Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.

Vierailija
10.11.2018 |

Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?

Mitä kannattaisi tehdä?

Kommentit (423)

Vierailija
201/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin täällä tajutaan, että myös rokotettu voi kantaa ja levittää influenssaa? Ei sillä piikillä mitään immuniteettia saa... :-D

Ei rokotefanaatikkojen äly riitä ajattelemaan tuonne asti :D Ainut mihin ne pystyvät, on hokea papukaijana jotain lapsellista lässytystä hopeavedestä ja yksisarvishoidoista.

Koska hoitajathan ovat maailman älykkäin joukko. Ikävä ettei infektiolääkäreillä, tutkijoilla ja epidemiologeilla vain riitä äly hoitajien tasolle käsittelemään näitä asioita. :)

Infektiolääkärit, epidemiologit ja tutkijat ajattelevat tätä rokotusta massojen kannalta. (Ja oman tilipussin tietysti) Ja näin ajateltuna joukkorokotus on positiivinen asia. Ei se massaa haittaa jos siellä joku hyvin minimaalinen prosentti sairastuu rokotteesta ja on loppuelämä pilalla. Suurin osa massasta ei sairastu ja jotkut jopa välttyvät influenssalta rokotteen ansiosta.

Minä taas ajatelen rokotetta henkilökohtaisesti. Pohdin riskini sairastua influenssaan, sekä ne riskit että se olisi minulle, perusterveelle nuorelle ihmiselle kohtalokas. Sitä vasten peilaan kumpi riski minun kannattaa ottaa, sairastumisriski vai rokotteesta aiheutuva riski. Tämä on jokasen tiedostavan ihmisen mielestäni pohdittava ihan jokaisen rokotteen kohdalla, ja näin olen tehnyt. Lopputulemana on se, että minulla ja lapsillani on kaikki muut rokotteet mutta ei influenssarokotteita.

Tämä päätös on nyt yritetty viedä minulta pois ammattini takia, ja koen sen loukkaavan itsemääräämisoikeuttani. Ei kenenkään muunkaan työssä luovuta itsemääräämisoikeudesta ja omasta päätösvallasta sen suhteen mitä aineita sinuun pistetään piikillä. Vaikka kuinka on kutsumustyö, on se silti vain työ, enkä ymmärrä miksi kenenkään pitäisi olla valmis työnsä takia luopumaan oman kehonsa koskemattomuudesta ja omasta päätösvallasta siihen. Nykyaikana vielä, tämä on mielestäni aivan pöyristyttävä ihmisoikeusloukkaus.

Toivottavasti tähän saadaan 5.12. jotain tolkkua. Muuten on oikeasti ilmeisimmin taas uuden alan opinnot edessä, koska influenssarokotettavaksi en vuosittain suostu vuosikymmenten ajan. Haluan itse päättää kumman riskin otan.

Vierailija
202/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei tunnu tietävän sitä, että yhtälailla rokotettu voi saada sen influenssan ja samalla levittää sitä toisiin. Virukset muuttuvat jatkuvasti, mitään takeita ei ole edes siitä, että rokote varmasti tehoaa. En ihmettele yhtään, että hoitohenkilöstö on varpaillaan asiasta. Lisäksi rokotteen turvallisuutta ei ole tutkittu. Suosittelen jokaiselle huolellista perehtymistä aiheeseen.

Tämä lakimuutos sai aikaan sen, etten suostunut itsekään koekaniiniksi, lähdin pois hoitotyöstä ja opiskelen parhaillaan uutta ammattia. Terveisiä päättäjille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla vähän väärällä alalla. Mitä jos alat vain kitata ja myydä sitä hopeavettä? Tai jalkoväliä, kun korvien väli on aika surkea.

Onhan sitä väärällä alalla kun omakin terveys kiinnostaa eikä ainoastaan muiden? :D

AP

Epäilemättä olet väärällä alalla. Mieti, jos itse sairastut vaikka leukemiaan ja olet osastohoidossa. Tiedät, että henkilökunnassa on muutama rokottamaton hoitaja. Et yhtään pelkää että saat vakavan tartunnan hoidossa ollessasi?

Vastustuskyvyttömien potilaiden ( leikatut, syöpähoidossa olevat jne..)vuoksi hoitohenkilökunnan rokotus on paikallaan.

Ei pidä tuijottaan vain omaa napaa.

Vierailija
204/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän nyt ei oikeastaan ole tippaakaan kyse siitä että onko influenssarokote turvallinen, tehokas ja hyvä vai ei, vaan pelkästään siitä että saako ihminen itse päättää mitä hänen kehoonsa laitetaan vai ei.

Oma kantani on aika selvä tähän, ja ihmettelen todella miten jollakulla voi nykymaailmassa olla joku toinen kanta. Yhteiskuntamme ja yhteiskuntarauha perustuu aika vahvasti yksilön vapauteen, koskemattomuuteen ja itsemääräämisoikeuteen. Sitä voidaan rajata vain hyvin painavista syistä, kuten silloin kun syyllistyy esim rikokseen ja joutuu vankilaan. Mutta jopa vangilla on oikeus kieltäytyä lääketieteellisistä hoitotoimenpiteistä, mikäli ne eivät siis rikoksen selvittämisen kannalta välttämättömiä tutkimustoimenpiteitä.

Yhdeltä ammattiryhmältä ei voida toimeentulon menettämisen uhalla viedä näin perustavanlaatuista oikeutta pois.

Vierailija
205/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin täällä tajutaan, että myös rokotettu voi kantaa ja levittää influenssaa? Ei sillä piikillä mitään immuniteettia saa... :-D

Ei rokotefanaatikkojen äly riitä ajattelemaan tuonne asti :D Ainut mihin ne pystyvät, on hokea papukaijana jotain lapsellista lässytystä hopeavedestä ja yksisarvishoidoista.

Koska hoitajathan ovat maailman älykkäin joukko. Ikävä ettei infektiolääkäreillä, tutkijoilla ja epidemiologeilla vain riitä äly hoitajien tasolle käsittelemään näitä asioita. :)

Infektiolääkärit, epidemiologit ja tutkijat ajattelevat tätä rokotusta massojen kannalta. (Ja oman tilipussin tietysti) Ja näin ajateltuna joukkorokotus on positiivinen asia. Ei se massaa haittaa jos siellä joku hyvin minimaalinen prosentti sairastuu rokotteesta ja on loppuelämä pilalla. Suurin osa massasta ei sairastu ja jotkut jopa välttyvät influenssalta rokotteen ansiosta.

Minä taas ajatelen rokotetta henkilökohtaisesti. Pohdin riskini sairastua influenssaan, sekä ne riskit että se olisi minulle, perusterveelle nuorelle ihmiselle kohtalokas. Sitä vasten peilaan kumpi riski minun kannattaa ottaa, sairastumisriski vai rokotteesta aiheutuva riski. Tämä on jokasen tiedostavan ihmisen mielestäni pohdittava ihan jokaisen rokotteen kohdalla, ja näin olen tehnyt. Lopputulemana on se, että minulla ja lapsillani on kaikki muut rokotteet mutta ei influenssarokotteita.

Tämä päätös on nyt yritetty viedä minulta pois ammattini takia, ja koen sen loukkaavan itsemääräämisoikeuttani. Ei kenenkään muunkaan työssä luovuta itsemääräämisoikeudesta ja omasta päätösvallasta sen suhteen mitä aineita sinuun pistetään piikillä. Vaikka kuinka on kutsumustyö, on se silti vain työ, enkä ymmärrä miksi kenenkään pitäisi olla valmis työnsä takia luopumaan oman kehonsa koskemattomuudesta ja omasta päätösvallasta siihen. Nykyaikana vielä, tämä on mielestäni aivan pöyristyttävä ihmisoikeusloukkaus.

Toivottavasti tähän saadaan 5.12. jotain tolkkua. Muuten on oikeasti ilmeisimmin taas uuden alan opinnot edessä, koska influenssarokotettavaksi en vuosittain suostu vuosikymmenten ajan. Haluan itse päättää kumman riskin otan.

En edes jaksanut lukea typerää vuodatustasi kokonaan, et selkeästi vain tajua. Sitä influenssarokotusta ei oteta siksi että sinä perusterve ihminen olisit turvassa, se otetaan jotta riskiryhmät sekä ne ketkä eivät voi ottaa rokotteita olisivat turvassa. Sinä nautit mielelläsi yhteiskunnan etuja (hoitajana et tule ikinä maksamaan kulujasi takaisin valtiolle) mutta et aio tehdä mitään yhteiskunnan eteen. Samalla logiikalla toimii myös muut rokotevastaiset, he aiheuttavat huomattavan riskin muille omien valintojensa vuoksi.

Mutta toivottavasti sitä hoitajilta influenssan saanutta ja siihen kuollutta elinsiirtopotilasta tai mummoa lohduttaa kuoleman hetkellä ajatus siitä ettei sinun sentään tarvinnut saada kuumetta tai käsikipua rokotteesta. Nämä kun ovat ne rokotteen yleisimmät haittavaikutukset.

Vierailija
206/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää luottako THL:ään joka rokottaa ihmisiä vaarallisella pandemrix rokotteella

Trolli?

Vierailija
207/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaa vaihtanut kirjoitti:

Moni ei tunnu tietävän sitä, että yhtälailla rokotettu voi saada sen influenssan ja samalla levittää sitä toisiin. Virukset muuttuvat jatkuvasti, mitään takeita ei ole edes siitä, että rokote varmasti tehoaa. En ihmettele yhtään, että hoitohenkilöstö on varpaillaan asiasta. Lisäksi rokotteen turvallisuutta ei ole tutkittu. Suosittelen jokaiselle huolellista perehtymistä aiheeseen.

Tämä lakimuutos sai aikaan sen, etten suostunut itsekään koekaniiniksi, lähdin pois hoitotyöstä ja opiskelen parhaillaan uutta ammattia. Terveisiä päättäjille!

”En ihmettele yhtään, että hoitohenkilöstö on varpaillaan asiasta” Miksi vain hoitajat? Miksi ei lääkärit jotka näistä asioista enemmän tietävät? Saavatko he rokotevalmistajilta provikkaa laittamalla oman henkensä vaaraan?

Vierailija
208/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä tiedät, että vierailijat eivät ole ottaneet rokotetta?  satunnaisen vierailijan vaikutus suhteessa päivittäisessä lähikontaksissa olevaan hoitajaan. Siis oikeesti 

Vierailija
209/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän nyt ei oikeastaan ole tippaakaan kyse siitä että onko influenssarokote turvallinen, tehokas ja hyvä vai ei, vaan pelkästään siitä että saako ihminen itse päättää mitä hänen kehoonsa laitetaan vai ei.

Oma kantani on aika selvä tähän, ja ihmettelen todella miten jollakulla voi nykymaailmassa olla joku toinen kanta. Yhteiskuntamme ja yhteiskuntarauha perustuu aika vahvasti yksilön vapauteen, koskemattomuuteen ja itsemääräämisoikeuteen. Sitä voidaan rajata vain hyvin painavista syistä, kuten silloin kun syyllistyy esim rikokseen ja joutuu vankilaan. Mutta jopa vangilla on oikeus kieltäytyä lääketieteellisistä hoitotoimenpiteistä, mikäli ne eivät siis rikoksen selvittämisen kannalta välttämättömiä tutkimustoimenpiteitä.

Yhdeltä ammattiryhmältä ei voida toimeentulon menettämisen uhalla viedä näin perustavanlaatuista oikeutta pois.

Puhut pelkkää paskaa. Suomessa on muun muassa veronmaksupakko, peruskoulupakko, saadakseen äitiysrahaa täytyy käydä neuvolassa, autolla on pakko olla liikennevakuutus ja miljoona muuta esimerkkiä millä yhteiskunta määräilee ihmisiä yleisen edun nimissä. Jos ei kiinnosta pelata niillä säännöillä niin aina voi lähteä muualle.

Vierailija
210/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aika viisas menetelmä saada alalle soveltumattomat pihalle. Ilman pitkiä irtisanomisaikoja ja liiton kanssa riitelyä.

Vierailija
211/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä koko juttu on rokotevastaisten jeppisläisten trolli -porukat sieltä tuli mukaan.

Mikä minua ottaa koppaan, niin he ratsastavat rokotettujen kustannuksella.

Hmm. Mutta jos rokotteet toimisivat, kuten kaiketi uskot, niin sinullahan ovat asiat kunnossa etkä mitenkään voi sairastua, oli ympärillä rokottamattomia tai ei. Vai?

Hmm entä jos kirjoittaja ei ole voinut tarveydellisistä syistä ottaa roketetta?

Vierailija
212/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet, että ainoastaan hoitajat ja vielä heistäkin erityisesti lähihoitajat, valittavat rokotepakosta? Samalla lailla lääkäreidenkin on pakko ottaa rokotteet, eikä kukaan heistä valita asiasta. Ai niin, hehän ovat kaikki ”pahojen lääkefirmojen” pussissa... tässäkin asiassa näkyy vahva korrelaatio koulutustason kanssa

Vierailija
213/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä yks työnarkkari dippainssi tuli yhtenä maanantaina 39 asteen kuumeessa ja räkätaudissa töihin, niin paino ahkerasti kahteen asti ja kävi työterveydessä ja sai viikon saikkua ja lähti himaan. Kaks päivää viihty kotona ja tuli torstaina kun ”ei ollut kuumetta oikein enää, aamulla oli 37,2, niin otin buranaa niin voi tulla taas töihin” narkkari paino taas menemään 10h päivää avokonttorissa naama sen näkösenä, että ilma ei kiertänyt kuin persereiän kautta. No tämä sankari aiheutti sen, että 40 hengen avokonttorista about 15 oli saikulla lähiviikkojen aikana... Kyllä niitä ohan tarkotuksen takia jaetaan ja kiva olla jossain sairaalassa, kun joku tämmönen dipan kaltanen hoitaja painaa menemään.

Vierailija
214/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin on hoitsu väärällä alalla, jos ei suostu ottamaan influenssarokotusta. Se osoittaa tietämättömyyttä ja välinpitämättömyyttä muiden hyvinvoinnista. Rokottamaton hoitaja on sellainen riski potilaille, että siitä pitäisi seurata potkut. Jos taas pelkää mahdollisia haittavaikutuksia, on huono esimerkki.

Vierailija
215/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttakaa sydämenne kyllyydestä mutta lähipiiristä kaksi ihmistä sairastui CFS/ME-sairauteen influenssarokotteesta. Terveys romahti heillä välittömästi piikin jälkeen ja nyt on koko elämä pilalla.

Varmasti niin, että jos ihminen sattuu sairastumaan vakavasti influenssarokotteen jälkeen, niin kyse on useiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Ei voi olla pelkästään rokotteen syy.

Jos olisi, niin sairastumistapauksia olisi pilvin pimein. Tuhansittain, kymmeniätuhansia.

Olen ottanut rokotteen ja otan sen vastakin. Vaikka tiedän, ettei suojaa 100% niin jo se tieto, että suojaa vaikka 50% todennäköisyydellä saa minut ottamaan rokotteen.

Vierailija
216/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet, että ainoastaan hoitajat ja vielä heistäkin erityisesti lähihoitajat, valittavat rokotepakosta? Samalla lailla lääkäreidenkin on pakko ottaa rokotteet, eikä kukaan heistä valita asiasta. Ai niin, hehän ovat kaikki ”pahojen lääkefirmojen” pussissa... tässäkin asiassa näkyy vahva korrelaatio koulutustason kanssa

Mulla yks kaveri joka on lääkäri, niin facebookissa linkkailee jatkuvasti kaikkee tilastoja kuinka tuhkarokkoon kuolee rokottamattomia turhaan maailmassa tänäkin vuonna niin ja niin paljon ja kuinka monta sairaspäivää porukka viettää lenssussa minkä vois ehkäistä rokotteella.

Vierailija
217/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hoitajilla on niin paljon rokotevastaisuutta, mutta lääkäreillä ei?

Yleensähän rokotteen on tarkoitus estää sairauksia, ei aiheuttaa niitä. Miksi rokote tuhoaa hoitajan terveyden mutta ei lääkärin terveyttä?

Se on verrannollinen opintolainan määrään. Lähihoitajalla 0€, sairaanhoitajalla/terveydenhoitajalla 10.000€ ja lääkäri 20.000€. Rokote tietää, että lääkärillä on enemmän maksettavaa yhteiskunnalle, niin se ei aiheuta sille mitään, toisin kuin velattomalle lähihoitajalle.

Vierailija
218/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Healthy adults who receive inactivated parenteral influenza vaccine rather than no vaccine probably experience less influenza, from just over 2% to just under 1% (moderate-certainty evidence). ”

”We did not find any evidence of an association between influenza vaccination and serious adverse events in the comparative studies considered in this review.”

Lähde: Cochrane-katsaus (2018). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29388196

Vierailija
219/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Healthy adults who receive inactivated parenteral influenza vaccine rather than no vaccine probably experience less influenza, from just over 2% to just under 1% (moderate-certainty evidence). ”

”We did not find any evidence of an association between influenza vaccination and serious adverse events in the comparative studies considered in this review.”

Lähde: Cochrane-katsaus (2018). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29388196

Jos tuo on totuus, niin miksi ihmeessä rokotetaan?  Eiköhän löydy muitakin tietoja.

Vierailija
220/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lääkäri ja kuten ranskalainen kollegani jo H1N1 ns. sikainfluenssaepidemian aikana varoitti, ei näitä rokotteita todellakaan tutkita niin hyvin kun kerrotaan. Rokotetta puolletaan kansantalouden vuoksi, mm. että ei tulisi niin paljon työpoissaoloja ym.

Itse en rokotteita lapsilleni ole antanut, enkä ottanut itsekään.

Perusrokotukset ovat tutkittuja pitkältä ajalta. Ne ovat ok ja ehdottomasti kannatan niitä.

Kerroppas kuinka vanha rokote on mmr vaxpro 2?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi