Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka olet sitä mieltä että Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva

Vierailija
08.11.2018 |

Paljonko tukia pitäisi mielestäsi laskea jos ihan tosissaan ollaan? Ja miten muuten pitäisi järjestelmää muuttaa?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olla lian hyva, puurookin on kelpaa vain naisile tai koira, antakaa minulle minu raha.

T Mahmud

Tule tänne Mahmud, minä haluan löylyttää sinua.

Vierailija
62/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, miksi asumistukea saa miten paljon sattuu. Esimerkiksi tuttu yh asuu 1200 e lukaalissa kolmen lapsen kanssa. Saa asumistukea lähes 1000 e, koska ei käy töissä. Kertoi ettei olisi varaa asua sellaisessa asunnossa, jos kävisi töissä, koska asumista ei tuettaisi.

Minä käyn osa-aikatyössä, mies työtön. Saamme 700 e kaupungin vuokrataloon 180 e asumistukea. Meillä on kaksi lasta. Käteen jää minulla palkasta 1200 e.

Eli tuttu asuu saunallisessa upouudessa talossa ja me vanhassa luukussa, vaikka minä käyn töissä.

Tämä. Tiedän itsekin yhden tapauksen. Yh asuu kaupungin parhaalla alueella neljän lapsen kanssa. Tykkää kuulema saunoa, niin ei voi asua huonommassa. No, niin minäkin tykkäisin, mutta ei ole varaa maksaa pienellä palkalla.

Voi hyvänen aika näitä kummin kaiman "varmoja tietoja"!

Viimeisen kerran: asumistuessa on jo KATTO. Se on hyvin alhainen. Jos vuokra menee sen yli, se erotus maksetaan omasta pussista.

Jos sossu maksaa erotuksen, sieltä kehoitetaan hyvin pikaisesti vaihtamaan halvempaan.

Keskustassa asuminen "sossus piikkiin" onnistuu siis vain kaupungin vuokra-asunnossa, jossa on halpa vuokra. KENELLEKÄÄN ei makseta mitään kalliita keskusta-asuntoja yhteiskunnan piikkiin.

Joko tämä tahallinen väärän tiedon levittäminen vihdoin loppuisi? Nämä asiat on ihan helppo halutessaan itsekin selvittää Kelan nettisivuilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustinloukkkujen purkaminen !!!

Aina kannattaa tehdä töitä (ja siis ennemmin niin, että jos Masa saa nyt 400€ käteen tukea ja häne menee tekemään vaikkapa 10h/viikossa lumen luontia (palkka 80€ ) niin hän saisi myös lisätukena sille ajalle ilmaisen bussilipun, että sinne töihin kannattaa myös mennä, eikä vielä menettäisi muita tukia - usein ne työt mitä vaikeammin työllistyvät voivat löytää, eivät ole kokopäiväisiä eivätkä mitenkään niin ’vaativia’ että voisivat olla hyväpalkkaisia....

Enemmän myös ’velvoitettöllistymistä’ siinä muodossa, että elämäntapatyöttömät ’Tarja ja Tero’ ohjattaisiin ’töihin’ koulutukseen, missä opitaan elämänhallintaa ja päivärytmiä ja ihan vaan pakotettaisiin pois kotoa.

Pitkäaikaissairaat ym ’ei-työllistyvät’ toki tarvitsevat yhteiskunnan tuen, mutta todella ruoskalla kädellä pitäisi puuttua ’Retuihin’ - niihin 20-30v jotka eivät ole missään koulutuksessa, eikä työkään nappaa (en ole kyllin fiksu tarjoamaan hyvää ratkaisua. Tuet pois = rikollisuus kasvaa - eli niin yksiselitteistä se ei ole, mutta ehkäpä joku ’tule nojailemassa tuohon lapioon joka aamu niin saat päivän röökirahat’ voisi motivoida etsimään koulutusta millä saisi kivempaa tekemistä päivään??)

Ja myöhemmin Suomee saapuneet pitäisi velvoittaa kieli ja kulttuurikoulutukseen ja varsinkin jokaiselle naiselle pitäisi edellyttää sellaista aktiviteettia, että miesten on pakko päästää ne pois kotoa (vaikkapa edes joku pienten lasten äitien toimintatupa, jossa samalla näytettäisiin mitkä hänen oikeutensa ihmisenä ovat)

Vierailija
64/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukia en välttämättä alkaisi laskemaan, koska mielestäni kuitenkin myös tukien kanssa elävillä pitää olla mahdollisuus ihmisarvoiseen elämään, mutta siihen ei mielestäni tarvita uusia pleikkareita ja iphoneja lapsille, tai äitiliineille ripsienpidennyksiä yms. Perustoimeentulon pitäisi jokaisella olla sellainen , että on katto pään päällä, ruokaa kaapissa ja lapsilla ehjät ja siistit vaatteet. Palkkoja, nimenomaan niitä matalapalkka-alojen palkkoja tulisi nostaa niin, että niissä on selvä ero siihen, että elät pelkästään tukien varassa. Nyt todella moni pienipalkkainen perhekin joutuu turvautumaan esim. asumistukeen, kun se pieni palkka ei riitä vaikka kuinka säästeliäästi elät. Yhteiskunnalla ei vaan ole enää varaa lisätä tukien maksamista. Palkkatyön tulisi  kuitenkin olla aina sellaista, että tukia ei tarvitse.

Vierailija
65/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olla lian hyva, puurookin on kelpaa vain naisile tai koira, antakaa minulle minu raha.

T Mahmud

Sinä ole nainen? minulle kelpaa neljäs vaimo jos suomi maksa asuminen ja elämä. Minä vielä odotta minu raha.

Mahmud

Minä olla mies ja minä haluan laittaa raketin sinun persukseen ja lähettää sinut maata kiertävälle radalle.

Vierailija
66/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T Mahmud

Sinä ole nainen? minulle kelpaa neljäs vaimo jos suomi maksa asuminen ja elämä. Minä vielä odotta minu raha.

Mahmud

Minä olla mies ja minä haluan laittaa raketin sinun persukseen ja lähettää sinut maata kiertävälle radalle.

Sinä olla mies ja sinä ei tunnistaa provo.

Vierailija
67/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu, sossu ja tukituki, huoh.

Vierailija
68/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka kaipaatte vuokrille kattoa, saatte sanoa heipat yksityisille vuokramarkkinoille.

Vierailija
69/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvioisin asumistukea ja maksettavaa vuokranmäärää. Eli tähän puuttuisin sillä tavalla että tulee maksimi vuokrakatot pitkäaikaisille asumistuensaajille. Halvempaan on muutettava. Enkä tarkoita mitään mörskiä.

Mikä on sinusta mörskä ja mikä sopiva hinta vuokralle? Oletko perehtynyt nykyisiin vuokra-asuntoihin ja niihin hoitoihin/kuntoon?

Tätä minäkin ihmettelen. Meillä on suht hyväkuntoinen vuokra-asunto, kolmio puiston vieressä, rakennettu 1980-luvulla ja rempattu kymmenen vuotta sitten keittiö. Maksan tästä kolmiosta 900€ Tampereella. Joo, halvemman varmasti saisi jos muuttaisimme Hervantaan tai vielä kauemmas. Sitten alkaisi kulua enemmän rahaa kulkemiseen ja lasten edullisista harrastuksista lähellä pitäisi luopua. En pääsisi enää pyörällä töihin tai opintoihin.

Tämä on kaupungin vuokra-asuntoyhtiön asunto, eli oletettavasti halvinta mitä löytyy. Toki mieluusti maksaisin vaikka sen 500-600€ kuussa ja säästäisin omaan, mutta ei kukaan taida tarjota sen hintaisia perheasuntoja vuokralle. Vuokrakaton määrittäminen ratkaisi monia suomalaisten köyhyyteen ja tulonsiirtoihin liittyviä ongelmia.

Vierailija
70/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen sossussa. Kyllä välillä harmittaa kun pitkäaikaistyötön pariskunta asuu paljon paremmin kuin minä tuössäkäyvä. Kaikki maksetaan ja lapsille kaikki mahdolliset tuet ja terapiat. Työkokeilu jaksot saikutetaan kun ranteet kipeytyy tai päätä särkee. Joten kyllä, kiristäisin tukien saamisen perusteita!!!

Vierailija
71/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ketään hyödymättömien pienten tukien viidakko, joten summia en lähtisi ensijaisesti laskemaan vaan tiukentamaan ehtoja ja niiden kautta summia voitaisiin alententaa. Aktiivimalli on hyvä alku, kuten on alennettu toimeentulotukin, mutta alennetusten tulisi olla rajumpia ja tiukempia. Esim. toimeentulotukea ei maksettaisi kun vuoden kerralla, työttömyystuki tippuisi puolella vuoden työttömyyden jälkeen, jne.

Vierailija
72/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirja44 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sekin on ihmeellistä että samat sossupummit tekevät jatkuvasti rikoksia, varkauksia, pahoinpitelyjä, veropetoksia, ja heidän annetaan kulkea vapaana

siksi riskiryhmiin kuuluvat (työttömät, rikoksista tuomitut) pitäisi hyvin herkästi määrätä pakkohoitoon

sähköshokkihoidon käyttöä masennuksen hoidossa tulisi laajentaa...

Joo sähköshokkihoitoja vaan. Masennus on asenneongelmaisen "sairaus".

Ehkäpä sinullakin on jonain päivänä vielä asenneongelma...

Vierailija
73/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa asumistukea lähes 1000 e, koska ei käy töissä.

Hyvä yritys, mutta ei pidä paikkaansa yhdessäkään Suomen kunnassa.

Vierailija
74/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvioisin asumistukea ja maksettavaa vuokranmäärää. Eli tähän puuttuisin sillä tavalla että tulee maksimi vuokrakatot pitkäaikaisille asumistuensaajille. Halvempaan on muutettava. Enkä tarkoita mitään mörskiä.

Mikä on sinusta mörskä ja mikä sopiva hinta vuokralle? Oletko perehtynyt nykyisiin vuokra-asuntoihin ja niihin hoitoihin/kuntoon?

Tätä minäkin ihmettelen. Meillä on suht hyväkuntoinen vuokra-asunto, kolmio puiston vieressä, rakennettu 1980-luvulla ja rempattu kymmenen vuotta sitten keittiö. Maksan tästä kolmiosta 900€ Tampereella. Joo, halvemman varmasti saisi jos muuttaisimme Hervantaan tai vielä kauemmas. Sitten alkaisi kulua enemmän rahaa kulkemiseen ja lasten edullisista harrastuksista lähellä pitäisi luopua. En pääsisi enää pyörällä töihin tai opintoihin.

Tämä on kaupungin vuokra-asuntoyhtiön asunto, eli oletettavasti halvinta mitä löytyy. Toki mieluusti maksaisin vaikka sen 500-600€ kuussa ja säästäisin omaan, mutta ei kukaan taida tarjota sen hintaisia perheasuntoja vuokralle. Vuokrakaton määrittäminen ratkaisi monia suomalaisten köyhyyteen ja tulonsiirtoihin liittyviä ongelmia.

Periaatteessa joo.

Mutta vuokrakatto saattaisi aiheuttaa uuden ongelman - kukaan asuntosijoittaja ei enää hankkisi uusia kelpo vuokra-asuntoja, koska ei voisi enää periä vuokraa, jolla saa laina, yhtiölaina,yhtiövastike-kulut katettua (+mielellään muutama prossa päälle että saa vuokraamiskulut, mahdolliset tyhjät kuukaudet ja ihan vaan kämpän kulumisen katettua) - eli vuokraisäntänö toimiminen ei olisi enää järkevää, joten ’hyvät’ vuokrakämpät tulivat entistä harvinaisemmiksi...

Katsetta voisi mielestäni kääntää näihin valtion, kuntien ja AY-liikkeen omistamiin vuokrataloihin ja niiden vuokratasoon - tämä toki voisi aiheuttaa epätervettä asujien kategorisoitumista ja alueellista epätasa-arvoistumista, niin että entistä vähemmän asumistukiasiakkaita olisi vapailla vuokramarkkinoilla ja niiltä alueilta missä on paljon vuorkatuettavia asukkaita saattaisivat itse vuokransa maksavat vähitellen kaikota muualle?

Vierailija
75/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät tekemään niitä töitä, joissa on työvoimapula. Kuka tahansa pystyy esim. toimittamaan vanhukselle ruokaa ja vaihtamaan tämän kanssa muutaman sanan. Eli kannatan jonkin asteista orjatyötä. 

Vierailija
76/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa asumistukea lähes 1000 e, koska ei käy töissä.

Hyvä yritys, mutta ei pidä paikkaansa yhdessäkään Suomen kunnassa.

Puhutte varmaan kahdesta eri asiasta.

Sinä puhut suorasta asumistuen nimellä saatavasta tuesta, millä on katto.

Edellinen puhuu siitä + harkinnanvaraisesta lisätuestansossun luukulta - jos vuokralaisella ei ole millä maksaa ’ylisuuri’ vuokra niin kyllä sillekin oikea luukku löytyy, mistä ne puuttuvat eurot tilille kilahtaa... nimeltään eri, mutta de facto-sama asia - ylisuurta tukea tarpeettoman ’hyvän’ asunnon ylisuureen vuokraan .

Vierailija
77/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät tekemään niitä töitä, joissa on työvoimapula. Kuka tahansa pystyy esim. toimittamaan vanhukselle ruokaa ja vaihtamaan tämän kanssa muutaman sanan. Eli kannatan jonkin asteista orjatyötä. 

Ei se ole orjatyötä - se on työtä niiden eurojen eteen.

Vierailija
78/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi työttömällä ei saa olla omaisuutta? eikö juuri sen avulla hän voisi rakentaa elämäänsä?

sosiaalitoimisto voi velvoittaa rahoittamaan elannon omaisuutta myymällä jos omaisuutta on yli 300 eur arvosta.

Mutta esim alusvaatteita ei lasketa siihen omaisuuden arvoon. Auto lasketaan, samoin polkupyörä, asunto, skootteri jne

No onpas taas niin viisasta tekstiä ! Tämä taas tarkoittaa, että kaikkien pitää saada asua sitten hyvien julkisten kulkuyhteyksien päässä.

Vierailija
79/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni pienituloinen tai vähävarainen ottaisi mielellään kohtuuhintaisen kaupungin vuokra-asunnon. Niitä ei vain yksinkertaisesti saa. Tai joku onnekas tietysti saa, mutta suurin osa ei. Helsingin, (ja Vantaan sekä Espoon) kaupungin asuntoihin on järkyttävät hakijamäärät ja isoimmaksi osaksi asunnot jaetaan "erittäin kiireellisille".

Erittäin kiireelliseksi lasketaan asunnottomat, asunnottomaksi jäämässä olevat, sellaiset joilla on työpaikka muttei asuntoa pk-seudulla, vanhempien luona asuvat täysi-ikäiset ja sukulaisten/kavereiden nurkissa asuvat. Edes edellä mainittu kiireellisyysluokka ei kuitenkaan takaa asunnon saantia. Suurin osa joutuu ottamaan liian kalliin kämpän yksityiseltä tai joltain VVO:lta.

Vierailija
80/95 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliturvalla pitäisi olla yläraja, joka jää aina alle pienituloisen kokopäivätyössä käyvän ansion. Sosiaaliturva mahdollistaisi näin hengissä selviämisen vaatimattomissa oloissa, esimerkiksi edullisessa yhteismajoituksessa, ei kaupungin ydinkeskustan kalleimmissa vuokra-asunnoissa asumista kuten nyt.

Kyllä osa-aikatyölläkin pitää tienata paremmin kuin tuilla. Jos on oma kämppä, ei osa-aikatöillä elävä saa yleensä mitään tukia.