Siivooja näki keskiluokkaiset kodit ja päätti elää toisin. Kaikkien lempiväri on valkoinen ja kaikilla samat esineet
https://www.hs.fi/elama/art-2000005892733.html
Kyllästyi keskiluokkaiseen kulissiin.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Voittehan te ”uniikin” sisustuksen omistavat olla sitä mieltä ettette ole ottaneet mistään vaikutteita vaan keksineet kaiken itse, mutta se nyt ei ole totta. Lähes kakki on jollain tavalla kopioitua tai kierrätettyä. Ja mikä vika siinä että ottaa bloggaajan kodista sisustusideoita? Sehän niin blogien idea on! Samoin kuin sisustuslehtien tai muotilehtien.
Miksi se on sinulle niin hankala asia sietää, että luovat ihmiset tekevät kotiinsa sellaisia ratkaisuja, jotka syntyvät kodin ja perheen tarpeista ja käyttötarpeista? Miksi sinun on niin vaikea kestää, että monellakin ihmisellä on sellaista mitä sinulla ei ikinä tule olemaan, etkä ikikuuna päivänä tule sellaista keksimään? Miksi toisten luovuus satuttaa sinua? Et sinä ole yhtään huonompi ihminen, vaikka et keksisi yhtään mitään uniikkia omaan kotiisi. Olet huonompi vain jos morkkaat heitä jotka näin tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta se siivooja olisi voinut päättää? Siivoojan palkalla ei saa keskiluokkaista kotia, ei lähellekään.
Sisustuksen saa edullisestikin, kun vahtii myyntipalstoja, kiertää kirppiksiä ja vähän fuskaa. Seinät ja katto kalliilla alueella onkin sitten jo eri juttu.
Kirppisroina on kirppisroinaa, ja fuskaaminen lähinnä noloa. Paljon nolompaa kun hankkia ne aidot esineet. Toki jonkin sisustuksen saa halvallakin, mutta eikö tässä paheksuttu sitä keskiluokkaista sisustusta, se ei ole halpa eikä täynnä feikkejä esineitä. Eikä siivoojan palkalla ostettavissakaan, saati ne seinät.
Jotenkin noloa halveksia muiden sisustusta.
Kirppiksiltä, myytipalstoilta ja huutokaupoista löytyy ihan niitä aitojakin esineitä, kun viitsii etsiä. Joskus jopa roskalavalta voi löytää designia ja antiikkia, kuten itselleni on käynyt, koska asun kalliilla alueella. Halpuus taas on suhteellista. Kirppisroinaksi nimittämäsi tavara on ehkä jollekin halpaa, jollekin ei. Halpa hinta ei tee tavarasta arvotonta. Esimerkiksi roskalavalta löytämästäni nojatuolista sain 1200 euroa, kun laitoin sen myyntiin. Joku muu ei ollut viitsinyt tai voinut sitä kierrättää, minulle se oli ilmainen, seuraava taas maksoi siitä "keskiluokkaisen" hinnan.
Olen muuten asunut siivoojan palkalla kalliilla alueella vuokralla erään säätiön asunnossa.
Sydämeltään aatelinen ja yläluokkainen ei asettele ihmisiä ja heidän pukeutumisiaan tai sisustamisiaan arvo- tai häpeäjärjestykseen "noloa", "vielä nolompaa", "hienostelua", "halpaa", "rahvaanomaista" jne. Hän on kuin kuningas tai kuningatar, joka kohtaa jokaisen ystävällisesti ja kunnioittavasti eikä tee numeroa omasta asemastaan tai toisen yhteiskuntaluokasta. Sellainen diplomaattisuus on toki vaikeaa, mutta ajatukset ja mielipiteet ulkonaisista asioista voi pitää omana tietonaan ja elää omissa oloissaan siten kuin itse haluaa. Jos ei satu olemaan kuningas tai kuningatar, on sekin etu, ettei tarvitse välttämättä päästää kotiaan arvosteltavaksi millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki valkoinen ei ole keskiluokkaista eikä tyylikästä. Kun katsotte myytävien asuntojen esittelykuvia jostain Vantaan lähiöstä ja sen jälkeen Etelä-Helsingin arvoalueilta, niin toisesta huokuu halpuus ja mauttomuus, vaikka kuinka olisi upouutta kokovalkoista lastulevyä ja muovikrääsää kämppä täynnä. Paremmat ihmiset tekevät tyylillä. Tosin keskiluokkaa ne eivät ole.
hys nalle, jossain on varmasti veroja kierrettävänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaanhan, jos moni suosii samaa tyyliä niin se kertoo siitä, että tyyli on monesta hyvä. Eli ei asia huonoksi siitä muutu, että siitä moni pitää - sehän kertoo vain suosiosta.
Vähän kuin suosion takia yleisiksi nousseet nimet. Nimestä tulee suosittu, kun sitä moni pitää hyvänä. Sama pätee sisustukseen jne.
Joo tosiaan ABC on siis paras ruokaravintola ja Nova on tosiaan paras radiokanava ja vehnällä jatketut ruispalat paras mahdollinen leipä ja Hiillos-makkara on paras makkara kun ne on suosittuja.
Eiku?
sori mutta kun uniikit lumihiutaleet sulaa niistäkin tulee ihan vain samaa vettä kuin sadepisaroissa
Lokki on täydellinen valaisin meidän korkeahkoon, mutta muuten pieneen olohuoneeseen. Jakaa valob miellyttävän pehmeästi joka puolelle huonetta. Varmaan tää onkin osa syy lokin suosioon, se on kaunia ja vielä hyvin käytännöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia meillä on yhteiskuntaluokkia. Keskiluokalle on tärkeää olla, kuten muut. Ihmiset, jotka ovat riippuvaisia toisten arvostuksesta ja hyväksynnästä, ovat keskinkertaisia ja keskiluokkaisia. Köyhillä ei ole resursseja miettiä tyylikysymyksiä, ja todella rikkaat eivät välitä, mitä muut ajattelevat heidän tavastaan elää - mielellään tekevät asiat jopa hieman vastakarvaan tai omalla tavallaan.
Keskiluokkaisuuteen kuuluu normatiivinen maku ja normatiivinen ajattelu. Ihmiset saattavat jopa ajatella, että kunnollinen ihminen tekee asiat tällä tavalla. Vain pieni osa ihmisistä pystyy todella elämään vallitsevien ihanteiden vastaisesti. Ja osittain noiden ajatteluun liittyvien erojen vuoksi he eivät ole keskiluokkaa.
Höpöhöpö. Kyllä suuri osa yläluokasta/rikkaista on perijöitä. Jotkut osaavat myös hyvin kansainvälisen rahapelin. Varsinkin perinteisesti yläluokkaan on päässyt tasan syntymällä tai joskus naimalla, eikä siellä ole sopinut olla turhan omaperäinen (toki riippuu vähän maastakin). Yhteiskuntaluokat eivät todellakaan ole kiinni ihmisten luovuudesta. On sitä luovaa porukkaa muuallakin kuin rikkaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia meillä on yhteiskuntaluokkia. Keskiluokalle on tärkeää olla, kuten muut. Ihmiset, jotka ovat riippuvaisia toisten arvostuksesta ja hyväksynnästä, ovat keskinkertaisia ja keskiluokkaisia. Köyhillä ei ole resursseja miettiä tyylikysymyksiä, ja todella rikkaat eivät välitä, mitä muut ajattelevat heidän tavastaan elää - mielellään tekevät asiat jopa hieman vastakarvaan tai omalla tavallaan.
Keskiluokkaisuuteen kuuluu normatiivinen maku ja normatiivinen ajattelu. Ihmiset saattavat jopa ajatella, että kunnollinen ihminen tekee asiat tällä tavalla. Vain pieni osa ihmisistä pystyy todella elämään vallitsevien ihanteiden vastaisesti. Ja osittain noiden ajatteluun liittyvien erojen vuoksi he eivät ole keskiluokkaa.
Höpöhöpö. Kyllä suuri osa yläluokasta/rikkaista on perijöitä. Jotkut osaavat myös hyvin kansainvälisen rahapelin. Varsinkin perinteisesti yläluokkaan on päässyt tasan syntymällä tai joskus naimalla, eikä siellä ole sopinut olla turhan omaperäinen (toki riippuu vähän maastakin). Yhteiskuntaluokat eivät todellakaan ole kiinni ihmisten luovuudesta. On sitä luovaa porukkaa muuallakin kuin rikkaissa.
Yläluokka ei tarkoita varsinaisesti samaa kuin ylin tuloluokka tai eniten omaisuutta omistavat. Voi olla köyhäkin yläluokkainen hyvin monesta syystä. Annan esimerkin: ikuinen opiskelija, erittäin älykäs, ei parisuhteessa, saa elää vanhempiensa omistamassa pienessä asunnossa laitakaupungilla, elelee vaatimattomasti, ei ole edes autoa, ei näytä rikkaalta, maalailee tauluja omaksi ilokseen ja käy paljon museoissa yms., ikää jo 50+, mutta vanhemmat sattuvat olemaan erittäin varakkaita ja näkyvissä asemissa, toinen heistä vanhaa aatelissukua. Joskus tulevaisuudessa voi toki perintökin napsahtaa, mutta vanhemmat suosivat eläessään menestyneempiä lapsiaan ja suuri osa omaisuudesta on jo säätiöity. Joskun kun joku kuulee hänen taustastaan, reaktio on yllättyneisyys, mutta kun he tarkemmin ajattelevat, he tajuavat, ettei hän tosiaan ole mikään perustyötön/työkyvytön.
Toisaalta voi olla lähtöjään duunari, joka on rikastunut yritystoiminnallaan, mutta ei siitä seuraa automaattinen nousu yläluokkaan tai edes keskiluokkaan, jos sosiaalinen elämä ja kulutustyyli, harrastukset ym. viittaavat edelleen työväenluokkaan eikä muissa luokissa tunnu kotoisalta tai ei oteta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Lokki on täydellinen valaisin meidän korkeahkoon, mutta muuten pieneen olohuoneeseen. Jakaa valob miellyttävän pehmeästi joka puolelle huonetta. Varmaan tää onkin osa syy lokin suosioon, se on kaunia ja vielä hyvin käytännöllinen.
Lokki on niin last season että verkkokauppa.com:kin myy sitä satasen hintaan. Samoin tokmannilla ollut juuri alennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voittehan te ”uniikin” sisustuksen omistavat olla sitä mieltä ettette ole ottaneet mistään vaikutteita vaan keksineet kaiken itse, mutta se nyt ei ole totta. Lähes kakki on jollain tavalla kopioitua tai kierrätettyä. Ja mikä vika siinä että ottaa bloggaajan kodista sisustusideoita? Sehän niin blogien idea on! Samoin kuin sisustuslehtien tai muotilehtien.
Miksi se on sinulle niin hankala asia sietää, että luovat ihmiset tekevät kotiinsa sellaisia ratkaisuja, jotka syntyvät kodin ja perheen tarpeista ja käyttötarpeista? Miksi sinun on niin vaikea kestää, että monellakin ihmisellä on sellaista mitä sinulla ei ikinä tule olemaan, etkä ikikuuna päivänä tule sellaista keksimään? Miksi toisten luovuus satuttaa sinua? Et sinä ole yhtään huonompi ihminen, vaikka et keksisi yhtään mitään uniikkia omaan kotiisi. Olet huonompi vain jos morkkaat heitä jotka näin tekevät.
Uniikki lumihiutale -ilmiö jossa ihminen kuvittelee olevansa jotain Ah niin poikkeavaa muista on vaan niin ärsyttävää. Laita tähän niitä kuvia näistä uniikeista luovista ratkaisuista, joita ei kenelläkään muulla ole? Katsotaan käänteisellä Google-kuvahaulla onko kyseessä todellakin sinun keksimäsi uniikki sisustusratkaisu.
Itse kuulun ehdottomasti yläluokkaan. Minulla on kriittisen ajattelun kyky, olen syvällinen ja harrastan historiaa sekä yhteiskunnallisia asioita. Kotini on vanha ja tyylikäs. En ole oravanpyörässä enkä pohdi, mitä toiset minusta ajattelevat saati esitä mitään. En klikkaile roskaotsikoita, en kuuntele kaupallisia lätinäradioita, en tiedä julkkiksista enkä sisustusbloggaajista mitään. En ole kenenkään palveluksessa, teen työtä vapaamuotoisesti vain sen verran kuin tarvitsee. Vuosituloni ovat 15 000, ei muita tuloja.
Olen yläluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lokki on niin last season että verkkokauppa.com:kin myy sitä satasen hintaan. Samoin tokmannilla ollut juuri alennuksessa.
Itse ajattelin ennen, etten ikinä osta ko. valaisinta, koska en pidä muovista sisustuksessa. Vuosi sitten omaisen valaisin hajosi ja tilalle piti löytää uusi. Sattumoisin eräässä liikkeessä olivat Lokit tarjouksessa, joten aikani pienempää valaisinta siellä ihailtuani ostin sen noin 70 euron alennuksella. Valaisin oli uudessa tyyssijassaan vielä kauniimpi kuin ikinä olin ajatellut. Omaan kotiini valaisin ei olisi sopinut, mutta 1970-luvun alkupuolen kerrostaloasuntoon se sopi erittäin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olen siivoojana,eräällä hyvin toimeentulevalla perheellä. Hieno talo, hieno sisustus, mutta likaa ja sotkua joka puolella. Jääkaappi täynnä homeisia ruokia, hellan taus siivoamatta vuosia, pulloja vietävänä kauppaan kassikaupalla viikoittain. Alusvaatteita lojuu makuuhuoneen sängyn alla. Mukava työnantaja, toivottovasti ei tunnista , en halua potkuja.
Onko heillä huono siivooja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en käsitä tätä ”last season” -halveksuntaa. Jos joku esine täyttää hyvin tehtävänsä ja lisäksi miellyttää omaa silmää, miksi siitä pitäisi luopua vain siksi, että se joidenkin trendipellejen mielestä on niin last season? (Minulla ei ole Lokki-valaisinta).
Lokki on mielestäni kaunis design-klassikko. Kieli pitkällä odotan, että menisi muodista, jotta saan käytetyn jostain halvalla :)
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun ehdottomasti yläluokkaan. Minulla on kriittisen ajattelun kyky, olen syvällinen ja harrastan historiaa sekä yhteiskunnallisia asioita. Kotini on vanha ja tyylikäs. En ole oravanpyörässä enkä pohdi, mitä toiset minusta ajattelevat saati esitä mitään. En klikkaile roskaotsikoita, en kuuntele kaupallisia lätinäradioita, en tiedä julkkiksista enkä sisustusbloggaajista mitään. En ole kenenkään palveluksessa, teen työtä vapaamuotoisesti vain sen verran kuin tarvitsee. Vuosituloni ovat 15 000, ei muita tuloja.
Olen yläluokkaa.
Ai vitsi, oot varmaan minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniikki lumihiutale -ilmiö jossa ihminen kuvittelee olevansa jotain Ah niin poikkeavaa muista on vaan niin ärsyttävää. Laita tähän niitä kuvia näistä uniikeista luovista ratkaisuista, joita ei kenelläkään muulla ole? Katsotaan käänteisellä Google-kuvahaulla onko kyseessä todellakin sinun keksimäsi uniikki sisustusratkaisu.
Ei niitä todellakaan nettiin laiteta juuri sen takia, ettei haluta matkija-a*inoita :) Lisäksi ärsyttää ne ideavarkaat, jotka alkavat tekemään toisten keksinnöillä bisnestä, tällaistakin on tapahtunut. Siksipä kannattaa pitää oma koti ihan omana yksityisalueena ja nautiskella niistä arjen toimivista ja humpuukkiratkaisuista ihan itse. Uniikin lumihiutaleen pitää olla aina varuillaan, etenkin kansalaisopiston ryhmissä (ja somessa jos siellä viihtyy), sillä siellä heti ihmiset alkavat tehdä samanlaista perässä, vaikka olisi omat kaavat ja piirrokset tehnyt. Siksipä uniikki lumihiutale eristäytyy kopioijista ja nautiskelee omasta uniikkiudestaan ja kättensä työstä ihan oman porukan kesken. Se ero on näissä facebookkaajissa ja blogisteissa, että he haluavat jakaa, mutta me, jotka emme halua jakaa, emme omista edes nettialbumeita. Minä olen omat ideani toteuttanut, toteuta sinä omasi, ole luova :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kasvoin kodissa, jossa sisustamisesta ei oltu kuultukaan. Värejä sotkittiin yhteen miten sattui, äitini rakasti kaikkea värikästä ja yltäkylläistä. Koriste-esineitä ja tekokukkia kaikki nurkat täynnä. Sain yliannostuksen väreistä ja tavaroista, itselleni valkoinen/vaalea sisustus antaa mielenrauhan. Voin paremmin, kun ei ole liikaa väreä ja tavaroita ympärillä. Mutta jokainen elää tavallaan, koti on paikka, jossa viihtyy, oli se sitten värikäs tai valkoinen. Makuasioista ei kannata riidellä.
Taitaa tämän vaaleuden ja selkeyden kaipuun taustalla olla monien 60-70-lukujen lasten psykedeelisen yltiövärikylläisen lapsuuden aiheuttama väriähky. Esim. minun lapsuudenkodissani oli kirkkaanpunaisten, keltaisten, myrkynvihreiden ja oranssien seinien sisällä keltaruskeita, tummapuisia, raidallisia ja ruudullisia kalusteita ja tekstiilejä, värikästä pikkutavaraa ja Viri-purkkeja kaikki paikat täynnä. Ja samalta näytti sukulaisten ja kaveredenkin kotona. Tarvitseeko ihmetellä, että ei väri-ilotulitus enää hirveästi nappaa.
Ja kyllä, vanhempanikin olivat aikansa massasieluja, sisustivat sillä mitä saatavilla oli. Silloin ei vielä arvostettu kierrätystä (kirppareita ei juuri edes tainnut vielä olla), ja ostaa piti sitä mitä tarjolla oli.
Ja 70-luvun revittely oli taas vastailmiö 40-50-lukujen niukkuuden ja pulan estetiikalle.
Tämä keskustelu on todella mielenkiintoinen. Kyllä mä väitän, että keskiluokaiset kodit ovat oikeastikin tyylillisesti paljon yhtevämpiä kuin todella köyhien ja todella rikkaiden kodit. Osittain selittyy juuri kulutuskäyttäytymisellä.
Keskiluokkaiset ihmiset ja uusrikkaat ovat niitä, jotka kuluttavat eniten ja elävät muodin aallonharjalla. Tämän voi nähdä esimerkiksi juuri blogeissa ja sisustuslehdissä, joissa esitellään eniten keskiluokkaisia koteja. Ne ovat usein harkittuja ja viimeisen päälle mietittyjä. Mutta usein myös aikaansa sidottuja.
Jos sitten katsoo myyntikuvia joiltain arvoalueilta, niin kyllä yhdellä vilauksella voi sanoa, että sisustustyyli on keskimäärin paljon klassisempi, antiiikin käyttö runsaampaa, materiaalit aitoja esim. paljon tummaa puuta jne. Asunnot on ennemminkin sisustettu kestämään aikaa kuin olemaan valtavirran muodin mukaisia. Voisivat oikeastaan olla miltä vuosikymmeneltä hyvänsä.
ABC tuskin on kenestäkään paras mahdollinen ravintola, mutta pitkällä matkalla se voi olla siistein ja käytännöllisin taukopaikka. Asiat voivat olla suosittuja eri syistä, ja ne syyt voivat olla sinänsä ihan järkeviä. Ja minusta normaali ihminen ei tuomitse toisen valintoja, vaikka niitä ei aina ymmärtäisikään. Kaikilla meillä on juttuja, joita teemme massan mukaan. Ja juttuja, joissa olemme hyvin yksilöllisiä. Me syömme ruispaloja, mutta meiltä löytyy soittotaitoa ja soitinkokoelma soittimesta, jota ei Suomessa juurikaan osata soittaa. Eli yhtä aikaa olemme massaa ja yksilöitä. Kuten kaikki ihmiset.