Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ahneudella mitään rajaa

Vierailija
11.11.2018 |

Työkaverini pyytää kimpassa kuljetusta työmatkasta minulta rahaa enemmän kuin mitä bensakuluihin todellisuudessa menee. Laskin, että edestakaiseen matkaan n.30km kuluu henkilöautolla bensaa n.1,5-2l mikä maksaa nykyisellä bensan hinnalla n.3e. Tämän kun jakaa kahdella se tekee 1,5 euroa/ hlö. Työkaveri pyysi minulta 20e viideltä päivältä. Näin ollen hän tekee voittoa yli 12e/vko. Mitä mieltä olette tällaisesta rahastuksesta? Suostuisitteko tällaiseen hyväksikäyttöön?

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn pari kertaa viikossa työpäivän jälkeen kaupassa siinä matkan varrella. Olisiko kyytiläinen vaikkapa viime viikolla odottanut kiltisti autossa, kun kiersin Motonetin, pari vaatekauppaa ja Prisman?

Niinpä. Tai vanha äitisi soittaa kesken työpäivän että olis tarve käydä kaupassa - joo ok mä tuun töistä sun kautta niin käydään kaupassa, Eiku emmä tuukaa kun mulla on toi Lokki mukana täytyy ensin viedä se himaan.

Vierailija
82/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autossa on muitakin kuluja kuin polttoaine. Huollot, katsastus jne.

Auton omistaja joutuisi nuo maksamaan ilman kimppakyytiläistäkin. Riittää ihan varmasti, että bensasta voittoa saa. Ja tuskin hakee kuskattavaansa mistään Kainuun korvesta, vaan ovat huomioineet tuon myös hinnassa jos siis kierreltävää tulee. Miksi kyydissä kulkevan ja jo sovitusti maksavan pitäisi vielä auton huoltoja ja katsastuksia maksella? Sama jo kun ajaisi taksilla töihin.

Jos kutsutaan mökille viettämään lomaa, pitääkö sielläkin maksaa, jäte- ja vakuutusmaksuja sekä sähköstä erikseen, vaikka vie ruokaa koko porukalle ja maksaa mahdollisen veneen bensat jne? Ja mökkikin olisi olemassa ja käytössä ilman vieraitakin.

Sitten varmaan kannattaa ajaa taksilla töihin. Tai hankkia ihan ikioma auto.

Tätä vastausta jo odottelinkin.

Jospa ollaankin ekologisia, kun kimppakyyteillään? Ja ihan hyvinhän ap:n työkaveri tuossa omansa saa, kun kerran ei ole viheltänyt peliä poikki. Lisää vaan pitää ahneen vinkua.

Kimppakyytiläinenhän puolittaa bensakulut omistajan  osalta, ja siihen kun lisää sopivasti ja sovitusti auton kulutusta varten maksua, on homma ok. Miksi tämän pitäisi 50/50 mennä? Jos näin, niin sitten auto kyytiläiselle myös pitemmäksi ajaksi käyttöön, kun kerran huoltoja, korjauksia  ja katsastuksia pitäisi maksella. En ole lusmuilun kannalla, ihan reilusti matkansa kustantaa pitää, mutta ei nyt sentään työkaverin autoa alkaa makselemaan.

Jos haluaa ekologisia kimppakyytejä, kannattaa itse hankkia auto ja alkaa kuskata muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/1035772/ketju/kimppakyyti_maksu

Jostain syystä 10v sitten oltiin vähemmän ahneita ja riitti pelkät bensat.

Vierailija
84/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton kustannukset tulevat joka tapauksessa maksettavaksi, kun ajaa töihin ja takaisin, eipä se kyytiläinen niitä kasvata.

Sepä se, muttakun täällä monet on vaan niin kateellisia kun joku pääsee halvemmalla. Kellään ei saa olla kivempaa ku mulla, nih!

Vierailija
85/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se mielenkiinto loppuis mun kyydissä tulemiseen, kun aamulla tulisin joko 6 tai 8 ja ilmoittaisin siitä 10min. ennen tuloa. Illalla töistä lähtisin siihen aikaan kun omaan aikatauluuni sopisi ja kieppaisin paikkojen kautta joinne haluaisin (esim. tunnin sulkapallo peli vuoro tai kurvaus kuntosalin kautta). Ja Lokki oottas varmaan talvipakkasella ilomielin reilun tunnin verran kylmässä autossa =D - mutta maksaahan se vaan puolet bensoista joten sillon se tyytyy siihen mitä kautta ja miten se kyyti kurvailee, eiks niin?

