Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät ihmiset säästä ja sijoita?

Vierailija
11.11.2018 |

Tässä muutama ketju ollut aiheesta palstalla, en voi ymmärtää miksi kaikki rahat pitää pistää haisemaan, eikä yritetä hankkia uusia tulonlähteitä.

Minun tämän vuoden pääomatuotot ovat tähän päivään mennessä 5164€ (netto) ja vielä on noin 250€ osintulot(nettona) tulossa. Tästä potista on noin 1000 euroa myyntivoittoja ja loput ovat osinkoja. Ihmettelen tätä väitettä että "ei niillä osingoilla ole mitään merkitystä". Kyllä ainakin minulle ylimääräinen kuukausipalkka kelpaisi, ja sillä olisi merkitystä.

Kommentit (330)

Vierailija
261/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500 000 tekee ilmaistyötä ja saa tukia siis ei voi omistaa mitään eikä sijoituksia tehdä.

Tuostakin joukosta suurin osa voisi sijoittaa aivan hyvin mutta kun nykyinen asenne on että "tienattu euro on huonompi kuin tukieuro". Ja suomessa on 5 500 000 ihmistä, Osakesijoittajia vain 800 000, Eli vielä on 4 200 000 ihmistä joilla olisi mahdollisuus aloittaa.

Vierailija
262/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500 000 tekee ilmaistyötä ja saa tukia siis ei voi omistaa mitään eikä sijoituksia tehdä.

Mä ainakin työttömänä säästin kympin kuussa. Eihän se paljon ole mutta edes jotain.

En tajunnut laittaa rahastoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole järkeä sijoittaa. Aina tulee uusi ankea aika, kun säästöt menee. 

Eikun silloinhan sitä vasta ostetaan kun muut myyvät paniikissa ja tappiolla. Näin olen toiminut kahdessa edellisessäkin lamassa.

? Säästöt menee silloin...

Paniikkimyyjiltä minun taskuuni.

Ei ole sulle mitään myydä.

Kahdessa edellisessä lamassa näin on tehty, enkä epäile etteikö seuraavassakin myyjiä löytyisi.

Jaa. Mutta pontti oli, MUN säästöt menee aina.

Vierailija
264/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikun silloinhan sitä vasta ostetaan kun muut myyvät paniikissa ja tappiolla. Näin olen toiminut kahdessa edellisessäkin lamassa.

Kahdessa edellisessä lamassa näin on tehty, enkä epäile etteikö seuraavassakin myyjiä löytyisi.

Elä myy niin ei mene.

Vierailija
265/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elä myy niin ei mene.

Jatka itse trollausta. Hei-hei!

Vierailija
266/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaisin, jos osaisin. Olen lueskellut nyt pari päivä rahastosijoittamisesta ja osakkeista, mutta ymmärrnkö siitä mitään? No enpä oikeastaan. Olen siis jonkun pankin helppoheikin unelma-asiakas siinäsuhteessa, että en osaa tehdä mitään vertailuja. Toisaalta olen myös pienituloinen, että siihen se unelma loppuukin, koska ei pankki minusta pahemmin hyödy. Olen kuitenkin hyvä säästämään, olut aina, ja mielelläni rahan käyttäisi fiksummin kuin makuuttaisi säästötilillä. Mutta kun en osaa. 

Mistä tuloista sijoittaisit? Jos ansiotuloista niin kerro meille pankkisi johon tili tulee. Katsotaan sen pankin tarjooma säännölliselle osakesäästämiselle. Me todennäköisesti emme tee tässä suurta virhettä koska pankkien keskinäiset erot ovat jo tänä päivänä aika kosmeettisia näissä sijoitustuotteissa.

Vierailija
267/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaisin, jos osaisin. Olen lueskellut nyt pari päivä rahastosijoittamisesta ja osakkeista, mutta ymmärrnkö siitä mitään? No enpä oikeastaan. Olen siis jonkun pankin helppoheikin unelma-asiakas siinäsuhteessa, että en osaa tehdä mitään vertailuja. Toisaalta olen myös pienituloinen, että siihen se unelma loppuukin, koska ei pankki minusta pahemmin hyödy. Olen kuitenkin hyvä säästämään, olut aina, ja mielelläni rahan käyttäisi fiksummin kuin makuuttaisi säästötilillä. Mutta kun en osaa. 

Mistä tuloista sijoittaisit? Jos ansiotuloista niin kerro meille pankkisi johon tili tulee. Katsotaan sen pankin tarjooma säännölliselle osakesäästämiselle. Me todennäköisesti emme tee tässä suurta virhettä koska pankkien keskinäiset erot ovat jo tänä päivänä aika kosmeettisia näissä sijoitustuotteissa.

No näistä perinteisistä pankeista vain op ja nordea on piensijoittajaystävällisiä, ja nordea ystävällisempi jos ulkomaille halajaa sijoittaa.  Muut pankit on kyllä jääneet jälkeen, mutta luulisi että nekin innostuu. Nyt odottelen että mitähän mandatumilta on tulossa. Ovat hiukan hypettäneet mutta hinnat ei ole vielä tiedossa.

Vierailija
268/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat niin kateellisia eivätkä voi käsittää, että joku oikeasti voi säästää kuussa isojakin summia, kun ei pistä rahaa palamaan laskulla tilattuihin tavaroihin, lainoihin, joka päivä ulkona syömisiin, viikonloppuisiin baarireissuihin, salikortteihin tai merkkivaatteisiin.

Kun itse laitoin eräässä fb-ryhmässä kommentin, että laitan säästöön 1700 e kuussa, niin minua luultiin tyyliin lääkäriksi tai juristiksi.

Tienaan itse 2800 e kuukaudessa + vuotuiset osingot 1400 e + lapsilisät, jotka säästetään lapsille.

Kaikki ei vaan tajua. Kaikki eivät edes halua tajuta, kun se on liian pelottavaa ymmärtää miten paljon ihmiset laittavat rahaa palamaan sellaiseen, jota ei edes tarvitse!

Itse säästän tällä hetkellä sähköautoon. 24 000 e on kasassa jo. Sen aion jossakin vaiheessa ostaa, sillä tosin ei ole kiire. Rahaa säästän tilille, jossa kasvavat korkoa muutaman tonnin vuodessa, niin eivät makaa turhaan tekemättä töitä.

Mulla jää käteen ansiotyöstä 1750€/kk, olisi hieman hankalaa elää 50€/kk. Katuojassa ehkä ja syömättä onnistuisi.

No tuostakin saisi helposti 10% säästettyä pienellä vaivalla, ei edes huomaisi että jotakin on leikattu. Se on jo 2100 euroa vuodessa. Tälle 2100 eurolle saisi sitten jo helposti sen 100 euroa tuottoa. Toisen vuoden jälkeen olisikin säästössä jo 4300 euroa, ja sille tuotto 215 euroa... jne. 

Alapeukuttajat ovat juuri näitä laskutaidottomia "hetkessä eläjiä"

Eivät välttämättä. Myös huomattavasti riskejä kaihtavat tietävät, ettei noita tuottoja saavuteta riskittömillä sijoituksilla.

Sellaista ei olekaan kuin "riskitön sijoitus". 5% tuottoon pääsee jo melko vähäriskisillä osakkeilla. esim Kone+nordea 50/50 suhteella tuo paremman osingon kuin 5% ja on vähän hajautettukin.

Mulla on muuten Nordea pikkasen jo turhan paljonkin ylipainossa, kun niin kovaan hintaan saa. Muttei hirmuisen vähäriskinen ole. Kone taas on melko korkeasti hinnoiteltu, vaikka kieltämättä laadukas yhtiö.

Ehkä melko turvallista, mutta tuottavaa osakesijoitusta etsivälle ennemmin suosittaisin sampoa ja orionia. Sammon vakuutusbisnekset antaa lisävakautta heilunnoissa.

Tarkoitin vain, ettei kaikille sovi se riski, että voi menettää jotain. Osalla ei yöunet kestä.

Vierailija
269/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki pitkäjänteisestä sijoittamisesta pienillä summilla on meidän lapsen salkku. Aluksi säästettiin 100€/kk ja myöhemmin tuplat, kun selvisi lahjaverotuksen koukerot paremmin. Ja lapsesta kun on kyse, tietenkin osingot on sijoitettu uusiksi. Lapsi täyttää pian 18 vuotta ja vaikka salkunhoito ei ole ollut priimaa ja törttöiltykin on, niin silti on saatu kasaan mukava 75000€ potti ja vuotuiset 2400€ netto-osingot. Ei tuo mikään miljoonaomaisuus ole, mutta kyllähän monelle työssäkäyvällekin tuollainen ylimääräinen 2400€ vuodessa olisi ihan kiva lisä omiin tuloihin. Ja tässä loppuvaiheessa huomasi senkin, että ajan kuluessa ne uudelleensijoitettavat osingot alkavat olla aika huomattava lisäapu niihin omiin säästöihin. Viime vuosina on säästetty 3300€/vuosi ja nuo osingot päälle. Alussahan ne osingot oli ihan mitättömiä, mutta ajan kanssa ne kasvaa. Jossain välissä ne osingot on jo suuremmat kuin mitä itse pystyy säästämään lisää. Ja ehkä jo seuraavan sukupolven kohdalla ne on suuremmat kuin mitä kohtuulliseen elämään tarvitaan? Ei se tarkoita, että jäädään makaamaan sohvalle ja syleksimään kattoon. Mutta on vähän enemmän vapausasteita oman elämän suhteen, kun tulojen niukkuus ei rajoita niin paljon.

Me aloimme säästää itsellemme vasta siinä kohtaa kun lapselle oli kertynyt jo hyvä potti ja huomattiin, että kyllähän tämä säästäminen ajan kanssa alkaa tuottaa tulosta. Eläkepäivien varalle säästetään ja tietenkin myös tuleville sukupolville. Ei ole tarkoitus tuhlata kaikkea ja toivon etteivät seuraavatkaan polvet niin tee, vaan jatkavat siitä mihin me pääsimme.

Vierailija
270/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhempani olisivat säästäneet edes jotain sen sijaan että tuhlasivat ylisuureen asuntoon, autoihin, matkoihin, veneisiin ja kalliskorkoisiin lainoihin, olisi heillä itselläänkin ollut mukavampi vanhuus kun eläkkeellä olisi ollut varaa tehdä haluamiaan asioita.

Oliko tämä vastaus sarkasmia? Siis vasta eläkkäällä on oikeus tehdä haluamiaan asioita? Siihen asti kaikki yli kaurapuuron ja yksiön pitää säästää ja sijoittaa jotta voi eläkkeellä elää?

Ei ollut sarkasmia. Kaurapuuron ja kulutusluottojen välillä on se järkevä alue. Ja jos töissä ollessaan keskiluokkaisista tuloista kertyy vain velkaa, on eläkkeellä pulassa kun pitäisi puolittuneilla tuloilla maksaa luottoja ja säilyttää totuttu elintaso. Yhtälö vaan ei toimi.

Juuri näin, Jos ei palkastaan saa säästettyä, niin miten kuvittelee selviävänsä edes hengissä kun jää eläkkeelle. Se tiputus tuloissa on järkyttävän suuri, varsinkin kaikilla jotka ovat syntyneet 70-luvulla tai sen jälkeen.

Enpä usko. Eläkkeellä (jos sinne asti elää) on jo omistusasunto ja kulut muutenkin pienemmät kuin nyt.

Vierailija
271/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat niin kateellisia eivätkä voi käsittää, että joku oikeasti voi säästää kuussa isojakin summia, kun ei pistä rahaa palamaan laskulla tilattuihin tavaroihin, lainoihin, joka päivä ulkona syömisiin, viikonloppuisiin baarireissuihin, salikortteihin tai merkkivaatteisiin.

Kun itse laitoin eräässä fb-ryhmässä kommentin, että laitan säästöön 1700 e kuussa, niin minua luultiin tyyliin lääkäriksi tai juristiksi.

Tienaan itse 2800 e kuukaudessa + vuotuiset osingot 1400 e + lapsilisät, jotka säästetään lapsille.

Kaikki ei vaan tajua. Kaikki eivät edes halua tajuta, kun se on liian pelottavaa ymmärtää miten paljon ihmiset laittavat rahaa palamaan sellaiseen, jota ei edes tarvitse!

Itse säästän tällä hetkellä sähköautoon. 24 000 e on kasassa jo. Sen aion jossakin vaiheessa ostaa, sillä tosin ei ole kiire. Rahaa säästän tilille, jossa kasvavat korkoa muutaman tonnin vuodessa, niin eivät makaa turhaan tekemättä töitä.

Mulla jää käteen ansiotyöstä 1750€/kk, olisi hieman hankalaa elää 50€/kk. Katuojassa ehkä ja syömättä onnistuisi.

No tuostakin saisi helposti 10% säästettyä pienellä vaivalla, ei edes huomaisi että jotakin on leikattu. Se on jo 2100 euroa vuodessa. Tälle 2100 eurolle saisi sitten jo helposti sen 100 euroa tuottoa. Toisen vuoden jälkeen olisikin säästössä jo 4300 euroa, ja sille tuotto 215 euroa... jne. 

Eivät välttämättä. Myös huomattavasti riskejä kaihtavat tietävät, ettei noita tuottoja saavuteta riskittömillä sijoituksilla.

Sellaista ei olekaan kuin "riskitön sijoitus". 5% tuottoon pääsee jo melko vähäriskisillä osakkeilla. esim Kone+nordea 50/50 suhteella tuo paremman osingon kuin 5% ja on vähän hajautettukin.

Mulla on muuten Nordea pikkasen jo turhan paljonkin ylipainossa, kun niin kovaan hintaan saa. Muttei hirmuisen vähäriskinen ole. Kone taas on melko korkeasti hinnoiteltu, vaikka kieltämättä laadukas yhtiö.

Ehkä melko turvallista, mutta tuottavaa osakesijoitusta etsivälle ennemmin suosittaisin sampoa ja orionia. Sammon vakuutusbisnekset antaa lisävakautta heilunnoissa.

Tarkoitin vain, ettei kaikille sovi se riski, että voi menettää jotain. Osalla ei yöunet kestä.

Sammosta samaa mieltä mutta orionilla on omat heikkoutensa ja siksi en sen osalta yhdy mielipiteeseen. Koneen osinkotuotto kuitenkin nykykurssillakin 3.8% eli suht hyvä. Sampo+nordea+kone kans. Toisaalta Orionillakin on hyvät puolensa ja tuottokin hyvä. Tosin orionin kohdalla yleensä meno ollut kurssin suhteen vuoristorataa, niin nousuissa kuin laskuissakin.  Ja kyllähän esim kauppalehden mukaan orionin riskiprofiili on aivan eri kuin koneen ja nordean.

Vierailija
272/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näistä perinteisistä pankeista vain op ja nordea on piensijoittajaystävällisiä, ja nordea ystävällisempi jos ulkomaille halajaa sijoittaa.  Muut pankit on kyllä jääneet jälkeen, mutta luulisi että nekin innostuu. Nyt odottelen että mitähän mandatumilta on tulossa. Ovat hiukan hypettäneet mutta hinnat ei ole vielä tiedossa.

OP:

OP Pohjoismaat indeksi

Nordea:

Eurooppa Passiivinen B

Molemmissa kulut reilusti alle 1 % vuodessa. Molempiin voi ryhtyä kuukausisijoittajaksi kymmenestä eurosta kuussa aloittaen.

Ei voi kyllin korostaa, että se on juuri näin helppoa. Sijoittamiseen ei liity mitään salaista (mielekkäässä mielessä) tietoa ja mystiikkaa. Aloittamisen jälkeen loppu on kärsivällisyyttä, matematiikkaa ja volyymia.

Vierailija
273/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä rutiköyhä säästää ja sijoittaa?

Laita 10 e kk.

Tulee varmaan ihan uskomattomat osingot.

Sain vasta 738 euroa rahastoon, ei vielä mitään tuottoa, yksi vuosi.

Aloitin todella 10 eurosta.

Vierailija
274/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhempani olisivat säästäneet edes jotain sen sijaan että tuhlasivat ylisuureen asuntoon, autoihin, matkoihin, veneisiin ja kalliskorkoisiin lainoihin, olisi heillä itselläänkin ollut mukavampi vanhuus kun eläkkeellä olisi ollut varaa tehdä haluamiaan asioita.

Oliko tämä vastaus sarkasmia? Siis vasta eläkkäällä on oikeus tehdä haluamiaan asioita? Siihen asti kaikki yli kaurapuuron ja yksiön pitää säästää ja sijoittaa jotta voi eläkkeellä elää?

Ei ollut sarkasmia. Kaurapuuron ja kulutusluottojen välillä on se järkevä alue. Ja jos töissä ollessaan keskiluokkaisista tuloista kertyy vain velkaa, on eläkkeellä pulassa kun pitäisi puolittuneilla tuloilla maksaa luottoja ja säilyttää totuttu elintaso. Yhtälö vaan ei toimi.

Juuri näin, Jos ei palkastaan saa säästettyä, niin miten kuvittelee selviävänsä edes hengissä kun jää eläkkeelle. Se tiputus tuloissa on järkyttävän suuri, varsinkin kaikilla jotka ovat syntyneet 70-luvulla tai sen jälkeen.

Enpä usko. Eläkkeellä (jos sinne asti elää) on jo omistusasunto ja kulut muutenkin pienemmät kuin nyt.

Ja tulee sopivasti putkiremppaa ja julkisivuremppaa... Eipä olekaan enää "halpaa asumista" ja "velaton kämppä".

Vierailija
275/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sammosta samaa mieltä mutta orionilla on omat heikkoutensa ja siksi en sen osalta yhdy mielipiteeseen. Koneen osinkotuotto kuitenkin nykykurssillakin 3.8% eli suht hyvä. Sampo+nordea+kone kans. Toisaalta Orionillakin on hyvät puolensa ja tuottokin hyvä. Tosin orionin kohdalla yleensä meno ollut kurssin suhteen vuoristorataa, niin nousuissa kuin laskuissakin.  Ja kyllähän esim kauppalehden mukaan orionin riskiprofiili on aivan eri kuin koneen ja nordean.

Orioni on tosiaan pikkasen semmonen seilaaja. En tullu maininneeksi, että silloin kun on alhaalla esim alle 25e

Vierailija
276/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin nordaa vähän liikaa suhteessa muuhun salkkuun. Taitaa olla vähän reilulla 10 000 eurolla. Vähän liikaa salkun kokoon verrattuna.  no jos osinko pysyy ennallaan niin kyllähän tuo 816 euroa osinkoja on ihan kiva. eli positio on hiukan punaisella mutta ei haittaa.

Vierailija
277/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumispaidassa ei ole taskuja.

Vierailija
278/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruumispaidassa ei ole taskuja.

Pihvi onkin siinä että harva tietää milloin kuolee, ja rahaa tarvii siihen asti kun kuolee. Ja kyllähän sekin merkitsee, että seuraavalla polvella on pikkaisen paremmat edellytykset elämään kuin itsellä oli aloittaessa itsenäisen elämän.

Vierailija
279/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä rutiköyhä säästää ja sijoittaa?

Laita 10 e kk.

Tulee varmaan ihan uskomattomat osingot.

Sain vasta 738 euroa rahastoon, ei vielä mitään tuottoa, yksi vuosi.

Aloitin todella 10 eurosta.

Ja tuo on jo hyvä alku! 

Vierailija
280/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikki ei palvo rahaa. Ei ole elämän sisältö, toisin kuin monille henkisesti köyhemmille.

Raha on tarkoitettu käytettäväksi, itseen, lähiympäristöön sekä vähävaraisempien hyväksi. Minusta on ahneutta hamstrata sitä itselleen ja jälkikasvullee, puist mitä elämää!

Ns hyvänä veronmaksajana minua kyllä hatuttaa tämän sorttinen ylevyys, koska ennemmin tai myöhemmin joudumme suurella todennäköisyydellä ylläpitämään tämän epäahneen henkisesti ah niin rikkaan elämää, kun häneltä itseltään puuttuu kaikki puskurit pienenkään vastoinkäymisen varalle.

Olenpa hyvä veronmaksaja minäkin, ja mies se vasta onkin ;) Eihän se niin mene, että vain vähäntienaavilla on jotain moraalisia ja eettisiä arvoja. 

Noh, koskaanhan ei tiedä mitä tässä maailmassa tapahtuu, mutta ainakaan vielä ei olla koskaan käyty sossussa eikä työkkärissä, eli antopuolella so far.

N. 50v

Jopas tässä on aurinkoinen asenne, ”jotain moraalisia ja eettisiä arvoja”. Eli mielestäsi säästäväisillä ihmisillä ei ole mitään moraalisia ja eettisiä arvoja, niitä voi olla vain ihmisillä, jotka elävät mahdollisista suurista tuloistaan huolimatta kädestä suuhun?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä