Haave lounaskahvion yrittäjänä
Idea on kytenyt päässä nyt pari viimeistä vuotta ja päätin lähteä kyselemään että löytyykö palstalta asiantuntemusta/kokemuksia aiheesta.
Olen valmistunut 10 vuotta sitten ravintolakokiksi ja työskennellyt alalla monipuolisesti. Olen toiminut suurkeittiöissä, ravintoloissa sekä lounaskahviloissa, pärjännyt hienosti ja osaan työni hyvin vaikka itse sanonkin.
Niin kauan kun olen keittiöitä kiertänyt niin päässä on ollut unelma omasta lounaspaikasta. Kovaan ja kiireiseen työntekoon olen tottunut ja olen pyörittänyt yksin muutamaa lounaspaikkaa sekä henkilöstöravintolaa palkattuna työntekijänä. Suurkeittiöissä olen myös tehnyt sijaisuuksia omin voimin, kohteena päiväkodit/koulut joissa on ollut myös valmistuskeittiö, eli olen tehnyt päivän ruoat moneen yksikköön kerralla, sisältäen erityisruokavaliot yms.
Lounaspaikoissa olen huolehtinut myös kassan ja tarjoilijan tehtävät keittiön ohella, sekä tilannut tukusta raaka-aineet, laatinut ruokalistat, purkanut kuormat yms. Olen osaamisestani varma ja tiedän kokemuksesta että kykenisin hoitamaan lounaskahvion itse, toki olen ajatellut että työntekijän palkkaaminen olisi enemmän kuin järkevää, saisin keskittyä rauhassa keittiöön ja toinen keskittyisi kassaan ja palveluun.
Sitten tähän pääasiaan, jarruttavana tekijänä toimii pelko että mitä jos kaikki menee päin seinää. Isäni on yrittäjä ja olen nähnyt läheltä vuosikymmenien ajan yrittäjyyden kompastuskivet, isäni firma alkoi tuottamaan "kunnolla" vasta kymmenen vuoden jälkeen, sitä ennen oli aika kädestä suuhun meininki. Toisaalta meitä lapsia oli neljä ja isäni yritys on täysin eri alalta.
Päällimmäisenä kuitenkin koen että yrittäjyys olisi parasta minulle, olen aidosti saanut työstäni eniten irti kun olen saanut olla yksin vastuussa, ja olen kantanut vastuun hyvin. En pelkää työtunteja, nautin työstäni ja teen mielelläni pitkää päivää.
Missään nimessä en ole ensimmäistä tilaa tai paikkaa ostamassa kuitenkaan. En tahdo rynniä huumassa tilanteeseen ja huomata että suunnittelu jäi puolitiehen.
Alustavana ajatuksena kuitenkin on, että pitäisin paikkaa auki 11-14 lounaan ajan, maanantaista perjantaihin, ja ohessa sekä viikonloppuisin pyrkisin myymään myös kakkuja, voileipäkakkuja, piiraita, leipiä yms. Mahdolliset tilausruokailut paikan päällä aukioloajan ulkopuolelta myös mahdollisia, riippuen paljolti minkälaisen paikan löytäisi.
Aukioloaikaa saisin pidemmäksi jos palkkaisin työntekijän, oma haave kuitenkin on että tilauksia tulisi tarpeeksi lounaan ulkopuolelta. Lounas olisi alusta asti itse tehtyä, pari ruokaisaa salaattia, vihersalaatti, raaste/hedelmiä yms. Päivän keitto, kaksi pääruokaa ja niihin lisukkeet. Joka päiväinen kasvisruoka koostuisi osaksi listaa. Jälkiruoka pari kertaa viikossa. Ja näihin tiedän kykeneväni ilman paniikkia.