Ja jos työpäivä päättyy kello 16 niin mun kyydissä se on jo liki kello 19:00 kotonaan, tai sitten jos mä päätänkin lähteä töistä jo kello 15 niin sitten se on jo kello 18:00 kotonaan. Sopiiko Lokille??

Vierailija
86/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikos sen seutulipun hinta jotain 4,20.

Se kertaa 2 (meno - paluu) = 8,40 per päivä.

Ja jonkun mielestä 20 viikko ovelta haettuna ja ovelle toimitettuna on paljon??!! ....Niin että kuka se ahne olikaan.

Kuka älykääpiö ostaisi kertalippuja kahdesti joka arkipäivä? Sitä varten on kausi (sisäinen ~ 50 €/kk ja seutu ~ 100 €/kk) ja se sisältää myös viikonloput.

Vierailija
87/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jonkun mielestä 20 viikko ovelta haettuna ja ovelle toimitettuna on paljon??!! ....Niin että kuka se ahne olikaan.

Kuka älykääpiö ostaisi kertalippuja kahdesti joka arkipäivä? Sitä varten on kausi (sisäinen ~ 50 €/kk ja seutu ~ 100 €/kk) ja se sisältää myös viikonloput.

Osta ihmeessä sitten äläkä änkee töisten kyytiin riesaksi.

Vierailija
88/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut se autonomistaja joka otti kolme työkaveria kimppakyytiin. Yhdensuuntainen matka oli 55 km. Kukaan ei tullut kotipihastani kyytiin vaan hain heidät yhteensä kahdesta eri paikasta ja työpäivän jälkeen vein samoihin paikkoihin. Kyydistä pyysin 2 euroa suunta per henkilö, eli yksi ihminen maksoi 20,- per viikko.

Jokaikinen aamu sai odottaa jotakuta, samoin työpäivän jälkeen aina joku viivytteli milloin mistäkin syystä. Työ oli kolmivuoroa ja ainakin yövuoron jälkeen ei hermo olisi millään kestänyt parkkipaikalla odottelua.

Kun tuli perjantai ja maksun aika ilmoitettiin usein muina miehinä ja naisina, että ei nyt just ole mut maksan seuraavasta tilistä.

Muutaman kuukauden jälkeen tiputin kaksi kyytiläistä pois ja aloimme kulkea yhden kanssa siten, että vuoroviikoin kuljimme toisen kyydissä - ei tarvinnut keskustella kuluista.

Huomauttaisin vain, että teillä tuli päivittäin n. 110 km ajoa kun taas ap:llä n. 30 km eli lähes nelinkertainen ero.

Vierailija
89/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se mielenkiinto loppuis mun kyydissä tulemiseen, kun aamulla tulisin joko 6 tai 8 ja ilmoittaisin siitä 10min. ennen tuloa. Illalla töistä lähtisin siihen aikaan kun omaan aikatauluuni sopisi ja kieppaisin paikkojen kautta joinne haluaisin (esim. tunnin sulkapallo peli vuoro tai kurvaus kuntosalin kautta). Ja Lokki oottas varmaan talvipakkasella ilomielin reilun tunnin verran kylmässä autossa =D - mutta maksaahan se vaan puolet bensoista joten sillon se tyytyy siihen mitä kautta ja miten se kyyti kurvailee, eiks niin?

Ja jos työpäivä päättyy kello 16 niin mun kyydissä se on jo liki kello 19:00 kotonaan, tai sitten jos mä päätänkin lähteä töistä jo kello 15 niin sitten se on jo kello 18:00 kotonaan. Sopiiko Lokille??

No! Miksi ei lokit vastaa?

Auton omistaja kuitenkin päättää milloin se starttaa ja mitä kautta se milloinkin ajaa. 

Eli sopiiko Lokille että 10min. ennen lähtöä tulee ilmoitus että nyt startti ja illalla tullaan sitä reittäiä mikä on auton omistajan plääni. Lokkihan maksaa vain puolet bensasta joten eipä sillä mitään sananvaltaa ole ajoista ja reiteistä.

Vierailija
90/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole puhunut mistään ovelta ovelle toimitteluista. Minusta on todellakin liikaa, jos kuskin ei tarvitse edes ajella ylimääräisiä ja menee käytännössä samoilla ajoilla.

Voi kulta oieni. Se kuski maksaa myös kaikki muut autoon liittyvät kulut ja maksut. Osta oma auto äläkä lokkeile toisten kyydissä. Onko reilua että te molemmat kuljette saman työmatkan sinä maksat vain osan bensoista kun toinen maksaa siihen päälle auton vakuutuksen, parkkimaksun, huollot. Kuskilla on huomattavasti isommat kustannukset kuin sinulla. Totuushan on että tiedät lokkeilevasi ja pääseväsi halvemmalla näin, muuten olisit ostanut jo oman auton jos kyse olisi pelkistä bensakuluista.

Eli suoraansanottuna perisuomalainen kateus taas vaihdissa.

Näin näyttäisi olevan :D Eli pitäisi varmaankin kyytiläisen ensin kustantaa oma osansa polttoaineesta + auton kulutus (nämä ok) mutta näiden lisäksi vielä puolet kaikista auton käyttökuluista, jopa parkkipaikkamaksustakin joku mainitsi :D

Siis kyytiläinen istuu autossa vain työmatkat ( ja oletettavasti hyppää matkalta kyytiin ja pois ilman odottelua tai lisäkilometrejä), maksaa kulunsa kiltisti, mutta sen lisäksi pitää maksaa vielä puolet(ko) seuraavista huollot, pesut :D, parkkeeraus, katsastus jne? Käsittämätöntä. Vai onko nyt yksi ja sama, mutta hemmetin tehokas trolli ylittänyt itsensä?

Vierailija
91/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton omistaja kuitenkin päättää milloin se starttaa ja mitä kautta se milloinkin ajaa. 

Eli sopiiko Lokille että 10min. ennen lähtöä tulee ilmoitus että nyt startti ja illalla tullaan sitä reittäiä mikä on auton omistajan plääni. Lokkihan maksaa vain puolet bensasta joten eipä sillä mitään sananvaltaa ole ajoista ja reiteistä.

Taitaa sitten matka tyssätä puolitiehen, EH-HEH.

Vierailija
92/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autossa on muitakin kuluja kuin polttoaine. Huollot, katsastus jne.

Auton omistaja joutuisi nuo maksamaan ilman kimppakyytiläistäkin. Riittää ihan varmasti, että bensasta voittoa saa. Ja tuskin hakee kuskattavaansa mistään Kainuun korvesta, vaan ovat huomioineet tuon myös hinnassa jos siis kierreltävää tulee. Miksi kyydissä kulkevan ja jo sovitusti maksavan pitäisi vielä auton huoltoja ja katsastuksia maksella? Sama jo kun ajaisi taksilla töihin.

Jos kutsutaan mökille viettämään lomaa, pitääkö sielläkin maksaa, jäte- ja vakuutusmaksuja sekä sähköstä erikseen, vaikka vie ruokaa koko porukalle ja maksaa mahdollisen veneen bensat jne? Ja mökkikin olisi olemassa ja käytössä ilman vieraitakin.

Sitten varmaan kannattaa ajaa taksilla töihin. Tai hankkia ihan ikioma auto.

Tätä vastausta jo odottelinkin.

Jospa ollaankin ekologisia, kun kimppakyyteillään? Ja ihan hyvinhän ap:n työkaveri tuossa omansa saa, kun kerran ei ole viheltänyt peliä poikki. Lisää vaan pitää ahneen vinkua.

Kimppakyytiläinenhän puolittaa bensakulut omistajan  osalta, ja siihen kun lisää sopivasti ja sovitusti auton kulutusta varten maksua, on homma ok. Miksi tämän pitäisi 50/50 mennä? Jos näin, niin sitten auto kyytiläiselle myös pitemmäksi ajaksi käyttöön, kun kerran huoltoja, korjauksia  ja katsastuksia pitäisi maksella. En ole lusmuilun kannalla, ihan reilusti matkansa kustantaa pitää, mutta ei nyt sentään työkaverin autoa alkaa makselemaan.

Jos haluaa ekologisia kimppakyytejä, kannattaa itse hankkia auto ja alkaa kuskata muita.

No näinhän ap:n työkaveri toimii. On vaan käymässä turhan ahneeksi. Miksi muuten kimppakyydit ovat niin suosittuja, jos ei lyö leiville? Itsekin olen toiminut näin, ja ihan mukavasti sain bensakuluja  pienennettyä. Pieni ja siro ihminen työmatkat kyydissä ilman lisäkilsoja, nettosin. Riitaa ei tullut, molemmat tyytyväisiä. Ja ekologisestikin toimittiin.

