Mikseivät ihmiset säästä ja sijoita?
Tässä muutama ketju ollut aiheesta palstalla, en voi ymmärtää miksi kaikki rahat pitää pistää haisemaan, eikä yritetä hankkia uusia tulonlähteitä.
Minun tämän vuoden pääomatuotot ovat tähän päivään mennessä 5164€ (netto) ja vielä on noin 250€ osintulot(nettona) tulossa. Tästä potista on noin 1000 euroa myyntivoittoja ja loput ovat osinkoja. Ihmettelen tätä väitettä että "ei niillä osingoilla ole mitään merkitystä". Kyllä ainakin minulle ylimääräinen kuukausipalkka kelpaisi, ja sillä olisi merkitystä.
Kommentit (330)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaisin, jos osaisin. Olen lueskellut nyt pari päivä rahastosijoittamisesta ja osakkeista, mutta ymmärrnkö siitä mitään? No enpä oikeastaan. Olen siis jonkun pankin helppoheikin unelma-asiakas siinäsuhteessa, että en osaa tehdä mitään vertailuja. Toisaalta olen myös pienituloinen, että siihen se unelma loppuukin, koska ei pankki minusta pahemmin hyödy. Olen kuitenkin hyvä säästämään, olut aina, ja mielelläni rahan käyttäisi fiksummin kuin makuuttaisi säästötilillä. Mutta kun en osaa.
Sama vika rahikaisella. Eikä kehenkään tai mihinkään voi luottaa. Kun ei osaa, pelkää että tyhmyyttään häviää muutaman 10kilon. Luulen että voi viedä vuosia aikaa, kunnes oppirahat on maksettu. Onkohan näin?
Ei osakesäästäminen mitään rakettitiedettä ole. Sen oppii kun vähän viitsii. Hyviä blogeja löytyy paljon, ja ei ne pankkienkaan sivuilla olevat ohjeet ole ihan metsässä. No sitten itse "palveluiden kauppaus" tilanteissa asiat ovat hiukan toisin, ja silloin kannattaa olla varuillaan. Kunhan ei aseta tavoitteita "pilviin" ja haaveile äkkirikastumisesta. Sijoittaminen on maratoni, ei sprintti. Ja harva miljonääriksi pääsee, mutta hyvin moni saa merkittävää helpotusta taloudelliseen tilanteeseen.
Ihan vaan sen takia, että sitten pitäisi lopettaa baarissa käyminen. Ja tietty muutkin harrastukset maksaa.
Säästän, mutten sijoita. Vielä. Haluaisin oppia asiasta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki ei palvo rahaa. Ei ole elämän sisältö, toisin kuin monille henkisesti köyhemmille.
Raha on tarkoitettu käytettäväksi, itseen, lähiympäristöön sekä vähävaraisempien hyväksi. Minusta on ahneutta hamstrata sitä itselleen ja jälkikasvullee, puist mitä elämää!
Ns hyvänä veronmaksajana minua kyllä hatuttaa tämän sorttinen ylevyys, koska ennemmin tai myöhemmin joudumme suurella todennäköisyydellä ylläpitämään tämän epäahneen henkisesti ah niin rikkaan elämää, kun häneltä itseltään puuttuu kaikki puskurit pienenkään vastoinkäymisen varalle.
Olenpa hyvä veronmaksaja minäkin, ja mies se vasta onkin ;) Eihän se niin mene, että vain vähäntienaavilla on jotain moraalisia ja eettisiä arvoja.
Noh, koskaanhan ei tiedä mitä tässä maailmassa tapahtuu, mutta ainakaan vielä ei olla koskaan käyty sossussa eikä työkkärissä, eli antopuolella so far.
N. 50v
Nyt taisit missata kyseisen henkilön pointin. Vai oletteko tekin niitä joilla ei ole penniäkään säästöissä ja pahanpäivän varalta vaan kaikki pannaan tuulemaan ennen kuin on edes tienattu ja koko palkka menee kaikenmaailman lyhennysten kuittaamiseen? Näitä ihmisiähän tuo henkilö arvosteli. Palkkapäivänä kaikkii sileäksi ja ei huolta huomisesta. "kyllä se yhteiskunta sit huolehtii, jos jotain tapahtuu" Vastuutonta tuollainen eläminen minustakin on.
Ohis
Kyllä me aika huolettomasti annetaan isohkojen tulojen tulla ja mennä, mut ei se yhteiskunta ole mihin tukeudutaan, vaan Jumala. Tähän asti on pitänyt huolta <3
N.50v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat niin kateellisia eivätkä voi käsittää, että joku oikeasti voi säästää kuussa isojakin summia, kun ei pistä rahaa palamaan laskulla tilattuihin tavaroihin, lainoihin, joka päivä ulkona syömisiin, viikonloppuisiin baarireissuihin, salikortteihin tai merkkivaatteisiin.
Kun itse laitoin eräässä fb-ryhmässä kommentin, että laitan säästöön 1700 e kuussa, niin minua luultiin tyyliin lääkäriksi tai juristiksi.
Tienaan itse 2800 e kuukaudessa + vuotuiset osingot 1400 e + lapsilisät, jotka säästetään lapsille.Kaikki ei vaan tajua. Kaikki eivät edes halua tajuta, kun se on liian pelottavaa ymmärtää miten paljon ihmiset laittavat rahaa palamaan sellaiseen, jota ei edes tarvitse!
Itse säästän tällä hetkellä sähköautoon. 24 000 e on kasassa jo. Sen aion jossakin vaiheessa ostaa, sillä tosin ei ole kiire. Rahaa säästän tilille, jossa kasvavat korkoa muutaman tonnin vuodessa, niin eivät makaa turhaan tekemättä töitä.
Mulla jää käteen ansiotyöstä 1750€/kk, olisi hieman hankalaa elää 50€/kk. Katuojassa ehkä ja syömättä onnistuisi.
No tuostakin saisi helposti 10% säästettyä pienellä vaivalla, ei edes huomaisi että jotakin on leikattu. Se on jo 2100 euroa vuodessa. Tälle 2100 eurolle saisi sitten jo helposti sen 100 euroa tuottoa. Toisen vuoden jälkeen olisikin säästössä jo 4300 euroa, ja sille tuotto 215 euroa... jne.
Alapeukuttajat ovat juuri näitä laskutaidottomia "hetkessä eläjiä"
Eivät välttämättä. Myös huomattavasti riskejä kaihtavat tietävät, ettei noita tuottoja saavuteta riskittömillä sijoituksilla.
Sellaista ei olekaan kuin "riskitön sijoitus". 5% tuottoon pääsee jo melko vähäriskisillä osakkeilla. esim Kone+nordea 50/50 suhteella tuo paremman osingon kuin 5% ja on vähän hajautettukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempani olisivat säästäneet edes jotain sen sijaan että tuhlasivat ylisuureen asuntoon, autoihin, matkoihin, veneisiin ja kalliskorkoisiin lainoihin, olisi heillä itselläänkin ollut mukavampi vanhuus kun eläkkeellä olisi ollut varaa tehdä haluamiaan asioita.
Oliko tämä vastaus sarkasmia? Siis vasta eläkkäällä on oikeus tehdä haluamiaan asioita? Siihen asti kaikki yli kaurapuuron ja yksiön pitää säästää ja sijoittaa jotta voi eläkkeellä elää?
Ei ollut sarkasmia. Kaurapuuron ja kulutusluottojen välillä on se järkevä alue. Ja jos töissä ollessaan keskiluokkaisista tuloista kertyy vain velkaa, on eläkkeellä pulassa kun pitäisi puolittuneilla tuloilla maksaa luottoja ja säilyttää totuttu elintaso. Yhtälö vaan ei toimi.
Itse sijoitan harrastuksiin,kuntosaliin, terveelliseen ruokaan, matkusteluun ja viihtyisään kotiin, mitäpä sitä rahaa palvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempani olisivat säästäneet edes jotain sen sijaan että tuhlasivat ylisuureen asuntoon, autoihin, matkoihin, veneisiin ja kalliskorkoisiin lainoihin, olisi heillä itselläänkin ollut mukavampi vanhuus kun eläkkeellä olisi ollut varaa tehdä haluamiaan asioita.
Oliko tämä vastaus sarkasmia? Siis vasta eläkkäällä on oikeus tehdä haluamiaan asioita? Siihen asti kaikki yli kaurapuuron ja yksiön pitää säästää ja sijoittaa jotta voi eläkkeellä elää?
Ei ollut sarkasmia. Kaurapuuron ja kulutusluottojen välillä on se järkevä alue. Ja jos töissä ollessaan keskiluokkaisista tuloista kertyy vain velkaa, on eläkkeellä pulassa kun pitäisi puolittuneilla tuloilla maksaa luottoja ja säilyttää totuttu elintaso. Yhtälö vaan ei toimi.
Juuri näin, Jos ei palkastaan saa säästettyä, niin miten kuvittelee selviävänsä edes hengissä kun jää eläkkeelle. Se tiputus tuloissa on järkyttävän suuri, varsinkin kaikilla jotka ovat syntyneet 70-luvulla tai sen jälkeen.
Ei ole järkeä sijoittaa. Aina tulee uusi ankea aika, kun säästöt menee.
Olen akateeminen, mutta en koskaan saanut koulutusta vastaavaa työtä, joten 23 vuoden sairaseläke jäi 1024 euroon kk. Puoliso joutui jäämään varhannetulle. 500 kk. Mikseihän emme ole sijoittaneet?
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutama ketju ollut aiheesta palstalla, en voi ymmärtää miksi kaikki rahat pitää pistää haisemaan, eikä yritetä hankkia uusia tulonlähteitä.
Minun tämän vuoden pääomatuotot ovat tähän päivään mennessä 5164€ (netto) ja vielä on noin 250€ osintulot(nettona) tulossa. Tästä potista on noin 1000 euroa myyntivoittoja ja loput ovat osinkoja. Ihmettelen tätä väitettä että "ei niillä osingoilla ole mitään merkitystä". Kyllä ainakin minulle ylimääräinen kuukausipalkka kelpaisi, ja sillä olisi merkitystä.
Säästän, mutten sijoita sillä mikään kannattava sijoituskohde ei kestä lähempää eettistä tarkastelua. En halua olla osallisena minkäänlaiseen riistoon ja raha on vaan pakollinen väline jota en arvosta tai haali sen olemassa olon ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Eikun silloinhan sitä vasta ostetaan kun muut myyvät paniikissa ja tappiolla. Näin olen toiminut kahdessa edellisessäkin lamassa.
Sundew kirjoitti:
Olen akateeminen, mutta en koskaan saanut koulutusta vastaavaa työtä, joten 23 vuoden sairaseläke jäi 1024 euroon kk. Puoliso joutui jäämään varhannetulle. 500 kk. Mikseihän emme ole sijoittaneet?
23 vuoden minkä jälkeen? työssäolon vai iän? Ja väitämpä että varsinkin tuossa tilanteessa extra satanen kuussa tulisi tarpeen. Siksi juuri kannattaa nuorena aloittaa säästäminen että JOS noin käy niin voi ainakin hiukan parantaa tilannettaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun silloinhan sitä vasta ostetaan kun muut myyvät paniikissa ja tappiolla. Näin olen toiminut kahdessa edellisessäkin lamassa.
? Säästöt menee silloin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästän, mutten sijoita sillä mikään kannattava sijoituskohde ei kestä lähempää eettistä tarkastelua. En halua olla osallisena minkäänlaiseen riistoon ja raha on vaan pakollinen väline jota en arvosta tai haali sen olemassa olon ilosta.
No kommunistista varmaan. Maailmalla on kuule iso kasa eettisesti toimivia yrityksia. Paitsi tietenkin jos määrittelee jo voiton saamisen "epäeettiseksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paniikkimyyjiltä minun taskuuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sulle mitään myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sulle mitään myydä.
Kahdessa edellisessä lamassa näin on tehty, enkä epäile etteikö seuraavassakin myyjiä löytyisi.
500 000 tekee ilmaistyötä ja saa tukia siis ei voi omistaa mitään eikä sijoituksia tehdä.
Eivät välttämättä. Myös huomattavasti riskejä kaihtavat tietävät, ettei noita tuottoja saavuteta riskittömillä sijoituksilla.