Paikan tässä varmaan pitäisi olla se optimaalisin, keskustassa on paljon ihmisiä ja vuokrat todella kovat, syrjässä vähän ja hinnat pienet. Eli pitäisi löytää paikka missä yksinkertaisesti olisi liikettä mahdollisimman paljon. Pakollisista maksuista olen tietoinen ja omalle kohdalle esim kirjanpitäjä olisi ehdoton hankinta. Myynnin pitäisi oikeasti olla kattava että käteen jäisi rahaa, tämän sanoo järkikin. Olisi kiva tietää miten moni lounaspaikka kaatuu ensimmäisten vuosien jälkeen.
En todellakaan oleta tai kuvittele että tienaisin miljoonia, itselleni riittävä olisi vaikka 2000e käteen per kk, enemmänkin mietin että miten kova kilpailu lounaspaikoilla on ja onko se 2000e ihan realistinen ajatus vai pitäiskö pystyä varautumaan vähempään? Vähemmällä nimittäin työ olisi jo hullunhommaa. Sitä se yrittäjyys näyttää kyllä välillä olevankin.
Kokemuksia tai ajatuksia kenelläkään?
Kommentit (11)
Mihin kaupunkiin haluaisit lounaspaikan perustaa? Kysyn siksi, että tiedätkö, kuinka paljon tälläisiä paikkoja kyseisessä kaupungissa on ja oletko selvittänyt esim. heidän liikevaihtonsa.
Turku on läheisin "iso" kaupunki, ja ajatukset on sinne suunnalle kääntyneet. Viereisistäkin kaupungeista varmaan löytyisi kysyntää mutta ajattelin Turun olevan paikkana monipuolisin ja (taas järjellä ajatellen) jos teen aidosti hyvää lounasruokaa niin uskoisin sen kasvattavan kysyntää ja sanan liikkuvan nopeammin.
Selailin Turun lounasravintoloita ja paikoissa joissa toiminta oli jatkunut muutaman vuoden samoilla tunneilla kuin suunnitelmassani liikevaihto oli sitä max 200t hujakoilla, mut vaihtelevuus oli isoa. Tosi vaikea verrata tarkasti, keskustassa on nimekkäitä lounaspaikkoja ja mulla ei missään nimessä tule olemaan varaa maksaa vuokraa esim keskustan liiketiloista, liikevoitto tietty on niissä kovempi.
Ajattelin että paras paikka voisi olla mahdollisesti jossain missä on keskittyneenä paljon firmoja, tai yksinkertaisesti hyvät parkkipaikka alueet suht vilkkaalla alueella. Luultavasti ne paikat vaan on aika kiven alla saada haltuun.
Ap hyvältä vaikuttaa :). Turussa käyn joskus ja monessa lounaspaikassa on samantyyliset ruuat joista ei löydy syötävää. Tai ruuat eivät ole ns itsetehtyä kunnon ruokaa. Kiertelin monta paikkaa kun olisin halunnut syödä ihan vaan ruokaisan salaatin tai broilerin rintafileen vihanneksilla. Eipä löytynyt..
Mun mielestä kuulostaa siltä että sulla on asiasta tiedot ja totuudet hallussa ja yrittäjänä ne yrittämisen perusteet oppii tekemällä kuitenkin.
Riski siinä on aina otettava, karusti sanoen voisi ajatella että jos et pääse hyvälle tai kohtuulliselle tulolle vuoden sisällä niin kannattaa ehkä miettiä uusiksi. Mut en näe mitään syytä miksi et lähtis yrittämään, jos on halua ja jaksaa nähdä vaivaa niin mahdollisuudet on hyvät. Varsinkin jos tietää valmiiksi alasta kuten tunnut tietävän, kyllä niitä alasta tietämättömien hyppyjä syvään veteen näkee aika usein ja lopputulos on odotettu.
Tilavuokra juoksee koko ajan, mutta auki vain lounaalla. Hmm.
Kiitos paljon vastauksista, asia alkaa tuntumaan ihan varteenotettavalta ja innostus uhkaavasti kasvaa :D
Sen verran kyselisin vielä mielipiteitä että olisiko hyvä veto jos alkaisin kuvailemaan kakkuja/voileipäkakkuja yms juttuja mitä valmistan ja tekisin vaikka jonkun oman instagram/fb tilin mihin koittaisin saada mahdollisimman paljon näkyvyyttä? Ajatuksella että saisi mahdollisimman paljon näkyvyyttä ennen kun edes on sitä mahdollista lounaspaikkaa olemassa.
Olen myös miettinyt että alkaisin myymään tekeleitäni kevytyrittäjänä mutta mikäli oikein arvaan niin myynti on tosi hankalaa ihan kotikeittiöstä käsin, ei valmistuksen vaan lain takia.
Klo 11-14 ei riitä. Itselläni oli ravintola kymmenisen vuotta ja lounaalle tulee porukkaa jo klo 10. Lounas aikaa kannattaa myös venyttää sinne 15 asti.
Liian rajattu aukiolo aika ei ole kannattavaa.
Itse pidin auki klo 22 asti. Ilta tuloilla kuitataan työntekijä kustannukset ja lounas ajan voiton voit laskea itsellesi.
Mutta onnea yrittämiseen, muista vaan tehdä tarkat laskelmat ja palkkaa hyvä kirjanpitäjä( halvin ei ole paras välttämättä)
Vierailija kirjoitti:
Tilavuokra juoksee koko ajan, mutta auki vain lounaalla. Hmm.
Juu sen takia pidän tärkeänä että lounasajan ulkopuolelle saisi tulemaan tilauksia kakuista/voileipäkakuista/mahdollisista illanvietoista. Valtaosa iltaa myöden auki olevista lounaspaikoista pyörii illat ravintolana a la carte- tilauksilla ja vaikka olenkin varma itsestäni niin tiedän kokemuksesta että yksi ihminen ei kykene pyörittämään yksinään lounasta ja a la cartea.
Toisena vaihtoehtona pidän kahvilatoimintaa esim kello 16 asti, rehellisesti sanoen en usko että kahdessa tunnissa vain myyntiä kertyisi paljon (14-16). Jos suljen paikan kello 14 pystyn valmistelemaan seuraavan päivän ja tilaukset itse. Jos venytän aikaa niin se on pois keittiöstä ja on käytännössä pakko palkata toinen työntekijä joka maksaa kiitettävästi yrittäjälle. Tiedän paikkoja joissa palkatut työntekijät ovat tienanneet enemmän kuin yrittäjä itse ja sitä koitan välttää.
Ap tässä taas, kello 10 on myös ihan mahdollinen avausaika. Turun ja lähitienoon ravintoloita tutkineena totesin valtaosan vain avaavan ovensa klo 11. Toki siinä olisi ihan hyvä etulyöntiasema kilpailijoihin, mutta ensikädessä pyrin nyt ajattelemaan asetelmaa nähden itseni (ainakin alussa) ainoana työntekijänä. Siihen nähden tarvitsen jokaisen ylimääräisen minuutin että pysyn aikataulussa.
8 jatkaa..
Älä missään nimessä aloita yksin. Venytä aukiolo aikoja sen verran että voit sillä myynnillä palkata jonkun itsellesi avuksi.
Jos myyntiä on vähän niin yksi voi pyörittää koko paikkaa ( pieni kahvila/ lounas paikka) sillä välin kun itse teet muuta esim. valmistelet seuraavaa päivää.
Aamulla kun hoidat mahdollisia tukku jne päivittäis asioita voi työntekijä jo availla ja valmistella paikkaa lounaalle valmiiksi.
Joka tapauksessa vedät itsesi piippuun aika äkkiä jos sahaat keittiö- kassa- tarjoilualue väliä yksin.
Ravintola ala ei ole vain ruokaa, myös asiakassuhteiden hoitoa. Itse olin eniten kassalla ja salissa sillä, siinä kohtaa asiakkaan ja varmasti saavat yrittäjältä itseltään parasta palvelua.
Keittiö puolen laadunvalvontaa pystyy siinä samalla hoitaa.
Varaudu vähempään. Muuten vaikuttaa hyvältä, kunhan löydät oikean paikan.