Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hoitoalan opiskelija ja nyt ihan tosissani pohdin opintojen lopettamista tuon rokotepakon vuoksi.

Vierailija
10.11.2018 |

Olen viihtynyt alalla ihan hyvin ja valmistun vuoden sisään. Kun aloitin opinnot, en ainakaan tiennyt mistään rokotepakosta eikä sitä ilmeisesti kyllä ollutkaan (?). Nyt kun se on tullut, on minua alkanut todella paljon ahdistamaan. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotusta ja nytkö joutuisin ottamaan sen 2x vuodessa aina jatkossa? Mitä siitä mahtaa seurata terveydelle pitkällä aikavälillä? Ahdistaa niin paljon tuo rokotepakko, että pohdin alan vaihtoa. En vaan tiedä mihin vaihtaisin. Toisaalta olen pohtinut, jos lähtisinkin ulkomaille töihin, johonkin missä ei kyseistä rokotetta pakoteta ottamaan?

Mitä kannattaisi tehdä?

Kommentit (423)

Vierailija
261/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajille tulisi olla myös pakollinen HPV rokote

Koska nämä syylä-virukset voivat tarttua potilaaseen

Vierailija
262/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi enää aikuisille antaa😂😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoala on syvältä hanurista. Hanki joku muu ammatti vielä kun voit.

Tulevaisuudessa hoitoala menee aina vain hullummaksi.

Jo nyt kiristetään työpanos puoli-ilmaiseksi - on muka "kutsumus".

Mikä ihmeen kutsumus? Eikö sellainen ole joku uskonnollinen vaiva?

Jos palkalla ei elä ja työtä koskevat pakkolait (rokote, hätätyö, yms.), niin asema ei juuri orjatyöstä eroa.

Vierailija
264/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet valinnut hoitoalan, niin siihen vähän niinkuin kuuluu tietyt jutut. Ettet vedä sätkää sairaalan sisätiloissa, puhdista haavoja p*skaisilla käsillä, levitä tauteja jne.

Vierailija
265/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gardasil 9 on hyväksytty käyttöön aikuisilla ikäryhmässä 27-45 v

Vierailija
266/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin samaa! Kerran ottanut juuri tuon pakon takia. Käsivarressa oli pari viikkoa kestävä kuumottava, kihelmöivä ja seilaava kipu. Lisäksi tuli järkyttävät lihas/niskajäykkyydet. Koskaan en ole tuollaista kokenut. En meinannut sängystä päästä ylös saati pukemaan. Luulin että olenko halvaantumassa. Eräällä turposi kurkku, yksi sai poissaolokohtauksia. Ei todellakaan ole kaikille harmiton piikki! Nyt en uskalla enää ottaa riskiä vaikka tulevaisuus sitten tyhjän päällä.

Vierailija
267/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja pohtinut hakemista terveydenhoitajaksi. Minä en ymmärrä hoitajien valitusta, työllistyminen ja arvostaminen todella hyvää, työllistymiskentät todella monipuoliset. Tuntemani hoitajat ovat ainakin saaneet valita lukuisista vaihtoehdoista, että mitä haluavat työkseen tehdä. Aika harvinainen tilanne.

Ja tuo palkka.. totuushan on se, että hoitajilta löytyy aina varakas puoliso. Ja miehet ottaa hoitajia puolisoikseen todella mielellään, nähty on joo.... Että hoitajat voi käytännössä valita itselleen rikkaan miehen tosta noin vaan. Eikä se palkkakaan kyllä huono ole. 2500-3500e/kk. Ei ole huono.

Aika huono palkka on. Juuri sen takia hoitsut etsivät kiimaisena elättäjää, kun eivät muuten pärjää. Ihme propagandaa sinulla. Lähihoitsut tienaa kokopäiväisenä 1900 €/kk ja sh:t pari sataa enemmän. Ovat väsyneitä, kyynisiä ja kiukkuisia.

Tuttavamiehille eivät ole kelvanneet.

Vierailija
268/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi antaa, mutta hinta on suhteessa liikaa siihen että kyseiset virukset on jo saatu seksikontaktissa, eli ovat jo elimistön hoitelemat tai sitten on jo kohdunkaulansyöpä, suusyöpä tai paksusuolen, peräsuolen syöpä jo kehittymässä ja rokotuksesta ei siis ole enää hyötyä. Eri asia sitten jos on neitsyt vielä aikuisena, kuten minä olin 24 vuotiaaksi asti. Eli olisin ottanut silloin hvp-rokotteen, jos se olisi silloin ammoisina aikoina ollut keksitty.

Hoitajat eivät hvp-virusta levitä elleivät ole seksisuhteessa potilaisiinsa, mikä on kiellettyä toimintaa eli epäeettistä.

Vierailija
269/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta ihmeessä!

Vierailija
270/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotemaanikot ovat väärällä alalla

Vierailija
271/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi antaa, mutta hinta on suhteessa liikaa siihen että kyseiset virukset on jo saatu seksikontaktissa, eli ovat jo elimistön hoitelemat tai sitten on jo kohdunkaulansyöpä, suusyöpä tai paksusuolen, peräsuolen syöpä jo kehittymässä ja rokotuksesta ei siis ole enää hyötyä. Eri asia sitten jos on neitsyt vielä aikuisena, kuten minä olin 24 vuotiaaksi asti. Eli olisin ottanut silloin hvp-rokotteen, jos se olisi silloin ammoisina aikoina ollut keksitty.

Hoitajat eivät hvp-virusta levitä elleivät ole seksisuhteessa potilaisiinsa, mikä on kiellettyä toimintaa eli epäeettistä.

voi levitä myös muutoin kuin seksin kautta (esim sylkeä joutuu käsiin)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28165175

"Epidemiological and clinical data support various non-sexual modes of transmission especially at the time of birth and by close contact. "

Vierailija
272/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HPV leviää jalkojen syylien kautta ja myös syljen kautta:

https://www.news-medical.net/health/HPV-Transmission.aspx

Over 100 types of the human papilloma virus (HPV) are transmitted from an infected person to another via the skin or through moist membrane linings such as in the vagina, anus, vulva, cervix, mouth, or throat.

Transmission via Kissing

The virus can also be contracted through open mouth kissing.

Through Warts

When a person develops warts through an HPV infection on the foot or toe, they can pass on the infection with their bare feet.

Anyone with a wart is advised to cover their feet or wear shoes when in a public place with people who will not be wearing footwear such as at a swimming pool or gym.

The virus can also be spread if the person picks at the wart and does not wash their hands. This can result in them passing on HPV to others around them.

Vierailija
273/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin täällä tajutaan, että myös rokotettu voi kantaa ja levittää influenssaa? Ei sillä piikillä mitään immuniteettia saa... :-D

Ei rokotefanaatikkojen äly riitä ajattelemaan tuonne asti :D Ainut mihin ne pystyvät, on hokea papukaijana jotain lapsellista lässytystä hopeavedestä ja yksisarvishoidoista.

Koska hoitajathan ovat maailman älykkäin joukko. Ikävä ettei infektiolääkäreillä, tutkijoilla ja epidemiologeilla vain riitä äly hoitajien tasolle käsittelemään näitä asioita. :)

Infektiolääkärit, epidemiologit ja tutkijat ajattelevat tätä rokotusta massojen kannalta. (Ja oman tilipussin tietysti) Ja näin ajateltuna joukkorokotus on positiivinen asia. Ei se massaa haittaa jos siellä joku hyvin minimaalinen prosentti sairastuu rokotteesta ja on loppuelämä pilalla. Suurin osa massasta ei sairastu ja jotkut jopa välttyvät influenssalta rokotteen ansiosta.

Minä taas ajatelen rokotetta henkilökohtaisesti. Pohdin riskini sairastua influenssaan, sekä ne riskit että se olisi minulle, perusterveelle nuorelle ihmiselle kohtalokas. Sitä vasten peilaan kumpi riski minun kannattaa ottaa, sairastumisriski vai rokotteesta aiheutuva riski. Tämä on jokasen tiedostavan ihmisen mielestäni pohdittava ihan jokaisen rokotteen kohdalla, ja näin olen tehnyt. Lopputulemana on se, että minulla ja lapsillani on kaikki muut rokotteet mutta ei influenssarokotteita.

Tämä päätös on nyt yritetty viedä minulta pois ammattini takia, ja koen sen loukkaavan itsemääräämisoikeuttani. Ei kenenkään muunkaan työssä luovuta itsemääräämisoikeudesta ja omasta päätösvallasta sen suhteen mitä aineita sinuun pistetään piikillä. Vaikka kuinka on kutsumustyö, on se silti vain työ, enkä ymmärrä miksi kenenkään pitäisi olla valmis työnsä takia luopumaan oman kehonsa koskemattomuudesta ja omasta päätösvallasta siihen. Nykyaikana vielä, tämä on mielestäni aivan pöyristyttävä ihmisoikeusloukkaus.

Toivottavasti tähän saadaan 5.12. jotain tolkkua. Muuten on oikeasti ilmeisimmin taas uuden alan opinnot edessä, koska influenssarokotettavaksi en vuosittain suostu vuosikymmenten ajan. Haluan itse päättää kumman riskin otan.

Näytätkö ne laskelmat, joilla sinun henkilökohtainen riskisi saada rokotteesta vakava haittavaikutus ovat suurempia kuin sinun henkilökohtainen riskisi saada influenssasta vastaavan vakava haittavaikutus?

Toistan, minulla, kuten jokaisella muullakin, tulee olla oikeus päättää itse kumman riskin otan.

Vierailija
274/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän monia joille jäänyt rokotuksesta elinikäinen sairaus.

Mistä rokotteista ja millainen sairaus?

Vierailija
275/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietitään nyt esim. sairaanhoitajan tilannetta:

Työkenttiä: lukuisat erilaiset poliklinikat, lukuisat erilaiset yksityiset yritykset kauneusklinikat yms, kirurginen puoli esim. Leikkaussalityö, lukuisat erilaiset vuodeosastot, päiväsairaalat, erilaiset hoivakodit, synnyttäneiden vuodeosastot, kotihoito, erilaiset yksityiset lääkäriasemat, terveyskeskukset, kela, akuutti puoli, psykiatrinen puoli ja näissäkin kaikissa tosiaan todella paljon erilaisia vaihtoehtoja. On haastavia paikkoja ja on todella leppoisia paikkoja. Työnkuvan vaihtelevat todella todella paljon ja kouluaikana voi katsella eri paikkoja ja pohtia mikä sopii itselle ja mikä taas ei sovi. Työsuhteita solmitaan myös jo opiskeluaikana todella paljon.

Jatko-opiskelumahdollisuudet, n. 12kk:ssa ensihoitajaksi, kätilöksi tai terkkariksi. Tai erikoistuu diabeteshoitajaksi. Tai sitten yliopistoon ja alkaa esim. Hoitoalan opettajaksi. Tai sitten osastonhoitajaksi, laatupäälliköksi tms. Jotkut lähtee vielä lääkikseenkin.

Ja todellakaan mahdollisuudet ei ole ainoastaan Suomessa vaan ulkomailla on myös valtava kysyntä.

Minä en kyllä valittaisi jos olisin hoitoalalla. Harvalla alalla voi samalla tavalla vaihtaa työpaikkaa lennosta toiseen jos toinen ei miellytä.

Näinhän se tosiaan voi ulkopuolisen silmissä olla, mutta totuus on kuitenkin aikalailla toinen. Ei niihin hommiin niin vain siirrytä. Aika harva pääsee esim päivätyöhön halutessaan. Eikä leikkuriinkaan noin vain siirrytä. Sairaanhoitajan paikkoihin on todella paljon hakijoita ja itse en esim ole 20 vuoden työkokemuksella päässyt yksityispuolelle edes haastatteluun kertaakaan. Sinne valitaan lääkärien ja muiden työntekijöiden tuttuja. Aika harva ulkopuolinen pääsee.

Ja mitä tulee lisäkoulutukseen, maistereita pukkaa nyt jo liikaa ja heille yritetään keksiä kaikenlaisia asiantuntijatehtäviä samalla kun ruohonjuuritason hoitajat uupuvat työtaakkansa alle. Sitten tulevat nämä maisterit ja keksivät kaiken kiireen keskellä toteutettavaksi jonkun hienon hoitotieteellisen projektin. Sairaanhoidon opettajillekaan ei taida löytyä töitä.

No, mitäpä tässä välittämään, onhan 2540 euroa (brutto) äärettömän hyvä palkka. Sillä elelee todella leveästi:-/

Vierailija
276/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

dipl.ins. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja pohtinut hakemista terveydenhoitajaksi. Minä en ymmärrä hoitajien valitusta, työllistyminen ja arvostaminen todella hyvää, työllistymiskentät todella monipuoliset. Tuntemani hoitajat ovat ainakin saaneet valita lukuisista vaihtoehdoista, että mitä haluavat työkseen tehdä. Aika harvinainen tilanne.

Ja tuo palkka.. totuushan on se, että hoitajilta löytyy aina varakas puoliso. Ja miehet ottaa hoitajia puolisoikseen todella mielellään, nähty on joo.... Että hoitajat voi käytännössä valita itselleen rikkaan miehen tosta noin vaan. Eikä se palkkakaan kyllä huono ole. 2500-3500e/kk. Ei ole huono.

Aika huono palkka on. Juuri sen takia hoitsut etsivät kiimaisena elättäjää, kun eivät muuten pärjää. Ihme propagandaa sinulla. Lähihoitsut tienaa kokopäiväisenä 1900 €/kk ja sh:t pari sataa enemmän. Ovat väsyneitä, kyynisiä ja kiukkuisia.

Tuttavamiehille eivät ole kelvanneet.

0/5. Taidat olla jostain katkera hoitajille.. ;)

Lähtikö ex hoitsun matkaan?

Vierailija
277/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietitään nyt esim. sairaanhoitajan tilannetta:

Työkenttiä: lukuisat erilaiset poliklinikat, lukuisat erilaiset yksityiset yritykset kauneusklinikat yms, kirurginen puoli esim. Leikkaussalityö, lukuisat erilaiset vuodeosastot, päiväsairaalat, erilaiset hoivakodit, synnyttäneiden vuodeosastot, kotihoito, erilaiset yksityiset lääkäriasemat, terveyskeskukset, kela, akuutti puoli, psykiatrinen puoli ja näissäkin kaikissa tosiaan todella paljon erilaisia vaihtoehtoja. On haastavia paikkoja ja on todella leppoisia paikkoja. Työnkuvan vaihtelevat todella todella paljon ja kouluaikana voi katsella eri paikkoja ja pohtia mikä sopii itselle ja mikä taas ei sovi. Työsuhteita solmitaan myös jo opiskeluaikana todella paljon.

Jatko-opiskelumahdollisuudet, n. 12kk:ssa ensihoitajaksi, kätilöksi tai terkkariksi. Tai erikoistuu diabeteshoitajaksi. Tai sitten yliopistoon ja alkaa esim. Hoitoalan opettajaksi. Tai sitten osastonhoitajaksi, laatupäälliköksi tms. Jotkut lähtee vielä lääkikseenkin.

Ja todellakaan mahdollisuudet ei ole ainoastaan Suomessa vaan ulkomailla on myös valtava kysyntä.

Minä en kyllä valittaisi jos olisin hoitoalalla. Harvalla alalla voi samalla tavalla vaihtaa työpaikkaa lennosta toiseen jos toinen ei miellytä.

Näinhän se tosiaan voi ulkopuolisen silmissä olla, mutta totuus on kuitenkin aikalailla toinen. Ei niihin hommiin niin vain siirrytä. Aika harva pääsee esim päivätyöhön halutessaan. Eikä leikkuriinkaan noin vain siirrytä. Sairaanhoitajan paikkoihin on todella paljon hakijoita ja itse en esim ole 20 vuoden työkokemuksella päässyt yksityispuolelle edes haastatteluun kertaakaan. Sinne valitaan lääkärien ja muiden työntekijöiden tuttuja. Aika harva ulkopuolinen pääsee.

Ja mitä tulee lisäkoulutukseen, maistereita pukkaa nyt jo liikaa ja heille yritetään keksiä kaikenlaisia asiantuntijatehtäviä samalla kun ruohonjuuritason hoitajat uupuvat työtaakkansa alle. Sitten tulevat nämä maisterit ja keksivät kaiken kiireen keskellä toteutettavaksi jonkun hienon hoitotieteellisen projektin. Sairaanhoidon opettajillekaan ei taida löytyä töitä.

No, mitäpä tässä välittämään, onhan 2540 euroa (brutto) äärettömän hyvä palkka. Sillä elelee todella leveästi:-/

Minä pääsin leikkaussaliin suoraan koulun penkiltä. Valmistuin, ja seuraavalla viikolla aloitin työt. Olisin saanut myös päivätyötä, mutta parempi palkka vei voiton tällä kertaa.

Vierailija
278/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin täällä tajutaan, että myös rokotettu voi kantaa ja levittää influenssaa? Ei sillä piikillä mitään immuniteettia saa... :-D

Ei rokotefanaatikkojen äly riitä ajattelemaan tuonne asti :D Ainut mihin ne pystyvät, on hokea papukaijana jotain lapsellista lässytystä hopeavedestä ja yksisarvishoidoista.

Koska hoitajathan ovat maailman älykkäin joukko. Ikävä ettei infektiolääkäreillä, tutkijoilla ja epidemiologeilla vain riitä äly hoitajien tasolle käsittelemään näitä asioita. :)

Infektiolääkärit, epidemiologit ja tutkijat ajattelevat tätä rokotusta massojen kannalta. (Ja oman tilipussin tietysti) Ja näin ajateltuna joukkorokotus on positiivinen asia. Ei se massaa haittaa jos siellä joku hyvin minimaalinen prosentti sairastuu rokotteesta ja on loppuelämä pilalla. Suurin osa massasta ei sairastu ja jotkut jopa välttyvät influenssalta rokotteen ansiosta.

Minä taas ajatelen rokotetta henkilökohtaisesti. Pohdin riskini sairastua influenssaan, sekä ne riskit että se olisi minulle, perusterveelle nuorelle ihmiselle kohtalokas. Sitä vasten peilaan kumpi riski minun kannattaa ottaa, sairastumisriski vai rokotteesta aiheutuva riski. Tämä on jokasen tiedostavan ihmisen mielestäni pohdittava ihan jokaisen rokotteen kohdalla, ja näin olen tehnyt. Lopputulemana on se, että minulla ja lapsillani on kaikki muut rokotteet mutta ei influenssarokotteita.

Tämä päätös on nyt yritetty viedä minulta pois ammattini takia, ja koen sen loukkaavan itsemääräämisoikeuttani. Ei kenenkään muunkaan työssä luovuta itsemääräämisoikeudesta ja omasta päätösvallasta sen suhteen mitä aineita sinuun pistetään piikillä. Vaikka kuinka on kutsumustyö, on se silti vain työ, enkä ymmärrä miksi kenenkään pitäisi olla valmis työnsä takia luopumaan oman kehonsa koskemattomuudesta ja omasta päätösvallasta siihen. Nykyaikana vielä, tämä on mielestäni aivan pöyristyttävä ihmisoikeusloukkaus.

Toivottavasti tähän saadaan 5.12. jotain tolkkua. Muuten on oikeasti ilmeisimmin taas uuden alan opinnot edessä, koska influenssarokotettavaksi en vuosittain suostu vuosikymmenten ajan. Haluan itse päättää kumman riskin otan.

Näytätkö ne laskelmat, joilla sinun henkilökohtainen riskisi saada rokotteesta vakava haittavaikutus ovat suurempia kuin sinun henkilökohtainen riskisi saada influenssasta vastaavan vakava haittavaikutus?

Toistan, minulla, kuten jokaisella muullakin, tulee olla oikeus päättää itse kumman riskin otan.

Mä en itse asiassa ole tästä eri mieltä, mutta mua kyllä kiinnostaa, miksi päädyt valitsemaasi ratkaisuun. Vallitsevan näytön valossa itse valitsen tässä kysymyksessä toisin.

Vierailija
279/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syöpäpotilas eikä lääkärini suositellut minulle influenssarokotusta.

Syöpäpotilaille nimenomaan usein ei suositella rokotusta, koska hoidot heikentävät vastustuskykyä. Et ole perusterve. Sen takia sinulle olisi tärkeää, että lähipiirisi ihmiset rokotuttavat itsensä, ettet altistu influenssalle heidän kauttaan. Toivottavasti lääkärisikin neuvoi näin. 

https://thl.fi/fi/web/rokottaminen/eri-ryhmien-rokotukset/laaketieteellisten-riskiryhmien-rokottaminen/immuunipuutteisten-rokottaminen/lahikontaktien-rokottaminen

Vierailija
280/423 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en itse asiassa ole tästä eri mieltä, mutta mua kyllä kiinnostaa, miksi päädyt valitsemaasi ratkaisuun. Vallitsevan näytön valossa itse valitsen tässä kysymyksessä toisin.

Olen terve enkä ole koskaan sairastanut influenssaa. Ajattelen myös että todennäköisesti selviäisin siitä hyvin jos sen saisinkin. Rokotteen pahimmat haittavaikutukset kuulostavat lisäksi inhottavammilta kuin itse influenssan. Kuolemakin vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta kuin jotkin vakavat neurologiset häiriöt.

Suurena painona tässä on kuitenkin myös se, että jos influenssasta jäisi jotain jälkitauteja tmv, uskon saavani niihin hoitoa, mutta rokotteen hauttavaikutuksia tupataan peittelemään ja vähättelemään, joten jos niistä jotain vakavampaa saa, on aikalailla omillaan. Sikarokotteesta sairastuneiden korvaukset ovat lähinnä naurettavia, kun ottaa huomioon että loppuelämä on näillä lapsilla pilalla. Influenssarokote on myös joka vuosi uusi, joten jos vuosi se on vähän arvoitus, eikä ole olemassa esimerkiksi tutkimustietoa siitä miten vaikuttaa kymmeniä vuosia vuosittain otettu influenssarokote vaikkapa omaan immuunipuolustusjärjestelmään.

Tällaisia pohdintoja minulla, ja niiden valossa otan mieluummin sen influenssan sairastamisen riskin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi