaliturvaa ja alentaa työtä tekevän verotusta, jolloin työstä jää enemmän käteen. Tai sitten voidaan alentaa työttömänä olemisen hyvinvointitasoa muilla tavoilla”, Pursiainen kirjoittaa.

Ilmeisesti ei kuitenkaan voida nostaa surkeita palkkoja. Ja ei, pelkkä verotuksen alentaminen ei tarkoita samaa. 

Vierailija
156/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä aktivointisuunnitelmiin paikan päälle kutsutut, ovat 9€/ orjia. Joutuvat karenssin uhalla näihin orjatöihin. Ottakaa selville asioista. Uuninpankkopoika.blogi.

Vierailija
157/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa tyhmyyttä. Olisit matkaa varatessa ilmoittanut ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä kyseisenä aikana, olisit menettänyt vain kyseisten päivien tuet.

Ja toisaalta olisit välttynyt kokonaan tuen menetykseltä jos olisit ilmoittanut lomamatkasta, mutta ollut työmarkkinoiden käytettävissä. Silloin eivät laita mitään toimistoaikoja matkan ajaksi, mutta pitää kuitenkin olla valmis lähtemään työhaastatteluun tai tarkistaa netin kautta mahdolliset työhönosoitukset yms.

Jos toimisit sääntöjen mukaan, ei olisi ongelmaa.

Sulla on vanhentunutta tietoa. Työtön saa nykyään käydä lomalla tai asua väliaikaisesti vaikka ulkomailla ilmoittamatta mihinkään ja menettämättä tukiaan, kunhan pystyy palaamaan kotimaahan "pikaisesti" jos saakin työpaikan tai kutsun haastatteluun.

Kaikki työkkärin virkailijan tapaamiset voidaan hoitaa myös puhelimitse ja työllistymissuunnitelmat kirjoitellaan sähköisesti. Niitä varten ei todellakaan tarvitse päivystää kotona. Työttömälle ei tarvitse sopia jokainen virkailijan ehdottama pompotusaika.

Eiks siitä lomasta pidä ilmoittaa työkkäriin että milloin pitää jne.

Ei pidä.

Vierailija
158/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto on semmoinen pulju, että saa olla kiitollinen jos sen kanssa ei joudu tekemisiin.

Joitakin vuosia sitten sain itse kokea kuinka hienosti siellä asiat toimii.

Olin hakenut koulutukseen ja sain kutsun haastatteluun.

Haastattelua edeltävänä päivänä sain kuitenkin tiedon, että pääsee töihin. No, soitin siihen numeroon joka haastattelukutsussa oli ilmoitettu ja kerroin että en tule huomenna haastatteluun sillä en pystyisi aloittamaan koulutusta työllistymisen takia.

Virkailija ilmoitti kirjaavansa tiedot ylös ja sanoi että asia on selvä.

Seuraavana päivänä minulle soitti kiukkuinen TE-virkailija. Tiedusteli miksi en ole tullut haastatteluun ja uhkaili karenssilla. En muista enää tuliko siitä sitten lopulta karenssia vai miten siinä kävi, mutta se ei ollut millään tavalla erikoinen tilanne TE-viranomaisen kanssa.

Mitäs se karenssi haittaa, jos kerran töissä on?

No työt alkavat vasta viikon päästä, siinä jää yhden viikon tulot saamatta.

Uudessa työpaikassa voi mennä 2 kk ennen kuin saa palkkaa ensimmäisen kerran.

Itse saan nykyisessä työssäni palkan tilille aina seuraavan kuukauden lopussa. Esim lokakuun työstä maksetaan palkka marraskuun lopulla.

En usko. Laki kun vaatii palkanmaksusta, että palla on maksettava palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, jollei toisin sovita. Tuollainen kuukauden odotus ei käy yhdellekään liitolle ja kaikki työntekijät puolestaan ovat aika outoja, jos suostuvat odottamaan palkkaansa 2 kk.

Ja kun tuota vaatii koeajalla niin onkin sitten turha tulla töihin seuraavana päivänä, kuten tiedetään niin teoria ja käytäntö eroavat aikalailla

Vierailija
159/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vasta alle 2vk työttömänä ja tuli jo kutsu työllistymissuunnitelman tekoon 3 viikon päähän. Vaihteleekohan tämä käytäntö eri kaupungeissa?

Minullekin tuli parin päivän jälkeen jo, asun espoossa, hoidettiin se työllistymissuunnitelma puhelimessa

Vierailija
160/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän teihin kuluu verorahoja, jos elätte toimeentulotuella kuin työttömyysetuudella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme