Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät ihmiset säästä ja sijoita?

Vierailija
11.11.2018 |

Tässä muutama ketju ollut aiheesta palstalla, en voi ymmärtää miksi kaikki rahat pitää pistää haisemaan, eikä yritetä hankkia uusia tulonlähteitä.

Minun tämän vuoden pääomatuotot ovat tähän päivään mennessä 5164€ (netto) ja vielä on noin 250€ osintulot(nettona) tulossa. Tästä potista on noin 1000 euroa myyntivoittoja ja loput ovat osinkoja. Ihmettelen tätä väitettä että "ei niillä osingoilla ole mitään merkitystä". Kyllä ainakin minulle ylimääräinen kuukausipalkka kelpaisi, ja sillä olisi merkitystä.

Kommentit (330)

Vierailija
301/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

Lähihoitajan tuloista ei yksinkertaisesti pysty säästämään mitään. Itseasiassa velkaa on joutunut tekemään. Sijoitus kai sekin sitten.

Kumma kun minä olen pystynyt säästämään ja sijoittamaan työttömyyskorvauksestakin. Ja en puhu ansiosidonnaisesta.

Jos elää peruspäivärahalla ja pystyy siitä vielä sijoittamaan ja säästämään, niin on tosiaan aika kumma juttu se.

Joko asuminen ei maksa mitään tai sitten on joku elättäjä olemassa.

Helposti pystyy sen kympin kaksi säästämään ja asumisen maksamaan ja muut. Ei se elämä kivaa ole köyhänä mutta säästämään pystyy. Lähihoitajalla jää käteen varmaan 1500 tai enemmän, miksei siitä pysty säästämään edes kahtakymppiä?

Jos Peruspäiväraha on noin 500€/kk netto, niin miten joku 1500€ siihen liittyy?

Vierailija
302/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa heti mihin osakkeisiin kannattaa siottaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmosiin, joista jaetaan hyvin osinkoa ja joiden arvo kasvaa ikuisesti maailman tappiin asti.

Vierailija
304/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmosiin, joista jaetaan hyvin osinkoa ja joiden arvo kasvaa ikuisesti maailman tappiin asti.

Sillon kannattaisi vaan tyyliin cokis, jonson&jonson ja joku muu jenkkilän "osinkoaristokraatti", mut niiden hinnoittelulla merkittäviä tuottoprosentteja voi joutuakin ootta aan juuri siihen tappiin asti.

Vierailija
305/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä esimerkki pitkäjänteisestä sijoittamisesta pienillä summilla on meidän lapsen salkku. Aluksi säästettiin 100€/kk ja myöhemmin tuplat, kun selvisi lahjaverotuksen koukerot paremmin. Ja lapsesta kun on kyse, tietenkin osingot on sijoitettu uusiksi. Lapsi täyttää pian 18 vuotta ja vaikka salkunhoito ei ole ollut priimaa ja törttöiltykin on, niin silti on saatu kasaan mukava 75000€ potti ja vuotuiset 2400€ netto-osingot. Ei tuo mikään miljoonaomaisuus ole, mutta kyllähän monelle työssäkäyvällekin tuollainen ylimääräinen 2400€ vuodessa olisi ihan kiva lisä omiin tuloihin. Ja tässä loppuvaiheessa huomasi senkin, että ajan kuluessa ne uudelleensijoitettavat osingot alkavat olla aika huomattava lisäapu niihin omiin säästöihin. Viime vuosina on säästetty 3300€/vuosi ja nuo osingot päälle. Alussahan ne osingot oli ihan mitättömiä, mutta ajan kanssa ne kasvaa. Jossain välissä ne osingot on jo suuremmat kuin mitä itse pystyy säästämään lisää. Ja ehkä jo seuraavan sukupolven kohdalla ne on suuremmat kuin mitä kohtuulliseen elämään tarvitaan? Ei se tarkoita, että jäädään makaamaan sohvalle ja syleksimään kattoon. Mutta on vähän enemmän vapausasteita oman elämän suhteen, kun tulojen niukkuus ei rajoita niin paljon.

Me aloimme säästää itsellemme vasta siinä kohtaa kun lapselle oli kertynyt jo hyvä potti ja huomattiin, että kyllähän tämä säästäminen ajan kanssa alkaa tuottaa tulosta. Eläkepäivien varalle säästetään ja tietenkin myös tuleville sukupolville. Ei ole tarkoitus tuhlata kaikkea ja toivon etteivät seuraavatkaan polvet niin tee, vaan jatkavat siitä mihin me pääsimme.

Näinhän juuri toimii vastuulliset vanhemmat. Teemme näin omankin lapsen kohdalla, tosin emme (vielä) pysty laittamaan kuin 50 eur kuussa ja rahastoihin. Palstan mukaan näin ei kuitenkaan saa tehdä, koska lapsi kuitenkin tuhlaa kaiken kerralla baariin. Tai sitten vähintään maistraatista ilmestyy joku kieltämään moisen hölmöilyn :D. No, meidän lapsen ei tarvitse ihmetellä mistä asunnon käsiraha otetaan, kun vanhemmat on sen pikkuhiljaa säästäneet (ja ei olla suurituloisia, mutta uskotaan vahvasti, että pienistä puroista se alkaa). Säästetään toki itsellekin pieniä summia.

Aika syyllistävä tämä "vastuulliset vanhemmat" Käyn osa-aikatyössä, tulot lapsilisineen siitä 1300 > 1500 euroa. Siitä 300 asumiskuluja plus ruoka ja muut pakolliset laskut. Kahdessa vuodessa olen säästänyt 5000 euroa, johon olen erittäin tyytyväinen. Olen säästänyt kuitenkin "itsekkäästi" itselleni. Joka paikkaan ei raha riitä.

Vierailija
306/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä esimerkki pitkäjänteisestä sijoittamisesta pienillä summilla on meidän lapsen salkku. Aluksi säästettiin 100€/kk ja myöhemmin tuplat, kun selvisi lahjaverotuksen koukerot paremmin. Ja lapsesta kun on kyse, tietenkin osingot on sijoitettu uusiksi. Lapsi täyttää pian 18 vuotta ja vaikka salkunhoito ei ole ollut priimaa ja törttöiltykin on, niin silti on saatu kasaan mukava 75000€ potti ja vuotuiset 2400€ netto-osingot. Ei tuo mikään miljoonaomaisuus ole, mutta kyllähän monelle työssäkäyvällekin tuollainen ylimääräinen 2400€ vuodessa olisi ihan kiva lisä omiin tuloihin. Ja tässä loppuvaiheessa huomasi senkin, että ajan kuluessa ne uudelleensijoitettavat osingot alkavat olla aika huomattava lisäapu niihin omiin säästöihin. Viime vuosina on säästetty 3300€/vuosi ja nuo osingot päälle. Alussahan ne osingot oli ihan mitättömiä, mutta ajan kanssa ne kasvaa. Jossain välissä ne osingot on jo suuremmat kuin mitä itse pystyy säästämään lisää. Ja ehkä jo seuraavan sukupolven kohdalla ne on suuremmat kuin mitä kohtuulliseen elämään tarvitaan? Ei se tarkoita, että jäädään makaamaan sohvalle ja syleksimään kattoon. Mutta on vähän enemmän vapausasteita oman elämän suhteen, kun tulojen niukkuus ei rajoita niin paljon.

Me aloimme säästää itsellemme vasta siinä kohtaa kun lapselle oli kertynyt jo hyvä potti ja huomattiin, että kyllähän tämä säästäminen ajan kanssa alkaa tuottaa tulosta. Eläkepäivien varalle säästetään ja tietenkin myös tuleville sukupolville. Ei ole tarkoitus tuhlata kaikkea ja toivon etteivät seuraavatkaan polvet niin tee, vaan jatkavat siitä mihin me pääsimme.

Näinhän juuri toimii vastuulliset vanhemmat. Teemme näin omankin lapsen kohdalla, tosin emme (vielä) pysty laittamaan kuin 50 eur kuussa ja rahastoihin. Palstan mukaan näin ei kuitenkaan saa tehdä, koska lapsi kuitenkin tuhlaa kaiken kerralla baariin. Tai sitten vähintään maistraatista ilmestyy joku kieltämään moisen hölmöilyn :D. No, meidän lapsen ei tarvitse ihmetellä mistä asunnon käsiraha otetaan, kun vanhemmat on sen pikkuhiljaa säästäneet (ja ei olla suurituloisia, mutta uskotaan vahvasti, että pienistä puroista se alkaa). Säästetään toki itsellekin pieniä summia.

Aika syyllistävä tämä "vastuulliset vanhemmat" Käyn osa-aikatyössä, tulot lapsilisineen siitä 1300 > 1500 euroa. Siitä 300 asumiskuluja plus ruoka ja muut pakolliset laskut. Kahdessa vuodessa olen säästänyt 5000 euroa, johon olen erittäin tyytyväinen. Olen säästänyt kuitenkin "itsekkäästi" itselleni. Joka paikkaan ei raha riitä.

Kahdessa vuodessa viiden tonnin säästö on todella paljon. Osan siitä olisit hyvin voinut laittaa lapselle esim. rahastoon. Jos heti vauvasta aloittaa, niin on 18 vuotta aikaa hyödyntää korkoa korolle ajatusta. Voi hyvin laittaa vaikka vain kympin kuussa. Siitäkin kertyy ihan hyvä pesämuna lapselle kotoa pois muuttaessa. Mutta kuten sanoit, säästät itsekkäästi itsellesi :).

Vierailija
307/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahdessa vuodessa viiden tonnin säästö on todella paljon. Osan siitä olisit hyvin voinut laittaa lapselle esim. rahastoon. Jos heti vauvasta aloittaa, niin on 18 vuotta aikaa hyödyntää korkoa korolle ajatusta. Voi hyvin laittaa vaikka vain kympin kuussa. Siitäkin kertyy ihan hyvä pesämuna lapselle kotoa pois muuttaessa. Mutta kuten sanoit, säästät itsekkäästi itsellesi :).

Kyllä lapselle on aiemmin säästetty mutta rahoja on jouduttu käyttämään. Nyt jo ikää sen verran, että kymppi kuussa ei kovin paljon ehdi tuottamaan. Säästän omaan asuntoon ja siitä toivon mukaan myös lapsi tulee hyötymään. Tai siis lapset. Näillä tuloilla on myös parempi olla hätävarasto. Lisäksi rippijuhlat, oppikirjat, autokoulu jne olleet muutaman vuoden sisällä ajankohtaisia, joten se riittäköön tällä hetkellä.

Vierailija
308/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että jos teillä on jo oma asunto eikä tarvetta isommille säästöille niin on luonnollista että siirrytään säästämään lapselle. Varsinkin jos ette ole pienituloisia. Hyvän vanhemmuuden kanssa tällä nyt ei sinänsä ole kyllä mitään tekemistä.

Vierailija
309/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan laskutaitoinen ei laita penniäkään näihin kusetuksiin.

Kannattaa palauttaa mieleen shakkilaudan keskijän tarina ja eksponentiaalisen kasvun teoria, jolla sijoittajia houkutellaan lahjoittamaan rahansa pankeille ja yrityksille

https://fi.wikipedia.org/wiki/Shakkipelin_keksij%C3%A4n_palkkio

Taas joku  joka roudaa kaikki rahansa mieluummin cittarin kassalle.Keskon osakkeenomistaja kiitää.

Tililleni tuleva  raha ei ole kusetusta. Sä et vaan osaa ja sua pelottaa.

Vierailija
310/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan laskutaitoinen ei laita penniäkään näihin kusetuksiin.

Kannattaa palauttaa mieleen shakkilaudan keskijän tarina ja eksponentiaalisen kasvun teoria, jolla sijoittajia houkutellaan lahjoittamaan rahansa pankeille ja yrityksille

https://fi.wikipedia.org/wiki/Shakkipelin_keksij%C3%A4n_palkkio

Taas joku  joka roudaa kaikki rahansa mieluummin cittarin kassalle.Keskon osakkeenomistaja kiitää.

Tililleni tuleva  raha ei ole kusetusta. Sä et vaan osaa ja sua pelottaa.

Ne vain uskoo, että rikkaaksi synnytään, eikä rikastuminen ole toisten rahanoroista läjän keräämistä.

Omalla työllään harva rikastuu, se tehdään lopulta muiden työllä.

Vierailija
311/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

Lähihoitajan tuloista ei yksinkertaisesti pysty säästämään mitään. Itseasiassa velkaa on joutunut tekemään. Sijoitus kai sekin sitten.

Asut liian kalliisti. 

Mene katsomaan Aasiaan, ne pistää siellä kolmasosan palkasta säästöön riippumatta siitä kuinka  paljon tuloja on. Menot vaan suhteutetaan tuloihin ja tarvittaessa asutaan kimppakämpässä. 

