Sinä joka olet sitä mieltä että Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva
Paljonko tukia pitäisi mielestäsi laskea jos ihan tosissaan ollaan? Ja miten muuten pitäisi järjestelmää muuttaa?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tukia pitäisi mielestäsi laskea jos ihan tosissaan ollaan? Ja miten muuten pitäisi järjestelmää muuttaa?
Kokonaan pois vaan. Kukin pitäköön itse huolta itsestään ja läheisistään.
Loput kerjuulle, kirkon kontolle tai valtion täyshoitoon.
En jaksa uskoa, että oikeasti haluaisit tällaisen yhteiskunnan. Käypä vilasemassa sellaisia maita, joissa ei käytännössä juuri minkäänlaista sosiaaliturvaa ole, jos siis uskallat. Ilman henkivartioita en suosittele liikkumaan, varsinkaan pimeän aikaan ja varsinkaan syrjäisemmillä kujilla.
Me asumme yhdessä maailman turvallisimmista maista juuri siksi, että meillä on kohtuullinen sosiaaliturva, eikä ketään jätetä heitteille. Me siis maksamme veroina myös omasta turvallisuudestamme. Ei tarvi asua panssariaitojen takana ja lapsemme voi mennä kouluun ilman turvamiehiä.
Eikö se ole nyt ihan ok. Sosiaaliturva.
Luin juuri kirjoituksen, jossa kerrottiin toimeentulotuesta. Se haetaan joka kuukausi erikseen. Nykyään jo 50:n tulosta vähennetään saman verran toimeentulotukea pois. Esim. Jos saa 50€ veronpalautusta, niin menettää saman verran toimeentulotukea. Eli tosi tarkkoja siellä Kelassa nykyisin ollaan.
Eivät kaikki siihen oikeutetut edes kehtaa sitä hakea.
Mitä kritisoijat ehdottavat, että heidän mielestään pitäisi tehdä? Jos sosiaaliturva poistetaan, niin mitä ajattelet, että yhteiskunnassa silloin tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa asumistukea lähes 1000 e, koska ei käy töissä.
Hyvä yritys, mutta ei pidä paikkaansa yhdessäkään Suomen kunnassa.
Puhutte varmaan kahdesta eri asiasta.
Sinä puhut suorasta asumistuen nimellä saatavasta tuesta, millä on katto.
Edellinen puhuu siitä + harkinnanvaraisesta lisätuestansossun luukulta - jos vuokralaisella ei ole millä maksaa ’ylisuuri’ vuokra niin kyllä sillekin oikea luukku löytyy, mistä ne puuttuvat eurot tilille kilahtaa... nimeltään eri, mutta de facto-sama asia - ylisuurta tukea tarpeettoman ’hyvän’ asunnon ylisuureen vuokraan .
Höpöhöpö. Ota asioista oikeasti selvää ennen kuin kirjoitat älyvapaita kommenttejasi. Mitään puuttuvia euraja ei kilahda yhtään mistään. Toimeentuotuessa on yläraja maksimivuokralle. Ylimenevä maksetaan perusosasta.
En tiedä onko tämä ketju koominen vai traaginen,metsään menee joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan pois vaan. Kukin pitäköön itse huolta itsestään ja läheisistään.
Loput kerjuulle, kirkon kontolle tai valtion täyshoitoon.
Sitten voit varautua aseelliseen ryöstöön missä tahansa...
Voit alkaa silloin varautua ryöstöön missä vain. Sulta otetaan sun Iphone kädestä ja murretaan käsi. Tajuatko? Iphonen hinnalla saa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen kriteerejä saisi tiukentaa.
Vilkaisehan sitä hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla lian hyva, puurookin on kelpaa vain naisile tai koira, antakaa minulle minu raha.
T Mahmud
Tule tänne Mahmud, minä haluan löylyttää sinua.
Sinä ole nainen? minulle kelpaa neljäs vaimo jos suomi maksa asuminen ja elämä. Minä vielä odotta minu raha.
Mahmud
Minä olla mies ja minä haluan laittaa raketin sinun persukseen ja lähettää sinut maata kiertävälle radalle.
Sinä olla mies ja sinä ei tunnistaa provo.
Luullako sinä etä raketi laitamine takalisto ei olla vastaprovo?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kaipaatte vuokrille kattoa, saatte sanoa heipat yksityisille vuokramarkkinoille.
Eli saadaan halpoja asuntoja, kun sijoittajat poistuvat markkinoilta?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ketään hyödymättömien pienten tukien viidakko, joten summia en lähtisi ensijaisesti laskemaan vaan tiukentamaan ehtoja ja niiden kautta summia voitaisiin alententaa. Aktiivimalli on hyvä alku, kuten on alennettu toimeentulotukin, mutta alennetusten tulisi olla rajumpia ja tiukempia. Esim. toimeentulotukea ei maksettaisi kun vuoden kerralla, työttömyystuki tippuisi puolella vuoden työttömyyden jälkeen, jne.
Koska avoimia työpaikkoja on vähemmän kuin työttömiä, lanseeramasi malli tarkoittaisi, että ajan myötä ongelma ratkeaisi luonnollisen poistuman kautta, kun työttömät kuolisivat nälkään?
Olen käynyt kehitysmaassa jossa mitään sosiaaliturvaa ei ole, enkä ikimaailmassa toivo samaa tänne, ennemmin maksan sitten vaikka vielä enemmän veroja.
Jokainen hyvinvointivaltion ja työttömien ihmisoikeuksien dissaaja, tervemenoa vaikka Somaliaan, jos täällä niin ahdistaa. Ei ainakaan tarvitse huolehtia, että iso paha valtio puuttuu asioihin.
No monelle on kannattavampaa olla kotona kuin töissä. Mutta sehän tarkoittaa vain sitä, että pienimmät palkat ovat liian pieniä.
Jos osan tuesta saisi ostokortteina joka ei kelpaa viinaan ja tupakkaan niin mustapörssi kukoistaa.
Tupakoimattomana ja liki viinattomana vaihtaisin ostokortteja ja tupakoivat ja vastaavat maksaisivat ylihintaa saadakseen käteistä.
Jos minulle esimerkiksi tarjottaisiin 50 euron ostokorttia, että annan parikymppiä rahaa, niin kannattavaa.
Toinen oletettu vaihtoehto on, että raharyöstöt lisääntyisivät, mummoja ja pappoja putsattaisiin entistä enemmän.
Mitä enemmän tiukennetaan, ihmiset ajetaan ahdinkoon, valvontaan ja oma elämänhallinta kapenee sitä raadollisemmaksi meno menee.
Sen ymmärtää jokainen joka elämästä ja ihmialuonteesta jotain ymmärtää.