Niin, ja kysyn vielä, että miten sinun mielestäsi asia pitäisi ratkaista? Kyytiläinen maksaa, mutta mitä kaikkea? Luettele, kiitos.

Vierailija
93/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuolle kuskaukselle ei voi laskea hintaa. Mukava työkaveri kulkee silloin tällöin ilmaiseksi mukana, mutta joltain neutraalimmalta tyypiltä ei voi niin paljoa veloittaa, että se kuskaus kiinnostaisi. Paras kimppakyyti on mielestäni se, että mennään vuoroviikoin jomman kumman autolla. Ei tarvi laskea hintaa ja silloin se tosiaan on kimppakyyti, eikä toinen ole jatkuvasti toisen palvelija. Ja tietenkin näissä "bensamaksulla" jutuissa on sellainen juttu, että se ei ole mikään taksi vaan jos kuski haluaa käydä kaupassa paluumatkalla niin sitten hän käy siellä kaupassa ja matkustaja odottaa vaikka pakkasessa eikä vedä huulta mutrulle.

Vierailija
94/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä siihen loppui se viherpiiperrys ja maailman pelastus kun joutuisikin odottamaan kotiinpääsyä useamman tunnin ja töihin lähtö tulisi joka aamu 10 minuutin varoitusajalla miten sattuu. =D =D 

Vierailija
95/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole pelkkä bensakulu, vaan myös ajankulu ja auton muut käyttökustannukset & arvonalenema. Laske mieluummin hinnalla 0.45€/km.

Jos tuntuu kalliilta, osta oma auto tai kulje julkisilla / pyörällä.

Vierailija
96/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veloitin menneisyydessä sellaista lievää ylihintaa työmatkoista. Kerran kun hieman vitutti jurnutus korkeasta hinnasta niin ehdotin että minä myyn auton ja me ostetaan ja ylläpidetään puoliksi joku romu jolla ajetaan työmatkat. Pidetään vaikka vuoroviikoin jomman kumman pihasssa ja kumpikin saa omat viikot ajaa niin paljon kun kiinnostaa. No tälläinen todellisten kustannusten puolittaminenhan ei tietenkään sopinut hänelle, vaan minun piti käytännössä työmatkojen takia omistaa auto ja tarjota sitten hänelle puoli-ilmaiseksi työmatkat. Että kumpikihan tässä sitten se ahne oli... 

Vierailija
97/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin antaa autoni aplle, jos hän puolestaan veisi minut sillä päivittäin töihin, ja mikä parasta huomattavasti halvemmalla kuin itseajaen.

Vierailija
98/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veloitin menneisyydessä sellaista lievää ylihintaa työmatkoista. Kerran kun hieman vitutti jurnutus korkeasta hinnasta niin ehdotin että minä myyn auton ja me ostetaan ja ylläpidetään puoliksi joku romu jolla ajetaan työmatkat. Pidetään vaikka vuoroviikoin jomman kumman pihasssa ja kumpikin saa omat viikot ajaa niin paljon kun kiinnostaa. No tälläinen todellisten kustannusten puolittaminenhan ei tietenkään sopinut hänelle, vaan minun piti käytännössä työmatkojen takia omistaa auto ja tarjota sitten hänelle puoli-ilmaiseksi työmatkat. Että kumpikihan tässä sitten se ahne oli... 

Ei jumatsuki, oikeesti - toivottavasti et tuon jälkeen enää kuskannut Loista.

No kaikkea sitä näkee ja kuulee ja juuri tuollaisten esimerkkien vuoksi en KOSKAAN ottaisi riesakseni kimppakyytiläistä.

Vierailija
99/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koetahan nyt jo päättää, revitkö lievää ylihintaa vai tarjositko puoli-ilmatteeksi, trolli.

Vierailija
100/179 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt annetaan ymmärtää, että pitäisi maksaa autosta puolet kaikesta, jopa ostohinta, koska työkaveri on sen työmatka-ajoja varten hankkinut. Monessakohan tapauksessa on näin? Onko ap:llä asia näin? Jos, niin sitten puoliksi.

Itse en tunne ainuttakaan auton pelkäksi työmatkakulkuneuvoksi ostanut. Tuossa tv-ohjelmassa, missä autotehtaalle ajavat,  homma menee näin, ja silloin tämä 50/50 on hyvä ratkaisu.