Vierailija
312/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen säästänyt opintotuesta, työttömyystuesta ja vanhempainavapaarahasta. Mieheni on myöskin opiskelija joten hän ei minua elätä, vaan pikemminkin päinvastoin. Itse käyn nyt myös töissä koulun ohella ja saan ehkä 500 kuussa enemmän rahaa nyt kuin normaalisti. Sijoittanut olen useita tuhansia euroja parissa vuodessa mitä olen nyt sijoittanut rahat jotka ennen makasivat tileillä tyhjänpanttina ja 150 e menee automaattisesti rahastoon/aspille ja ostan osakkeita sopivissa vaiheissa. Ei tämä lopulta vaikeaa tai mahdotonta ole.

Vierailija
313/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä naurettavinta oli, kun joku toisteli ”sinulle jää vain 2 e / päivä rahaa käytettäväksi” :D

Siis oikeasti, kuluttaako joku pakosti joka päivä jonkin euromäärän? Onko ihan pakko, siis ihan must kuluttaa joka päivä joku tietty summa että voi sanoa pärjäävänsä?

Ymmärrän kyllä ”päivärahan” idean, mutta eihän se perustu mihinkään pakkoon tai vakioon.

Ehkä siksi saan rahaa säästöön 2000 e / kuukausi, kun olen välillä 1,5 viikkoa ostamatta mitään, siis mitään, ja kun ostan, niin ostan ruokaa meidän perheellemme :D

En tarvitse siis edes sitä 2 e / päivä.

Ainiin, joillakin menee vähintään 2-15 e päivässä kahviin, lounaaseen tai muuhun matkalla napattuun pikaisesti suuhun laitettavaan ravintoon. Ei kaikilla mene.

Pisin aika mitä olemme olleet käymättä kaupassa tai kuluttamassa pennin jyvääkään on ollut 10 päivää.

Mikä siinä on ihmeellistä? Pakastin täynnä valmiiksi tehtyä ruokaa, lihaa, leipää, pihalta sai kesällä marjoja, porkkanaa, salaattia, kurkkua, kurpitsaa, herneitä ja perunaa.

Kaapit täynnä vessa- ja talouspaperia, terveyssiteitä, pesuaineita yms. Hammastahnaa ja pesuaineita ja siteitä ostan yleensä kaksin tai kolmin kertaisen määrän, niin niitä on kokoajan varastossa kodinhoitohuoneen kaapissa.

5 henkinen perhe pystyy ostamaan ruokaa riittävästi jopa kahdeksi viikoksi, yleensä pitää kyllä hakea maitoa jossain välissä, mutta siis 2 viikkoa käymättä kaupassa tai kuluttamassa ei ole meille mikään mahdottomuus.

Vierailija
314/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä naurettavinta oli, kun joku toisteli ”sinulle jää vain 2 e / päivä rahaa käytettäväksi” :D

Siis oikeasti, kuluttaako joku pakosti joka päivä jonkin euromäärän? Onko ihan pakko, siis ihan must kuluttaa joka päivä joku tietty summa että voi sanoa pärjäävänsä?

Ymmärrän kyllä ”päivärahan” idean, mutta eihän se perustu mihinkään pakkoon tai vakioon.

Ehkä siksi saan rahaa säästöön 2000 e / kuukausi, kun olen välillä 1,5 viikkoa ostamatta mitään, siis mitään, ja kun ostan, niin ostan ruokaa meidän perheellemme :D

En tarvitse siis edes sitä 2 e / päivä.

Ainiin, joillakin menee vähintään 2-15 e päivässä kahviin, lounaaseen tai muuhun matkalla napattuun pikaisesti suuhun laitettavaan ravintoon. Ei kaikilla mene.

Pisin aika mitä olemme olleet käymättä kaupassa tai kuluttamassa pennin jyvääkään on ollut 10 päivää.

Mikä siinä on ihmeellistä? Pakastin täynnä valmiiksi tehtyä ruokaa, lihaa, leipää, pihalta sai kesällä marjoja, porkkanaa, salaattia, kurkkua, kurpitsaa, herneitä ja perunaa.

Kaapit täynnä vessa- ja talouspaperia, terveyssiteitä, pesuaineita yms. Hammastahnaa ja pesuaineita ja siteitä ostan yleensä kaksin tai kolmin kertaisen määrän, niin niitä on kokoajan varastossa kodinhoitohuoneen kaapissa.

5 henkinen perhe pystyy ostamaan ruokaa riittävästi jopa kahdeksi viikoksi, yleensä pitää kyllä hakea maitoa jossain välissä, mutta siis 2 viikkoa käymättä kaupassa tai kuluttamassa ei ole meille mikään mahdottomuus.

Haluan vielä kerran korostaa, että 400 euroa 5 hengen ruokakuluihin ei ole mahdottomuus.

Lidlissä 4-5 kassia ruokaa on maksanut meillä tähän mennessä 60-100 e. Yleensä kun käydään siellä, niin ei tarvitse käydä melkein viikkoon ruokakaupassa, joskus menee se 1,5 viikkoakin.

Vierailija
315/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin kaikki ylimääräiset rahani Rovion antiin vuosi sitten.

Vierailija
316/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 % keskimääräinen osaketuotto on suurin yksittäinen syy sille, miksi maapallo on menossa meltdowniin 50-100 vuoden säteellä. 0,7 % keskituotto vaatisi paljon vähemmän hukkakulutusta ja krääsävuoria. Onneksi se ei ole meidän murhe, vaan seuraavan sukupolven. Tosin vauvapalstalla luulisi seuraavan sukupolven tulevaisuuden kiinnostavan edes hitusen. :D

Vierailija
317/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin kaikki ylimääräiset rahani Rovion antiin vuosi sitten.

Itse taas ostin annin jälkeen heti kun tippui puolet annin hinnasta.

En tosin päätä huimaavaa summaa vaan sellaisen sopivan ”katsotaan” -position.

Vierailija
318/330 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä keino säästämisen aloittamisen on se, että taulukoi itselleen tavoitteita. Esimerkiksi uusi auto 3 vuoden kuluttua, keittiöremontti 4 vuoden kuluttua, pitkään haaveiltu pidempi reissu 5v kuluttua jne..

On paljon helpompaa säästää aina jotain sivuun, kun se on tavoitteellista.  Ja ne tavoitteet ja päämäärät pitää asettaa silla lailla realisistisesti, että ne voi tuloillaan toteuttaa. 

Vierailija
319/330 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa, kun saan tällä hetkellä vain 1013 e / kuukausi säästöön, kun tiedän että keväällä saan taas enemmän.

Kauhea hinku ja motivaatio säästää enemmän ja enemmän. Olen välillä myynyt kirpparilla tavaraa ja saanut siitä vielä 200-500 e lisätuloja, muttei tietenkään joka kuukausi saa niin paljon.

Tosin, kun tätä ketjua lukee, niin se tonni kuussa jemmaan on ilmeisesti joillekin täysin mahdotonta, joten pitää olla tyytyväinen.

- yks joka tienaa 1200 e nettona + vuokratulot 580 e päälle + lapsilisät kahdesta + osingot 75 e / kk.

Vierailija
320/330 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua harmittaa, kun saan tällä hetkellä vain 1013 e / kuukausi säästöön, kun tiedän että keväällä saan taas enemmän.

Kauhea hinku ja motivaatio säästää enemmän ja enemmän. Olen välillä myynyt kirpparilla tavaraa ja saanut siitä vielä 200-500 e lisätuloja, muttei tietenkään joka kuukausi saa niin paljon.

Tosin, kun tätä ketjua lukee, niin se tonni kuussa jemmaan on ilmeisesti joillekin täysin mahdotonta, joten pitää olla tyytyväinen.

- yks joka tienaa 1200 e nettona + vuokratulot 580 e päälle + lapsilisät kahdesta + osingot 75 e / kk.

Laskeskelin, etten millään pärjäisi tolla summalla. Ilmeisesti kuulut niihin, joilla ei ole opintolainaa tai muita lainoja kovinkaan paljoa ja osaat käyttää rahaa!

Omassa kaveriporukassani, jossa kaikki korkeakoulutettuja on enemmän sääntö kuin poikkeus, että tilipäivänä riehutaan rahan kanssa, esitellään tyttöporukassa mitä kivaa sitä on taas ostettu ja loput kuukaudesta eletään nuudelilla.

Täytyy sanoa, että olen kateellinen.

Oma mieheni, joka tienaa 4000 e / kk saa juuri ja juuri 1000 e / kk säästöön. Minä en saisi IKINÄ.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan