Vauva raivostuu kun laitetaan pinnasänkyyn, apua
Mitä tehdä tässä tilanteessa. Vauva 6kk nukahtaa vain vierelle. Hänet voi nostaa pinnasänkyynsä vain sikiunessa, tai muuten raivostuu. Huutaa ja itkee vaikka olisin aivan kumartunut hänen luo ”viereen” (en toki vartaloa saa hänen viereen sinne makaamaan), eikä rauhoitu ainakaan 20minuutissa. Kun otan sängylle viereen rauhoittuu lähes heti ja nukahtaa. En oikein tiedä miten olisi paras toimia. Pitäisikö vauvan antaa viettää joskus aikaa sängyssään ihan hereillä, että tottuisi siihen paremmin eikä se merkitsisi vain nukkumista? Huudattaa en halua yhtään enää. Alkaa siis huutaa heti kun lasketaan pinnikseen. Vaikka olisi kuinka uinahtamassa ja rauhallinen jo vierellä/sylissä.
Kommentit (50)
Me laitoimme pinnasängyn seinän ja parisängyn väliin, irrotettuamme ensin toisen pitkän laidan pinniksestä. Iltamaidolla vauvalla oli unipussimainen lakana, jolla oli pinnikseen helppo vetää viereltä sänkyyn tai nostaa sylistä, ilman että säpsähti raajojensa liikkeeseen.
Yöllä vauvan herätessä riitti kun työnsi kätensä kohti kylkeäni tai minä taputin pari kertaa. Isompana kun tuli viereen yöllä, pidin viikon unikoulua, lomaviikolla, niin sain päikkärit itselle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä voit tehdä? Anna olla vieressä, kun siinä on hyvä.
Niinpä. Typerin kysymys mitä oon ikinä nähnyt!
laita pinnasänky ns. sivuvaunuksi oman sänkysi viereen. Annat nukahtaa viereen ja siirrät sitten sänkyyn.
Liikkuminen ei haittaa koska pahimmassa tapauksessa vierähtää vain sänkyyn.
Normivauvat ovat tuollaisia. Ei ne halua jäädä yksin. Pidä vieressä niin kuin emon kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita omaan sänkyyn, mutta jää viereen istumaan ja silittämään, kunnes tottuu muutamassa päivässä? Yhdessä perheessä isä muutti pinnasängyn viereen patjalle nukkumaan.
Mä ihmettelen näitä patjalla makaajia. Eikö samantien voi nukuttaa suoraan vieressä vaan on pakko tehdä kaikki vaivalloiset kommervenkit kun vähemmälläkin pääsisi? :D
Idea lienee siinä, että totuttaa vauvaa nukkumaan omassa sängyssä omassa huoneessa askel askeleelta, ettei se pelkää siellä yksinään. Helpompi tosiaan kyllä siirtää sinne aikuiselle oikea sänky, eikä vain patjaa.
Oma vauvani nukkui ekan vuoden sängyssä oman sänkyni vieressä. Samassa sängyssä on itse asiassa vaarallista nukuttaa vauvaa! Jos aikuinen nukkuu raskaasti, niin hän voi kierähtää vauvan päälle. Tällaisia kuolemantapauksia on ollut, kätkytkuolemanriski on silloin suurempi kuin vauvan omassa sängyssä. Samoin kuin jos vanhempi polttaa tupakkaa ja hengittää savua uloshengityksenä vauvan päälle.
Meillä oli ihan sama. Vauva nukkuikin vieressä kymmenkuiseksi asti, jolloin pidettiin unikoulu. Sitä ennen tuntui, että vauva sen paremmin kuin minäkään ei ollut vielä valmis nukkumaan erillään. Unikoulu meni tosi hyvin ja nyt ollaan jo kolme kuukautta nukuttu omissa sängyissä. Kipeän lapsen otan vieläkin joskus viereen yöllä. Kuuntele lasta ja itseäsi. Älä kuuntele niitä, jotka demonisoivat vierekkäin nukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita omaan sänkyyn, mutta jää viereen istumaan ja silittämään, kunnes tottuu muutamassa päivässä? Yhdessä perheessä isä muutti pinnasängyn viereen patjalle nukkumaan.
Mä ihmettelen näitä patjalla makaajia. Eikö samantien voi nukuttaa suoraan vieressä vaan on pakko tehdä kaikki vaivalloiset kommervenkit kun vähemmälläkin pääsisi? :D
Idea lienee siinä, että totuttaa vauvaa nukkumaan omassa sängyssä omassa huoneessa askel askeleelta, ettei se pelkää siellä yksinään. Helpompi tosiaan kyllä siirtää sinne aikuiselle oikea sänky, eikä vain patjaa.
Oma vauvani nukkui ekan vuoden sängyssä oman sänkyni vieressä. Samassa sängyssä on itse asiassa vaarallista nukuttaa vauvaa! Jos aikuinen nukkuu raskaasti, niin hän voi kierähtää vauvan päälle. Tällaisia kuolemantapauksia on ollut, kätkytkuolemanriski on silloin suurempi kuin vauvan omassa sängyssä. Samoin kuin jos vanhempi polttaa tupakkaa ja hengittää savua uloshengityksenä vauvan päälle.
Perhepeti on täysin turvallinen, kun se toteutetaan turvallisesti. Ei liian pehmeää patjaa, tyyny- ja peittokasoja, ei päihteitä, tupakointia tai lääkitystä, joka häiritsee unenlaatua. Noissa kuolemantapauksissa on aina laiminlyöty jotain kohtaa. Eikä kyseessä ole silloin kätkytkuolema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toki jos tietää nukkuvansa poikkeuksellisen sikeästi, niin on varmaan parempi, ettei ota vauvaa viereen. Mutta oma uneni oli aina vauvan vieressä niin kevyttä, että havahduin puolittain heti, jos itse vaihdoin asentoa tai vauva liikkui. Ei minua koskaan pelottanut, että vauva jää alle. Lähinnä hormonitoiminnan tasaannuttua tuollainen koiranuni ei enää lepuuttanut yöllä riittävästi, jolloin oli pakko siirtää lapsi pinnikseen.
VINKKI:jos vauva herää heti kun hänet laittaa sänkyyn
https://www.vauva.fi/keskustelu/134154/ketju/vinkkijos_vauva_heraa_heti…