Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.

Vierailija
10.11.2018 |

Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?

Mitä kannattaisi tehdä?

Kommentit (423)

Vierailija
221/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eine hoitsut ole töissä sen takia että tykkäävät ja panostavat koko elämänsä muiden hoitamiseen.

Ei mitään järkeä ottaa turhia rokotuksia. 

Vierailija
222/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hoitajilla on niin paljon rokotevastaisuutta, mutta lääkäreillä ei?

Yleensähän rokotteen on tarkoitus estää sairauksia, ei aiheuttaa niitä. Miksi rokote tuhoaa hoitajan terveyden mutta ei lääkärin terveyttä?

Se on verrannollinen opintolainan määrään. Lähihoitajalla 0€, sairaanhoitajalla/terveydenhoitajalla 10.000€ ja lääkäri 20.000€. Rokote tietää, että lääkärillä on enemmän maksettavaa yhteiskunnalle, niin se ei aiheuta sille mitään, toisin kuin velattomalle lähihoitajalle.

Hoitajia on kymmenkertaisesti lääkäreihin nähden. Lähihoitajia 2-kymmenkertaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri, että ei se rokotteen otto ole pakko. Työnantaja ei voi pakottaa.

Kysy suoraan luottamusmieheltäsi.

Vierailija
224/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin alaa.

Ymmärrän riskiryhmien kanssa työskentelevien rokotepakon, mutta itse olin töissä perusterveiden ihmisten kanssa. Esimerkiksi vammaistyössä tuollainen rokote on monessa paikkaa aivan turha.

Vierailija
225/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se rokote oli mistä tuli olikos se narkolepsiaa?, oliko se just influenssarokotus?

kyllä, se oli kauden 2009 influenssarokote

Eikä ollut vaan kokeellinen sikainfluenssarokote..

Ja sairastuneilla olisi tullut narkolepsia jo pelkästään siitä normaalista taudista, ei rokotteesta. Erona vain että tautiin olisi saattanut kuolla. 

Tutkimus kiinan sairastuneista narkolepsiaan ja määrät nousivat myös ei rokotetuilla

https://www.medscape.com/viewarticle/748619

Eli jos sairastuit narkolepsiaan, kannoit jo geenivirhettä joka aiheuttaa sen. Ehkä sairastuit aiemmin kuin olisit saanut jonkun muun flunssan joka laukaisee taudin. Paska mäihä, ja minulla on geenivirhe joka tulee tuhoamaan munuaiseni joten huono geeniarpajaisvoitto voi koskea ketä tahansa.

Vierailija
226/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se rokote oli mistä tuli olikos se narkolepsiaa?, oliko se just influenssarokotus?

kyllä, se oli kauden 2009 influenssarokote

Eikä ollut vaan kokeellinen sikainfluenssarokote..

Ja sairastuneilla olisi tullut narkolepsia jo pelkästään siitä normaalista taudista, ei rokotteesta. Erona vain että tautiin olisi saattanut kuolla. 

Tutkimus kiinan sairastuneista narkolepsiaan ja määrät nousivat myös ei rokotetuilla

https://www.medscape.com/viewarticle/748619

Eli jos sairastuit narkolepsiaan, kannoit jo geenivirhettä joka aiheuttaa sen. Ehkä sairastuit aiemmin kuin olisit saanut jonkun muun flunssan joka laukaisee taudin. Paska mäihä, ja minulla on geenivirhe joka tulee tuhoamaan munuaiseni joten huono geeniarpajaisvoitto voi koskea ketä tahansa.

Noin se menee. Ei yksikään rokote yksin voi aiheuttaa vakavaa sairautta. Kyse on monen tekijän yhteisvaikutuksesta kuten tais aiemmin olla jossain. Jokin tekijä laukaisee taudin. Sama koskee mm syöpäsairauksia. Elämä on kuin lottoarvontaa. Siinä suhteessa, että harva häviää ja suurin osa voittaa.

Vierailija
227/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakaan ei kaikki lääkärit ota flunssarokotetta. Mutta sepä ei haittaa ketään, koska heidän ei ole mikään pakko eikä kukaan kontrolloi onko heidät rokotettu vai ei.

ei lääkärit vastusta rokotetta, koska he eivät sitä ota kuitenkaan

hoitajat ottaa, tai erotetaan virasta

Vierailija
228/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan rokotteista kieltäytyvää ei ole väärällä alalla, koska potilaat voidaan hoitaa turvallisesti ilman että hoitajat ottavat rokotetta.

näin tehdään kymmenissä eri maissa, ja on tehty aiemmin myös suomessa

koko hoitajien influenssa rokote on lääketieteellisen näkemyksen vastainen, koska siinä vaarannetaan hoitajien terveys. hoitajien terveyttä ei ole pakko vaarantaa

Vierailija
229/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syöpäpotilas eikä lääkärini suositellut minulle influenssarokotusta.

Vierailija
230/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa myös tämä tarkempi seloste rokotteesta:

http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/7/17849537.pdf

Huomatkaa mikä rokotteeseen sisältyy, H1N1 osa eli oisko se SIKAINFLUENSSA?!

Onnea narkolepsia-arvonnassa voittaville...

Vierailija
231/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin täällä tajutaan, että myös rokotettu voi kantaa ja levittää influenssaa? Ei sillä piikillä mitään immuniteettia saa... :-D

Ei rokotefanaatikkojen äly riitä ajattelemaan tuonne asti :D Ainut mihin ne pystyvät, on hokea papukaijana jotain lapsellista lässytystä hopeavedestä ja yksisarvishoidoista.

Koska hoitajathan ovat maailman älykkäin joukko. Ikävä ettei infektiolääkäreillä, tutkijoilla ja epidemiologeilla vain riitä äly hoitajien tasolle käsittelemään näitä asioita. :)

Infektiolääkärit, epidemiologit ja tutkijat ajattelevat tätä rokotusta massojen kannalta. (Ja oman tilipussin tietysti) Ja näin ajateltuna joukkorokotus on positiivinen asia. Ei se massaa haittaa jos siellä joku hyvin minimaalinen prosentti sairastuu rokotteesta ja on loppuelämä pilalla. Suurin osa massasta ei sairastu ja jotkut jopa välttyvät influenssalta rokotteen ansiosta.

Minä taas ajatelen rokotetta henkilökohtaisesti. Pohdin riskini sairastua influenssaan, sekä ne riskit että se olisi minulle, perusterveelle nuorelle ihmiselle kohtalokas. Sitä vasten peilaan kumpi riski minun kannattaa ottaa, sairastumisriski vai rokotteesta aiheutuva riski. Tämä on jokasen tiedostavan ihmisen mielestäni pohdittava ihan jokaisen rokotteen kohdalla, ja näin olen tehnyt. Lopputulemana on se, että minulla ja lapsillani on kaikki muut rokotteet mutta ei influenssarokotteita.

Tämä päätös on nyt yritetty viedä minulta pois ammattini takia, ja koen sen loukkaavan itsemääräämisoikeuttani. Ei kenenkään muunkaan työssä luovuta itsemääräämisoikeudesta ja omasta päätösvallasta sen suhteen mitä aineita sinuun pistetään piikillä. Vaikka kuinka on kutsumustyö, on se silti vain työ, enkä ymmärrä miksi kenenkään pitäisi olla valmis työnsä takia luopumaan oman kehonsa koskemattomuudesta ja omasta päätösvallasta siihen. Nykyaikana vielä, tämä on mielestäni aivan pöyristyttävä ihmisoikeusloukkaus.

Toivottavasti tähän saadaan 5.12. jotain tolkkua. Muuten on oikeasti ilmeisimmin taas uuden alan opinnot edessä, koska influenssarokotettavaksi en vuosittain suostu vuosikymmenten ajan. Haluan itse päättää kumman riskin otan.

Näytätkö ne laskelmat, joilla sinun henkilökohtainen riskisi saada rokotteesta vakava haittavaikutus ovat suurempia kuin sinun henkilökohtainen riskisi saada influenssasta vastaavan vakava haittavaikutus?

Vierailija
232/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten jos puhutaan sumuterokotteesta:

"Rokotteen saajien tulisi mahdollisuuksien

mukaan yrittää välttää läheistä kanssakäymistä vakavasti immuunipuutteisten henkilöiden kanssa

(esim. eristyshoitoa vaativat luuydinsiirteen saajat) 1–2 viikon ajan rokotuksen jälkeen. Kliinisissä

Fluenz-valmistetta koskeneissa tutkimuksissa rokoteviruksen erittymisen huippu esiintyi

2–3 vuorokauden kuluttua rokotuksesta"

https://www.ema.europa.eu/documents/product-information/fluenz-tetra-ep…

Eli sumutteen saanut levittää tautia eteenpäin. Eikö?

Vierailija
233/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalan opikelija, kannattaakin miettiä tarkoin, mille alalle olet lähtemässä. Palkkaus, vuorotyö, naisvaltainen ala, onko paljon arvostettu ala tämä hoitotyö. Ja yksityiset firmat, tendo vaikka, nuoria ja ulkomaalaisia paljon töissä, he eivät osaa pitää puoliaan. Yksityiset, jotkut ainakin, ovat voittoa tavoitteleva pörssiyhtiö, joka ei niinkään välitä hoidettavista, taikka työntekijöistä. kunhan firmaan tulee rahaa.

Vierailija
234/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syöpäpotilas eikä lääkärini suositellut minulle influenssarokotusta.

syöpäpotilaat tekevät itse omat rokottamis päätöksensä, ehkäpä lääkärin suosituksesta,

ja he tekevät myös päätöksen siitä haluavatko osastolle jossa on hoitajia joita on rokotettu

koska se hoitajien rokottaminen ei ole olennainen osa turvallista hoitoa, kaikkialla maailmassa hoidetaan ilman pakkorokotukskia

ainoa joka on väärällä alalla, on risikko, ja thl:n johto

Vierailija
235/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo okei, ehkä tuo narkolepsia-arvonta heitto meni vähän yli mutta muuten viestin sisältö on ihan pätevä.

Vierailija
236/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun olin kuolla influenssaan joulukuussa 2014, olen ottanut rokotteen mukisematta.

Vierailija
237/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
238/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä pandemrix valmisteyhteenveto:

https://www.ema.europa.eu/documents/product-information/pandemrix-epar-…

"AS03 adjuvantti, joka sisältää skvaleenia (10,69 milligrammaa); DL-alfa-tokoferolia (11,86 milligrammaa) ja polysorbaatti 80:tä (4,86 milligrammaa)."

"Apuaineet, joiden vaikutus tunnetaan: Rokote sisältää 5 mikrogrammaa tiomersaalia."

Onko siis aineita joiden vaikutusta EI tunneta?

Vierailija
239/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä pandemrix valmisteyhteenveto:

https://www.ema.europa.eu/documents/product-information/pandemrix-epar-…

"AS03 adjuvantti, joka sisältää skvaleenia (10,69 milligrammaa); DL-alfa-tokoferolia (11,86 milligrammaa) ja polysorbaatti 80:tä (4,86 milligrammaa)."

"Apuaineet, joiden vaikutus tunnetaan: Rokote sisältää 5 mikrogrammaa tiomersaalia."

Onko siis aineita joiden vaikutusta EI tunneta?

EMEA pitää Pandemrixia edelleen hyvänä rokotteena, kunhan sitä käytetään yli 21 vuotiailla

Myös THL pitää pandemrixia ja siten sen apuaineita hyväksyttävinä, kunhan rokotettava on yli 21 vuotias

Vain rokotevastaiset hörhöt pitävät pandemrixia huonona rokotteena

Vierailija
240/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalan opikelija, kannattaakin miettiä tarkoin, mille alalle olet lähtemässä. Palkkaus, vuorotyö, naisvaltainen ala, onko paljon arvostettu ala tämä hoitotyö. Ja yksityiset firmat, tendo vaikka, nuoria ja ulkomaalaisia paljon töissä, he eivät osaa pitää puoliaan. Yksityiset, jotkut ainakin, ovat voittoa tavoitteleva pörssiyhtiö, joka ei niinkään välitä hoidettavista, taikka työntekijöistä. kunhan firmaan tulee rahaa.

Minulla ei ole vuorotyötä ja palkka on ihan ok. Ei näissä ole mitään ongelmaa. Kuten sanoin, viihdyn alalla muuten hyvin. Niin ja arvostusta saa ihan päivittäin ja miehiä näkee työssä päivittäin. Eli kumoan tuon kaiken sanomasi ja hoitoalasta jo aika paljon kokemusta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi